Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:25

Sheran schreef:
He Femo, wat vervelend! Hopelijk valt het mee allemaal.

Merken jullie trouwens aan je paard dat hij pijn heeft? Ik ben soms bang dat ik het gewoon niet merk bij mijn paardje terwijl ze wel pijn heeft. Ze is soms wat stijf maar staakt nooit en is nog steeds vrolijk... zie ook een linkje in onderschrift. Heeft ze pijn?

Ik heb je topic ook gelezen en daarop gereageerd. Misschien heb ik er overheen gelezen maar komt er wel eens een fysio of osteo bij? Zet haar eens een tijdje op medicatie of laat eens een thermografie maken dat maakt je een hoop duidelijk.

Sheran

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:30

Er zijn wel fysio's en osteo's bij geweest, maar ze komen niet op regelmatige basis. Dat kan ik niet betalen helaas. Ik zit een beetje in tweestrijd met het paardje - ik wil haar niet verkopen omdat je dan nooit weet waar ze terechtkomt met haar KS en hoefkatrolontsteking. Dus weg = inslapen. Als ze te duur wordt in dat soort dingen zal ik haar dus moeten laten inslapen, wat ik best wel een erge reden vind. Maar vandaag mijn terughoudendheid met fysio's en osteo's... ik zit er wel aan te denken eens een foto te laten maken, maar ben bang dat ik er dus misschien zware consequenties aan moet verbinden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:33

Sheran, foto's kunnen je ook doen besluiten dat de mate van KS erger is dan je denkt en dat ze mogelijk door meer pijn gaat dan je nu denkt. Het hebben van een paard met KS is is echt een dure aangelegenheid, als je het volledig goed wilt doen...En niemand zal het je kwalijk nemen als je dat niet op kunt brengen denk ik, financieel of mentaal. Ik vind het al voor je spreken dat je besluit dat je haar lijden wilt besparen en haar dus niet verkoopt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:59

Ja klopt... daarom wil ik het ook wel laten doen, het is eerlijker voor haar... maar ik vind het zo lastig om god te gaan spelen als ze nog zo vrolijk is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:48

Sheran schreef:
Ja klopt... daarom wil ik het ook wel laten doen, het is eerlijker voor haar... maar ik vind het zo lastig om god te gaan spelen als ze nog zo vrolijk is.

Het onderzoek kan verschillende kanten op natuurlijk;

- Het kan je alles meevallen
- Of het is erger als je denkt

Al met al het zal je wel antwoorden geven. En uit mijn eigen ervaring geeft dat ook rust. Ik heb afgelopen weekend een thermografie van mijn merrie laten maken en ik ben daar zeer over te spreken.

Uiteraard is ze op de foto geweest, is ze behandeld heeft ze medicatie gehad is er een osteo fysio bijgeweest enz. enz. maar achteraf gezien denk ik was ik maar begonnen met een thermografie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:06

Maar met een thermografie weet je toch nog niet zeker of het aan de KS ligt, of is dat wel zo? Wordt dat dan na het rijden gedaan, of voor en na het rijden? Als de rug bv erg heet is, kan het ook aan bv het zadel liggen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:11

Sheran schreef:
Maar met een thermografie weet je toch nog niet zeker of het aan de KS ligt, of is dat wel zo? Wordt dat dan na het rijden gedaan, of voor en na het rijden? Als de rug bv erg heet is, kan het ook aan bv het zadel liggen.

Met een thermografie kun je zien of het oppervlakkig is of dieper gelegen. Ks geeft ook een bepaald patroon/beeld.

Ik moest mijn paard twee uur voor de afgesproken tijd in een afgesloten ruimte zetten en moest haar min. 1 uur van te voren schoon poetsen en losjes invlechten. Zoveel dagen van te voren mocht ze geen zware arbeid verrichten enz enz.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:41

Ah, kun je er nog iets meer over vertellen? Hoe betrouwbaar is dan de uitslag, wat kun je eraan zien, en: wat kost het?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:42

Even een pb

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:47

Sheran schreef:
Er zijn wel fysio's en osteo's bij geweest, maar ze komen niet op regelmatige basis. Dat kan ik niet betalen helaas. Ik zit een beetje in tweestrijd met het paardje - ik wil haar niet verkopen omdat je dan nooit weet waar ze terechtkomt met haar KS en hoefkatrolontsteking. Dus weg = inslapen. Als ze te duur wordt in dat soort dingen zal ik haar dus moeten laten inslapen, wat ik best wel een erge reden vind. Maar vandaag mijn terughoudendheid met fysio's en osteo's... ik zit er wel aan te denken eens een foto te laten maken, maar ben bang dat ik er dus misschien zware consequenties aan moet verbinden.

Die KS komen waarsch uit de hoefkatrolontsteking. staat ze op speciaal beslag en demping?
Die van mij heeft precies hetzelfde. Alleen blijft die hoefkatrol opspelen.. ook met speciale zorg..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:59

Ze staat niet op speciaal beslag en demping, ze staat bloot. Ze wordt wel speciaal bekapt. Ze heeft nooit zo last van de hoefkatrolontsteking, is er ook nooit kreupel aan ofzo. Is ze verkeerd bekapt, dan merk je dat ze wat stijver loopt van voren.
Waarom zouden trouwens de KS voortkomen uit de ontsteking, en niet andersom (wegens verkeerd lopen door vasthouden van de rug bijvoorbeeld)?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:03

naja, die van mij staat wat achterover, waardoor ze een geirriteerde hoefkatrol krijgt, en daardoor gaat ze vast zetten. dat was aannemelijker dan andersom volgens Utrecht.

hoefkatrolontsteking merk je vaak niet, omdat het aan beide benen is. Dus als ik jou was zou ik wat bute/Buut of metacam op gaan halen en proberen of hij beter gaat lopen! :) alleen dan kun je zeggen of hij er geen last van heeft.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:51

Sheran, het schijnt wel dat KS toch ook geregeld een secundair probleem is...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:43

danoesje schreef:
Sheran, het schijnt wel dat KS toch ook geregeld een secundair probleem is...

Klopt maar andersom komt ook voor. Vaak zijn er meerdere dingen die elkaar beinvloeden.
Die van mij heeft ook een hoefbandenprobleem. Maar het is niet te zeggen welke er eerder was. Beetje kip en ei verhaal.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:19

Is ook zo, maar bedoel inderdaad dat het een het ander niet uitsluit en dat er waarschijnlijk diverse risico-factoren samen komen met als gevolg een zeer ruggetje :S

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:27

@danoesje, die van jou heeft doorzijn breuk waarsch ook KS gekregen?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:21

Femo, dikke kans dat dat inderdaad in zijn geval wel de oorzaak zal zijn geweest. Iig zorgde de breuk ervoor dat hij niet goed kon revalideren: wat goed was voor de KS qua houding deed pijn aan de breuk (of in ieder geval de gevolgen ervan, namelijk veel vloeistof die op zijn ruggengraat drukte) dus het schoot niet op...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:26

Femo, Danoesje, Suzanne en de rest, wat doen jullie kwa belasting nog met jullie paard? En qua extra onderhoud / voorzorg / pijnbestrijding?

Bij mijn paard is onlangs ks ontdekt.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:30

Tabaluga12, mijn paard is er inmiddels niet meer. Toen bleek dat hij die breuk had en daar chronisch pijn aan leek te hebben, ook onbelast, icm dat ie 5 was, enorm graag wilde werken en mijn geld wat er meer dan doorheen was en vooral heel veel stress en op zeer dringend advies van de DA, heb ik hem in laten slapen...
Ik denk wel dat je in veel gevallen nog goed aangepast of onbelast kunt trainen en dat je vooral out of the box moet leren denken door aangepast te trainen: leer rijden op een manier die goed is voor je paard als hij dat nog aankan, leer werken aan de hand, met dubbele longe etc. Ook bij mijn gezonde paard train ik afwisselend en gebruik ik deze trainingsmethodes naast het rijden voor minder belasting op het lijf.
Veel beweging is voor deze paarden heel belangrijk, ook (of vooral?) los in de zin van weidegang/paddock.
Ga een keer extra naar de tandarts/osteo en let erop dat je zadel heel goed past.
Je zou kunnen bekijken of je je voeding iets aan kunt passen door bijvoorbeeld minder brokken te geven waardoor hij minder kans heeft op verzuren, kruiden/supplementen te geven die ontspannen/afvalstoffen afvoeren.
Waar ik ook ben achter gekomen: ik ben begonnen met een hooinet, om hem lekker bezig te houden. Hij ging echter zo hard aan dat net trekken dat ie daar ook weer slechter van werd!
Laatst bijgewerkt door danoesje op 08-10-14 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:32

Mijn merrie met KS leeft inmiddels ook niet meer.
Maar daar deed ik veel werken aan de hand, werken aan de lange teugel, enkele lijn, dubbele lange lijnen, grondwerk, loswerken ed mee.
In het begin reden we ook nog regelmatig, totdat ik begon te merken dat dit echt niet meer kon.
Toen bij haar het moment kwam 'we moeten nu trainen om haar pijnvrij op het land te kunnen houden', was het wel echt klaar...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:44

Tabaluga12 schreef:
Femo, Danoesje, Suzanne en de rest, wat doen jullie kwa belasting nog met jullie paard? En qua extra onderhoud / voorzorg / pijnbestrijding?

Bij mijn paard is onlangs ks ontdekt.

Die van mij loopt in de wei. :)
Verder niks. En verder geen onderhoud/voorzorg of pijnbestrijding.
Ze speelt voor grasmaaier. Mocht er iemand komen die haar een goed tehuis wil geven en het nog wil proberen met haar dan mogen ze haar hebben. De veearts heeft gezegd dat het best zou kunnen met speciaal beslag, osteopathie, aangepast zadel etc. Maar dat geld heb ik niet meer dus voor mij houdt het op. :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:49

-O-

Jeetje... Heftig zeg..

Het is buiten voor het paard ontzettend triest natuurlijk ook voor jezelf nogal een emotionele belasting.

Vooral dit vergeten veel mensen:

Toen bij haar het moment kwam 'we moeten nu trainen om haar pijnvrij op het land te kunnen houden', was het wel echt klaar...

Op het moment zit ik met mijn paard in de situatie dat ze zichzelf overbelast door haar verkeerde lichaamshouding (ze staat dag en nacht in paddock wei) en doordat ze nu pijn heeft kan ik haar ook niet trainen zodat ze haar lijf weer goed gaat gebruiken.
Haar rug is ingespoten (dit kan evt. voor een 2e keer met een zwaarder middel) maar ze heeft nog pijn wel pijn dus we zitten een beetje in een cirkel.
Medicijnen geven om ze pijnvrij te kunnen trainen zodat de overbelasting doorbroken kan worden? Of bijspuiten? Op de moed opgeven..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:53

Tabaluga, ik denk niet dat je volledig kunt voorkomen dat ze pijn/ongemak heeft wil je haar lijf goed krijgen. echter, met pijn in t lijf ook geen ontspanning en dat is precies waar je naartoe zult moeten. Is ze al behandeld door een goede osteopaat en masseur? Die kunnen ervoor zorgen dat haar spieren minder tegenwerken waardoor haar lijf ook beter kan ontspannen. Inspuiten heb ik geen ervaring mee...
Mijn dierenarts zei toen wel dat je inderdaad een tijdje op pijnstillers zou kunnen trainen om de cirkel uit te komen, maar dan nog steeds met beleid om overbelasting te voorkomen.
Maar, als genoeg is, is het genoeg. Zowel voor jou als voor je paard. Het kost je zooo enorm veel energie allemaal!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:10

Ik merkte wel dat door de training ze echt enorm verbeterde, met name het werken aan de enkele lijn of het werken aan de hand. Toen we nog regelmatig reden, was dat ook mijn mijn los"rijden".
Medicatie wilde(en wil ik nog steeds) niet, dan word de stap alleen maar groter om een besluit te nemen en kun je helemaal niet meer kritisch kijken of genoeg genoeg is.
Calypso was een paard dat tot het laatste moment door de pijn heen vocht. Ze heeft jaaaaren geleden, voordat de diagnose KS gesteld is, eens op pijnstilling gestaan. Drama, alles kwam alleen maar extremer terug omdat ze zich als een idioot en gezond paard ging gedragen en de boel juist ging overbelasten.

Hoe train je Tabaluga? Mijn ervaring is dat je vanaf de grond veel kunt doen, ook op moment dat ze pijn hebben. Je kunt stapje voor stapje verder gaan en zorgen dat ze soepeler worden. Echter blijft de vraag, hoe ver wil je daarin gaan?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:12

danoesje schreef:
Tabaluga, ik denk niet dat je volledig kunt voorkomen dat ze pijn/ongemak heeft wil je haar lijf goed krijgen. echter, met pijn in t lijf ook geen ontspanning en dat is precies waar je naartoe zult moeten. Is ze al behandeld door een goede osteopaat en masseur? Die kunnen ervoor zorgen dat haar spieren minder tegenwerken waardoor haar lijf ook beter kan ontspannen. Inspuiten heb ik geen ervaring mee...
Mijn dierenarts zei toen wel dat je inderdaad een tijdje op pijnstillers zou kunnen trainen om de cirkel uit te komen, maar dan nog steeds met beleid om overbelasting te voorkomen.
Maar, als genoeg is, is het genoeg. Zowel voor jou als voor je paard. Het kost je zooo enorm veel energie allemaal!

Jaaaa nogal...

Ze is behandeld door masseur en osteo alleen had dat te kort effect. Ze is daarna gespoten en nogmaals behandeld door de osteo. Ik merk dat ze nog te veel compenseert in haar lichaam en haar lichaamshouding en gebruik niet goed. Uit thermografie is ook gebleken dat ze haar voor- en achter voet (in diagonaal) overbelast en haar schouder ook. Dus zo komen we niet uit deze cirkel.