Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reneetiejas

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:22

Doe ik!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:33

heb hier de plaatselijke manege eens gebeld met de vraag of hun voorzorgsmaatregelen gaan treffen als het idd onze kant op zou komen , en eerlijk gezegd schrok ik een beetje van de reactie , die was namelijk heel duidelijk NEE.
de manege blijft hoe dan ook open , ook voor ruiters van buitenaf ,en ook de wedstrijdruiters gaan gewoon door , de manege paarden worden 2x per jaar voor rhino ingeent en daar is voor hun de kous mee af.
onze pensionpaarden (die dus ook op de manege komen) zijn dus niet tegen rhino geent , en komen ook in aanraking met oa de wedstrijdpaarden , de kortstbijzijnde mogelijk besmette stal is nog een aardig eind weg , maar ik begin me nu toch af te vragen of ook wij geen maatregelen moeten gaan treffen....

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:35

Ik ben blij dat bij ons op de manege de paarden niet op en/of af mogen. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:42

Ra_chel, vreemde reactie van de manege, zeker omdat enten bij de neurologische versie niet echt effectief is. Hoezo spelen met de gezondheid van andermans paarden.

Zouden de commerciele belangen dan zo groot zijn overal? Ook omdat wedstrijden gewoon doorgaan ook overal. Als alle paardeneigenaren zich 3 weken alleen op eigen terrein met eigen paard bezighoudt zonder reizen, wedstrijden lessen of wat ook is er geen risico op besmetting en is het zo over. Ik snap dat echt niet.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:57

Ik heb mijn paarden op kleine afstand van het bedrijf in Heumen staan.. :\

Ik vind het maar eng nieuws allemaal. Maar ik houd mijn paarden toch op de weide. Ik sta op een (Gelukkig!) aflegen melkveebedrijf met mijn paardjes. En ik ben de enige pensionklant daar. (Boer heeft zelf ook geen paarden meer).
Ik durf met de paarden het bos niet meer in.

Voorlopig houd ik ze mooi op het bedrijf. Lekker op de weide. En voorlopig niemand die erbij mag komen.

Ik las een paar pagina's terug dat er in Oss en Uden ook rhino was? Heeft iemand daar bericht van?

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:00

Wat zijn jullie maatregelen tegen rhino (Aan mensen die er dichtbij wonen)?
Geven jullie ook extra suplementen? Zoals?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:07

Citroentje, dat is niet waar ;)
Is tot nu toe een onbevestigde roddel :)

Welkom op Bokt :)
Je kunt je bericht binnen het halfuur na plaatsen editten (knopje Wijzig, onderaan je post) , dat scheelt veel berichten posten ;)
Lees verder even terug, dan hoeven mensen niet dubbel te plaatsen.

Ik zorg ervoor dat er geen paarden in de buurt komen, dus ga zelf ook niet van mijn weiland weg.
Ook wil ik dat enkel ik, mijn vriend en de eigenaren van de wei die nog wel eens voeren alléén bij mijn paarden komen.
Andere bezoekers probeer ik te weren. Je zou een extra draad kunnen spannen of rood-wit lint.

Je kunt lysine geven, ik geef zelf Aloë vera voor de weerstand en ook propolistabletten, die werken tegen herpes.
Mocht je dat laatste ook willen, geef ff een gil, kan er aan komen.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 27-02-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:20

Ik heb het vanmiddag besteld bij MedHorses en als het goed is morgen is huis ( gewoon uit voorzorg )

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:47

@citroentje Ik temp vanaf vandaag alle paarden uit voorzorg, en ze staan op een weiland zonder direct contact met wandelaren. Verder niks het erf meer op en af qua paarden. Verder geef ik niks bij, geloof daar niet zo in.
Hier geen koortsige paarden gelukkig, houden zo haha.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:54

Ik neem ook elke dag temp op, en laat zo min mogelijk mensen bij mijn paarden komen. Gelukkig staan ze niet op een grote stal, maar alleen mijn paarden. Ook niet dicht bij de weg, dus ik verwacht niet dat er ongevraagd veel mensen zullen komen. De verzorgster van de paarden rijdt ook op een manege dus zij mag voorlopig even niet komen helaas.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:16

gatverdamme hey als ik dit zo allemaal lees, aangezien mijn pony niet erg sterk is betreft zijn longen en hij toch al wat ouder is.
Bah,

Kan dit o.a. door de wind o.i.d verspreid worden? of is het alleen via handen?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:19

Is al eerder in het topic genoemd, enkel via direct contact of van mens op paard

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:21

Deijs schreef:
gatverdamme hey als ik dit zo allemaal lees, aangezien mijn pony niet erg sterk is betreft zijn longen en hij toch al wat ouder is.
Bah,

niet via de lucht maar wel via handen, kleding, en andere paarden natuurlijk.
Misschien verstandig om je paardje een weerstand verhogend supplement te geven (lysine en vit.b6)
en maatregelen (ik weet niet of hij in contact komt met ´vreemde ´paarden - mensen )
als je de risico´s zoveel mogelijk uitsluit komt het vast wel goed. Je zit nog een stukje van
het besmette gebied af :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:22

Sassy4barrel schreef:
Deijs schreef:
Bah,

niet via de lucht maar wel via handen, kleding, en andere paarden natuurlijk.
Misschien verstandig om je paardje een weerstand verhogend supplement te geven (lysine en vit.b6)
en maatregelen (ik weet niet of hij in contact komt met ´vreemde ´paarden - mensen )
als je de risico´s zoveel mogelijk uitsluit komt het vast wel goed. Je zit nog een stukje van
het besmette gebied af :)

Ik heb sowieso een vitaminespuit in mijn kast liggen die hij nog moet krijgen, echt contact met vreemde paarden heeft hij niet(hij staat op een pensionstalling) er staat 1 paard naast hem en hij staat met een andere pony in de wei.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:22

reneetiejas schreef:
Onze stal vlakbij gaat niet voor niets uit voorzorg sluiten (dat doet ze omdat het binnen 5 km zit)

Er zijn ontzettend veel stallen die sluiten gewoon uit voorzorgsmaatregel... Dan hoeft het nog niet eens binnen de 5 km te heersen!
Een vriendin van mij zei dat er een advies was gegeven om binnen een straal van 30 km binnen de getroffen gebieden je paard op stal te houden...(dus niet van het erf af de wei mag natuurlijk wel!) Weet niet in hoeverre dat echt klopt, maar ik kan me daar wel wat bij voorstellen en vind het ook wel een goed advies :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:24

laat je niet gek maken.
Ik woon heel dicht bij Uden en heb mijn stal ook als het ware, dichtgegooid, uit voorzorg.
Er zijn diverse stallen dicht in onze omgeving, gewoon uit VOORZORG! ik ga dus ook geen buitenritten maken, neem geen onnodig risico en wil geen andere paarden mensen op mijn erf, mits ze schone kleren aan hebben en hele verantwoorden mensen zijn.

Ik heb, mede dankzij jou paniek bericht, wat je vast niet als zodanig hebt bedoeld, rond gebeld met diverse mensen en dierenartsen en er is totaal geen reden om nu aan te nemen dat er in Uden en Oss nu Rhino heerst!
Het zou er fijn zijn als je probeert geen paniek te zaaien, het is al erg genoeg voor de mensen die dicht bij staan, die zieke paarden hebben of zelf hun paard verloren zijn.
1 van mijn paardjes staat heel dichtbij heumen, er zijn genoeg voorzorgsmaatregelen getroffen, en ik zorg ervoor dat ik daar zelf niet kom, ik vind het een doodenge gedachte dat hij ziek kan worden, maar ga me vooral niet gek (laten) maken.
Ik hoop dat jij dat ook niet doet.
Het is al vaker geschreven, niet elk paard wat Rhino krijgt, gaat hier dood aan, ik wil hiermee niet zeggen dat we er heel luchtig over moeten doen (anders zou ik mijn stal niet dichtgooien), maar een beetje nuchter nadenken en jezelf goed voor laten lichten, levert ook wel wat rust op denk ik.

Afijn, idd, geen reden tot paniek ik de omgeving van Uden of Oss.
Zelfs de wedstrijden in Uden en Schaijk, worden niet afgelast!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 27-02-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd van eerdere reactie die verwijderd is.

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:27

Er is geen meldingsplicht voor stalhouders dus beetje jammer dat alles word afgedaan als onzin berichten.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:28

wij kregen ook advies om niet naar anderen stallen te gaan enz en dat is omgeving achterhoek zeddam braamt diddam enz.. beter verkomen dan genezen en als iedereen doet wat er gezecht word niet naar anderen stallen enz dan zijn we er snelle vanaf en wij doen het ook hier uit voorzorg!!!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:30

even een vraag je stellen ivm rhino.
mijn paard staat op een pensionstal.
nou heb ik thuis een stal in aan bouw, de buitenkant en zo staat er al maar heb nog geen water en de stallen gaan er zaterdag in (als het goed is).
kan ik mijn paard dan beter zo snel mogelijk naar huis halen, of op die pensionstalling laten staan? ik heb thuis ook nog een shet maar die wil ik in haar eigen stal laten staan en niet bij elkaar in de wei zo dat ze niet in contact komen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:31

ligt eraan waar je paard staat en waar je shet staat en waar jijzelf de laatste bent geweest ;)
in de directe omgeving van de 3 getroffen bedrijven? contact met paarden daar gehad?

Stel dat je in groningen woont en je paard staat in friesland, zou ik geen reden zien om het niet te doen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:34

Chaos schreef:
Er is geen meldingsplicht voor stalhouders dus beetje jammer dat alles word afgedaan als onzin berichten.

tuurlijk kan iemand zijn verantwoording niet nemen, helaas gebeurd dat ook.
Maar paniek zaaien heb je niets aan.
Ik ken diverse mensen met paarden in deze omgeving en diverse dierenartsen, mijn dierenarts zal geen namen noemen maar zegt het wel als er reden is om goed op te letten in deze omgeving.
Dus voor mij geen reden om nu in paniek te gaan raken (wat zowiezo zeer weinig zin heeft ;) )

zorg dat je jezelf bewust bent van hoe het zich verspreid, dan kun je ook je eigen verantwoording nemen en het zekere voor het onzekere nemen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:35

nee ik woon in de buurt van de bosch. mijn paard komt alleen in contact met zijn buurman en waar hij mee in de padock staat verder niet. mijn shet heeft geen contact met paarden, maar die staat naast een wei met geiten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:38

dan zou ik het wel aandurven!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:38

zorg dat je nog even goed kijkt of er wijzigen zijn wat betreft nieuws omtrent het Rhino virus net voordat je gaat verhuizen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:45

Dan zou ik mijn paard ook wel durven te verhuizen... Maar ik zou idd wel van te voren nog kijken of er nog nieuwe meldingen zijn!

Chaos schreef:
dus beetje jammer dat alles word afgedaan als onzin berichten.

Niet alles is meteen onzin, maar ik kan alle roddels die ik heb gehoord ook gaan rondschreeuwen, maar dan zou heel gelderland en brabant al plat moeten liggen van de Rhino... Ik ben dan altijd een beetje voorzichtig met zulke dingen plaatsen op het internet :o