Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:39

Het is niet homeopathisch Knipoog maar fystotherapeutisch....homeopatisch dan is het verdund, meestal in een pilletje of druppeltjes.
Het stomme is dat ik homeopathie heb gestudeerd (6 jaar in Amersfoort) maar bij mijn eigen dieren kan ik dat echt niet toepassen die zitten te dicht bij me, geen objectief beeld en gewoon die zenuwen in mijn lijf en alle emoties die er bij komen kijken.

De DA die ik aan de telefoon had zei dat ze wel de 3 dubbele dosis mocht...maar misschien is dat wel meer om het beter over de dag te verdelen op dit moment.

Ik hoop echt dat ze morgen de cortisol uitslag binnen heeft.......misschien kunnen we daaruit wat afleiden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:52

Kijk dan kun jij ons weer een beetje bijscholen over dat soort dingen! Interesting stuff! Maar kan me voorstellen dat je eigen dieren dan weer te dichtbij zijn voor altijd heldere diagnoses. Ik ben bij whiz (mijn eigen jonge paard) ook altijd veel wanhopiger (komt het nog wel goed??) dan bij willy. Dat had ik laatst door en dacht toen, tuurlijk komt het uiteindelijk ook met whiz weer goed.. Haha! Knipoog Willy is uiteindelijk niet van mij maar van mijn vriend, daardoor ben ik misschien iets analytischer en scherper in het signaleren van wijzigingen (want ik zie veel!) in hem. Ik zie ook altijd dat mensen naar de kapper zijn geweest of net een andere bril op hebben of een nieuwe spijkerbroek, ben gewoon oplettend. En ik weet natuurlijk dat mijn vriend zielsveel van willy houdt, dus ik wil hem ook koste wat koste zo lang mogelijk zo gezond mogelijk bij ons hebben. En ik houdt ook heel veel van onze langharige grote vent.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:01

Timbers ik kan me voorstellen dat je twijfelt maar ook Rava reed ik gewoon had les en het ging super tot ze van de een op de andere dag zeiknat in het land stond en ik nog dacht ach ze heeft gerend maar dat was de dag erop ook, dus was het geen toeval. De DA dacht aan een longontsteking en totaal niet aan Cushing.
Ben toen naar Laarakker (ook holischtisch) geweest en daar werd pre-Cushing gemeten.
Toen dus aan de provarium breeding en pas 4 maanden later aan de Pergolide.
Ik heb toen 1 pilletje bij Laarakker achtergelaten en die is onderzocht door hun en daar kwam uit dat het een heftig medicijn is maar niet verkeerd voor paarden met Cushing.
Het is moeilijk heb even geduld en zie het niet te somber in. sterkte

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:54

ik ben nieuw hier in dit topic maar ik ben op zoek naar mee rinformatie over de ziekte. heb wel het een en ander gelezen al maar is wel veel zo!!!maar ik heb dus een 11 jarige meriie die ontzettend veel last heeft vanhaar hormonen. nu dus gewoon hengstig is, gilt naar andere merries, ontzettend humeurig is met tijden en dit alles wordt steeds erger...verder schuurt ze de laatste tijd ontzettend, kale plekken op de huis nu en ik zag vandaag dus ineens een stuk krulvacht op haar hals. ze heeft pas ook ontstekingen in haar mond gehad(zweren)
dus ik begin aan cushing te denken...

wat denken jullie hier???denk ik goed of zal het wel meevallen??

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:20

ecco schreef:
ik ben nieuw hier in dit topic maar ik ben op zoek naar mee rinformatie over de ziekte. heb wel het een en ander gelezen al maar is wel veel zo!!!maar ik heb dus een 11 jarige meriie die ontzettend veel last heeft vanhaar hormonen. nu dus gewoon hengstig is, gilt naar andere merries, ontzettend humeurig is met tijden en dit alles wordt steeds erger...verder schuurt ze de laatste tijd ontzettend, kale plekken op de huis nu en ik zag vandaag dus ineens een stuk krulvacht op haar hals. ze heeft pas ook ontstekingen in haar mond gehad(zweren)
dus ik begin aan cushing te denken...

wat denken jullie hier???denk ik goed of zal het wel meevallen??

Luna had ongeveer dezelfde symptomen als die van jou, humeurig, merrie's dekken, geen andere paarden in haar buurt waarderen.
Geen haren meer krijgen na het scheren, haaruitval, wondjes..
Jou paard is net als luna wel jong voor cushing, maar er zijn inmiddels wel jongere gevallen bekend.
Is dit het paard dat ook al een keer hoefbevangen is geweest marjolein?
Want dat was die van mij ook geweest, en het heeft allemaal met elkaar te maken.
je kan evt. je paard op cushing laten testen, maar dit is wel gevaarlijk voor paarden die bevangen zijn geweest.. die kunnen in 1 klap weer bevangen raken, met alle gevolgen van dien...
pff.. ik hoop voor je dat het niet zo is hoor.. Ach gut

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:36

nee dit is een adere..deze is niet bevangen geweest nog..ze loopt op het moment wel heel raar, stijf...en ja in de omgang wordt het echt een verdelend paard..echt een kreng soms! ze was soms wel wat humeurig maar dat is wist ik..nu is ze soms echt gevaarlijk, slaan naar je enzo..ken haar gewoon niet zo...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:06

Ecco: zo te horen zijn haar hormonen flink van streek, dit zou cushings kunnen zijn, weet zo niet of er soortgelijke hormoonproblemen door andere zaken kunnen spelen. Topic is wel lang, maar bevat veel tips en andere paardenvoorbeelden die soms je beeld kunnen verbreiden/verscherpen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:16

Cortisol gehalte is ook goed......

Heb maar besloten om eventueel foto's te laten maken van haar voeten om te kijken in hoeverre er sprake is van een hoefbeenkanteling en dan de knoop maar eens door te hakken over wat er moet gaan gebeuren.

Hoe zwaar het me ook valt en hoe graag ik hoop hou ik ben me nu oprecht aan het afvragen voor wie ik dit aan het doen ben....voor mijn paard of voor mezelf Verdrietig.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:30

even een stipje hier mijn 29 jarige ruin heeft ook cushing

Mijn ruin word ook snel kaal.. ik kan hem bijv geen halster om laten want de volgende dag heeft hij dan allemaal wondjes Boos!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:32

Timbers schreef:
Cortisol gehalte is ook goed......

Heb maar besloten om eventueel foto's te laten maken van haar voeten om te kijken in hoeverre er sprake is van een hoefbeenkanteling en dan de knoop maar eens door te hakken over wat er moet gaan gebeuren.

Hoe zwaar het me ook valt en hoe graag ik hoop hou ik ben me nu oprecht aan het afvragen voor wie ik dit aan het doen ben....voor mijn paard of voor mezelf Verdrietig.

jee....nu weet je nog niets dus....een doodziek paard met goed bloed...
zou je eens haar temp. willen opnemen?
ik ben heel benieuwd hoe hoog/laag die is....

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:35

Haar temperatuur is al meerdere keren opgenomen door mij en de DA en is elke keer mooi 36,5 of 37,0........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:41

dus wat bloed en temp. betreft een gezond paard.....ik begrijp hier ook niets van....het ergste is dat ik precies hetzelfde heb meegemaakt 4 jaar geleden,dus ik weet hoe je je voelt,ik stond ook op het punt pablo in te laten slapen.....konden ze maar praten en vertellen waar het pijn doet.....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:56

Nou idd dat laatste geerke .... en wanneer zien zij het nog zitten en ze nog willen doorgaan ...
Ten minste zo beslissen wij vaak in de situaties, lijkt het paard het op te geven?

@ Timbers ... echt apart geval, lastig .. wat is wijsheid Ach gut
Mss toch nog compleet onderzoek op de kliniek, als je dat ziet zitten? (als je dat nog niet gedaan hebt iig)

Petertje is vandaag weer wat zielig. De tandarts is vandaag ff bij hem geweest ... hij had enorme doppen op z'n wolfstandjes zitten, zo leek het tenminste. Wij dachten eerst dat ze getrokken moesten worden, maar het was tandsteen dat eraf geschraapt moest worden. Z'n tandjes waren wel meer dan 10x zo groot Bloos! Tevens was het tandvlees daar natuurlijk wat ontstoken ... verders nog wat haakjes op de kiezen bijgevijld. Hij had mooie lichte verdoving gehad en was heel rustig tijdens het hele gebeuren .. met het oog om zo veel mogelijk stress te voorkomen.

Hij had vanavond toch weer ineens zo'n symptoom dat ie sinds het beginnen met de pergolide niet meer vertoonde. Hij stond onwijs te trillen, achterhand, middenhand maar ook bij de schouders en hals ... hals en hoofd beetje horizontaal houden. Keek die eens een paar keer wat nuuver naar z'n acherhand .... ziet er maar raar uit zo'n paard dat staat te shaken. Ik neem aan dat dit een tijdelijk iets is door de reactie op eventuele ongemakkelijke gevoelens van z'n behandeling. Hij eet wel, voor zover dat met z'n gevoelige mondje kan .. dus tja.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:35

Lappie_Lap schreef:
@ Timbers ... echt apart geval, lastig .. wat is wijsheid Ach gut
Mss toch nog compleet onderzoek op de kliniek, als je dat ziet zitten? (als je dat nog niet gedaan hebt iig)

Ik denk dat ik gewoon onder ogen moet zien dat Essie d'r lijf op is....vanmorgen stond ze wel en zag ze er goed uit. Tot die pijnschok in haar voeten weer kwam.

Het liefst zou ik haar nog 10 jaar of liever nog langer bij me houden, maar hoe paardwaardig is het voor Es op dit moment....hoe gaat ze er uitkomen als het wel zou "genezen" en wanneer komt er dan weer het volgende. Dat zijn allemaal dingen die door mijn hoofd spelen. Ik ga gewoon steeds meer en meer het gevoel krijgen dat ik maar "gewoon" afscheid moet gaan nemen van mijn meissie Verdrietig
Ze heeft nu haar waardigheid nog, trots en fier zoals ze is, ondanks die rotbenen die niet meer meewerken......zwaar en hart maar diep in mijn hart weet ik dat het voor Es het beste is Verdrietig

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:50

Wat bedoel je precies met die pijnschok in haar voeten Timbers? Is er onlangs nog wat gebeurt met haar voeten?

Als ik jou was zou ik nog steeds jezelf aan je eerdere afspraak met jezelf houden, 6 tot 8 weken wachten en haar gaan behandelen, wat kan je verliezen? Ze kan er alleen maar op vooruit gaan. Bovendien zijn er echt paarden die wel cushing hebben of precushing hebben waarbij het in het bloed gewoon nog niet of niet zichtbaar is. Staar je niet blind op dat bloed, vlgs het bloed van Willy had hij ook geen cushing, maar de andere DA hoefde hem maar aan te kijken en die wist genoeg. Tenzij ze er nu ineens nog slechter aan toe is zou ik gewoon via Jcristina of wie dan ook de pergolide nemen en STARTEN. Ze verdient die kans, ze is zo snel achteruit gegaan en je bent er snel bij, er kan echt nog zoveel verbeteren. Je zult dat nooit weten als je die kans niet pakt met pergolide. Stoppen kan je altijd nog maar als je haar eenmaal hebt laten gaan, is er geen weg terug. Je hebt de foto's gezien van willy en hoe slecht hij was en hoe wanhopig wij waren. Vandaag en gisteren heeft martin weer op gereden, 25 of 26 jarige die lekker door de bak gaat. Opgeven kan altijd nog, maar start alsjeblieft op de pergolide en geef haar een maand of 2. Ik probeer echt niet makkelijk te denken over hoe zij en jij er aan toe zijn, maar het zou zo'n zonde zijn om haar die echte kans niet te geven. Net als paarden met slechte benen foto's moet je altijd kijken naar hoe een paard loopt en niet naar de foto's. In dit geval moet je kijken naar de symptomen van je paard en je niet blind staren op het bloed. If it talks like a duck, walks like a duck, it's probably a duck. Ik zou je haast gratis een doosje opsturen om je aan de gang te krijgen. Veel liefs en sterkte Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:57

Ze heeft gewoon echt enorm veel pijn Verdrietig ik weet het niet....heb van alles bedacht om te doen en te proberen en slinger van links naar rechts in mijn emotie maar volgens mij moet ik gewoon onder ogen zien dat Essie op is.
Vandaag heb ik lekker bij haar gezeten en tegen d'r aan gelegen, het is zo'n lieffie....maar de beslissing blijft moeilijk.
Nu, over een week, over een maand of over een jaar......

Wat ik bedoel met een pijnschok in haar voeten is dat ze volgens mij echt hoefbevangen is en het ergste rechtsvoor...die wil ze bij tijd en wijle liever niet neerzette en dan maakt ze er een hele rare beweging mee.

Ik zou haar graag nog 10 jaar bij me willen hebben minimaal, maar ze heeft het op dit moment gewoon heel zwaar Scheve mond . Ik ga dinsdag weer met de DA overleggen (maandag is de betreffende DA er niet) en dan verder bedenken wat ik ga doen.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:58

Sterkte Timbers! Er zou toch ook nog een holistisch DA komen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:25

Dat klinkt heel vervelend Timbers. Heel veel sterkte en het blijft inderdaad een heel moeilijke beslissing. Wanneer zou de holistische DA tijd hebben, kan je die nog sneller inschakelen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:25

Timbers heb je nog nieuws? Hoe is het verder vandaag gelopen met Es? Ach gut Ach gut Sterkte hoor samen!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:57

Es heeft gewoon veel pijn.....rechts voor ontlast ze vooral daarom wilde ze vandaag niet van haar stal af. Ik wil haar gewoon niet nog heel veel pijn meer aandoen, mijn mopske.

Heb net in haar stal gezeten, haar koppie op mijn schoot lekker tegen d'r aan Lovers ben zo gek op dat paard maar soms is loslaten beter.
Morgen de DA bellen en de holistische DA die me een smsje gestuurd had om te vragen hoe het met Essie ging omdat hij me telefonisch niet kon bereiken...super lief!

Ik vind het allemaal heel moeilijk en heb het er heel zwaar mee, aan een kant hang ik aan mijn paard aan de andere kant komt er een keer dat ik haar toch moet loslaten en om haar nog weken pijn te laten lijden om te kijken of ze toch nog gaat opknappen van een medicijn...vind ik ook heel moeilijk.

Ik hou jullie wel op de hoogte!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:19

Morgen gaan Essie d'r voeten op de foto....aan de hand daarvan ga ik kijken of ik nog ga behandelen of niet. Is haar hoefbeen flink gekanteld dan is er denk ik maar een ding dat ik nog voor haar kan doen, puur omdat ze de revalidatie niet meer aankan.
Maar goed dat is voor de zorg van morgen...eerst foto's maken, dan een vriend van vroeger van me bellen (die is ook holistisch DA) en de uitslag doorbellen en dan samen met hem kijken wat we nog voor Es kunnen doen en of het nog reeel is om haar te gaan behandelen of dat dat voor haar gewoon een lange lijdensweg gaat worden.

Ik hou jullie op de hoogte!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:59

Jeetje Timbers, heftig!
Sterkte voor morgen Ach gut

Wij laten onze pony volgende week woensdag pas nakijken, want eerder kon ik niemand meekrijgen en ik moet met 2 paarden op stap die erg aan elkaar hangen. Gelukkig heeft onze pony nog geen ernstige klachten dus die week maakt ook niet echt uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:40

timbers sterkte morgen!!!(het zal toch niet zo zijn dat de foto's de zelfde uitslag hebben als het bloed?....in dit geval hoop ik het wel!!!)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:38

Sterkte vandaag Timbers. Ik hoop van harte dat jij en je paard samen nog een lange toekomst samen zullen hebben.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:28

De foto's zijn duidelijk......ze heeft veel pijn en ik moet haar in laten slapen.
De DA die de foto's maakte zei dat het toch best cushing zou kunnen zijn geweest op basis van haar uiterlijk. Maar ze is al te bevangen om dat nog te boven te komen op haar leeftijd.

Bedankt lief paard voor 18 mooie jaren samen Lovers vrijdag wordt ze ingeslapen.