[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:35

Ik heb wouter in deken patroon geschoren mocht er dan veel regen vallen houdt het zijn nieren iets warmer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:07

Ik heb Illo gister ook weer geschoren. Ook een dekenpatroon. Hij staat nu 24/7 op de wei en anders krijgt hij het te koud als ik hem nu helemaal scheer.
Hij heeft het nu sowieso eerder koud dan vroeger.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:26

pluisbeer schreef:
KootMiraDrum schreef:
Hier is de oude man na het ruien weer doorgeslagen qua vacht, had het erg warm, en is gisteren ontdaan van zijn dikke haren. Is gelijk actiever en happier.

Wow dat ziet er goed en netjes uit.
Heb je hem helemaal gedaan? Benen en hoofd ook?
En hoe kort is het?
Mijn scheermachine heeft geen opzetstukjes.
:= Geen idee := mijn 2 pensionado's staan in het verrie Friesland, ikzelf woon in het westen en heb daar de jongste telg nog bij me (9jr).
Stalhoudster heeft een koeienapparaat en die van mij ligt er ook, dat is een Sectolin Clipper Prestige Afbeelding.
Volgens mij hebben ze allebei maar 1 stand. Benen en hoofd ook ja. Ze waren met een uurtje klaar. Mocht het weer rotweer gaan worden dan kan altijd zijn regendeken er weer op. 24/7 op het land is geen optie. Momenteel gaat hij 2x per dag 2 uur. HB- en IR verleden, dus we moeten altijd alert zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:12

:oo Zo he die had een dikke vacht, heeft hij wel een zomervacht gehad of helemaal niet?
Die van mij is net klaar met verharen en heeft nu een lekker glad vachtje.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:40

Zo die zat echt erg dik in het haar!! Mijn pony is ook nog steeds niet helemaal klaar met verharen, zijn vacht is ook erg groezelig. Verder is hij sinds kort ontzettend aan de diarree, veel mestwater en dunne poep. Heeft hij nog nooit eerder gehad, zal wel een bijwerking zijn van de Prascend ben ik bang :(

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:21

Afbeelding

Mijn oude Fjord (32 jaar) dit weekend ook geschoren. Hij loopt gelijk 2x zo snel.
We zijn er allebei blij mee.
Laatst bijgewerkt door Mik_Frits op 06-06-16 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:22

Hij ziet er echt super uit.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:28

Britta31 schreef:
Hij ziet er echt super uit.

Dank je. Ben best trots op mijn ouwe beestje, hoop dat hij het met het halve pilletje Prascend nog een tijdje kan volhouden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:33

Mmmm, die van mij blijft ook aardig in zijn vacht zitten. Hij verhaart als een gek, maar toch blijft die vacht dik. Hij had licht verhoogde waarden, dus besloten hem niet op de Prascent te zetten. Maar nu twijfel ik dan toch weer...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:36

Als ik nou toch aan de Prascent ga, na hoe lang moet ik dan zien of dat verbetert of niet? Ik ben nogal huiverig voor de bijwerkingen nl. En aangezien hij verder niet heel veel symptomen heeft, twijfel ik daar erg aan. Maar als ik
Nu zie hoe dat verhalen gaat, wordt ik ook niet echt vrolijk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:42

Bij Britta van 33 zag ik na 3 weken al verschil.Ik zag toen de oude Britt weer terug komen en Brittzila ook :)

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:42

Fabster schreef:
Mmmm, die van mij blijft ook aardig in zijn vacht zitten. Hij verhaart als een gek, maar toch blijft die vacht dik. Hij had licht verhoogde waarden, dus besloten hem niet op de Prascent te zetten. Maar nu twijfel ik dan toch weer...

Heb het ook lang uitgesteld, omdat hij problemen kreeg met een gevoelige hoefzool aan een voorbeen toch maar op Prascend gezet. Eerst een hele en teruggegaan naar een halve. Zijn, altijd warme hoef is nu net zo koud als de andere en niet meer gevoelig en hij is een stuk fitter geworden.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:43

Fabster schreef:

Die van mij had ook licht verhoogde waarden. Vorig jaar ervoor gekozen om hem toch op een half pilletje te zetten en dat was de beste keuze ooit.
Hij heeft er weer zin in, is weer zijn oude (26) stoute zelf en doet het nog steeds lekker onder het zadel. Hij zit wel is waar niet meer zo mooi strak in het pak als 10 jaar geleden in de zomer maar heeft er nog geen last van.

Kijk vooral of je paard niet veranderd is in gedrag, bij die van mij dacht ik dat het bij het ouder worden hoorde dat hij rustiger was en niet meer zoveel gekke uitspattingen had. Nu achteraf was hij eigenlijk depressief aan het worden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:46

O, dat klinkt niet goed. Die van mij is ook wel rustiger geworden en heeft niet meer overal zin in. Maar hij wordt inderdaad wel gewoon ouder. Mss moet ik het gewoon eens een paar maanden proberen. Eens kijken wat t doet. Maar aangezien hij best slechte darmen heeft, dit t me niet echt lekker om er allerlei in te gooien.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:51

Fabster schreef:
Als ik nou toch aan de Prascent ga, na hoe lang moet ik dan zien of dat verbetert of niet? Ik ben nogal huiverig voor de bijwerkingen nl. En aangezien hij verder niet heel veel symptomen heeft, twijfel ik daar erg aan. Maar als ik
Nu zie hoe dat verhalen gaat, wordt ik ook niet echt vrolijk.

Hier was na een paar dagen het vele drinken en plassen al minder. Voor welke bijwerkingen ben je dan huiverig? Over het algemeen knappen de meeste paarden van de Prascend op zonder bijwerkingen of hebben alleen tijdens de 1e paar weken wat bijwerkingen.
Over het verharen, Sen verhaarde vorig jaar ook niet goed. Haar ACTH was toen wat te hoog, dus van 1/4 naar 1/2 opgehoogd. Ze staat sinds september op een hele pil en dit jaar gelukkig geen problemen met verharen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:19

Als je heel rustig opbouwd krijg je waarschijnlijk geen last van bijwerkingen. Ik heb op advies van mijn va per 2 weken met een kwart opgebouwd naar een hele pil.
Na 3 dagen werd hij weer vrolijk en ondeugend! De mijne was ook zeer depressief geworden. Nu na bijna 6 jaar voelt hij zich nog steeds goed.
En een hoop andere klachten zijn ook verbeterd/verdwenen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:36

En wanneer weet je dat je op de juiste dosering zit? Als je opbouwt vanaf een kwart en na 3 dagen al verbetering ziet (de de ophoging dus pas na 2 wkn is), waarom verhoog je dan toch nog? Of verhoog je tot he ziet dat het niet meer beter wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:49

Maar je zou dus enkel en alleen beginnen met de prascend omdat hij niet lekker verhaard?

Ik wil je echt niet nog meer aan het twijfelen maken hoor, maar bij die van mij heeft de pergolide nooit iets gedaan voor het verharen, sterker nog; dit was het eerste jaar dat ze aan het verharen is geslagen en toen stond ze zelfs die bijna 2 maanden niet op de prascend, maar is er wel een fles lijnzaadolie ingegaan....
Ik heb gewoon al die jaren geschoren als het te lang ging duren en ponylief stond te zweten in rust (terwijl ze dus op de pergolide stond).

Heb je misschien een waarde voor ons Fabster? En de maand van testen? Want wat is een lichte verhoging precies?

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:12

Die van mij heeft ook nooit problemen gehad met verharen, is nooit hb of ir geweest. Maar vorig jaar (ik weet de maand meer, iig in de zomer)was zijn waarde 14 waar hij max 10 mocht zijn. Volgens mijn veearts een minimale verhoging maar wel de moeite waard om te kijken wat hij op de prascent zou doen.
Hij krijgt een halve en verder gaan we pas weer testen als het klinische beeld veranderd.
Als ik zie hoe hij in positieve zin veranderd is ga ik hem ook zeker niet meer van de prascent afhalen.
-Hij is veel vrolijker.
-Niet meer zo schrikkerig buiten
-Hij heeft zijn oude grappen weer terug.
-Hij heeft weer kleur en glans in zijn vacht. (Oke, dit kan ook door de voerwisseling zijn gekomen, ik had hem op seniorenvoer gezet eind 2014 maar in het begin van de zomer 2015 weer terug gezet naar zijn oude voer. Never change a winning team.)
-Zijn ontlasting is niet meer zo vreselijk waterig.
-Zijn box is een stuk droger
-De overgang van snachts binnen naar 24x7 buiten is veel soepeler gegaan, de laatste paar jaar moest hij echt een paar weken wennen en was hij de eerste weken erg moe, dit jaar voor het eerst bijna niets aan hem gemerkt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:17

ohjajoh6 schreef:
Maar je zou dus enkel en alleen beginnen met de prascend omdat hij niet lekker verhaard?

Ik wil je echt niet nog meer aan het twijfelen maken hoor, maar bij die van mij heeft de pergolide nooit iets gedaan voor het verharen, sterker nog; dit was het eerste jaar dat ze aan het verharen is geslagen en toen stond ze zelfs die bijna 2 maanden niet op de prascend, maar is er wel een fles lijnzaadolie ingegaan....
Ik heb gewoon al die jaren geschoren als het te lang ging duren en ponylief stond te zweten in rust (terwijl ze dus op de pergolide stond).

Heb je misschien een waarde voor ons Fabster? En de maand van testen? Want wat is een lichte verhoging precies?

De waarden weet ik niet meer precies, maar was in de trant van 14, waar 11 mocht. Ik heb 2 x laten testen. 1 x in okt en 1 x un april. Beide waarden waren in die zin gelijk, dat het verschil tussen wat mocht en wat hij had gelijk was, dus met en zonder sr.

Het gaat me nu inderdaad om de vacht, maar hij heeft ook echt geen zin meer in dingen. Dat schreef ik inderdaad toe aan ouderdom, maar twijfel dus steeds. Maar als je in een week of 2 positieve verandering miet zien, en er gebeurt niks, dan zou ik er dus vanuit kunnen gaan dat het op hem geen effect heeft? En dan beginnen met een kwart? Ik vind die medicatie nl best heftig, dus vandaar mijn twijfel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:20

Ik zou eerst gaan scheren, zie je dan nog geen verbeteringen qua energie, kan je altijd nog gaan proberen met de prascend te starten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:25

Weer stof om over na te denken. Hij staat trouwens niet vreselijk te zweten. Zelfs met dit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:28

Begrijp ik Fabster, maar ik weet wel dat die van mij ook zo loom als een ouwe koe werd van het vele haar, die liep echt gelijk weer lekker gek te doen nadat ze geschoren was. Het lijkt mij gewoon een goedkope en redelijk veilige test, om te dat eerst uit te sluiten, voordat je aan de prascend gaat beginnen en zo blijf je er idd ook maar over nadenken en afwegen waar doe ik goed aan?

Want zie je dus geen enkele verandering in gedrag na het scheren, dan heb je wel weer een punt extra op je lijstje, waarom je wel aan de prascend zou gaan beginnen toch?

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:32

Fabster schreef:
Weer stof om over na te denken. Hij staat trouwens niet vreselijk te zweten. Zelfs met dit weer.

Met scheren zou je wel heel snel resultaat kunnen zien. Als het echt de vacht is waar hij last van heeft dan is dat opgelost zodra hij geschoren is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:16

Dat is waar, maar dat slome had hij ook al van de winter. Wat een gedoe.... ;(