Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:49

DubbelDun schreef:
@Jolliegirl : ondergrondse dieren blijven niet dom afwachten tot ze verdrinken, die zoeken het hoger op ;)

Dat snap ik, maar dr zullen dr n hoop verzopen zijn... echt n hoop!
Ik geloof niet dat dit werk is van alleen een schimmel... :n Dit zijn allemaal kleine dingetjes die een groot iets veroorzaken.

edit : Hier lagen de muizen in het land ....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:01

Nou, sorry, maar ik geloof niet dat het iets te maken heeft met dode dieren onder de grond, hoor. ;)
Overigens staan onze paarden op veengrond en het grondwater staat momenteel helaas vrij hoog.

Ik lees trouwens nergens dat het volgende week gaat vriezen. Wel dat het nat rotweer blijft en kouder wordt, maar nog is het dan boven het vriespunt, als ik het goed gelezen heb......

wuswa

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:40

In een artikel in de Hoefslag van deze week wordt toch wel de paddestoel als (meest waarschijnlijke) boosdoener aanwezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:44

Nou, het blijft dus lekker gissen in die wetenschappelijke wereld. :\
Naar mijn idee zijn ze dus niets opgeschoten.....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:49

Jolliegirl schreef:
Ik heb een andere verklaring gekregen waar ik het ook mee eens ben, en heb gelezen dat er meer mensen zijn die dit weten. :

Botulisme...
Men neme een paar HA land.. onder die HA land zitten allemaal ongedierte, muizen e.d..
al die holletjes zijn door de heftige regenval en de weersverandering overspoeld..
gevolg : dode rottend ongediertje onder je grond...
Mischien dooddacht.. maar ben het er zeker mee eens.. Alleen een schimmel in het gras.. kan een paard niet doden...
De AM is meer dan dat alleen. :) Wat het is interesseert mij verder niets, maar dat het zo overdreven overal gespeeld wordt.. dat maakt mij kwaad.. paarden die het land niet meer op mogen, omdat baasje bang is dat ze dood gaan... :n

nee sorry...
Hopelijk komen er geen nieuwe gevallen, heb het hier nu wel dichtbij genoeg meegemaakt...

Volgende week gaat het snachts vriezen, en laat het maar effe flink vriezen ook, weg met die rommel.

Waarom zou een schimmel alleen geen paarden kunnen doden. Schimmel produceren toxines, de zogenaamde mycotoxines. Vanaf een bepaalde hoeveelheid veroorzaken deze schade in het lichaam, of ze nu opgegeten (en waarschijnlijk opgenomen worden in de bloedbaan) of ingeademd worden, even gevaarlijk. Het gevaar van schimmels wordt vaak onderschat. Stop eens een paar mensen en kinderen in een beschimmeld huis of kamer, je zal ervan versteld staan hoe slecht die er na een tijdje aan toe zullen zijn, om niet te zeggen er gewoon aan sterven. het botulisme iets geloof ik eigelijk niet. Waarom komen am dan niet voor bij elke heftige regenval, ook szomers, bij overstromingen,... botulisme ontstaat meestal heel anders, nl in hete zomers, waar het waterpeil net laag komt te staan, weinig zuurstof in het water, klein gedierte sterft en rot, C botulinum kan zich volop ontwikkelen, vissen en vogels eten het op (is hun voedsel) en raken zo geintoxiceerd door het C.botulinum. op die manier sterven ze ook (dmv verlammingen) enzovoort, of er moet een nieuwe botulisme variant zijn, maar lijkt me sterk. Iig ik twijfel sterk mijn merrie naar nederland te brengen. Ik wil gewoon geen risico nemen, mss na het vriezen, ik wacht wel nog even af. Ik vind haar net iets te veel in de risicogroep zitten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:44

zitake : kijk, van jouw reactie leer ik tenminste iets :)
Van al die onrust en geroep en geschreeuw leer ik geen zak, hier wel van :) bedankt voor de informatie.

Twiggy2008 schreef:
Ik lees trouwens nergens dat het volgende week gaat vriezen. Wel dat het nat rotweer blijft en kouder wordt, maar nog is het dan boven het vriespunt, als ik het goed gelezen heb......

Volgens het weerbericht op tv zou eht vanaf dinsdag snachts gaan vriezen.
En van mij mag dat van harte!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:46

Ik zie hier toch vooral doordachte en onderbouwde reacties Jolliegirl, en maar weinig van de moord en brand die jij nou beschrijft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:32

Jolliegirl schreef:
zitake : kijk, van jouw reactie leer ik tenminste iets :)
Van al die onrust en geroep en geschreeuw leer ik geen zak, hier wel van :) bedankt voor de informatie.

Twiggy2008 schreef:

Volgens het weerbericht op tv zou eht vanaf dinsdag snachts gaan vriezen.
En van mij mag dat van harte!

:) Graag gedaan, maar dit kon toch even toegelicht worden vond ik en dat is dan ook hoe ik het zie, lijkt me ook sterk dat wetenschappers er al jaren op zoeken en zomaar even botulisme hebben gemist, dit kan gewoonweg niet, botulisme is jaren gekend en onderzocht overigens.

De temperaturen dalen nu wel, richting het vriespunt, zag daarnet dat het maandag nacht idd dichtbij het vriespunt komt, maar nog niet helemaal. Dus wordt nog even afwachten denk ik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:20

Berdien schreef:
Ik zie hier toch vooral doordachte en onderbouwde reacties Jolliegirl, en maar weinig van de moord en brand die jij nou beschrijft.

Ik heb het ook niet over dit topic :)

Dit topic ben ik pas op pagina 11 ofzo met lezen, omdat ik alles doorlees :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:05

Het moet wel echt een poosje flink vriezen, wil 'het' weg zijn. Een beetje nachtvorst af en toe is niet genoeg.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:07

Wat ik me nog afvraag: er loopt een flink aantal paarden als begrazers op natuurgebieden... Die krijgen dus nooit bijvoer oid. Grote stukken land waarbij je zou verwachten dat daar ook AM zou kunnen voorkomen...
Hebben ze het niet? of wordt het niet als zodanig herkent (is natuurlijk minder vaak iemand bij dan bij onze paarden...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:10

Het is niet alleen de nachtvorst, maar ook de kombinatie met overdag nog warm (volgens mij dan hè ;) )

@Moragh: ik denk dat je daar alleen iets over hoort als ineens de hele kudde slachtoffer zou zijn. Als er af en toe eens eentje tot een paar doodgaan zul je idd niets over horen.
De publike opinie is al snel met het oordeel 'zielig' als er eens te weinig gras staat en zit vaak niet wat er achter de schermen nog aan zo'n 'natuurlijke' kudde gedaan wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:18

Wel als het paarden van particlieren zijn, die in de begrazing lopen, zoals bijv. de IJslanders die vaak de eerste jaren naar de begrazing gaan, voor ze ingereden worden. Die worden dagelijks (in de meeste gevallen) gecontroleerd, en zodra er een niet fit lijkt worden meteen de eigenaren gebeld. In de wintermaanden worden ze trouwens ook gewoon bijgevoerd.

Staat me iets van bij dat er dit jaar ergens in een begrazing wel een geval van a.m. was.

Paarden in de begrazing hebben natuurlijk meestal wel een enorm terrein tot hun beschikking, en dus ook meestal een grote keuze in waar ze op knabbelen, zullen dus misschien wat kieskeuriger zijn dan weidepaarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:22

Ja, daar heb je (dubbel) gelijk in :)
Ik ging even uit van de kudde die hier 'om de hoek' staat :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:26

DubbelDun schreef:
Het is niet alleen de nachtvorst, maar ook de kombinatie met overdag nog warm (volgens mij dan hè ;) )

@Moragh: ik denk dat je daar alleen iets over hoort als ineens de hele kudde slachtoffer zou zijn. Als er af en toe eens eentje tot een paar doodgaan zul je idd niets over horen.
De publike opinie is al snel met het oordeel 'zielig' als er eens te weinig gras staat en zit vaak niet wat er achter de schermen nog aan zo'n 'natuurlijke' kudde gedaan wordt.

Weet ik hoor, maar ik zou bv niet weten of daar op dit moment door beheerders en DA's ook extra op gelet wordt... (ik werk nu niet meer in natuurbeheer, vroeger wel, dus ik hoor niet zo veel inside info meer als vroeger...)

Komt niet bij andere dieren voor he?
Schapen? Die grazen ook alles vrij kort af bv...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:26

Citaat:
dit kan gewoonweg niet, botulisme is jaren gekend en onderzocht overigens

Je hebt clostridium en clostridium. Tetanos wordt ook door clostridium veroorzaakt. Het is gewoon een zeer venijnig beestje eenmaal het toxines kan produceren. 1 van de vele denkpistes is dus idd een clostridiumvariant, daarmee is niet gezegd dat het iets met botulism te maken heeft.

Iig, ik heb recent weer 2 gevallen gezien. De laatste dagen waait het ook enorm.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:27

mysa schreef:
Paarden in de begrazing hebben natuurlijk meestal wel een enorm terrein tot hun beschikking, en dus ook meestal een grote keuze in waar ze op knabbelen, zullen dus misschien wat kieskeuriger zijn dan weidepaarden.

Klopt, pas later in het jaar zullen die heel kort gaan grazen, en dan is het ergste wbt AM alweer voorbij?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:31

Thioro schreef:
Citaat:
dit kan gewoonweg niet, botulisme is jaren gekend en onderzocht overigens

Je hebt clostridium en clostridium. Tetanos wordt ook door clostridium veroorzaakt. Het is gewoon een zeer venijnig beestje eenmaal het toxines kan produceren. 1 van de vele denkpistes is dus idd een clostridiumvariant, daarmee is niet gezegd dat het iets met botulism te maken heeft.

Iig, ik heb recent weer 2 gevallen gezien. De laatste dagen waait het ook enorm.

Idd weet dat je verschillende clostridium soorten hebt, maar dan nog, tetanos lijkt me ook gekend, of zoals ik al zei, moet er een nieuwe variant verschenen zijn, die nog niet gekend is, maar dan mag er niet zomaar over botulisme of tetanus gesproken worden, want dat is het niet. Zijn er in belgie eigelijk ook al gevallen bekend?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:33

Iets wat al 30 jaar bestaat/bekend is kan ik geen nieuwe variant meer noemen ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:36

DubbelDun schreef:
Iets wat al 30 jaar bestaat/bekend is kan ik geen nieuwe variant meer noemen ;)

dan heb ik het over hetgeen de am veroorzaakt, want de oorzaak is volgens mij nog niet volledig bekend.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:09

Laat maar .
Verkeerd begrepen
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 28-11-09 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:12

Oh ik heb je verkeerd begrepen geloof ik, niet echt nuttig mijn reactie :P sorry

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:16

Citaat:
Zijn er in belgie eigelijk ook al gevallen bekend?

Er staat er nu eentje bij ons uit Wallonië. De vorige weet ik niet van waar hij kwam.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:15

andere jaren was het ook vooral in wallonie. Hopen dat hij het igg haalt.

@Jolliegirl: dacht ik al ;), geen probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:14

Moragh schreef:
Wat ik me nog afvraag: er loopt een flink aantal paarden als begrazers op natuurgebieden... Die krijgen dus nooit bijvoer oid. Grote stukken land waarbij je zou verwachten dat daar ook AM zou kunnen voorkomen...
Hebben ze het niet? of wordt het niet als zodanig herkent (is natuurlijk minder vaak iemand bij dan bij onze paarden...)

tja ze moeten daar eens onderzoek naar doen. Misschien dat die paarden gezonder zijn, meer weerstand hebben, niet op kunstmatig bemeste stukken land grazen etc etc

Mijn gevoel zegt dat er een relatie is tussen (onnatuurlijke) bemesting van het land/gras en deze aandoening.