[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

westernjo

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:13

oh ja en zijn de merries gescand?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:30

Hij had een roesje en plaatselijke verdoving, hij staat nu in de wei sneu te doen. Hij heeft er echt last van, best logisch ook. Het druppelt nog steeds een klein beetje, hopen dat het morgen gestopt is.
De merries zijn gescand en niet drachtig!
Hoe is et met de jouwe?
Heb btw ook foto;s gemaakt.. zal ik ze hier plaatsen?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:45

Heb nieuws van de kliniek, hij was alweer wakker. Het was allemaal goed gegaan en zn wolfstandjes zijn ook gelijk getrokken. Ben blij dat ik het niet heb hoeven zien, arm menneke..
ja ben benieuwd naar je foto's!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:59

Fijn dat alles goed is gegaan bij die van jullie. Winnie is nou een week geleden gedaan. Het is nog niet dik geweest maar de wond ziet er wel wat viezig uit, vandaag zat er een druppel vocht aan(gewoon helder). Die heeft wel gezegt aangezien zn behaarde benen dat er sneller een infectie kan optreden. Morgen even temperaturen en als ik het niet vetrouw bel ik even de dierenarts op. Hij is nog helemaal happy en at ook goed dus ik hoop dat het niks is.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:52

Heb vandaag mijn paardje opgehaald. Was een beetje duf en een beetje stijfjes. Eenmaal thuis ging hij als eerste rollen om die viezen kliniekgeur uit z'n vacht te krijgen denk ik. Ik stond ernaast en kon de wond toen goed zien. Is best raar om zo te zien. Was niet dik en zag er ook wel schoon uit moet ik zeggen, maar tis toch een behoorlijk gat als ie zn benen zo alle kanten op steekt. als ie staat zal dat wel tegen mekaar aan zitten. Gek he, ze krijgen geen pijnstillers of nix.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:39

Haha okee dat is wel een goed teken als ie gaat rollen. Toen pim klaar was en hij 3 uren in de box had gestaan gingen we naar buiten, nou hij wilde niet lopen! Benen wijd :P
Ja gek he, alleen wat antibiotica, t zal niet lekker voelen..
Inmiddels is Pim's koker al echt dik geworden, ziet er niet uit }:0 De wond is aardig gesloten, alleen er komt nog bloed/vocht uit... Maar dat is niet erg dacht ik. Gister heeft ie weer gedraaft! en hij eet goed duss geloof dat het wel goed gaat..
Issie bij jouw al opgezwollen??

Jen; Niet gezwollen? nouja alleen maar goed toch? Onze DA zei als het paard zelf vrolijk is en goed eet enzo hoef je je weinig zorgen te maken. Geloof wel dat het druppen ed. na een week een beetje over moet zijn toch?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:53

Nee bij Flame is het nog niet gezwollen of zo. misschien komt dat nog. Het leek zelfs alsof zn hele zaakje daar gekrompen was, na ja, dr is natuurlijk ook een hoop weggehaald haha.
Na hoeveel dagen werd het bij jou dik rensju?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:01

Nog steeds niet gezwollen, maar wel nog vocht eruit. Zal straks even de dierenarts bellen of ik er iets aan moet doen. Het is nou 1 week en een dag geleden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:13

Umm de volgende dag was het al dik.. Volgens mij mag er vocht uit komen, denk dat het daarom ook open wordt gehouden... Wat zei je da?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:00

Dat vocht komt er gewoon uit omdat het weefsel niet gehecht is, net als je zelf een schaafwond hebt dan blijft dat ook altijd zo'n beetje plakkerig. Dat is gewoon wondvocht. Zou me daar niet te druk om maken. Wel als het pus is of een ander stinkend goedje. Is het helder vocht?
Ga vandaag weer naar mijn paardje kijken of het gezwollen is. Is nu al 3 dagen geleden dat het gebeurd is, dus wie weet is het nu wel dik.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:29

och germ het is vandaag wel dik, zn koker dan, echt zielus
hij is zelf ook niet helemaal happy, maar ja het doet natuurlijk ook pijn. hij eet goed en is lief hoor, maar je merkt gewoon dat ie er met zn gedachten niet helemaal bij is zeg maar.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:53

Westerjo: Hopelijk slink het snel weer.
Rensju:Fijn dat alles goed is verlopen.

Maandag ga ik bellen voor Jack, ik laat het in de kliniek doen,dan naaien ze het gelijk dicht volgens mij.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:12

heb het ook in de kliniek laten doen, maar ze hebben het niet gehecht. Dat doen ze liever niet omdat dan het vocht gewoon weg kan, anders zwelt het nog meer.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:19

oke,ik ga het even navragen wat de voor en nadelen zijn,misschien raden ze het inderdaad wel af :)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:40

heb foto's van jack gezien in je profiel, wat een scheet!
Wel een grote haha, mijn twenter komt niet boven de 1.50, maar daar komt nog wel een stukje bij haha

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:58

hoi, welke leeftijd is het beste om te castreren en welke periode?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:05

volgens mij kan het op elke leeftijd en in elke periode, maar de voorkeur gaat volgens mij uit naar 2-3 jaar en dan in een periode als er weinig vliegen zijn, dus vroege voorjaar of laat najaar.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:32

Mijn Tinkertje is nu 8 maand, en staat in een kudde met verder alleen merrie's.. wanneer zou ik hem het beste kunnen castreren.. Hij is nu echt nog een kind en voelt zich helemaal geen hengst.
Ik dacht zelf aan april mei ongeveer, of is dit qua weersomstandigheden te laat?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:37

8 mnd is jong, is alles dan al wel ingedaald?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:09

bij flame is het trouwens nog steeds dik, al 3 dagen, voor de rest ziet de wond er mooi schoon uit en is al dicht lijkt het.
hoe lang blijft het dik?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:13

westernjo schreef:
8 mnd is jong, is alles dan al wel ingedaald?

Hangt er vanaf... Eens goed voelen hé :P

Ik heb m'n vorige laten castreren op 1 jaar en 4 maand en het was hoooog tijd, hij begon echt enorm last te krijgen van z'n hormonen en was een gevaar voor z'n omgeving!
Ik heb er nu weer eentje op 't oog, wordt in mei 1 jaar, dus ik denk dat ik die tegen oktober ofzo zou laten castreren :) Voor hij beseft dat hij hengst is :')

@ westernjo: Die van mij had de dagen erna heel erg last van oedeem op z'n koker zelf, is toen verholpen met 2 spuitjes en gewoon op de weide laten lopen zodat ze blijven bewegen...

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:13

ik voel wel ballen dus ik denk het wel..
ja is misschien wel jong maar ik heb weinig keus. dat hij alleen zou moeten staan vind ik namelijk ook geen optie

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:14

oedeem op z'n koker is toch normaal na castratie? moet je dat verhelpen dan? hij staat de hele dag met zn kudde op de wei

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:24

Als je de ballen al voelt is het wel goed denk ik... Die van mijn hengst waren destijds ook snel ingedaald, alleen hing een bal wat hoger en die trok ie soms terug in z'n buik :+
Die van mij heeft tot die leeftijd wel bij m'n merries gelopen, hij probeerde er wel eens op te springen maar dan langs de verkeerde kant :=

westernjo schreef:
oedeem op z'n koker is toch normaal na castratie? moet je dat verhelpen dan? hij staat de hele dag met zn kudde op de wei

Ik heb er alleszins de DA voor gebeld en die is ineens een spuitje komen geven :)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:26

mijn dierenarts had me al gewaarschuwd dat dat zou gebeuren, tis ook al iets minder dan gister...