Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:27

Casu had vandaag ook last... Niet echt koliekerig maar toch ook niet 100% zonder ongemak. Vooral gas... Heb ze in het totaal 3 x gelongeerd vandaag... Ocharme de duts! Maar ze mestte wel makkelijk na het longeren. Ben er nu niet helemaal gerust in omdat dit de eerste keer is sinds de operatie dat ze wat "koliekerig" is. Bestaat er een gasafdrijvend middel dat je zo kan geven?

Edit: zie net dat Colosan ook tegen gas helpt, gaan we meteen bestellen!
Ik hoop ook dat de psylliumvezels snel aankomen, zo gaan we nog aan een speciaal koliek-apotheek kastje komen vrees ik... :(:)

Ze eet trouwens geen houtkrullen meer! Zonder azijn te spuiten, ik leg gewoon 1 vierkante meter hooi onder haar etensbak wanneer ze slobber krijgt en dan zoekt ze tussen het hooi naar slobber en neemt ze gewoon een hap hooi. Net alsof ze vezels mist tijdens het slobber eten (we maken de slobber ook wel héél waterachtig, misschien daarom...)

c_alsemgeest

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:51

Colosan is idd echt topspul bij kramp- en gas kolieken!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:52

Is besteld! :) Pff soms vind ik wel dat de dierenkliniek ons niet alle nodige info heeft meegegeven... Ben blij dat ik dit topic heb!

Dus iedereen bedankt voor de goede raad en tips! +:)+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:54

Ik heb de colosan tip juist wel van de kliniek :+

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:56

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 10:27

c_alsemgeest schreef:
Colosan is idd echt topspul bij kramp- en gas kolieken!

Inderdaad, voor de operatie gebruikte ik het nog niet, iemand op stal had het me al heel vaak aangeraden maar ik durfde het niet aan. Met de kliniek overlegd en die zagen er in ieder geval geen kwaad in. Ze zeiden baat het niet het schaadt ook niet en als hij er meerdere keren mee door zijn buikpijn heen komt des te beter. Dus beide klinieken weten dat ik het gebruik - ten minste het is gecommuniceerd dat ik het aantal keren succesvol heb gebruikt. Hij knapt er echt van op en als het niet voldoende is, dan bel ik alsnog de DA.
Een keer een dosis, een half uur wachten, nog niet in orde dan nog een spuit en weer half uur wachten, nog niet helemaal bij de mensen dan DA bellen. Vaak is hij na 28 minuten ;-) weer het mannetje en soms zelfs al na 5 minuten na het geven van de spuit. Geeft heel veel verlichting en werkt ontspannend.
Ik zou een grote verpakking kopen, dat scheelt een boel geld.

Er komt een lage druk gebied deze kant op en dat heeft direct invloed op de gashuishouding in de buik van je paard, zeker als hij gevoel is voor gas dan wel weersomslagen. Vandaar ..

Ben niet bekend met anijszaad, maar volgens mij ruikt colosan wel echt naar anijs ;-)

Ik kreeg overigens vanmorgen om tien over 5 een sms - van iemand die ik niet kende - had direct het hart boven in mijn keel zitten en kon prompt meer dan een kwartier niet meer in slaap komen. Wat een schrik..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:13

Bah, da's schrikken!

We zijn vandaag "vlug" (50 min rijden) naar EJ gereden om colosan te kopen... Mam had al 2 kleine verpakkingen besteld maar die zijn onderweg en wou het echt vandaag al gebruiken omdat ze nog steeds gassig was. Kwamen we terug was ze een heel stuk beter, terug veel levendiger, allerter, brutaler :+ .

Ik vond ze deze ochtend zo: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 1566_n.jpg (later is mijn pony er ook bij gaan liggen), kreeg bijna een hartverzakking toen ik ze van op de baan in de bak zag liggen... Heb echt helemaal een koliektrauma/koliekfobie gekregen -O- Ze was wel gewoon aan het dutten maar was toch niet 100% in haar normale doen. Zal wel beetje ongemak gehad hebben van het gas... :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 10:14

EDIT Fijn dat ze toen je terug kwam al een stuk fitter en alerter was. Op dat soort dagen zorg ik ook wel voor beweging, wel kijken wat ze aankunnen maar probeer de vertering wel een handje te helpen op dit soort dagen.
En ik geef dus ook probio forte om de gasvorming te verminderen - gezonde bacterien helpen ook om het paard zo min mogelijk gas te vormen, foute bacterien in de darmen veroorzaken extra gas. Dus je kunt een goede darmomgeving proberen te bevorderen .

Ja gas geeft echt ongemak en het ineens warmere weer is ook altijd wennen voor ze zoveel graden verschil. Heb dit artikel al wel eens gedeeld maar hier staat ook het verband tussen hoge en lage drukgebieden uitgelegd.

http://drtanis.com/2011/05/10/weather-related-colic/
Horse owners everywhere are familiar with the phenomenon that rapid changes in weather systems tend to cause colic symptoms in their horses. It never fails that a thunderstorm moving quickly through the area will cause a sharp increase in calls for the treatment of colic. Oddly enough, no scientific studies have been done that prove there is an association between colic and rapid weather changes, but it is commonly accepted among equine veterinarians that there is a connection.

One of the most common weather related colics is the gas or spasmodic colic. Horses have unique digestive systems in the fact that they are hind gut fermenters. This means that there is an abundance of good bacteria and other microbes in the colons which digest feedstuffs, and break it down into usable nutrients that the horse can absorb and utilize. The byproduct of this fermentation process is gas. In the normal situation, the gas and fecal contents of the colon stay at a certain confortable volume in the colon, and the horse is not painful

During long periods of high atmospheric pressure – long stretches of hot and sunny weather – the gas within the colons that is produced is also compressed by the high atmospheric pressure, keeping it smaller within the confined space of the colon. Because of this compression, the microbes can actually produce more gas than they normally would in the colon. Then, when a rapid weather system rolls through – like a fast moving thunderstorm – there is an associated low pressure atmospheric change. This low pressure causes a release of the pressure on the gas within the colons, and the gas rapidly expands, causing the colon walls to stretch and the horse, as a result, is uncomfortable and shows signs of colic pain.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:47

Bedankt voor het artikel! Ik ga die probio forte eens bekijken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:25

Hoe geven jullie trouwens psyllium? Ik had het volgens paardnatuurlijk met een schep natte luzerne gegeven, maar Casu is niet zo fan van zoveel luzerne of zoveel grasbrok, kan het ook gewoon door de slobber? (niet erg dat het én warm én heel lopend is? omdat er op de verpakking stond dat het niet TE nat gegeven mag worden...)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:25

Ik geef het gewoon over zijn brokken... Als het nat wordt moet het snel opgegeten worden anders wordt het heel slijmerig. En dan eet Charlie het niet meer.
Aangezien de stalhouder zijn eten geeft en ik het voer klaar zet is dit de makkelijkste oplossing. Charlie likt dan ook wel altijd zijn bak helemaal uit. In het begin maakte de stalhouder het iets vochtig door er wat water over heen te sproeien.
Een anders stalgenootje doet het op brood of tussen appels.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:43

oke bedankt! vond het inderdaad ook al slijmerig worden...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:55

Hoe is het met de paarden verlopen vandaag? Met het stormachtig weer?
Die van mij heeft geen last gehad vandaag! *\o/*

Ik wou ook nog vragen wanneer jullie Colosan gebruiken, als ze echt een heel klein beetje ongemak hebben of als ze echt tegen koliek aanzitten?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 11:29

Yellomofoon schreef:

Ik wou ook nog vragen wanneer jullie Colosan gebruiken, als ze echt een heel klein beetje ongemak hebben of als ze echt tegen koliek aanzitten?

Sommigen bij mij op stal gebruiken het preventief als ze denken iets te zien of als ze iets verwachten. Ik zelf doe het liever als er echt iets speelt, hij is onrustig en ligt en rolt of hij wil niet eten bijvoorbeeld. Ik wil het eigenlijk niet te vaak in zetten, maar alleen als het nodig is.
Maar heb wel een paar keer staan te twijfelen, als hij dan heel actief bij me wegloopt en geen spuit wil dan weet ik dat ie nog praatjes genoeg heeft en laat het overgaan - maar hou hem wel in de gaten. Heeft ie geen praatjes en is ie duidelijk wat hangerig of van slag dan krijgt ie toch wat hulp ;-)

Hier is alles verder ook okay gegaan, gisteravond even lekker gelongeerd en dat ging allemaal prima en zijn eten was ook keurig op en hij keek fris en fruitig uit zijn ogen *\o/*

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:04

Hallo :wave:
Sorry voor mijn weinige inbreng hier,ik ben druk aan het waken,Blonde moet snel bevallen ;)
Hier alles nog rustig,Wynn heeft vorige week 1 dag gehad dat hij minder mestte en wat hangerig was,maar ik kan het verklaren,lag met hoge koorts op bed en manlief deed die dag de paarden en alles wat net afwijkt qua voeren etc kan even terugslag betekenen.
Ik geef colosan op gevoel bij de paarden,als ze koliekerig tonen,krijgen ze gelijk een spuit en beweging,meestal is dat afdoende....Wereldspul!
Wynn heeft het nog niet gehad na zijn operatie....

Jitskea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:27

Hoi allemaal,

Het paard wat ik rij is 2 maanden geleden geopereerd aan koliek. Wonder boven wonder is ze goed hersteld hier van. We zijn nu in de stapfase van de revalidatie. Alleen is dit levensgevaarlijk aan het worden. Ze staat op ontploffen! Ik heb geprobeerd om op haar te zitten tijdens het stappen. Wat levensgevaarlijk werd. Nu ben ik met haar aan het stappen terwijl ik haar bijzet. maar dan nog springt ze alle kanten op. Ze komt er elke dag uit in een paddock van 3 bij 4. Maar ze heeft zoveel energie!

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lossen jullie het op met een paard wat op ontploffen staat? Heeft iemand een revalidatieschema voor mij? Wat is jullie ervaring met het drachtig worden? Zou ik haar nu onder de hengst kunnen zetten?

Ik hoor graag van jullie.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:08

Toen mijn paard in de stapfase stond gaven we haar op den duur kalmerende kruiden bij. Werkte wel anderhalve maand zeer goed. Ook stapte ik met een touwhalster omdat ik dan meer te zeggen had. Nog eventjes volhouden!

We gaan mijn merrie dit jaar ook laten insemineren, zou persoonlijk wel wachten tot de wonde goed genezen/dicht is, gewoon omdat je niet weet wat er daar nog mis mee kan gaan en je ervoor moet zorgen dat er zo min mogelijk gewicht op de wonde staat. Maar wij hebben de eventuele dracht van ons paard met de chirurg besproken en hij zag er geen probleem in... ( ons paard is eind oktober geopereerd dus tegen we ze laten insemineren is het wel dik 7 maanden na de operatie)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 00:21

Jistkea, heb je al een soort van eindcontrole gehad of komt die over een maand ofzo? Ik zou de kliniek bellen waar je geopereerd bent en het voorleggen dat je het stapwerk amper kunt volhouden omdat ze op ontploffen staat. Daar weten ze precies van haar situatie en wond en de ernst ervan. Dat heb ik ook steeds gedaan als ik iets tegen kwam waar ik mee zat, naar de kliniek en de artsen die je tot nu toe behandeld hebben. En dan mocht ik bijvoorbeeld vaker en langer wandelen omdat de wond inmiddels ver genoeg was (was ook na 8 weken) en mijn paard had last van gas dus vaker wandelen was voor hem goed bijvoorbeeld.
Ik zou het voorleggen dus en je laten adviseren.

Na 3 maanden is de mijne gescand en toen kreeg ik een revalidatieschema...
Dat was 10 min stappen en 5 minuten draven onder het zadel of bijgezet longeren. En elke weer erna 5 minuten draf toevoegen.

Helpt het als je met een hoofdstel en bit in gaat stappen misschien? Of iets van verdoving geven, uiteraard in overleg met je DA?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:27

Yellomofoon schreef:

Klein ongemak geeft die van mij helaas niet aan, hij gaat pas onrustig worden wanneer hij ongeveer op klappen staat of wanneer er al wat bekneld zit :\
Met sommige omstandigheden geef ik het preventief... grote weersveranderingen, wanneer hij meer gas loslaat dan normaal, of wanneer hij een erg gespannen 'kin' heeft.
Dat laatste klinkt vreemd :') Maar dat is meestal een van de tekenen dat hij koliek heeft, maar het niet wil laten merken... bij bijt dan letterlijk z'n kiezen op elkaar.

heb er een foto van:
Afbeelding

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:00

Die gespannen kin heeft Charlie ook! Hij trekt daarnaast ook nog mrt zijn neus, die trekt hij dan echt op zeg maar. Ook hij geeft kleine ongemakken eigenlijk niet aan. Al begin ik de kleine tekenen wel steeds beter te herkennen. Charlie gaat ook echt zijn buik optrekken en steeds aanspannen, ontspannen en bol maken. Dan geef ik colosan. Liever een keer te vaak dan te weinig.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 01:14

Oke bedankt! Ik kende het product niet dus wist niet dat het op zich geen kwaad kan als je het preventief geeft... Vanaf nu zal het dus ook voor de "kleine pijntjes" gegeven worden!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:14

Die van mij deed niets op de Coslosan helaas.
Zodra die van mij last had van gas liet hij het meteen zien door te gaan flemen en daarnaast zichzelf
terug te trekken.Hij kon zich helemaal afsluiten dan.
Ik zag het altijd meteen.
Vervelende vond ik altijd wel dat mensen me altijd vreemd aandelen omdat voor hun
idee er niets aan de hand was en ik helaas altijd gelijk had.
Pas als hij onrustig was en ging liggen of rollen in stal werd het opgemerkt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 11:42

Jammer dat het voor de jouwe niets deed Luziream. Ik moet zeggen ik was ook best angstig om het uit te gaan proberen, helemaal met een paard dat nog niet zo lang geleden geopereerd is. Maar het heeft goed uitgepakt. Heel vaak kan ik de DA vergeten en met 1 of 2 spuiten de dag redden. 2 of 3 keer gehad dat het uiteindelijk nog niet helemaal jottem was en toen zat ie dan ook stikvol gas volgens de DA. Scheelt toch heel wat bezoekjes in een jaar en het geeft het paard ook verlichting natuurlijk.

Lastig inderdaad ook als jijzelf als enige ziet dat er echt iets aan de hand is. Gelukkig heeft mijn staleigenaar er wel een goed oog en goed gevoel voor. En kijken er ook wel andere mensen mee waaronder iemand die ook zo'n merrie heeft - een regelmatige colosangebruiker ..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:55

@Fargo afgelopen 17 jaar ben ik een stuk wijzer geworden met koliek.
Ik kan er ook nog steeds niet bij dat er een hoop paarden eigenaren zijn die het zo onderschatten.
Natuurlijk niet iedere koliek hoeft ernstig te zijn. Maar onderschat wordt het zeker.
Ik mis de zorgen niet. Ben nog steeds na bijna 2 maanden aan het bijkomen.
Maar heb helaas 2 paarden gehad en verloren hier aan.
Gelukkig paard nummer 3 vooralsnog niet.Die heeft toen ik hem net had verschijnselen die ik niet vertrouwde.
Daar kwam ik al snel achter dat het wormen moest zijn. DA erbij mest en bloed onderzoek en bleek
ook zo te zijn. Flinke kuur van een week en problemen had hij niet meer.

Jitskea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:56

@yellomofoon. Dankje voor jouw reactie. Stappen doe ik al met hoofdstel en bit. Ik heb nu een longeercirkeltje afgezet in de bak en als ze gek gaat doen laat ik haar ook een beetje gaan. Aan de ene kant ben ik heel blij dat ze weer zoveel energie heeft.

Goeie tip van die kalmerende kruiden, ik zal het eens uitzoeken. Waarschijnlijk laten we haar wel dekken. De wond ziet er super uit (is bijna niets meer van te zien) en ze heeft geen koliek meer gehad. Voordat ze gaat uitdijen is het ook alweer 7 maanden geleden. Ik zal de da nog eens vragen.