EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:59

Niet alleen met rijden, mijn paard laat m er nu continu uithangen. Hij is inmiddels 23 dus van mij mag hij dat!

Ik heb heilig vertrouwen in Jan Kroes overigens. Als hij zegt dat het eruit moet, moet het eruit en als ie zegt dat je het nog aan kunt kijken, kun je daar vanuitgaan.

De discussie over pijn vind ik een lastige. Mijn paard liet echt niets, maar dan ook niets merken. Totdat alles eruit was en hij heel erg veranderde. Ik denk serieus dat hij er wel last van had.......

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:42

Vandaag zijn bij mijn paard twee kiezen getrokken. Ze zaten los, dus moesten ze eruit.
Het verbaasde me dat ze gelijk weer hooi ging eten. Maar voor de zekerheid heb ik ook maar slobber gekocht.
Op advies van Jan Kroes ga ik haar ook weer paddenstoelen mix geven om haar immuunsysteem te verbeteren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:47

Goed advies vh immuunsysteem. Mijn paard kreeg even een dip in januari, gaat nu weer beter, maar zag ook weer 2 fistels.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:28

Mijn merrie gaat inmiddels ook al zeker 5 jaar zonder haar snijtanden. Vorige twee winters werd ze toch erg dun en kreeg ik het gewicht er slecht bij.
Inmiddels ben ik van stal veranderd en heb ik de touwtjes in eigen handen.
Deze winter staat ze er zo bij:
Afbeelding
*\o/*

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:24

Ze staat er prachtig bij Myrthe!

Voor diegene die wel eotrh hebben, maar nog niet alles eruit hebben laten halen. Hoe vaak laten jullie foto’s maken?

Bij mij is het nu 2 jaar geleden. Nu met de dip in de weerstand weer fistels. In april komt de da/ta weer. Ik overweeg om dan weer foto’s te maken.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:39

Je paard ziet er goed uit Myrthee_

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:36

25 feb gaan de voorste 2 snijtanden van mijn merrie er uit. Voor de mensen waarbij hun paarden ook 'slechts' enkele snijtanden kwijt zijn en die nog wel gewoon bereden worden, hoe zag jullie opbouw schema eruit? Als in hoelang complete rust, longe/rijden met/zonder bit? En na hoelang kon je alles weer doen?

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:40

Advies was dacht ik na 2 weken weer bit in. Ik heb 2 weken rust gegeven en daarna bitloos begonnen. Na 1 maand weer met bit. Gewoon onder het zadel. Ik merkte weinig aan mijn paard, behalve dat ze een stuk blijer was zonder die tanden en fijner liep. Eten ging ook meteen al goed.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:40

Idem hier, na één week bitloos begonnen en bitloos gebleven.
Paard liet weinig merken, was gewoon "rustiger" in de mond, ik kon mijn hoofd eraf schieten dat ik het niet eerder gemerkt had....

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:01

Super, dank voor jullie reacties. Ben heel benieuwd hoe mijn paard na het verwijderen van de tanden zal zijn.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:24

Hier volgende week de betreffende operatie. Ik vind het ontzettend spannend en hoop zo dat het een positieve uitkomst gaat hebben ;(

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:44

Sterkte Daphne! Ik lees alleen maar positieve uitkomsten. Voor jullie vast ook :j

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:35

Bedankt!

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:13

Donderdag zijn de 2 voorste snijtanden van mijn paard getrokken. De tandarts gaf aan dat we het hooi uit de wond kunnen trekken en met een spuitje kunnen spoelen maar als het een gevecht wordt dat we het dan maar moeten laten voor wat het is. Natuurlijk is het een gevecht met mijn paard en laat ze slecht toe dan we aan haar zitten, laat staan de mogelijkheid om eten uit de wond te halen. Wat zijn jullie ervaringen mbt herstel als je het gewoon zijn eigen gang laat gaan?

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:30

Ik heb bij mijn paard toen alle snijtanden waren getrokken geprobeerd te spoelen maar echt in die gaten lukte niet dus maar gewoon gelaten. Geen probleem gehad met herstel. Tandarts die vanuit kliniek kwam controleren vond bij eerste controle het er juist al super netjes uitzien. Dus niet te druk om maken (en schrik niet als het gaat stinken.. dat hoort erbij).

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:07

Hier ook een 25 jarige fjord met eotrh. Op advies van dierenarts alle voortanden laten verwijderen. Langer wachten betekende meer vergroeiing en lastiger trekken/meer schade en pijn.

Paard had ook veel kiesproblemen (ontstoken...gebroken...mist 6 kiezen nu). Daar heeft hij meer last van gehad dan het wennen aan leven zonder voortanden. Laat de tong lekker buiten boord hangen. Paardje is happy en goed op gewicht.
*\o/*

Spoelen deed ik met een grote spuit zoland hij dat toe liet. Lukte niet altijd maar is prima hersteld. Dat gaat sneller dan je denkt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:27

Jammer dat het een gevecht wordt, maar is nu even niet anders.

Ik heb via aliexpress laatst grote spuiten gekocht om de koker mee te kunnen wassen. Heb op stal alleen koud water. Heb 150cc en 200cc gekocht. Maar die kan ik daar ook voor gebruiken als t zover is.
Mijn paard gaat na 2 jaar weer op de foto begin april. Ik ben benieuwd wat er in die 2 jaar gebeurd is. Ik wil in elk geval niet blind vertrouwen op de controle die we elk kwartaal/half jaar doen.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:30

Ruitert schreef:
Hier ook een 25 jarige fjord met eotrh. Op advies van dierenarts alle voortanden laten verwijderen. Langer wachten betekende meer vergroeiing en lastiger trekken/meer schade en pijn.

Paard had ook veel kiesproblemen (ontstoken...gebroken...mist 6 kiezen nu). Daar heeft hij meer last van gehad dan het wennen aan leven zonder voortanden. Laat de tong lekker buiten boord hangen. Paardje is happy en goed op gewicht.
*\o/*

Spoelen deed ik met een grote spuit zoland hij dat toe liet. Lukte niet altijd maar is prima hersteld. Dat gaat sneller dan je denkt.

Eet jouw fjord wel weer normaal hooi?
Bij mijn fjord zijn 2 weken geleden 2 kiezen getrokken en ze maakt nog steeds flinke proppen.
Ze mist haar tanden al bijna 6 jaar. Dat herstel ging heel vlot.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:47

Ootie schreef:
Ruitert schreef:

*\o/*

Eet jouw fjord wel weer normaal hooi?
Bij mijn fjord zijn 2 weken geleden 2 kiezen getrokken en ze maakt nog steeds flinke proppen.
Ze mist haar tanden al bijna 6 jaar. Dat herstel ging heel vlot.

Jazeker. Het heeft eventjes geduurd en moet goed kijken naar de kwaliteit van het hooi. (Makkelijk breekbaar). Als ze proppen blijft maken als alles verder klopt zou ik met de dierenarts even overleggen. Bij het verwijderen van kiezen komt er ruimte vrij en kan zomaar dat een zwakkere kies er naast daardoor breekt.

Ze moeten natuurlijk even wennen aan het andere manier van eten... maar met goed hooi zouden ze prima weer mkoeten eten. 1 of 2 propjes vinden is niet erg maar als meerendeel als proppen eindigd zou ik voor een nacontrole gaan.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:58

daphne_xxx schreef:
Hier volgende week de betreffende operatie. Ik vind het ontzettend spannend en hoop zo dat het een positieve uitkomst gaat hebben ;(

Het is even heftig. Paardjes zijn er wel van onder de indruk. Maar het herstel is snel. Ze hebben meer pijn van de vergroeiing dan ze laten zien is mijn ervaring. Sterkte!

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:04

Dank je wel voor je bericht Ruitert! Dan hoop ik dat ze snel weer normaal gaat eten.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:33

Vanochtend de tanden eruit van mijn bijrijdpaard. Gelukkig gaat het super goed en stond hij vanmiddag al heerlijk te eten en te drinken.
Hij blijft nog even vanwege de eventuele nabloedingen maar super blij dat het goed is gegaan!!!

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:19

daphne_xxx schreef:
Vanochtend de tanden eruit van mijn bijrijdpaard. Gelukkig gaat het super goed en stond hij vanmiddag al heerlijk te eten en te drinken.
Hij blijft nog even vanwege de eventuele nabloedingen maar super blij dat het goed is gegaan!!!

Vaak zie je binnen enkele dagen al een heel ander paard! Ze hebben meer pujn dan die tanden dan ze vaak laten zien. Zonder is dan echt een verlossing en ze passen zich snel aan! Fijn dat het goed is gegaan met je paardje. Welkom bij de "laat die tong maar hangen" klub :+

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 07:13

Afbeelding

Ik kom hier ook even volgen.
Bij mijn paard zijn gister 5 tanden eruit gehaald.
Ze staat tot donderdag op de kliniek maar wie heeft tips voor als ze straks weer thuis is? Ik heb wel wat vragen.

Moet ze (voorlopig) op seniorenvoer?
Mag ze gewoon haar ruwvoer krijgen? Kan ze als ze hersteld is weer eten uit de 3cm mazige slowfeeder?
Rijd er iemand nog met bit of kan ik nu het beste overgaan op bitloos?

Bedankt alvast.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:16

JessicaChico schreef:
[ [url=m/FKpr4n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom hier ook even volgen.
Bij mijn paard zijn gister 5 tanden eruit gehaald.
Ze staat tot donderdag op de kliniek maar wie heeft tips voor als ze straks weer thuis is? Ik heb wel wat vragen.

Moet ze (voorlopig) op seniorenvoer?
Mag ze gewoon haar ruwvoer krijgen? Kan ze als ze hersteld is weer eten uit de 3cm mazige slowfeeder?
Rijd er iemand nog met bit of kan ik nu het beste overgaan op bitloos?

Bedankt alvast.

Mijne vond het spoelen niet leuk, dus heb haar een spacikuip op stal gegeven, ook omdat het drinken uit de waterbak niet prettig was voor haar. Met de kuip was ze zelf ook wat aan het wapperen zodat haar mond schoon bleef. Ze is goed en snel hersteld.

Ze kunnen direct weer ruwvoer eten! Die van mij had geen senioren voer nodig. Ze at gewoon al het hooi direct.
Zodra ze zijn hersteld kunnen ze prima weer uit netten eten.

Het is verstandig de eerste 2 maanden bitloos te rijden. Als daarna het tandvlees goed is genezen kan je prima weer met bit rijden.
Heb met mijn dame, tandloos, nog wedstrijden gereden en de ORUN gereden.

Mocht je verder nog vragen hebben, voel je vrij om ze te stellen!

Dit was die van mij afgelopen zomer (26 jaar oud):
Afbeelding