[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:26

en ze krijgen het hier omdat ze de verkeerde voeding krijgen... was mn eigen schuld...

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:04

ik heb op mijn pony ook een (zomer)deken liggen, en ze heeft er veel minder last van dan voorgaande jaren! verder smeren we er zwarte zalf op, of itch free gel (tenminste ik geloof dat het zo heet) dat ruikt écht heerlijk. verder spuiten we óf veerust óf een zelfgemaakte vliegenspray (met azijn enzo)

nu heb ik een vraag:
is zomerexceem erfelijk?
ik vind het namelijk zielig als je een veulen fokt waarvan je weet dat het zomerexceem kan krijgen; in mijn ogen 'verpest'je het leven van zo'n dier. veel mensen spreken het ook tegen, daarom wil ik dat weten Knipoog
doeg Kusje

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:32

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:39

ik heb nog een vraag aan de mensen met een pagony eczema. mijn beide paardjes hebben die om maar ik vind 2 dingen een beetje raar. ze hebben schuurplekken bij de achterbenen vanwege dat elastiek en ze zweten overdag zo erorm eronder. ik doe ze nu smorgens af en smiddags er weer op. alleen dat zijn er natuurlijk nog wel dazen en horzels. hoe doen jullie dat?

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:01

hi,

mijn hafje staat ook in friesland, oranjewoud. ze heeft al jaren zomereczeem en ik had eerst altijd de boett-deken. dit jaar voor het eerst pagony eczema geprobeerd. bevalt mij goed, vooral na regen is deze sneller droog en ik heb het idee dat de stof iets dunner is. bij de boett kreeg mijn haf ook schuurplekken bij de achterbenen, ik heb van teddystof hoesjes gemaakt om het elastiek heen, heel makkelijk te doen en geen schuurplekken meer.
met dit weer vind ik het ook verschrikkelijk zielig, maar als ik het afdoe krijgt ze zoveel last. ik heb haar niet aan huis; moet 20 min autorijden dus kan niet af en toe op en af doen, dan ben ik de hele dag aan het heen en weer rijden.
verder hebben wij ook zo'n last van dazen, jullie ook dus?
ik spuit met atex, werkt tot nu toe nog het beste.
andere tips zijn welkom!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:47

Ik vind het bij Ivanka zo raar. Ze heeft jaren met Boett rondgelopen, ik was helemaal in de stress omdat dat ding kapot ging dit jaar.

Met de Boett op schuurde ze op haar hoofd, achter haar oren en net voor en net achter de buikflap.

Zonder Boett schuurt ze ongeveer middenin een stuk van 10 cm van haar manen (ook niet open, ik smeer met tea tree zalf en AVS14), haar staart een klein beetje (ook alleen maar dat de haren een beetje de andere kant op gaan staan Knipoog ). Onder haar buik groeit er weer haar op de plekjes waar ze eerst altijd schuurde, maar ze heeft wel een plek midden op haar buik waar ze schuurt. Die helaas wel tot bloedens toe, maar lijkt nu ook af te nemen. Die TeaTree zalf helpt goed bij haar! Ik ga weer een pot bestellen bij de Paardendrogist. Heb ik er gelijk eentje op voorraad staan Haha!.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:09

@tinne. hoe doe je dat met het hoofd? want mijn pony schuurt die ook nog steeds erg.. Boos!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:34

Das het gekke, sinds die Boett deken af is, schuurt ze op haar hoofd ook niet meer Verward .
Ze had alleen nog een plekje naast haar voorpluk wat ze af en toe nog schuurde. Daar doe ik nog steeds elke dag een beetje vette zalf op basis van TeaTree op en dat lijkt goed te helpen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:47

Mariskas schreef:
hi,

mijn hafje staat ook in friesland, oranjewoud. ze heeft al jaren zomereczeem en ik had eerst altijd de boett-deken. dit jaar voor het eerst pagony eczema geprobeerd. bevalt mij goed, vooral na regen is deze sneller droog en ik heb het idee dat de stof iets dunner is. bij de boett kreeg mijn haf ook schuurplekken bij de achterbenen, ik heb van teddystof hoesjes gemaakt om het elastiek heen, heel makkelijk te doen en geen schuurplekken meer.
met dit weer vind ik het ook verschrikkelijk zielig, maar als ik het afdoe krijgt ze zoveel last. ik heb haar niet aan huis; moet 20 min autorijden dus kan niet af en toe op en af doen, dan ben ik de hele dag aan het heen en weer rijden.
verder hebben wij ook zo'n last van dazen, jullie ook dus?
ik spuit met atex, werkt tot nu toe nog het beste.
andere tips zijn welkom!!

Mariskas:

Ik wil dit ook gaan doen want door de dazenplaag heb ik het paard dat geen zomereczeem heeft de pagony deken aangedaan. Na 3 dagen had hij al schuurplekken. Als dit een oplossing is dan zou dat mooi zijn.

Wat is dat precies, teddystof? Blond

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:24

@ Franka_Vosje
Die stof kun je gewoon in de stofwinkel kopen of op de markt. Ik heb ze ook om de bilriemen van mijn deken. Ideaal.
Die stof is een soort bontachtige stof.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:55

Tnx! Haha!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:09

Je kunt ook bij de ruiterzaak bontjes kopen met klitteband (worden vaak gebruikt tegen slijtplekken door halsters en hoofdstellen). Die zijn handig want je kan ze eraf halen.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:47

Ik heb nu die itch off del van sectolin, ik vind het niet echt super hoor,word een beetje viezig allemaal en erg droog, allemaal schilfers, terwijl de cojosol lotion het erg mooi schoon bleef zonder schilfers.

Ze schuurt nu voor het eerst aan haar hoofd, allemaal kleine wondjes, eerst zinkzalf erop gedaan, dat helpt goed en met een dikke laag komen de vliegen er ook niet meer op.
Daarna een dagje die gel van sectolin, maar de hele boel ligt open en bloot.Ik ga zo naar de supermarkt om weer wat zinkzalf te halen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:13

Nou, heb eens een sweet itch pakketje gekocht. Poeder voor 2x daags door het voer i.c.m. met verkoelende sweet itch zalf. Nu moet ik dat dus opsmeren maar dat valt nog neit mee. Allemaal steigeren en zo want ik mag haar niet aanraken. Ik heb haar dan vastgezet omdat al diverse halsters zijn kapot getrokken op deze manier, heb ik een strotouwtje achter haar oren gedaan, door de halsterring achter de kin door gehaald en daaraan vast gezet. Dat werkt! Rukken doet nu pijn want dat touwtje is scherp. Nu blijft ze rustig staan en zo kan ik haar leren dat mijn aanrakingen niet onaangenaam zijn maar eerder verkoeling brengen. Nu kanik het voortaan elke avond op doen en maar hopen dat het werkt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:58

Voor de beschadigde haren gebruik ik Andrélon hair repair [ofzo] in zo'n flesje met zo'n pompje. Ik dacht kan altijd proberen, het is maar 2,99 euro. Het haar ziet er gezonder uit, mooie glans Lachen
Volgens mij beetje zelfde werking als cowboymagic maar dan goedkoper en goed voor het haar.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:57

Desiree, ik hoop voor jou dat het bij haar helpt, maar bij Ivanka vind ik het echt rotspul. Werkt voor geen meter en die zalf geeft zoveel troep in die manen.
Hopelijk gaat je merrie ook inzien dat je haar geen kwaad wil doen Ach gut .

Hebben jullie het nieuwe voer van Pavo al gezien?
www.pavo.nl schreef:
Pavo Nature's Best
De dagelijkse gezondheidsmuesli

Jouw paard heeft recht op een gezond en natuurlijk paardenleven. Elke dag geniet je samen van de heerlijke natuur. Een beetje natuur zou je graag terug willen vinden in de voerbak. Natuurlijke en gezonde grondstoffen zorgen namelijk voor een goede gezondheid. Met Pavo Nature’s Best krijgt je paard of pony het beste uit de natuur in de vorm van een heerlijke, gevarieerde muesli.
Deze uitgebalanceerde en smakelijke muesli bevat de optimale concentratie van natuurlijke
grondstoffen, vitamines, sporenelementen en mineralen. Pavo Nature’s Best is net zo volwaardig
als krachtvoer en vormt naast ruwvoer iedere dag de basis voor een goede gezondheid. Deze muesli is harmonisch zo afgestemd dat de dagelijkse behoefte zelfs bij kleine porties al dekkend is.
De smakelijke wortelen, de waardevolle structuur van luzerne en het oergraan spelt zorgen voor
een gezonde en stabiele spijsvertering. Je paard of pony zal gedurende de dag langer en actiever bezig zijn met kauwen waardoor de darmflora wordt ondersteund, wat erg belangrijk is.

- Een zeer laag eiwitgehalte
- Havervrij
- Suikerarm (suiker is normaal 6%, in Nature’s Best slechts 2%)

Belangrijke eigenschappen
- Een complete muesli voor elke dag
- Een zeer laag eiwitgehalte en suikerarm
- Havervrij, waardoor uw paard of pony rustig blijft
- Met gepofte granen voor een uitstekende vertering
- Rijk aan structuur: met extra luzerne en spelt, bevordert het kauwen
- Met wortelstukjes: heerlijk en gezond

Toepassing
- Voor recreatie en lichte sport
- Ideaal voor paarden en ponies die de neiging hebben snel dik te worden
- Zeer geschikt voor paarden die de neiging hebben hoefbevangen te worden

Afbeelding

Voor productspecificaties moet je hier even klikken en dan onderaan de pagina staat dat. (Was te onhandig om over te kopiëren Clown )

Door het lage suiker- en eiwitgehalte misschien ook wel goed voor paarden met eczeem? 1 zak van 20 kg kost rond de 10 euro.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:39

Nou ik heb Dipsy nu al een paar avonden onder de deken gehad.. Haar buik ziet er 10x beter uit, haar manenkam blijft een beetje gelijk.. maar ze staat rond schemer nog steeds te miepen alsof ze ze op haar buik voelt (wat dus niet kan). Fantoomjeuk? (dwz beestjes voelen die er niet zijn).

En wat erg lastig is, ze krijgt schuurplekken van de deken. Onder ander op haar borst, maar daar heb ik nu zo`n beschermdeken om zitten en dat werkt goed. Maar ook bij haar achterbenen waar de beenriemen lopen, en in haar lies waar het elastiek van de buikvlap langsloopt. Nou heb ik voor de beenriemen al de tip gehoord van die bontje die om een neusriem van een halster kunnen, maar waar kan je die kopen??? En wat te doen aan de schuurplek in haar lies? Of niets doen, en "hard" de huid vanzelf uit waardoor het niet meer onthaard?

Help?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:29

Dat je deken zo schuurt joh... Eerder hier in het topic (vorige pagina geloof ik) hebben ze het over teddystof gehad. MIsschien is dat ook iets voor jouw pony?

Ik denk trouwens ook dat ze wat blijven schuren/panisch reageren op vliegjes, omdat ze dat altijd al hebben gedaan. Ook gewoonte dus.
Maar die vliegjes onder haar buik kan ze nog best voelen, bijv. rond de uier ofzo, daar zit de deken niet en daar kunnen ze dus nog behoorlijk vervelen.

Ivanka schuurt haar staart niet meer *klopt af*, ik smeer er elke avond nog een klein beetje AVS14 in, maar dat doe ik alleen voor het zekere...
Manenkam is ook helemaal niet dik, maar ze blijft die wel wat schuren. (nog?) niet tot bloedens toe overigens. Onder haar buik begint het wondje ook te dichten en is de buiknaad ook niet meer opgezet OK dan! !

Die Tea Tree Creme van de Paardendrogist is ook erg fijn voor onder de buik! Ik smeer 2x per dag een dikke kwak op het plekje wat ze open schuurt en het is al bijna dicht! Het korstje wordt steeds kleiner Party!! !

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:46

Ik kan niet zeggen of het helpt, want ze heeft momenteel geen jeuk. Ze schuurt niet. Kan aan het poeder liggen. Heb de zalf gisteren dan ook niet opgedaan en bewaar deze voor als ze WEL jeuk heeft.
Verder heeft ze de mogelijkheid om de hele dag onder een vrij lange schuilstal te staan waar het aan 2 kanten kan doorwaaien. Lekker koel voor haar maar irritant voor insecten. DAt kan ook een rol spelen want het is gewoon niet half zo erg met de eczeem als vorig jaar.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:52

Tinne, volgensmij heb ik een proefzakje daarvan gekregen bij mijn bestelling bij de paardendrogist Lachen Het lijkt mij ook echt superspul, en mijn pony krijgt heel weinig (shetje x appaloosa), dus ik kan nog wel de hele zomer met dat zakje door omdat het toch alleen dient voor mengen met kruiden Lachen Binnenkort ga ik zeker een zak kopen voor de winter en voor volgende zomer!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:04

Ivanka heeft er ook veel minder last van. Waar het aan ligt weet ik niet...

Annemijn, ik had idd ook een proefzakje gekregen Haha!. Ziet er iig goed uit en bij Ivanka ging dat er zo in Knipoog .
Ik ga denk ik ook overstappen op dat voer, als ze daarvan 2 kilo per dag krijgt, zit ik op ongeveer 30 euro per maand. 6 euro meer als ik nu kwijt ben, maar ach.. Lachen. Volgens mij wel beter Ja .

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:31

Jullie hebben het over dat Pavo voer neem ik aan? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:32

Ik meld me hier ook maar even. Sinds 20 juni heb ik een eczemer (IJslander). Hij stond hiervoor op Vlieland en had er daar dus veel minder last van. Nu staat hij onder een Boett en dat hielp tot nu toe goed. Helaas had hij gister ineens een plek van 20cm midden in zijn manenkam tot bloedens toe opengeschuurd en de meeste manen zijn daar verdwenen. Ik smeer hem vrijwel dagelijks in met eczema balsem en deze plek is echt razendsnel ontstaan. Wel heb ik hem een week geleden een wormspuit gegeven en ik vermoed dat het daar een reactie op is. Scheve mond Hij had ook veel plekken op zijn hoofd, maar die zijn vrijwel weg nu ik een hoofdkap heb. Ik was zijn manen en staart (die hij af en toe schuurt) om de week met teershampoo, dat helpt ook erg goed. De plekken die hij in het begin had heb ik inmiddels onder controle en zijn grotendeels weg, maar nu heeft hij dus ineens een nieuwe. Ik heb het gister extra goed ingesmeerd, ik hoop dat er nog wat haar op zit als ik straks naar stal ga.

Jónas staar op een schrale wei en krijgt dagelijks een halve schep structuur muesli van subli, met een scheut zonnebloem olie, zeewier en een handje biks of een liter kruidenslobber (ook subli) met evenens een handje biks. Hij was behoorlijk mager toen ik hem kreeg en heeft dit extra voer nodig om weer op te knappen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:19

Alet schreef:
Jullie hebben het over dat Pavo voer neem ik aan? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik heb het inmiddels ook. Ook een zakje bij de paardendrogist bestelling (goed bezig die lui) en ik had ook al een zak gekocht. Ze vinden het iig zalig, en het ziet er ook heel goed uit.
Van de in Nederland makkelijk verkrijgbare voeders is dit denk ik wel een met de minste suiker en zetmeel, dus niet verkeerd idd.
Het is al met al nog 32 % zetmeel, maar dat zal ook wel komen door die granen die erin zitten. Op zich voor een hoop mensen denk ik prima omdat er zo weinig koolhydraten inzitten vergeleken met andere mueslis.. Vingers aflikken

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:23

Bij Ivanka ging het proefzakje er vanochtend ook zo in na het rijden! Ik denk dat ik echt over ga stappen.. Moet ik ook wel wat verder rijden voor voer, maar dan sla ik maar wat meer in Lachen.

Franka, hoeveel voer jij per dag hiervan? En hoe groot is je paard?

In dat schema staat dat een paard (of iig, een paard als Ivanka) 2 kilo hiervan nodig heeft. Nu krijgt ze 1 kilo basisbrok per dag, is die 2 kilo ook echt nodig of krijgen ze bij jou minder?