[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:36

hoi hoi
Derfen lijkt te prikken, klopt dat? Paard raakt helemaal introvert als ik het erop smeer.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:37

Hoi,
Dit gaat over ZE, maar niet in het algemeen. Het paard waar het over gaat heeft nl. alle gangbare dingen al. Een goede eczeemdeken, alleen toegang tot hoogwaardig hooi, geen gras, geen wortels etc, krijgt vitamines bijgevoerd, moeder aarde (van bio ron) en geen suikers.
Ook Culico en Puur jeuk druppels krijgt hij al.
Op schuurplekken wordt Derfen gesmeerd.

Hiermee is de jeuk bijna volledig onder controle en heeft zijn manen en staart nog. Al zijn de manen nu wel bij de schoft aan het loslaten :(
Maar hij krijgt nog wel granen. Deze zijn getest door Den Hoek en als goed voor hem bevonden. Maar nu hoor ik ook geluiden opgaan dat een eczemer geen granen zou mogen krijgen.
Ook lees ik veel over groene leem kuur in de lente.
Zou ook heel graag horen van mensen die een goed kuurtje weten voor afvalstoffen afvoer, of welke kruiden goed zijn ter ondersteuning.

Andere behandelingen zijn ook heel erg welkom als tips!
We willen proberen het eronder te krijgen omdat de mogelijkheden op deze plek heel gunstig zijn.
Zijn er mensen met ervaring?

Ook nog met goede behandeling naast alles wat hier al wordt gedaan?

Iets ter ondersteuning van de organen?

Zijn vacht is in zijn algemeenheid niet goed, happerig, verkleuringen etc.
Overigens wel een ruin die in een ruinenkudde staan, er wordt ook veel gespeeld.

Bedankt alvast!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:17

Drainage compositum :j
vind ik een heel goed middel voor de afvalstoffen.
verder denk ik dat je heel goed bezig bent,.

Djoopie,kan er voor je dier niet een stuk afgezet wat al kaalgegeten is?
Door de koude nachten zit er best veel suiker in het gras en dat geeft kriebel :j

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:18

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:36

ellepel schreef:

Door de koude nachten zit er best veel suiker in het gras en dat geeft kriebel :j

Kun je iets meer vertellen over de drainage compostitum?

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:38

Ga morgen kijken of ik een stukje af mag zetten. Er staat niet overal evenveel. Het heefr vannacht gevroren hier dus dat de extra jeuk hiermee te maken heeft geloof ik meteen. Bedankt voor de tip. Ik ben nog echt niet zo thuis in het eczeemprobleem. Maar ja als je verliefd wordt op een eczeempaardje neem je het op de koop toe. Leuk is anders.....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:44

Nog een vraag....
De rambo sweet itch geeft hier schuurplekken op de schouders, bij de heupen en bovenop de kont.
Meer mensen? Het is in principe wel de goede maat, vrij groot zelfs. Kan zijn dat het aan de breedte van zijn lijf ligt, maar vroeg me af of meer mensen er last van hebben.

De stof blijft wel heel ondanks alle ruinen stoei dingen hier.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 28-04-15 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:45

Stalgenootje van mij heeft goede ervaring met Effektri omega-3 met 2 ZE paarden hier op stal, jeuk is strk verminderd en ook de staart en manen groeien mooi terug..

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:07

Freya6 schreef:
Nog een vraag....
De rambo sweet itch geeft hier schuurplekken op de schouders, bij de heupen en bovenop de kont.
Meer mensen? Het is in principe wel de goede maat, vrij groot zelfs. Kan zijn dat het aan de breedte van zijn lijf licht, maar vroeg me af of meer mensen er last van hebben.

Ik heb het ook Freya6.... baal er van. nu een tweede deken van een ander merk voor de afwisseling...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:24

Freya6 schreef:
ellepel schreef:

Kun je iets meer vertellen over de drainage compostitum?

Ik merkte niet veel verschil bij de drainage kuur. Ben op zoek naar iets wat maar een kortere periode gegeven hoeft te worden, maar tot nu toe nog niks gevonden,,

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:34

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:50

Maeike79 schreef:
Stalgenootje van mij heeft goede ervaring met Effektri omega-3 met 2 ZE paarden hier op stal, jeuk is strk verminderd en ook de staart en manen groeien mooi terug..

Vorig jaar heb ik met Cherise meegedaan aan een test van Effektri, op dat moment had ik het idee dat het niet zoveel deed tegen ZE maar ze glom als een spiegel en zag er echt top uit en liep de sterren van de hemel op de keuring.
De test was naar mijn idee te laat gestart, we waren toen al enkele weken in het eczeem seizoen.

Dit jaar ben ik er eerder mee begonnen, vanaf ong. 1 maart.

Nu gaat het super met Cherise haar eczeem, eindelijk krijg ik het gevoel op de goede weg te zitten.
Ondersteuning van binnenuit met Effektri, smeren aan de buitenkant met Derfen 3x per week. De dagen daf ik geen Defen smeer, smeer ik de buik vrij dik in met uiervaseline verzacht en de dikke vette laag beschermt tegen knutten-prikken.
Verder gaat ze vanaf 9 a 10 uur tot ca 16 uur naar buiten en verder staat ze op stal.

Op dit moment schuurt ze helemaal niet en zijn er ook geen korsten etc.

Ik vind Effektri Dog ook heel fijn voor mijn oude hond die sinds dat ze Effektri krijgt veel minder absances heeft.

Kortom, ik ben fan!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:29

Mijn "eczemer", waar ik vorig jaar al aan twijfelde, staat nog zonder deken en doet het super goed. Staat elke dag een uur op het gras.
Vorig jaar vroeg de deken opgegooid om jeuk te voorkomen, maar met dat de tijd vorderde, merkte ik dat hij nooit een zware eczemer kon zijn. Kon probleemloos de deken uren af hebben overdag. Heb ook nooit de harde manenkam gehad of plekjes ed. Dus nu toch de proef op de som genomen en dekenloos gehouden.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:13

Djoopie schreef:
Freya6 schreef:
Nog een vraag....
Meer mensen? Het is in principe wel de goede maat, vrij groot zelfs. Kan zijn dat het aan de breedte van zijn lijf licht, maar vroeg me af of meer mensen er last van hebben.

Ik heb het ook Freya6.... baal er van. nu een tweede deken van een ander merk voor de afwisseling...

Juist doordat de deken wat te groot is kan deze naar achteren zakken en schuurplekken op de schouders veroorzaken, daar heeft mijn brede haflinger ook last van. De voorste singels wat strakker maken (zodat de deken niet naar achter kan glijden) hielp wel wat! Helaas is mn hafje nu zoveel afgevallen dat zelfs op het kortste formaat de singels nog te lang zijn :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:25

Freya info over die drainage ompositum staat wel op internet, of via de zoekfucntie van bokt even kijken.

Appie is nog steeds jeukvrij haha *\o/*
maar daar zit nog een halve wintervacht op,dus daar komt nog geen mug doorheen haha :P

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:28

MarloesNatje schreef:
Weer even een vraag, na wat zoeken ben ik op dit uitgekomen:
http://www.kramer.nl/Original-Landmuehl ... &ci=257050
Zal dit iets zijn om te proberen, of zijn er mensen met ervaring hiermee? Aangezien ik de laatste tijd veel lees over lijnzaad.

Ja, geprobeerd bij mijn merrie die ook zeer gevoelig is voor mugjes en allergisch. Zeer slechte ervaring!

Op dit voer reageerde ze vreselijk slecht, binnen een paar dagen zat ze helemaal onder de bulten!
Gestopt met dit voer en de bulten trokken meteen weg.

Ik voer nu al jaren Subli Zonder wat ook allergische paarden is, dat bevalt goed.

Verder hier ook al weken weer de Rambo Hoody Sweet Itch op. Deze deken heb ik vorig jaar voor het eerst gebruikt en bevalt erg goed. Verder zit ie veel beter dan zo'n bruine exceemdeken. Aanrader voor ern exceempaard wat mij betreft!

Verder maskers van Cashel, met oren en neusflap. Deze doe ik over het 'petje' van de deken, dan blijft die ook meteen goed om de oren zitten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:01

Djoopie schreef:
Freya6 schreef:
Nog een vraag....

Citaat:

Juist doordat de deken wat te groot is kan deze naar achteren zakken en schuurplekken op de schouders veroorzaken, daar heeft mijn brede haflinger ook last van. De voorste singels wat strakker maken (zodat de deken niet naar achter kan glijden) hielp wel wat! Helaas is mn hafje nu zoveel afgevallen dat zelfs op het kortste formaat de singels nog te lang zijn :+
[/quote]

Hier een kwart haflinger qua bouw te zien aan schouders. Kleinere deken schuurde nog erger, deze is in principe goed alleen bij schouders dus niet. Echt balen die schuurplekken. Voordeel van het materiaal is dat het niet makkelijk stuk gaat, nadeel dit dus. Maargoed het is niet anders!

Sorry voor de bende in deze post

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:16

lieve mensen,
Is er nog iemand die iets kan zeggen over de combinatie van ZE en granen?
Wel of geen graan voeren en waarom?

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:18

Granen gaven hier altijd meer jeuk. Heb 2 eczemers gehad en nu één met vliegenallergie.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:19

Ok, dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:20

Ik zou eerder gaan voor een goed vitaminebrokje een eczemer moet je zo min mogelijk belasten met granen etc.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:27

Ik gebruik ook een RSIH voor mijn pony.
Mijn haflinger kreeg ook lichte schuurplekken, bij haar op de borst. Deze had ze vooral in het 1e jaar dat ze de deken droeg. Dit kwam volgens mij ook omdat ze absoluut niet gewend was aan het dragen van dekens. Afgelopen jaar heeft ze de plekken niet gehad en dit jaar had ze lichte plekken die nu weg aan het trekken zijn (ondanks dat de deken gewoon 24/7 gedragen wordt.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:28

Freya6 schreef:

Hier in het dorp staat een haflingerruin waarbij ze dit geprobeerd hebben, hij doet het er super op, mooie manen en staart en jeuk vrij..
Maar bij ons op de vereniging rijdt ook iemand met een haflinger met eczeem, bij deze hebben ze dit middel ook geprobeerd; Een week ging het super, helemaal geen schuren niks. De week erna kwam de eczeem 2 keer zo erg terug als hij hiervoor was..

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:33

Die van mij staat ook onder de rsih maar gelukkig geen schuurplekken. Alleen de hoody past haar echt niet. Haar oren staan een stuk breder dan de oren in de deken dus dat stukje sla ik dan om. Gelukkig staat ze er nu goed bij en vooral zonder jeuk.

Afbeelding

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:59

Estera schreef:
Mijn "eczemer", waar ik vorig jaar al aan twijfelde, staat nog zonder deken en doet het super goed. Staat elke dag een uur op het gras.
Vorig jaar vroeg de deken opgegooid om jeuk te voorkomen, maar met dat de tijd vorderde, merkte ik dat hij nooit een zware eczemer kon zijn. Kon probleemloos de deken uren af hebben overdag. Heb ook nooit de harde manenkam gehad of plekjes ed. Dus nu toch de proef op de som genomen en dekenloos gehouden.

Mijn pony deed het ook nog goed zonder deken, dus ik dacht ook dat het mee ging vallen, helaas is hier toch ook de jeuk begonnen, dus snel dekentje opgedaan :(:)

Maar als de deken overdag af kon dan zal het inderdaad meevallen, gelukkig maar