[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snoopydogy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:36

hey hey
ik kom binnen vallen sorry
mijn haflinger van drie en hij begint nu licht te schuren en ben bang dat i ook last van
zomer exeem heeft in lichte vorm
wat kan ik er nu aan doen om het ergste te verkomen

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:47

Hoe doen jullie dat met gras? Staan ze hele dagen op het gras of enkel op de paddock?
Mijne staan nu allebei nog op de paddock ben best huiverig om ze op het gras te zetten omdat ze allebei eczeem hebben. Ze zijn allebei ook al wat aan de dikke kant wat kan ik nou het beste doen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:49

cher: ik heb een loopstal en een uitloop (wei waar geen gras meer staat,puur klei) en overdag de wei op met de greengaerd om,ik heb voor haar speciaal een stuk afgezet,zodat de andere het niet kaal eten,want dan heeft zij niets te eten door de greengaerd heen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:51

die van mij staat op de paddock, mag van mij niet met de groep mee het land op wat ze sinds deze week weer doen op stal. Dan gaan ze 1x per week een hele dag het gras op, voor geen enkel paardenlijf goed maar zeker niet voor een eczemer lijkt me. Ik zet hem straks zelf wel af en toe een half uurtje op de wei als het gras er 'veilig' uitziet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:24

:( Nilay heeft al een flink deel van zijn staart geschuurd. Het was zo mooi vol en nu zijn het bovenaan nog maar sprietjes... ;( Morgen ga ik kijken of ik iets tegen de jeuk kan vinden. Hij is nog nooit zo plotseling zo veel gaan schuren.

Wat betreft gras: Die van mij staat de hele dag (zo'n 10 tot 12 uur) op een weilandje waar al het hele jaar paarden lopen. Al flink kort gegraasd dus. 's avonds en 's nachts staat hij op stal met onbeperkt voordroog en stro.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:32

Blacky gaat pas in augustus de wei op, strip beweiding op onbemest land. Zijn groepje staat nu 24/7 op een rand van de wei onder de bomen, kaal gegeten en daar groeit het gras slecht door de schaduw van de bomen. Bijna geen gras dus, krijgen wel onbeperkt voordroog van de zelfde onbemeste weilanden, is in beheer en wordt half juli 1x gemaaid. Lang en stengelig echt voor pony's die niets mogen hebben.

Famke staat op een wei die wel bemest wordt van 9 tot ca. 17 uur, heeft een veulen aan de voet, ze draagt een graasmasker omdat ze zich anders over-eet met koliek als gevolg. 's avonds onbeperkt voordroog, iets meer voedingswaarde dan dat van Blacky i.v.m. melkgift.

Met beperkte weidegang en de eerder genoemde maatregelen kan ik voor beide het ZE goed onder controle houden. Ik moet zeggen dat het me ieder jaar wat makkelijker afgaat.
Kost veel tijd en iets meer geld dan een paard zonder ZE, maar het werkt en dan doe ik het met liefde <3

Ik prijs me rijk met een pensionstal die zelf voer wint van diverse kwaliteiten, zo kan er voor ieder paard de juiste voeding bepaald worden. Schraal of rijk, of een combinatie van de twee soorten. Er gaan zo'n 7 grote pakken door in de week dus er zijn altijd verschillende soorten voer open.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:59

Het is heel vreemd maar die van mij is jeukvrij.
Ik voerde hem altijd schraal, weinig krachtvoer en minder hooi in de zomer.
Nu zijn we echt actief aan het trainen en loopt hij 5 tot 6 dagen per week.
Nu raadde mijn lesgever mij aan om hem op ander voer te zetten omdat hij ook vaak stond te tollen op zijn benen.
Nu staat hij op en kilo sportfit muesli per dag en als hij van de wei af komt zorg ik dat er en goed gevult hooinet hangt en wonder boven wonder zijn zwarte vlekken op zijn hoofd gaan weg zijn buik en koker zijn dicht en zijn staart en manen laat hij met rust.
Ik vraag mij nu toch echt af of hij wel ZE heeft of dat het al die jaren een tekort aan voedingsstoffen zijn geweest.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:01

met Zazoe gaat het super met de eczeem!
hij heeft heel veel zijn deken op omdat ik hem niet rijd.
heeft op zijn hoofd wl wat plekjes maar het valt nog mee..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:01

appie staat gewoon op de wei, de hele dag en nacht.
gaat prima al moet ik wel zeggen dat hij ietsje meer jeuk heeft,maar het gras is momenteel ook echt heel hard aan het groeien :j

marjoleon,heb jij nooit bloedonderzoek laten doen dan om te kijken naar tekorten?
ik vind dus dat iedereen dat moet doen die weinig krachtvoer of aanvullende vitamines geeft.
disbalansen in vitamines kunnen inderdaad een heel lichaam van slag brengen

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:09

Nee dat heb ik nog nooit gedaan, onze veearts zei dat het zomer eczeem was dus ga je daar vanuit,
Gaat hij weer krabben dan word er een bloedonderzoek gedaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:26

Pff dat zou zonde zijn geweest al die jaren! Wat trouwens ook scheelt is het harde werk, als ze lekker gaan zweten raken ze ook veel afvalstoffen kwijt! + met goed voer en hooi is het lichaam in een betere conditie en dat kan ook betekenen dat er dus gewoon minder reactie is op de mugjes. Maare, heerlijk hoor! Mijn shetlander die hier schuurde is na twee wormenkuren tegen leverbot en een magnesium kuur ook jeukvrij (of iig, zo goed als, hij blijft nog wat veel schilfers houden, maar hij heeft ook zulke dikke manen, het lijkt nu steeds beter onder controle en het is zo niks ernstigs meer iig.)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:31

_Cher schreef:
Hoe doen jullie dat met gras? Staan ze hele dagen op het gras of enkel op de paddock?
Mijne staan nu allebei nog op de paddock ben best huiverig om ze op het gras te zetten omdat ze allebei eczeem hebben. Ze zijn allebei ook al wat aan de dikke kant wat kan ik nou het beste doen?

Hier staat alleen het enigste warmbloed op de weide, de andere drie groeien echt van lucht (ja eentje niet, maar die krijgt van het gras echt ongezonde vetbulten op hals en kont, en dat wordt dan erg hard, nu zie je best zijn ribjes maar de vetbulten zijn weg en hij zit erg lekker in zijn velletje!). De andere shet is eindelijk op mooi gewicht!!!!! *\o/* Ribjes zijn te zien wat voor het eerst is, en ook hij zit erg lekker in zijn vel! Mijn pony is nu ook heel erg aan het verharen maar zit ook mooi in haar velletje, maar dus wel flink jeuk!

Ze krijgen hier trouwens regelmatig wat bijgevoerd om de vitamines op peil te houden (ze staan wel op erg mooi hooi!), ook krijgt mijn pony dan een beetje ongekookt lijnzaad en krijgen ze regelmatig olie over het voer. Tot nu toe gezonde paardjes!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:26

Mijn fjord staat wel op de wei, maar wel een hele schrale weide. Er staat wel wat gras op, maar heel weinig en heel kort. Nou hebben wij op stal ook geen paddock, dus ik heb gewoon de 'slechtste' weide voor hem uitgezocht en daar staat ie nu :) En af en toe mag ie zich lekker te goed doen aan wat vers hoger gras naast de bak, maar dat is echt heel af en toe.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:35

<3 onze fjord gaat ook dag en nacht op weide zodra het kan ..ook schrale wei gelukkig maar wel 24-7 en natuurlijk veel beweging

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:15

Ik heb gisteren een wandelingetje gemaakt met fjordlief, zonder deken :D zodat hij even kon luchten (en ik de vraag niet kreeg of hij het misschien koud had..) wel helemaal platgespoten met vliegenspul :D
Word hij geaaid door bewonderende mensen... ehh... het was nog niet helemaal droog :') oeps, en aangezien ik er nog steeds naar ruik... misschien moet ik maar gaan zeggen dat dit paardje niet aaibaar is...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:49

Merrieshetje Barbie die aantal dagen geleden begon te staartschuren heb ik sedert vervroegd gegeven flinke dosis wormenkuur (zie mijn laatste post in dit topic) niet meer op schuren kunnen betrappen. Zou ik snel zien, want mijn beide Shetten staan in een zandpaddock vlak achter mijn huis. Ook blijft het haar op de staartaanzet netjes plat en glad liggen: als ze schuren zie je meteen een soort stekelvarken op die plek ontstaan. Aan haar manen heeft ze duidelijk helemaal (nog) niet geschuurd.

Shetruin Bartje vertoont geen enkel schuur-signaal: zijn dubbele manenkam met voorheen lange manen (vorig jaar, na verhuizing vanaf weiland elders naar paddock achter mijn huis plotseling stuk uit geschuurd: verhuis-stress omdat hij opeens alleen stond? inmiddels heb ik een merrietje er bij gezet) begint weer mooi aan te groeien, en het nieuwe haar valt weer mooi om naar beide kanten.

Ik ben dus "voorzichtig positief", ook al omdat ze nu beiden heftig in de verharing staan, wat natuurlijk ook jeuk veroorzaakt.
Morgen ga ik beiden eens even flink rossen. En Fenonolf in manen en staart aanzet masseren, voor de zekerheid.
In de manen en staart-aanzet van beiden zie ik overigens ook geen schilfers o.i.d.

Ze staan op dit moment nog op louter hooi, met af en toe een handje gevitaminiseerde biksjes.
Durf ze nog niet op gras te zetten,

De twee grote bonte paarden staan 24/7 op zeer schraal onbemest grasweitje met stripbegrazing.
Hebben nergens last van.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:51

Paard is nog jeuk vrij, wel mok... -O-
Ik hoorde van iemand dat hij ochtendurine in een spuitbus doet en daar de paarden mee in spuit, helpt als een trein... Zijn paarden zijn jeuk vrij, al een paar zomers lang. Iemand hier ooit van gehoord?
Ik heb het hem op zijn paarden zien spuiten, dus het is geen bull oliebol. :')

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:52

Ochtendurine van zichzelf of van de paarden? :+

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:53

maikeltje schreef:
Ochtendurine van zichzelf of van de paarden? :+

Zichzelf... -O-

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:04

__YSB__ schreef:
Paard is nog jeuk vrij, wel mok... -O-
Ik hoorde van iemand dat hij ochtendurine in een spuitbus doet en daar de paarden mee in spuit, helpt als een trein... Zijn paarden zijn jeuk vrij, al een paar zomers lang. Iemand hier ooit van gehoord?
Ik heb het hem op zijn paarden zien spuiten, dus het is geen bull oliebol. :')

Hmmm.. ochtendurine :r Dan bestel ik toch maar liever weer wat Derfen ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:10

Hier nog steeds niets aan de hand :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:12

JAK :oo Zal wel lekker ontsmetten? Bah nee get ik zou mijn pony nooit meer durven aaien..

Ik ben er klaar mee, morgen ga ik de paddock weer jeukplekjes vrij maken.. Pony heeft haar manentop gesloopt. *huilt*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:29

Hier ook nog geen jeuk van de ZE, maar ik heb wel haar achterste sokken eraf gehaald (Fries) ze had wat genezende kleine mokplekjes en die velletjes alleen al was blijkbaar genoeg om hysterisch in haar wei te staan stampen, heel erg fijn. Dus gisteren alles eraf, gewassen, uit voorzorg nog wat mokmeuk van de da erop gedaan en hopelijk nu klaar met stampen. Ze heeft nog steeds haar 200 grams op, ik wordt gillende gék van dit stomme weer!!! Weet gewoon niet waar ik goed aan doe, wel de 200, wel de ongevoerde regendeken... pffffff... Vooral omdat ze zo inviel de laatste keer dat het mooi weer was en ze nu pas weer spieren op gaat bouwen ben ik extra voorzichtig. Gedoe allemaal met die #$Q@$#& dekens...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:39

Dekens lijkt mij ook moeilijk.
Lijkt mij dat ze hun haren ook niet kunnen opzetten als er een natte deken opligt.
Mij lijkt het te warm voor een 200 gram, maarja die van mij kregen alleen een 200 gram op toen het -10 was en ik ze niet onbeperkt hooi kon voeren :D
Hier een beetje schilfers in de manen, klitwortel lotion opgedaan gisteren, voorderest alles rustig ondanks veel beestjes.
Wel boeiend om te lezen dat er hier ook ponys waren met een tekort die begonnen te jeuken..
Hier worden ze ook sober gevoerd toen het schuren begon met vitaminekorrels van pavo vital en nu sember cubes van st hippolyt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:51

Over de urine.
Heb wel vaker gehoord dat ochtendurine goed is voor meerdere dingen.
Eczeem, voetschimmel ect.