Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:07

Afbeelding

Afbeelding

Zomaar twee "postzegels" uit de buurt. Als jullie gras zien zie je meer als ik.

Ik zou als eigenaar niet weten hoe snel ik het spul uit de wei moest halen. Maar omdat er nog wat JKK staat, kun je het ook als bewijs zien dat de paarden het toch niet allemaal vers op eten.

Dan over het filmen van het eten van JKK (vers)...

Ik kan zo een filmpje voor jullie maken dat mijn eigen pony een hap JKK neemt. Maar je denkt toch zeker niet dat ik op mijn achterhoofd gevallen ben is het wel Knipoog

Ten eerste zou het ook niets toevoegen aan de discussie wel of niet vers eten, want ze is een van die hoge uitzonderingen volgens jullie.
Ten tweede bewijst 1 hapje ook geen ene moer, dus zou ik zelfs nog meerdere hapjes moeten filmen ? Nou nee bedankt.
En zo denken die andere eigenaren van JKK - etende paarden die ik ken er ook over.

Dus vanaf deze zijde ... wel foto's, geen filmpjes Clown
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 14-08-07 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:13

Isapaardje schreef:
Zomaar twee "postzegels" uit de buurt. Als jullie gras zien zie je meer als ik.

Ik zou als eigenaar niet weten hoe snel ik het spul uit de wei moest halen. Maar omdat er nog wat JKK staat, kun je het ook als bewijs zien dat de paarden het toch niet allemaal vers op eten.

Dan over het filmen van het eten van JKK (vers)...

Ik kan zo een filmpje voor jullie maken dat mijn eigen pony een hap JKK neemt.
...
Ten eerste zou het ook niets toevoegen aan de discussie wel of niet vers eten, want ze is een van die hoge uitzonderingen volgens jullie.
Ten tweede bewijst 1 hapje ook geen ene moer....

Et voila... daar zijn we dan...
Ellen
de agressie maar ff uit de quote gehaald; dat duscussieert makkelijker.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:16

Kaat_E schreef:
Trouwens, in de meeste iets oudere paardenboeken wordt niet van JKK gesproken

Vroeger was hier ook nog geen JKK.
Dat is vermoedelijk uitgezaaid, om de bermen in Nederland leuk op te fleuren.

En zoals iemand mij onlangs vertelde ... het heeft 10 jaar nodig gehad om in Nederland te komen, dus het zal over 10 jaar wel weer verdwenen zijn (spontaan, zomaar vanzelf).

Beetje kort door de bocht beredenatie in mijn ogen, maar laten we hopen dat die man gelijk gaat krijgen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:20

Het enige wat ik echter niet in de hand heb is het hooi. Ik hooi niet zelf, koop het bij een in mijn ogen vertrouwd adres. Maar aangezien ik hier steeds meer JKK zie in de omgeving, ook in hooilanden en ook zie dat boeren met een schouderophalen het JKK gewoon meemaaien en hooien, moet ik dus maar hopen dat ik niet via die weg mijn pony alsnog met JKK besmet.

Er zitten meer gevaren in het gele plantje dan het wel of niet voorkomen in een te volle paardenwei ...

Jammer dat daar heel vaak niet bij stilgestaan wordt.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:28

Nou, dáár heb je dus een punt. Hooi kán een groot risico vormen.. Daarom is het goed te weten waar hooi vandaan komt en dat het niet onverschillig meegemaaid wordt. Een boer kan echt wat doen hoor .. aan JKK.
Ik kijk ook altijd heel kritisch naar hooi.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:32

We zijn druk aan het werk om een certificeersysteem voor veilig traceerbaar hooi op te zetten, vrij van giftige planten. JKK is namelijk niet de enige giftige plant.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:35

EstherHegt schreef:
We zijn druk aan het werk om een certificeersysteem voor veilig traceerbaar hooi op te zetten, vrij van giftige planten. JKK is namelijk niet de enige giftige plant.

Precies, dát lijkt me dus heel plezierig. Het is een oplossingsgerichte bijdrage.
En inderdaad, als je voer verkoopt moet het niet giftig zijn. Dan moet je moeite doen om een goed produkt te leveren.
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:36

Citaat:
En trouwens ... nog bedankt voor de fotobijdrage van de bijvoet Afgod

Niets te danken ... graag gedaan.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:37

Ja! Daar wil ik je ook voor bedanken Ingrid.
Ellen

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:38

is jkk ook giftig als je hem met blote handen eruit trekt? Mijn moeder zegt namelijk van wel, maar ik zie niks op de website staan..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:43

Ilsje_ schreef:
is jkk ook giftig als je hem met blote handen eruit trekt? Mijn moeder zegt namelijk van wel, maar ik zie niks op de website staan..

Kijk maar even op de uitlegpagina over huidopname ******** daar staat het helemaal uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:26

Dankjeweel Haha! Tong uitsteken

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:29

Ilsje_ schreef:
Dankjeweel Haha! Tong uitsteken

Graag gedaan hoor.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:55

Bries schreef:
Dan hieronder de dag na haar overlijden. Ze had er een maand dus niet gegraasd:
Afbeelding

Je ziet... dát is vragen om moeilijkheden. We hadden dat veldje dus een maand niet gezien anders waren we al eerder geschrokken.
Dáárom.... je memoreert Capita in het rijtje van paarden waarvan we zien of horen zeggen 'die at het wel eens vers'......
Capita is overleden en je ziet wat er aan JKK nodig is en onder welke condities...
En ik haal maar weer eens aan: ondanks de paniek die hier en daar uitbreekt hoor ik nauwelijks van overleden paarden behoudens de man die meerdere paarden verloor en meermaal in het nieuws kwam.
Belangrijk is om de condities zoals waar Capita in stond te vermijden en góed nadenken wat je doet.
Ellen

Heel triest wat Capita is overkomen.
Maar van het onderstaande natuurterrein schrok ik net zo hard.

10 jaar geleden woonden we hier vlakbij en kreeg ik van dit terrein nog mijn jaarvoorraad hooi.
4 jaar geleden kwamen de 1e planten JKK opzetten. Nu ziet het nagenoeg helemaal geel. En is dit dan niet vragen om moeilijkheden ? Zijn deze condities dan niet zorgwekkend ???
Op dit terrein graast zomer en winter dezelfde kudde koeien.
Hier en daar staat een beetje gras zoals op de voorgrond te zien is en de wat kale plek in het midden. Helaas is het overgrote deel van dit terrein allemaal JKK.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb vorige maand contact gezocht met de beheerder van dit terrein (Staatsbosbeheer).
Hij wist van de giftige werking van JKK doordat een paard elders in de regio vorig jaar is overleden aan de gevolgen van JKK. Officieel bevestigd door een dierenarts en neejjjj ... niet een paard van de meneer die geregeld op TV is geweest.

Echter SBB wil gewoon afwachten wat er gebeurt in de toekomst met de grazers in dit natuurgebied. Want er wordt in ons land nog steeds beweerd dat het niet vers gegeten wordt en er zijn nog geen meldingen van elders binnen dat er zich met de grazers problemen hebben voorgedaan Boos!

Vandaar mijn eerdere bericht dat ik benieuwd ben, OF en hoe lang het nog duurt eer er MOGELIJK wel problemen gaan komen in de toekomst.
Planten die nu vertrapt worden knakken of knappen af, drogen in en worden net als in hooi alsnog opgegeten !
Althans dat heb ik vorig jaar in een natuurgebied in Brabant gezien. De paarden en koeienmest lag volop tussen de planten, althans rozetten, want de stengels waren voor het grootste deel afgegeten.
Schapen liepen er niet, alleen de grote grazers !

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:35

henny_w schreef:
Heel triest wat Capita is overkomen.
Maar van het onderstaande natuurterrein schrok ik net zo hard.

Het is veel Henny, maar het is echt onvergelijkbaar met de situatie van het veldje van Capita. Dit betreft een natuurterrein en die zijn over het algemeen groter dan 50x50 m. (Capita stond nog krapper). Het verschil in schaalgrootte is een belangrijk aspect. Er is meer gras aanwezig. Op kruiskruidinfo heb ik ook zo'n verhaal gelezen. De schrijfster heeft het uitgezocht en het betrof een gebied dat vele tientallen hectaren groot was. Als je dan een foto maakt dan maak je een foto van een miniem stukje van het gehele terrein.
Afbeelding
Nog wat anders... je kunt het op de foto van de wei van capita zien: het stuk dat zij begraasde bevatte veeeeeeeeeel meer JKK dan de enkele struikjes op het land eromheen. Hier op de foto zie je alleen bloeiend gras maar ik weet dat er hier en daar een struikje groeide. Met de kennis die nu beschikbaar is voor mij snap ik dat. Ik heb de eigenaar dan ook uitgevraagd hoe e.e.a. zat.
Het is eerst uitgezaaid door de gemeente op de omringende dijkjes (het weitje was ingeklemd in die dijkjes) ; vervolgens zaaide het daaromheen uit. Vervolgens werd Capita een keer vreselijk ziek en kreeg ze maar een deel van het veld. Welnu: het JKK is verdwenen van de dijkjes en komt nog maar een beetje voor in de rest van de weide. Maar het afgezette stuk waar zij 7x24 uur graasde en rende staat barstensvol; de grasmat werd te kort begraasd en de grond voortdurend verstoord. En dán wordt het heel gevaarlijk want er is geen goed gras voorhanden voor haar. Dat verklaarde ook dat zij uitgebroken was toen wij haar voor het eerst ontmoetten op de levensgevaarlijke provinciale weg tussen Den Haag en Rotterdam. Ze had gebrek.

Dit (het vanzelf verdwijnen als er voldoende rust is) onderschrijft wat mij betreft dat soms (natuurgebieden) niets doen loont; mits er ruim voldoende ander gras staat. Juist het heftige bestrijden door bijv. maaien moedigt de plant aan. En opnieuw: ja, ik vind dat JKK niet thuishoort in een paardenwei. Maar een paardenweitje moet je niet vergelijken met een natuurgebied.
Ellen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:11

Het natuurgebied waar ik bovenstaande foto's heb genomen is helaas niet zo groot.
Niet te vergelijken met bijv. het Kuinrebos of de Maashorst.

Het geluk voor de grote grazers dit jaar is dat er door de veelvuldige regen behoorlijk gras is gegroeid in div. natuurgebieden in vergelijk met andere zomers !

-Feit blijft dat de afgelopen 4 jaar de groei van de JKK in dit gebied nog steeds fiks toeneemt en zich ook al aardig uitbreid tot buiten het officiele natuurterrein.
-Feit blijft dat de eigenaar van Capita niet wist dat JKK giftig is, en Staatsbosbeheer wel.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:31

Helaas... je komt met weinig feiten; welk natuurgebied is het, hoeveel hectaren; is het jaarrond begrazing of seizoensbegrazing, hoeveel vee etc.
Vooralsnog kun je natuurgebieden niet vergelijken met hollandse paardeweitjes.
En ja... ik zag ook gras... niet platgelopen e.d. (en we zitten al aardig verder in het zomerseizoen) dus dat zegt me aardig wat.
Sluit niet uit dat Staatsbosbeheer weet wat ie doet met mogelijk heel steekhoudende argumenten.
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 13:50

Ik zie hier de naam "Maashorst" vallen. "Ons" natuurgebied.
Het is in totaal dik 4000 hectare groot, het grootste van Brabant. Echter maar een deel is in gebruik als begrazingsgebied voor koeien en paarden (jaarrond; zomer en winter dus) (aantal dieren is mij onbekend, want het is onlangs gewisseld, evenals het aantal hectare begrazing, maar kan ik opvragen indien gewenst bij onze boswachter).

Ik neem zonder meer aan dat SBB wel verstand van zaken heeft en ook weet wat ze doen. En ook of het verstandig is hun vee al dan niet tussen het JKK te zetten (is een keus die sowieso ieder voor zich moet maken).
Maar wat ik in het geval "Maashorst" wel erg vind, is dat er weilanden van privepersonen (al dan niet hooiland), grenzen aan dit stuk van de begrazing, te weten de Brobbelbies (zie onderstaande link voor een kaartje van het gebied http://www.vogelwachtuden.nl/trektellen ... ekbrob.htm)

Deze mensen zitten met ongewild JKK in hun weiland en moeten grote moeite doen het eruit te krijgen (kosten maken voor spuiten of arbeid voor steken).

Vandaar dat ik nog altijd voorstander ben van bestrijding van JKK in deze gebieden. Als SBB in dit opzicht een beetje open zou willen staan en zou willen meedenken en vooral luisteren naar bezorgde mensen (eventueel overleggen wat er aan te doen is of uitleg geven in deze), dan zouden de mensen die rondom wonen (en dieren houden of hun velden hooien) een hele zorg minder hebben.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:56

@Hennie
Soms moet je goed luisteren of je oren (laten) wassen. Dit is zo'n moment
1. Ik vind dat je SBB ernstig tekort doet. Deze organisatie heeft een reputatie hoog te houden waar ze trots op kunnen zijn. Zij hebben uitvoerige regels over JKK en hooi en JKK en begrazing die ik uitermate zorgvuldig en correct vind. Je zou willen dat iedereen er zo goed over nagedacht heeft als mensen binnen deze organisatie. Wat ik vermoedde klopt dus. OOk als percelen grenzend aan hun gebied last hebben zijn zij coöperatief. Ik denk echter dat je het gewoon en vooral netjes bespreekbaar moet maken.
2. Hennie, ik wens dat mijn mailadres niet via BOKT door jou misbruikt wordt voor dreigende agressieve mails over deze kwestie. Discussies voer ik HIER en niet onderhuids. Voor agressie en dreiging is mijn (digitale) deur dicht. Begrepen?
Ellen
Laatst bijgewerkt door Bries op 15-08-07 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:01

Isapaardje schreef:
Als SBB in dit opzicht een beetje open zou willen staan en zou willen meedenken en vooral luisteren naar bezorgde mensen (eventueel overleggen wat er aan te doen is of uitleg geven in deze), dan zouden de mensen die rondom wonen (en dieren houden of hun velden hooien) een hele zorg minder hebben.

Wat ik in punt 1 aan Hennie aangaf geld ook hier. Nalezen wat hun beleid is en netjes in overleg gaan...
En terecht stellen zij... iedereen is zélf verantwoordelijk voor zijn grond. Echter bij aantoonbare overlast zijn zij bereid een stuk náást het land te maaien...
Zij gaan niet spuiten e.d. omdat zij hun doelstellingen daarmee voorbij schieten.
Hier kan ik persoonlijk zelfs blij mee zijn.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:02

Isapaardje schreef:
Vandaar dat ik nog altijd voorstander ben van bestrijding van JKK in deze gebieden. Als SBB in dit opzicht een beetje open zou willen staan en zou willen meedenken en vooral luisteren naar bezorgde mensen (eventueel overleggen wat er aan te doen is of uitleg geven in deze), dan zouden de mensen die rondom wonen (en dieren houden of hun velden hooien) een hele zorg minder hebben.

In natuurgebieden mag niet bestreden worden, wel heeft bijv SBB een beleid van goed nabuurschap als er overlast is. Dit beleid is ook helemaal omschreven en zo op te vragen denk ik bij SBB.
Ik citeer even een stukje uit het standpunt SBB
Citaat:
Uit oogpunt van nabuurschap kunnen in uitzonderingssituaties haarden van jakobskruiskruid in terreinen van Staatsbosbeheer worden gemaaid.

Dan over de grazers een citiaat
Citaat:
• Bij normale begrazing, beweiding en inscharing zullen de dieren jakobskruiskruid mijden. Gezondheidsproblemen kunnen optreden wanneer door overbegrazing de andere grassen en kruiden op zijn en de dieren wel jakobskruiskruid moeten vreten. Bij begrazing met eigen vee en inscharing van vee van derden zal tijdens het normale toezicht op het vee (rasters en drinkwater) worden gelet op de beschikbaarheid van voldoende geschikt voedsel

Hooi
Citaat:
• Bij aanbieding van hooi door Staatsbosbeheer is het voor de koper niet inzichtelijk waar het vandaan komt, en wat erin zit. Dat betekent dat de verantwoordelijkheid voor de samenstelling bij Staatsbosbeheer ligt. Staatsbosbeheer zal dan ook alleen producten aanbieden als veevoer waar geen jakobskruiskruid in zit. Voorafgaand aan het maaien zal elk perceel worden geschouwd op de aanwezigheid van jakobskruiskruid

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:17

Bries schreef:
Ze had er een maand dus niet gegraasd:
Afbeelding

Erg als een paard dit moet overkomen. Huilen

Echter als het veld een maand na dato er zo al weer uitziet, dan is er toch nog heel veel JKK wel blijven staan, anders kan het niet zo ineens tot zulke hoge planten komen.

Daarmee begrijp ik de uitspraak niet goed dat als je JKK in een wei ziet staan, het als een bewijs kan dienen dat een paard het niet vers eet.

Kijk alleen maar naar dit voorbeeld ... kennelijk heeft het paard veel laten staan (wat binnen een maand dus een geel veld al opleverde), maar heeft het ook net zo veel opgegeten (gezien de foto's van maart).

Eng hoor, dat dit toch gebeurd in Nederland en goed dat jullie in kaart proberen te brengen wiens paard dit nog meer is overkomen. Succes.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:26

schaopli schreef:

Echter als het veld een maand na dato er zo al weer uitziet, dan is er toch nog heel veel JKK wel blijven staan, anders kan het niet zo ineens tot zulke hoge planten komen.

In Maart bloeit er beslist nog geen JKK, de bloei is zo vanaf juni tot met ongeveer oktober. Er zullen wel rozetten hebben gestaan. En ja vreselijk droevig dat dit ongeluk is gebeurd, dat wens je helemaal niemand en geen paard toe.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:37

schaopli schreef:
Bries schreef:
Ze had er een maand dus niet gegraasd:
Afbeelding

Daarmee begrijp ik de uitspraak niet goed dat als je JKK in een wei ziet staan, het als een bewijs kan dienen dat een paard het niet vers eet.

Kijk alleen maar naar dit voorbeeld ... kennelijk heeft het paard veel laten staan (wat binnen een maand dus een geel veld al opleverde), maar heeft het ook net zo veel opgegeten (gezien de foto's van maart).

Eng hoor, dat dit toch gebeurd in Nederland en goed dat jullie in kaart proberen te brengen wiens paard dit nog meer is overkomen. Succes.

Oooohhh hier zijn wat misverstanden. Het JKK is nooit verwijderd geweest omdat de eigenaar niet wist dat het giftig was. Het is afgegraasd en het paardje is daar weggegaan (en bij ons gekomen) in mei. Een maand later zag het er zo uit. Het JKK groeide bliksemsnel weer aan want de wortels blijven zitten. Dit paardje had geen gras om te eten... dit paardje at dus alleen maar dit...
En als je JKK niet goed verwijdert en het alleen maar maait of zoals hier.. afgraast... dán krijg je dit dus...
Of je doet er niets aan (kan niet in een paardenwei!) of je doet het goed en met verstand.
Afbeelding
Jouw opmerking: over JKK in een wei zien staan en vers eten hoort bij een foto.... Ik zeg dus NIET laat maar staan in een wei .. INTEGENDEEL maar het is bekend dat paarden het niet gauw vers eten en dat zag je dus op die foto... De opmerking was dus illustratief en niet om te roepen doe er maar niets aan. Verwijderen uit een paardenwei hoor....
Het compliment voor het registratiesysteem is voor Esther die het met wetenschappers heeft ontworpen. Ik ben gewoon alleen maar heel trots op haar.. al dat werk voor die informatiesite.. al het gespeur in wetenschappelijk onderzoek en nu dat registratiesysteem en straks gecertificeerd veilig hooi.... (althans ze helpt met de organisatie die een certificeersysteem wil ontwerpen). Er zit dus beweging in.
Groetjes
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:15

Afbeelding

Op deze foto zie je wel een risicovolle situatie, vermoedelijk door de onbekendheid van de plant. Ook zie je heel duidelijk dat er wel volwassen JKK planten staan, deze zijn dus niet gegeten zoals Ispaardje zelf ook aangaf. Het risico in deze situatie is dat dat veulentje misschien wel gedwongen kan worden om het wel vers te eten.
Dit soort situeaties zijn echter totaal niet te vergelijken met begrazingsprojecten in natuurgebieden, de grazers in natuurgebieden worden wel degelijk in de gaten gehouden ook of er voldoende voeding aanwezig is om zo risico's uit te sluiten dat dieren gedwongen worden om JKK te eten, een groot verschil dus met een omheinde kleine oppervlakte. Om natuurbeheerders de schuld in de schoenen te schuiven vind dan ook ongenuanceerd en mensen en organistaties doelbewust beschadigen en in een kwaad daglicht stellen. Net zoals het boetesysyteem van de LID. Mensen ploeteren jarenlang om JKK uit het land te krijgen, er is NIEMAND die zijn paard zo'n dood gunt. Het zijn stuk voor stuk ongelukken. Om daar een boete aan te verbinden raakt kant noch wal. Bij navraag is gebleken dat de LID niet eens over sectierapporten of dierenartsenrapporten beschikt. Er zijn legio meer oorzaken van leverfalen. Er is helemaal niets bekend over de aantallen dieren die sterven aan JKK. De officiele cijfers uit Engeland geven aan dat er 13 waren in het jaar 2005.
Ik vind het dan ook bijzonder kwalijk dat er per PM bedreigingen aan mijn adres zijn geuit door iemand die niet weet hoe SBB werkt en mij dan ook een eventuele dood van grazers de schoenen inschuift. Dit is bijzonder ongenuanceerd en ronduit kwalijk. Misschien kan deze schrijfster zelf eens wat aan de problemen doen in plaats van ieder ander de schuld te geven van de natuur.
Ik werk gratis en voor niets aan voorlichting om ongelukken te voorkomen, de wetenschappers die zich aan mijn website hebben verbonden en hun kennis beschikbaar en toegankelijk maken doen dat ook gratis en voor niets, we hebben een centraal meldingssyteem opgezet om de schaal van het probleem in kaart te krijgen. Er wordt hard gewerkt aan een systeem voor traceerbaar veilig hooi.