Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:33

Dankje, leuk om te horen! Dan ga ik een nieuw pot klei bestellen.

T stomme is dat het eigenlijk al meer dan 3 weken geleden begon.. gelongeerd, paard had teveel energie en is gaan rennen en gek doen (wat ze eigenlijk wel 1 keer in de week doet en mag doen) maar helaas dit keer mis is gegaan want erna liep ze stok kreupel.

1,5 weken gestapt daarna liep ze weer goed dus rustig opgepakt met longe eerst en daarna weer rijden. Dit ging goed tot vorige zaterdag, verzorgster had haar gelongeerd maar paard had gerent (ervoor gevraagd of ze dit wilde voorkomen maarja dat kan gebeuren..) zondag liep ze dus weer wat mank, niet zoals eerst maar wel dat er weer wat zat. Balen.. weer week op rust, tot gister. Weer rustig gereden kijken en voelen hoe ze liep. Ze liep best. Maar tijdens en afzadelen merkte ik dus de verdikking. Aan het kreupele been (dacht eerst, en denk ik nog steeds, in der schouder)

Eerder is het niet dik geweest. Dus we zijn al eventjes bezig helaas :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:33

PanamaD schreef:
Dankje, leuk om te horen! Dan ga ik een nieuw pot klei bestellen.

T stomme is dat het eigenlijk al meer dan 3 weken geleden begon.. gelongeerd, paard had teveel energie en is gaan rennen en gek doen (wat ze eigenlijk wel 1 keer in de week doet en mag doen) maar helaas dit keer mis is gegaan want erna liep ze stok kreupel.

1,5 weken gestapt daarna liep ze weer goed dus rustig opgepakt met longe eerst en daarna weer rijden. Dit ging goed tot vorige zaterdag, verzorgster had haar gelongeerd maar paard had gerent (ervoor gevraagd of ze dit wilde voorkomen maarja dat kan gebeuren..) zondag liep ze dus weer wat mank, niet zoals eerst maar wel dat er weer wat zat. Balen.. weer week op rust, tot gister. Weer rustig gereden kijken en voelen hoe ze liep. Ze liep best. Maar tijdens en afzadelen merkte ik dus de verdikking. Aan het kreupele been (dacht eerst, en denk ik nog steeds, in der schouder)

Eerder is het niet dik geweest. Dus we zijn al eventjes bezig helaas :)

Is er al DA bij geweest.? Het kan namelijk net zo goed een pees blessure zijn. En als je maar door gaat met longeren kan het alleen maar erger worden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:52

Nee er is geen da bij gekomen. Immers zal hij zeggen: stappen koelen en niet in de paddock.
Dat doe ik dus al (op de paddock na ze rent toch niet) dus het zal weinig toegevoegde waarde hebben.

Ja, je weet dan misschien wat het is maar dat is alles. Het is waarschijnlijk geen pees. Weet je nooit zeker, maar de kans is zeer klein.

We longeren niet steeds. Net als deze week heeft ze hele week gestapt aan de hand.

Heb een nieuwe pot klei besteld , net nog net aan been mee kunnen insmeren en dan daarmee door gaan. :) het is wel gewoon balen.. het duurt zo lang!'

Roos_M

Re: Back-on-Track en/of Infratex. (Keramisch textiel voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:48

Zo zou ik het ook doen.
Dubbel voorzichtig. Kan wel even duren.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:08

@panamad waarom is de kans op een pees blessure zeer klein?
Dat is toch typisch iets dat niet altijd van buitenaf te zeggen valt, omdat ze er vaak niet echt kreupel op lopen. En als het dik en warm is is dat toch wel een rode vlag voor mij.. Maar ik hoop met je mee dat het iets anders is dat snel weg trekt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:39

Dankje Roos_M en raamzicht. Begrijp je bezorgdheid, ik ben dat ook. Maar ook als het wel een pees is.. je kan er niets aan doen. De da zal precies het zelfde zeggen als wat ik nu doe.

Ja, als dit nog een maand aan hou dan ben ik wel van plan om iemand er naar te laten kijken. Immers wil ik en paard ook met dit lekkere weer rijden! :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:45

Als het wel een pees blessure is kan je het wel vergeten om deze zomer nog te rijden.
Af en toe longeren en los in de paddock is funnest voor de pees.
Maar ik hoop voor je dat het geen pees is.Succes.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:26

Ze longeert niet. Lezen.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:56

Ik vrees dat ik mijn Back on Track mesh deken pasvorm is helaas net optimaal voor mijn paard is en met zijn gevoelige huidje (schimmel) krijgt hij er binnen no time schuurplekken van.

Nu neig ik na de Bucas Recuptex, wat zijn jullie ervaringen en hoe is de pasvorm en is de werking hetzelfde?

*knip*
Laatst bijgewerkt door Angela op 15-03-17 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Deel bericht niet toegestaan.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:14

_Margarita_ schreef:
iemand ervaring met de kogelbeschermers van BOT? Wordt het been er onder warm? Gaat het zweten? Welke maat adviseren jullie voor een arabier? Stokmaat 1.58 . COB of FULL?

Zag je reactie redelijk laat, maar ik zou gaan voor cob. Van de mesh beschermers heb ik voor mijn paard van soortgelijke grootte S vanvoor en M vanachter

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:01

Roos_M schreef:
Ze longeert niet. Lezen.

Miss is dat voor jou meer van toepassing.. ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:23

Elco schreef:
Roos_M schreef:
Ze longeert niet. Lezen.

Miss is dat voor jou meer van toepassing.. ;)

Ho ho.

Ik longeer niet dat heeft roos goed gelezen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:19

Goedemorgen,

Ik kwam op dit topic terecht vanwege mijn zoektocht naar een recuptex deken,
Na meerdere post gelezen te hebben kwam ik ook de deken tegen van Rambo Ionic

Zou iemand mij een ervaring met deze 2 dekens kunnen geven?

Waar ik dus vooral naar op zoek ben voor mijn paard is, dat hij makkelijker kan ontspannen in zijn spieren.
Ook na een zware training zou ik graag een deken zien die een bepaalde invloed heeft dat de spierpijn zodanig minder wordt.

Is er hier iemand die mij een bepaalde deken zou aanraden?
Mijn paard heeft verder geen enkele rug problemen, alleen voor mij is het meer puur voor de extra ontspanning, paard is kort gebouwd en heeft moeite met lengte buiging omdat die zo kort is.
Ook zou ik heel graag een deken willen die hem een extra steuntje geeft voor spierpijn tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:33

Niemand die weet of je met de nekbeschermer (het mutsje) van het paard mag starten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:36

Yvank_ schreef:
Niemand die weet of je met de nekbeschermer (het mutsje) van het paard mag starten?

Kun je deze vraag niet bij de knhs neerleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:38

Ja dat heb ik ook gedaan maar nog geen antwoord op gekregen :) , maar wie weet dat iemand hier er ook mee gestart heeft.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:35

DNIEZE schreef:
Goedemorgen,

Ik kwam op dit topic terecht vanwege mijn zoektocht naar een recuptex deken,
Na meerdere post gelezen te hebben kwam ik ook de deken tegen van Rambo Ionic

Zou iemand mij een ervaring met deze 2 dekens kunnen geven?

Waar ik dus vooral naar op zoek ben voor mijn paard is, dat hij makkelijker kan ontspannen in zijn spieren.
Ook na een zware training zou ik graag een deken zien die een bepaalde invloed heeft dat de spierpijn zodanig minder wordt.

Is er hier iemand die mij een bepaalde deken zou aanraden?
Mijn paard heeft verder geen enkele rug problemen, alleen voor mij is het meer puur voor de extra ontspanning, paard is kort gebouwd en heeft moeite met lengte buiging omdat die zo kort is.
Ook zou ik heel graag een deken willen die hem een extra steuntje geeft voor spierpijn tegen te gaan.

Ik heb een klein maandje geleden de Recuptex gekocht. Het is een uitgave maar ik vind het meer dan waard. Mijn paard had ontstekingen in de rug en last van pijnlijke rugspieren. Gebruikte hiervoor de Fedimax fleece veel, maar deze deken trekt naar achter en was dus op zoek naar een goed alternatief. Fedimax werkte goed, maar vond de BOT te prijzig en een grote gok of de maat van de liner wel goed zou passen. Bij mijn paard zitten de Bucas dekens als gegoten en na een aantal positieve recensies toch de gok gewaagt.

Ik ben net als de Bot en Fedimax producten langzaam begonnen met opbouwen zodat ze hem snachts op kan hebben. Maar met een uurtje merkte ik al duidelijk verschil. Sochtends doe ik altijd een aantal rek en strek oefeningen en merkte dat ze gelijk een stuk soepeler was. Laatst de DA weer op bezoek gehad en deze was erg te spreken hoe los ze in het lijf zat en met veel souplesse liep.

Met de Rambo Ionic geen ervaring, maar het concept van de Recuptex sprak me meer aan omdat er specifiek bij vermeld wordt dat het een positief effect heeft op ontstekingen. De deken is zeer licht en dun, alleen het ruggedeelte is uitgerust met het magnetische deel, daardoor de stof van het ruggedeelte wat stugger is. Deken is makkelijk te wassen en trekt niet. Enig minpuntje is dat er wel haren in blijven hangen aan de binnenkant.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:44

Ik heb een vraagje aan de Recuptex gebruikers. Hoe gebruiken jullie die? Ik lees dat geadviseerd wordt om hem 2 uur voor en 2 uur na het rijden zou moeten gebruiken maar dat zou voor mij 9 van de 10 x niet haalbaar zijn omdat het gewoon teveel tijd in beslag neemt (paard staat in pension).

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:50

Ik heb begrepen dat je de deken naar behoefte kan gebruiken. Ik leg hem savonds op en sochtends weer af. Fijne is dat de deken zo dun is dat hij makkelijk onder iedere deken past. Maar ik rij nu ook nog niet. Als ik weer zover ben dat we voluit mogen rijden dan zal ik de deken denk ik wel minder gaan gebruiken of combineren met Fedimax fleece

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:31

Hier zijn we van Back on Track/Fedimax overgegaan op de Rambo Ionic, hier ook met als voornaamste reden dat de Rambo dekens mijn paard zo goed passen.
[***] draagt nu eigenlijk altijd wel iets van Ionic (100g liner, 0gr katoenen stable sheet en een zelfgemaakte rugwarmer van twee ionic onderlappen die ik onder zijn normale dekens kan plakken) en dit werkt beter dan ik ooit had durven dromen. Toen we begonnen stonden [***]'s lendenwervels bol omhoog en voelden zijn rugspieren altijd hard. Door de werking van de ionic spullen heeft hij nu een bijna normale, rechte ruggengraat en zijn de spieren van zijn rug en achterhand permanent zacht en pudding-achtig.

Wel ben ik erg benieuwd naar de recuptex en hoe glad die is aan de kant van het paard? [***] heeft namelijk eerder wel eens een Bucas deken gepast, maar doordat de voering fleece-achtig was trok die meteen naar achteren en toen hing alles aan zijn borst. Hoe glad is het rugdeel van de Recuptex? En is het een zware of lichte deken in vergelijking met normale dekens?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:05

De recuptex is een hele lichte deken, nog lichter dan een doorsnee staldeken. De deken is gemaakt van een hele dunne maar zeker sterke nylon achtige stof. alleen het rug gedeelte waar ook de farafay voering zit heeft wel de Stay-Dry fleecevoering. Heb zelf ook nog een Bucas Smartex met Stay-Dry fleece voering en deze deken trekt wel duidelijk iets naar achter. De Recuptex is denk ik zo licht dat het naar achter trekken door de fleece minimaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:28

Dankjewel!
Ik had verwach dat de voering hem zwaarder zou maken omdat die er op de foto's van Bucas er wat wollig/dik uitziet, maar zo zie je maar dat schijn bedriegt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:11

rug stuk is alleen een beetje stijf, maar door het gebruik al wel een stuk soepeler.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:05

Net nog eens goed gekeken, maar de Stay-Dry zit juist overal behalve waar de farafay zit! Oeps }:0 . Onder het rugstuk geen fleece :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:20

Ja klopt haha!