PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:01

Dat zou ik minder een probleem vinden. Ze heeft toch een afspraak bij de dierenarts. Als er dan bloed geprikt kan worden om te testen of er sprake is van pssm2.

Ik heb eiwitten besteld (myprotein) om te kijken of dat naast de vitamine E en magnesium verschil gaat geven.

jillaroo

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:35

De eiwitten maakten bij mijn merrie echt nog wel veel uit (ook als laatste supplement toegevoegd toen ze de rest al kreeg).

Wbt horseflex: ik zag de discussie ook op FB, mijn merrie heeft het bijna een jaar goed gedaan op hun tri-amino's. Maar omdat het in Engeland veel goedkoper is ben ik inmiddels ook overgestapt op Progressive Earth.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 15:34

Voor diegenen die op resultaten van CAG zitten te wachten:
CAG schreef:
If anyone is waiting more than 2 weeks for results from CAG GmbH - Center for Animal Genetics, feel free to email us for an update! It seems like some people aren't getting the emails with the results (spam folder maybe?), and are waiting a long time for results, when the results hacve already been sent! Most of our samples are getting results in 7-14 days, so check in if you haven't received yours after 14 days! We are happy to give you an update!

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:38

Ik heb de resultaten binnen van CAG. Ik heb nog niet zoveel verstand van PSSM kan iemand mij uitleggen wat deze uitslag betekent. P2 t/m P4 is n/n en Px is n/Px. Dat betekent dat hij kans heeft om Px symptomen te ontwikkelen, maar het kan ook dat hij nooit last krijgt? En wat is Px eigenlijk?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 21:42

Px hoort niet zo zeer echt bij de categorie "PSSM" maar meer bij de categorie "RER" (Recurrent Exertional Rhabdomyolysis). Zie ook http://equiseq.com/learning_center/heal ... olysis-rer
Er is nog niet zo heel veel over bekend, maar er wordt vanuit gegaan dat er meerdere genen nodig zijn om dit gen te "activeren". Welke genen dat precies zijn is nog niet bekend.
Er zijn dus paarden die met n/Px nergens last van krijgen, maar er zijn ook paarden met n/Px die erg symptomatisch zijn.
Het dieet voor een Px paard is vergelijkbaar met een PSSM1 dieet. In het kort houdt dit in: laag in suikers, hoog in vitE, meestal baat bij magnesium, vaak moeite met gras, eventueel een vetbron als het paard energie tekort komt.
Paarden met Px zijn vaak erg stressgevoelig en bij het ervaren van stress kunnen ze spierbevangen raken.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 06:53

Bedankt voor je info. Ik kon op internet niet zoveel vinden over Px en blijf nog met een aantal praktische vragen zitten. De beschrijving in je link herken ik eigenlijk niet bij hem.
Hij staat nu vol op het gras, maar lijkt het daar wel goed op te doen. Hoe weet ik of mijn paard symptomatisch is? De 'klachten' die we nu hebben zijn: moeite met galop, slepende achterbenen en slechte bespiering en al jaren een bloedwormbesmetting. Is hij dan symptomatisch? En in hoeverre kan ik hem nog rijden? En hij lijkt wel een aantal spiergaten te hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:12

Wat je omschrijft lijkt ook richting atactisch te gaan, heb je al eens een uitgebreid onderzoek bij een kliniek laten doen gericht op de problemen die je ondervindt?

Bloedwormbesmetting lijkt wel weer met weerstand te maken.
Is hij goed behandeld tegen de wormen?
En krijgt hij voldoende vitamines en mineralen binnen om weer sterker te worden na deze besmettingen?
Na zo’n besmetting moet je ze vaak echt extra helpen met vitamines om er weer bovenop te komen.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:11

Ik denk niet dat hij atactisch is. Het slepen met zn achterbenen zie je eigenlijk alleen aan zn hoef (als ik veel op het asfalt rij) en niet zozeer aan zn beweging. Het is dus niet heel extreem. De chiropractor is vorige week ook geweest en hij had wel wat dingetjes in zn lijf mogelijk dat de behandeling ook wat dingen heeft verbeterd.
Waar ik alleen nu mee zit, is wat betekent deze uitslag. Moet ik nu zn dieet aanpassen en kan ik niet meer rijden of is hij nu niet symptomatisch (en wat is dat eigenlijk?) en kan ik op de oude voet verder. Als hij niet symptomatisch is, hoe komt hij dan aan die spiergaten (of zijn het helemaal geen spiergaten)? En hoe kan het dat hij het goed doet op gras?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 10:42

Jouw paard is een Paint, toch abcxx?
Heb je al getest op IMM?
En er zijn natuurlijk ook "pssm genen" waar wij hier nog niet op kunnen testen.
En dan zijn er dingen die vergelijkbare klachten kunnen geven: Lyme of andere tekenziekte, tekorten of onbalans in (opname van) voeding, onderliggende problemen zoals idd waar jouw chiropractor tegenaan liep. Een wormbesmetting kan ook vreemde klachten geven; heb ook al paarden met leverbotbesmetting voorbij zien komen met PSSM achtige klachten. Maagzweren idem dito.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:54

Klopt, paint. IMM is niet getest. Ik ga eens ff kijken wat dat precies is.
Blijft echter wel mijn vraag wat ik nu moet met de Px uitslag.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:05

abcxx schreef:

Misschien je vraag achterlaten op het pssm facebook groep.

Ik heb de uitslag terug.
PSSM1 no carrier. *\o/*

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:39

Saaams schreef:
abcxx schreef:

Misschien je vraag achterlaten op het pssm facebook groep.

Ik heb de uitslag terug.
PSSM1 no carrier. *\o/*

Ik ben niet zo van facebook en volgens mij zit hier ook veel PSSM-kennis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:57

Er zit hier best veel kennis
Maar die fb groep is toch ook wel erg fijn (pssm forum nederland)

Heb aan beide plekken al heel veel gehad qua vragen stellen
Maar de fb groep heeft ook veel info in bestanden staan waardoor het makkelijk zoeken is

Edit:qua px heb je niks aan mij , ik ben gewoon aan het behandelen gegaan alsof ze pssm2 heeft qua supplementen omdat er nog niks te testen valt bij ijslanders(onderzoek is bezig)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 16:27

abcxx schreef:

Als je wilt weten of de Px je paard parten speelt, zou je hem op een Px dieet kunnen zetten en kijken of hij verbetert.
Zie bovenstaande reactie voor wat dat inhoudt. Voor Px paarden wordt daarnaast aangeraden ze laag in calcium (hier is men het niet helemaal over eens) te houden en geen alfalfa te voeren. Gezien de problemen van jouw paard zou ik sowieso natuurlijke vitE en magnesium bijvoeren en zout toevoegen aan zijn eten om eventueel hoog kalium te compenseren en persoonlijk zou ik ook eiwitten bijvoeren, ook gezien je zegt dat hij het op gras beter doet dan op hooi.

Verder is niet 1 op 1 te zeggen of de symptomen van je paard door de Px worden veroorzaakt, net zo goed als dat ik bv niet altijd wist of de n/P2 bij mijn merrie opspeelde of haar Lyme of misschien nog wel iets heel anders of een combinatie van dingen. Zoals gezegd hebben sommige paarden er geen last van en andere paarden veel. Symptomen die worden gemeld bij Px lopen ook erg uiteen. Aangezien het enige dat je voor paarden met Px kunt doen is om het voer aan te passen, zou ik als ik jou was daar ook de weg naar verbetering zoeken. Plus verder blijven kijken. Je hebt de wormbesmetting waar je mee te maken hebt en IMM dat je nog zou kunnen testen. Laat je niet misleiden door de verhalen dat dit alléén opspeelt in tijden van een ernstig gecompromitteerd immuunsysteem want ook hierbij worden klachten gemeld die passen binnen de algehele omschrijving van PSSM en niet alleen in tijden van medische crisis. Ook bij IMM geldt: het zit ingewikkelder in elkaar dan ze het presenteren omdat ze ook bij IMM nog niet helemaal begrijpen hoe het precies werkt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 16:28

Saaams schreef:
Ik heb de uitslag terug.
PSSM1 no carrier. *\o/*

Dat is supergoed nieuws!

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:00

Wederom bedankt voor de info. _/-\o_ Nog één vraagje. Stel dat de klachten van mijn paard niet door Px komen. Kan een Px-dieet dan helpen om hem de symptomen niet te laten ontwikkelen? Oftewel heeft een dieet invloed op het wel/niet krijgen van Px-symptomen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 19:26

Sorry, weer geen zwart-wit antwoord, maar: ja, al is die link bij Px nog niet zo duidelijk als bij de varianten met chronische spierafbraak (P2, P3, P4).
Over Px is het minste bekend qua werking, dus weten ze wel dat het juiste dieet helpt (ook preventief en dan vooral bij paarden die compleet bevangen raken in stresssituaties), maar nog niet precies waarom.
Paarden met de varianten P2, P3 en P4 hebben een verstoring in het opbouwen van spierweefsel uit eiwitten en hebben logischerwijs dus een hogere behoefte aan aminozuren/eiwitten. Bij Px is die link (nog) niet zo duidelijk uitgewerkt.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:15

Oef ik kom even binnen zetten.. mijn merrie, kwpner heeft sinds 2 jaar vaagheden, kreupel/niet lekker bewegend. Echo's gehad en foto's. Niets bijzonders gevonden. Een jaar op rust gestaan, heeft niets uitgemaakt.

Ze is nu 13 jaar.
Heeft altijd al een moeilijke kant gehad en overkruist aanspringen, ken haar eigenlijk bijna niet anders.

Nu vermoed ik toch dat het een spier probleem is.
Ze heeft ook zomereczeem, wat we goed onder controle hebben. Bijna niet te zien of last van.
Nu staat ze een ochtendje op gras. Probeer hooguit een uur maar soms langer. Strook begrazing, dus veel krijgt ze niet binnen.

Alleen nu ze graast heb ik het idee dat haar stijfheid / kreupel, achterbeen niet onderbrengen verergert.

Krijgt verder vitalbix muesli, magnesium, msm, lijnzaadolie.

Gezien wat ik lees vind ik haar toch wel erg pssm 1 achtig.

Toch laten testen? Hoor graag jullie ervaringen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:52

Ik ben erg pro testen omdat je dan een veel beter idee hebt waar je mogelijkheden tot verbetering liggen.

PSSM1 komt niet zo heel veel voor bij KWPNers maar het zit wel in een springgefokte lijn is recent duidelijk geworden. Verder is bij KWPNers vaker sprake van PSSM2.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:16

Ja, pssm2 zou idd kunnen vanwege die vage niet duidelijke klachten.
Maar spierverval of zware aanvallen nog nooit gezien gelukkig..

Ga me er even nog verder in verdiepen.

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:47

Sorry ik kom ook even binnenvallen. Ik lees hier in het topic veel symptomen die ook bij mijn paard passen. Stijfheid, wisselend kreupel, harde spieren. Hij bleek echter (of in ieder geval ook) de ziekte van Lyme te hebben. Misschien nog een idee voor sommigen die ook vage klachten ervaren, om eens een bloedtest te laten doen om Lyme uit te sluiten?

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 02:59

Hoihoi,

Na verschillende pagina’s terug te hebben gelezen ben ik toch enorm aan het twijfelen geraakt, vandaar mijn bericht waar ik graag jullie advies over zou willen horen.
Ik heb mijn Haflinger in 2014 gekocht. (nu 12 jaar oud.)

- Zij heeft de laatste 4 jaar altijd op een zandpaddock gestaan, soms aan de hand laat ik haar wat gras eten. (bewuste keus dat zij niet op de wei komt, aangezien ze snel te dik wordt.)
- Ze is altijd gevoelig geweest voor koliek, heeft 3x een behoorlijke (zand)koliek aanval gehad, verder ook vaak last van haar darmen/buik. (opgeblazen buik, lusteloosheid, veel gerommel hoorbaar, veel kleine beetjes mesten, soms flapperen met haar lippen.) wanneer zij meer dan 2 dagen stilstaat is dit direct zichtbaar.
- Altijd een wat ongeduldige pony geweest, laatste weken toename van veel schrapen en onrust tijdens poetsen en opzadelen.
- 2x behoorlijk spierbevangen geweest (2016 en 2019/2020) zonder duidelijke oorzaak.
- Laatste weken heeft ze momenten van verminderde eetlust. (hooi).
- Op het moment is ze in principe hersteld van spierbevangenheid, loopt nu niet kreupel, ,maar voor mijn gevoel ook niet helemaal lekker/los. (is hiervoor vorige week gemasseerd, waarbij ze ook enorm vast zat in haar lichaam (veel stress en harde spieren voelbaar) het verschil na het masseren is zeker voelbaar, maar nog niet zoals het moet zijn) Voornamelijk rechtsom, voelt soms alsof ze soms kreupel(?) loopt, maar dat loopt ze niet. (spierprobleem?) (ze duwt haar achterhand dan meer naar buiten en voorhand naar binnen, ze wil niet buigen achter schouders, ribbenkast rotatie mist.)
- Heeft altijd veel geplast. Maakt niet uit waar ze staat (grasbodem, zandbodem, asfalt, grind) minimaal 1x tijdens het rijden, vaak 2x.
- Heeft in het verleden heel veel gebokt, al was dit waarschijnlijk echt uitproberen. (doorrijd periode).
- Ze heeft in principe een hele goede conditie, maar wel altijd heel snel en veel bezweet.
- Laatste paar weken is ze ook wat schrikachtiger dan dat ik van haar gewend ben.
- In 2017 algeheel bloedonderzoek laten doen (op dat moment geen symptomen), uit bloedonderzoek kwamen geen bijzonderheden.

(nadat haar spierbevangenheid in 2019/2020 onder controle leek en we weer rustig aan het opbouwen waren, zijn we van stal verhuisd, hier leek het in eerste instantie beter te gaan, maar nu toch weer zelf gemengde gevoelens omdat ze niet zichzelf is.)

Op dit moment maken we voornamelijk buitenritten, dat voelt goed en fijn. Wanneer ik haar in de bak oppak voelt het niet zoals het hoort, maar we kunnen er dus ook niet de vinger op leggen waar het precies aan ligt.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:10

Hoi Kim,

Er zijn steeds meer haflinger lijnen bekend met PSSM1. Ik adviseer je om je ook even te melden in dit topic
[HA] Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Hierin zitten veel haflinger deskundigen en aantal mensen die zelf een database bijhouden. Vanuit het stamboek wordt dit nog niet gedaan namelijk. Op basis van afstamming kunnen ze mogelijk al iets zeggen over de kans. Als ik de klachten zo lees zou ik zeker een PSSM1 test overwegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:20

Hebben jullie ervaring met terugval in bespiering na het enten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:58

Nouvel schreef:
Hebben jullie ervaring met terugval in bespiering na het enten?

Meelezer kruipt onder steen vandaan.

Ik ken dat alleen in de vorm van IMM, bij Quarters en aan QH gerelateerde rassen.

”Equine immune-mediated myositis (IMM) is a disease occurring in Quarter horses and QH-related breeds that typically causes rapid and severe symmetrical wasting of the topline muscles, often following exposure to or vaccination against respiratory infection by Streptococcus equi“

https://www.vetmed.ucdavis.edu/labs/fin ... ositis-imm

Kruipt terug onder steen.