[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:44

Bloemmeke schreef:
Ben ook wel benieuwd wanneer de eczeem dekens op gaan. Vind het lastig om het juiste moment te bepalen!

Het stikt al van de muggen, zeker na de warme, natte winter...
Die van mij staat nog onder een regendeken nu, maar ik ben bang dat de vliegendekens dit jaar vroeg uit de kast kunnen. En de echte eczemers ook al na dit weekend (dan wordt de regen minder begreep ik) onder eczeemdekens kunnen.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:35

Hier gister deken op gedaan. Zie ze overal vliegen als het zonnetje erbij komt. Beter te vroeg dan te laat

Caily

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:58

Ik heb ze hier ook al gezien, paar dagen geleden in de miezer regen met zonsondergang vlogen er meerdere om mijn paard. Ik zou nu beginnen met deken. Doe het zelf niet omdat ik kijk of het zonder wil dit jaar.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:28

DiscoDipp schreef:
casperzazoe schreef:
Ja de Zebra Bucas valt af, hoe gaaf die ook is. Ik heb in Afrika een tijdje voor een baby zebra gezorgd dus het zou zo grappig zijn geweest als ik dan weer een zebra in de wei zou hebben :+

Deze is echt top!!!
https://hypostore.nl/master-zebra-eczeemdeken.html

Helaas is de hals van deze deken te smal voor mijn spek nek paard

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:29

Hier heb ik ze ook al zien vliegen, maar het is voor mijn paard nog te koud over te gaan op de eczeem deken.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:43

oke, bedankt voor jullie reacties. Die van ons staat nu nog onder een regendeken. Eens even kijken wat ik na het weekend ga doen!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:53

Humpiedumpie schreef:
Ik heb zojuist een paardje met zomereczeem overgenomen.
Het paardje heeft al een hoop meegemaakt in zijn korte leventje en ik denk dat om die reden de eczeem ook vooral tot uiting komt.
Hij gaat hier krijgen; onverpakt kwalitatief goed hooi met weinig suikers, fibra anti itch, weinig gras. En ik heb een eczeemdeken voor hem aangeschaft. Ook heb ik al de anti itch creme van fibra in huis. Wanneer kan je best beginnen met de deken opdoen? Er is trouwens ook een schuilstal aanwezig om de vliegjes te ontlopen..

Omdat je zegt dat hij vanalles heeft mee gemaakt, ga ik er even vanuit dat zijn conditie / weerstand momenteel niet zo goed is? Dan zou ik zeker optijd beginnen met de deken! Direct als je hem voor de eerste keer ziet schuren of je kan uitgaan van andere uit dit topic :) als hij nu een winterdeken op heeft, zou je nu ook een hals er bij om kunnen doen.
Ik heb een 'echte' stal om het zo even te noemen met een gewone deur opening naar de paddock en daar blijven de vliegjes uit. Vaak zie je wel dat bij stallen die een één zijde volledig open is, de vliegjes het juist leuk vinden daar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:54

Gizeppie schreef:
Hier heb ik ze ook al zien vliegen, maar het is voor mijn paard nog te koud over te gaan op de eczeem deken.

Als het te koud is, dan gooi ik rustig een warme deken over de eczeem deken heen. Dus dubbel op, eczeem tegen de jeuk en winterdeken/regendeken oid tegen de kou.

Hier gaat het nog goed zonder gelukkig!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:17

Hier volgens mij ook nog rustig. Morgen maar weer kijken maar ze staat nog zonder hals. Hopelijk zo lang mogelijk maar als het nodig is, gaat de eczeemdeken er gewoon op en desnoods winterdeken erover idd!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:43

MarliesV schreef:
Gizeppie schreef:

Als het te koud is, dan gooi ik rustig een warme deken over de eczeem deken heen. Dus dubbel op, eczeem tegen de jeuk en winterdeken/regendeken oid tegen de kou.

Hier gaat het nog goed zonder gelukkig!

Ja of ik moet een hals deken op gaan doen..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:03

Argh _-:( die stomme dekens. Meneer verzuipt in 152 en 145 is weer te klein om goed om de buik te sluiten. Oké hij is stevig maar echt niet moddervet.
Hoop gevestigd op de deken van Shires, vingers crossed. Anders toch maar weer de Rambo met een losse buikflap van een pyjama deken maar dat is ook irritant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:46

casperzazoe schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb zojuist een paardje met zomereczeem overgenomen.
Het paardje heeft al een hoop meegemaakt in zijn korte leventje en ik denk dat om die reden de eczeem ook vooral tot uiting komt.
Hij gaat hier krijgen; onverpakt kwalitatief goed hooi met weinig suikers, fibra anti itch, weinig gras. En ik heb een eczeemdeken voor hem aangeschaft. Ook heb ik al de anti itch creme van fibra in huis. Wanneer kan je best beginnen met de deken opdoen? Er is trouwens ook een schuilstal aanwezig om de vliegjes te ontlopen..

Omdat je zegt dat hij vanalles heeft mee gemaakt, ga ik er even vanuit dat zijn conditie / weerstand momenteel niet zo goed is? Dan zou ik zeker optijd beginnen met de deken! Direct als je hem voor de eerste keer ziet schuren of je kan uitgaan van andere uit dit topic :) als hij nu een winterdeken op heeft, zou je nu ook een hals er bij om kunnen doen.
Ik heb een 'echte' stal om het zo even te noemen met een gewone deur opening naar de paddock en daar blijven de vliegjes uit. Vaak zie je wel dat bij stallen die een één zijde volledig open is, de vliegjes het juist leuk vinden daar.

Ik denk inderdaad dat zijn stressgehalte zo groot is geweest dat zijn weerstand minder is.
Hij heeft nu geen deken op en die heeft ie ook niet nodig met zijn dikke vacht :+
Ik heb ook een schuilstal met een “gewone” deuropening.. Ik heb hoop :D .
Zal hem goed in de gaten houden en ook dit topic in de gaten houden ;).

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:59

Ik heb een zebra pyjama klaarliggen . Maatje 1.65 ik denk dat hij nu nog iets te groot is . Maar paard groeit zo hard dat dat nooit lang meer kan duren ... zodra de temperatuur er naar is ga ik paard eerst even wassen om alle losse haren en overtollig huidvet en de schilfers uit zijn manen te wassen . En dan mik ik een paar pipetjes advantix over hem heen ( deed wonderen bij de vorige Fries ) hopelijk kan ik dan de deken bewaren tot de knutten echt beginnen te zwermen .

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:21

wendy1987 schreef:
Hier volgens mij ook nog rustig. Morgen maar weer kijken maar ze staat nog zonder hals. Hopelijk zo lang mogelijk maar als het nodig is, gaat de eczeemdeken er gewoon op en desnoods winterdeken erover idd!

Dat is idd ook nog een optie. Had ik niet bedacht zelf!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:20

Oké ik word gek :+ meneer zit dus tussen de 145 en 155 in, meestal.. voor een winterdeken ook 5 dekens geprobeerd tot het eindelijk paste.

Deken EJ; flut kwaliteit, leuk voor paarden die nergens aan kunnen schuren :=
RSIH: 152 verzuipt ie in. 145 kan niet dicht om de buik, wat het belangrijkste is.
Shires incl oren: 145 is te groot ?!?! Blijft ie met z'n benen in hangen denk ik, plus vliegjes kunnen tussen de buikflap en de deken.
Afbeelding

Prima ding wel dus ik denk bestel een maatje kleiner, die is er niet :roll:
"Okeoke.. nog een deken te gaan die ze bij EJ verkopen, rij ik wel even op en neer." Deken niet op voorraad in Breda. Argh, jongens :+

Inmiddels heb ik dus ergens tussen Agradi en mij 400 euro aan dekens zweven.. eerst dat maar terug en dan bij EJ voor een laatste poging. Hopen dat ik optijd ben voor hij begint te jeuken. :=

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:30

Wat ik met mijn deken heb gedaan, die overigens prima past, is de laatste 2 sluitingen van de buik flap gekruist. Anders plast hij in zijn deken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 16:45

casperzazoe schreef:
Oké ik word gek :+ meneer zit dus tussen de 145 en 155 in, meestal.. voor een winterdeken ook 5 dekens geprobeerd tot het eindelijk paste.

@casperzazoe, welke deken van EJ is die flutkwaliteit? Is dat die met de oranje bies en singels?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:00

zo heb ik zo’n deken en gewoon de laatste buiksingel plus een stuk van de buikflap er af geknipt.
anders zou de mijne er ook in plassen :j
ik vind dat wel een nadeel met veel dekens dat ze er vanuit gaan dat er dieren in zitten met een heel lange buik ofzo :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:18

henny_w schreef:
casperzazoe schreef:

@casperzazoe, welke deken van EJ is die flutkwaliteit? Is dat die met de oranje bies en singels?

Yes die ja. Valt wel netjes en bedekt goed maar die heeft mijn pony echt zo kapot. Denk dat ie in de zomer ook heel erg warm is

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:53

casperzazoe schreef:

Yes die ja. Valt wel netjes en bedekt goed maar die heeft mijn pony echt zo kapot. Denk dat ie in de zomer ook heel erg warm is[/quote]

Die oranje is inderdaad echt van extreme flut kwaliteit. Die had mijn pony binnen een dag finaal aan flarden terwijl het absoluut geen sloper is.
Heb toen wel netjes mijn geld terug gekregen overigens!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:20

Mijn paard heeft zijn pak weer aan vanaf gisteren. Vind het te warm om de gok te nemen en het niet te doen.
Er ligt nog een regendeken over de eczeemdeken, ivm de wind en af en toe wat sputters.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:49

Denk ook vroeg dit jaar wat vinden jullie fijne deken.voor fries met manen exseem

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:54

casperzazoe schreef:
Yes die ja. Valt wel netjes en bedekt goed maar die heeft mijn pony echt zo kapot. Denk dat ie in de zomer ook heel erg warm is

Thanks :) Mijn ruin heeft de laatste jaren een Horsegear opgehad. Maar die heeft nu zijn beste tijd gehad. Best wel een zware eczeemdeken. Maar qua warmte vind ik het nog wel meevallen bij hele warme zomerperiodes. Ik twijfelde maar ga toch maar weer voor een Horsegear.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:59

Grappig, mijn fjord heeft twee seizoenen met die EJ deken gedaan. En die had ik ook nog eens tweedehands via marktplaats had gekocht :P Had een 185, maar nu een 195 via martplaats en die lijkt beter te passen. Moet wel zeggen dat wij wel plek hadden om te schuren (een gladde flespaal), maar geen scherpe randen dus dat scheelt dan enorm qua slopen. Het is heel ander materiaal dan rambo etc, meer pyama model stof. Ik ben er heel blij mee omdat ze hier geen schuurplekken van krijgt en de deken lekker luchtig is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:36

Hier heeft de EJ deken het ook 1 zomerseizoen vol gehouden ondanks 24/7 buiten in een kudde. Echter had hij toen zijn achterbeen in een beenriem gehaakt en toen wel grote scheur erin. Verder vond ik hem qua hitte erg meevallen. Afgelopen jaar de horsegear en de zebra van masters. Zebra wel aan vervanging toe nu na 2 seizoenen, wat kleine gaatjes en vooral de elastische delen erg uitgerekt. Overweeg die nu 1 maat groter te nemen. De Horsegear helaas ook gesneuveld nadat ie met een beenriem ergens achter was blijven hangen. De pyjama ging hier zelfs met de 40 graden nog wel. Deed wel 2x per dag koelen.