Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:11

En als er een tumor zit, gebeurd er niets 3 maanden? En als er gif is, dan..zelfde verhaal?
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje vreemd. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:33

Nee dat vind ik niet. Je moet ergens beginnen. Tumor uitsluiten is erg kostbaar en gif zal zo'n vaart niet lopen aangezien Kyana na al die tijd nog steeds rondloopt dus dan begin je met het meest voor de hand liggende om dat uit te sluiten. TS heeft geen geldboom, menig eigenaar was allang afgehaakt dus van hieruit niets dan lof :j

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:38

Maar bij mensen heb je toch tumormarkers? Daarmee is al heel wat te vinden.
Ik vind het ook knap dat ze zo voor haar paard gaat, maar maak me er wel zorgen om. Dat bedoel ik.
En leverbot was, zoals ik begreep, masr min of meer een gok. En niet voor de hand liggend. Of begrijp ik dat nu verkeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 07:10

erg belangrijk om na de behandeling tegen leverbot weer te laten prikken,is de GGT dan niet gedaald,dan komt het dus niet door leverbot.
overigens stijgt deze waarde ook als paarden schommelen in gewicht EN bij het gebruiik van medicatie.
was alleen de GGT verhoogd dan?
bij leverbot kijken ze toch ook naar de waarde van de Haptoglbine?
hebben ze bij mijn pony wel gedaan,die was ook verdacht van leverbot
kyana heeft toch wel medicatie gehad de laatste tijd? daar kan de verhoging ook vandaan komen.
wat betreft eventuele giftige stoffen,je hebt al helemaal nagekeken waar je hooi vandaan komt toch?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:57

Wauw, ik had niet door dat hier al zoveel op was gereageerd, mijn excuses.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 19:00

ellepel schreef:
erg belangrijk om na de behandeling tegen leverbot weer te laten prikken,is de GGT dan niet gedaald,dan komt het dus niet door leverbot.
3 maanden na behandeling nieuw bloedonderzoek.
overigens stijgt deze waarde ook als paarden schommelen in gewicht EN bij het gebruiik van medicatie.
was alleen de GGT verhoogd dan?
Nee de Gamma GT is 125 ( normaal 10- 32) de bilirubine indirect waren +2,06 (normaal 1,10) en +35,2 (normaal 18,8)
bij leverbot kijken ze toch ook naar de waarde van de Haptoglbine?
hebben ze bij mijn pony wel gedaan,die was ook verdacht van leverbot
kyana heeft toch wel medicatie gehad de laatste tijd?
Enkele keren equipalazone en ze krijgt nu regumate
daar kan de verhoging ook vandaan komen.
wat betreft eventuele giftige stoffen,je hebt al helemaal nagekeken waar je hooi vandaan komt toch?
hooi is niet gecontroleerd,wel overgestapt inmiddels op ander hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:12

oke dan,nou ja afwachten wat de behandeling tegen leverbot gaat doen,hopelijk is dat het :j

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:17

Leverbot is schijnbaar moeilijk aan te tonen, de DA zal het niet voor niks vermoeden. Het lijkt me nu een prima keuze om dit paard er onder deze onstandigheden voor behandelen. PB BillyBo anders eens, die heeft er een hoop ervaring mee.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:07

Ik heb net het laatste filmpje bekeken.
Het lijkt dat ze jou bij haar hoofd wil hebben..als het al moet. Daar tolereert ze je.
Geen rust in beide.

Het lijkt dat als jij even stilstaat dan staat ze ook stil.

Test eens wat er gebeurt als jij heel rustig bij haar bljft staan en niets doet. En deze dan niet een paar seconden maar wel een minuut of meer. Rustig ademen en enrgie naar beneden sturen. En dan een hand op haar leggen en deze niet te bewegen.
Zo kun je testen of ze de aanraking zelf niet prettig vind of de 'aaibeweging'.
Of misschien is het iest anders.

Succes, ben benieuwd.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:35

russel schreef:
Dikke enkels kan zijn door verkeerde stand achterbenen. Verkeerde brok, mijn paard krijgt van Havens dikke benen..slechte lymfe afwatering

Ik meen te lezen dat Kiara lucerne kreeg.
Lucerne bevat veel chloor, kalium en natrium.
Paarden moeten langzaam aan lucerne wennen ;anders kunnen ze last hebben aan vastgehouden vocht in de benen. Vaak probleem bij de stalpaarden, paarden met weinig beweging en paarden die nog brok krijgen waar zout in wordt verwerkt..
Probleem zit niet in de lucerne maar in de lymfe dat is correct.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:43

ik dacht dat er veel calcium zat in lucerne?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:19

KYANA ;) krijgt nog steeds lucerne maar dit is amper een handje om te mengen met vitamine broke en supplementen, ze krijgt niet de aanbevolen dosering van een paar kilo op een dag.
daarbij waren haar klachten en ook de dikke benen er al voor de lucerne gegeven werd.

verder bijt kyana zichzelf niet als je er alleen bij staat, om haar heen loopt, naar haar toe loopt of wat dan ook dat je bij haar doet, zolang je haar maar niet aanraakt.
soms bijt ze zich al vanaf de eerste aanraking, soms pas nadat je haar al even gepoetst hebt.
er is niet echt een touw aan vast te knopen.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:41

timokyana schreef:
Achterstevoren geblindoekt nog niet geprobeerd,ik geloof ook niet dat ze zou kunnen omdraaien in de trailer en dat is ook iets wat ik niet in de hand zou willen werken.
Al weet ik zeker zodra ze voelt dat ze omhoog moet bij de klep ze staakt.

Helaas niet geprobeerd.
Als je het niet probeert dan weet je het niet. Soms werkt het net anders dan jij denkt te weten.

ik moest mijn paard naar Tsjechie brengen, 900 km, 12 uur te rijden. Voor de vertrekdatum al met de vrachtwagen geoefend, het was een grote wagen, wel met veel dingen in de voorste gedeelte en het paard moest in de vrachtwagen een draai maken om tussen de schotten opgesloten te worden. Met het oefennen ging het ok, ook op de dag van vetrek liep ze zo er in. Helaas die draai; dat begreep ze niet en iedere keer schoot ze naar buiten.
De hele stal ging meehelpen..
Er is geprobeerd om een balk/stang snel achter haar zetten op moment dat ze boven stond, ja paard is niet gek, ze schoot zo naar buien, onder de balk door en stond ons uit te lachen buiten..
Dan de klep snel omhoog was de gedachte - nou klep ging niet zo snel en doordat ze op klep al stond moest de man de klep snel los laten vallen op de grond; anders was het paard achterover van de klep gevallen....en de klep gebroken..
1,5 uur ging voorbij.
Op gegeven moment ging de arme dier staken, ze deed toch wat ik wilde en die draai begreep ze niet..dan bleef ze maar staan om niets verkeerd te doen.
Toen - een geniaal idee- heb ik haar omgedraaid en met een "back up" , stapje voor stapje aan de lange lijn, heel rustig omhoog, zelfs was daar een vrij steile treed omhoog tussen de laadklep en de wagen - en deze ging ze met de achtervoet zoeken ...en dan stond ze er in, echt absoluut zonder problemen en in de eerste keer!! Ze leek trots te zeggen - eindelijk hebben jullie mij begrepen..
Blijkbaar achterstevoren omhoog gaan is voor sommige paarden makkelijker - ook omdat ze een overzicht van alles kunnen houden.
Ze werd dan in de wagen anders om (met de kont in de rijrichting en niet vast gebonden ) vervoerd, en het ging prima.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:49

Jirina het gaat hier om trailers niet om vrachtwagens, en wat ik begrijp uit jou verhaal is jou paard gezond en goed ter been?
dat is bij kyana niet het geval.

eerst maar eens kijken hoe het uitpakt met leverbot en oefenen als het weer wat beter word.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:51

Helaas al zou ik ze er achteruit in krijgen,draaien zou ze niet kunnen de ruimte is te klein.
Overigens kan Kyana op het moment ook niet achterwaarts.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:36

geerke schreef:
ik dacht dat er veel calcium zat in lucerne?

Ja dat klopt.
in 1kg lucerne /pelets/ zit ±12,7 g Ca en 2,4g P.
Dus een goed aanvulling voor de zemelen waar veel P in zit.
Verder veel vitaminen = karoteen, A, E, B2, B5, B3, verder magnesium, ijzer,mangan, kobalt.
Heel goed opneembare proteinen en vitaminen in de natuurlijke form.
Laag suiker. (Mits geen melase - deze is moeilijk verteerbaar).

Mijn opmerking boven ging over de dikke benen.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:50

Wat ik interessant vind van de bloedonderzoeken.
De eerste (pag.5, denk ik)

Bilirubine totaal 1,86 mg/dL 0,60 2,70
31,8 mcmol/L 10,3 46,2
Bilirubine direct + 0,55 mg/dL 0,10 0,50
+ 9,4 mcmol/L 1,7 8,6
Bilirubine indirect + 1,31 mg/dL 1,10
+ 22,4 mcmol/L 18,8
GOT (AST) 319 U/L 156 375
Gamma-GT 20 U/L 10 32
Was dus vrij normaal, werd gezegd.

Misschien had jij nog meer bloedonderzoeken, dat is mij ontgaan, op deze pagina zijn de waarden van de nieuwe onderzoek:
de Gamma GT is 125 ( normaal 10- 32) de bilirubine indirect waren +2,06 (normaal 1,10) en +35,2 (normaal 18,8)

Ik zie dat de Bilrubine direct al de eerste keer iets verhoogd was ; maar de Gamma GT intussen heel erg gestegen is.

Kan dat je DA verklaren?
Ik kan je eerlijk zeggen dat ik geen verstand weet van deze waarden en de afkortingen.
Ben benieuwd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 22:04

Ik had gister de onderzoeken inderdaad ook naast elkaar gehouden.Dierenarts had geen verklaring hiervoor,over de eerste waardes was hij ook niet zo ongerust.
De gamma gt is vooral hetgeen wat hem nu doet beslissen om toch met medicijnen te beginnen tegen leverbot.
De afwijkende waarde van de gamma GT kan zoals ik al eerder schreef verschillende oorzaken hebben.
Ik heb mijn dierenarts dan ook gevraagd hoe het nu gaat als het geen leverbot is en we weer 3 maanden verder zijn of die andere oorzaken dan geen/meer schade aan gaan richten.
Hij vertelde me dat de meest logische stap is om te beginnen met het 'simpelste' dat is behandeling van leverbot.
Voor de rest zijn intensievere onderzoeken nodig zoals een punctie/ echo etc.Daar zitten risico's aan en kosten natuurlijk.
Vandaar de keuze eerst tegen leverbot te behandelen.Ik houd kyana voor zover ik het kan zien aan de buitenkant goed in de gaten en bij veranderingen laat ik desnoods tussendoor nogmaals haar bloedwaarden bepalen.
Schijnt overigens dat de gamma gt niet zo eens extreem hoog is,hij heeft vaak veel hogere waarden gemeten bij op het oog gezonde paarden.
Echter met alle problematiek waar Kyana al inmiddels al een half jaar mee loopt baart het mij wel veel zorgen.
Dierenarts zag ook geen nood in dit laatste bloedonderzoek,toch stond ik erop om nogmaals bloed te prikken.
We blijven allemaal zo hangen,niets word erger,maar ook niet beter.
Mijn dierenarts is overigens ook niet ongerust,ik als 'baasje 'wel en voel me soms ook een vreselijke muggenzifter als ik weer eens aan de telefoon hang om dingen te vragen.
Ik ben ook heel benieuwd na behandeling of de waardes beter zijn,ik zelf ben bang dat het geen leverbot is, wat wel geen idee...op de een of andere manier is bij Kyana blijkbaar niets even simpel te diagnosticeren.
Ik zal onderbouwen waarom ik niet aan leverbot denk voordat ik weer een 'doemdenker 'ben en alles van de hand wuif.Ik kan geen locatie herinneren waar Kyana leverbot zou hebben kunnen oplopen.
Verder gelooft mijn dierenarts niet dat de 'ataxie' er mee te maken heeft.
Wat ik terug lees op internet is juist wel dat problemen met de lever zenuwschade kunnen brengen en ook gedragsveranderingen.
Wel moet ik bekennen dat er op bokt iemand is die het zichzelf bijten ook herkende in de symptomen van een leverbot besmetting bij haar paard.Ik sluit het dus niet uit en we gaan eerst behandelen.Geen resultaat,zoeken we verder. ( en ondertussen kan ik hopelijk weer een buffertje opbouwen op financieel gebied ook niet geheel onbelangrijk).

Je wijst me trouwens wel op iets wat ik nog niet gezien had, de bilirubine direct was het eerste onderzoek ook verhoogd, nu niet meer.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:04

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:41

Dankje,idd een duidelijke uitleg,alleen de bilirubine vind ik niet terug hierin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:01

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:47

timokyana schreef:
...
We blijven allemaal zo hangen,niets word erger,maar ook niet beter......

Waarom ga je nu toch niet naar Laarakker? Zo twijfelen/gissen is voor Kyana een lijdensweg en voor jezelf ook! Je ben nu een half jaar 'bezig' met haar en wat ben je opgeschoten? Misschien wordt het tijd om die knoop door te hakken?!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:56

singasong..
Het trailerlaadprobleem lijkt me een hele goede reden om daar niet heen te gaan. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:14

Om eerlijk te zijn heeft de lechterantenne tot nu toe geen verbetering gegeven,althans de behandeling op de voorgeschreven metingen.
Ik zie er dus geen voordeel van in.

Tevens zoals IMJ zegt het laden is een probleem,plus dat mocht ik haar wel geladen krijgen maar het duurt iets langer kan ik al niet meer terecht omdat ik niet op de juiste tijd daar zou zijn.

Verder omdat laarakkers wel de moeite kan nemen een lezing in het dorp te geven waar ik woon,terwijl er na minimaal 3 x vragen geen consult aan huis aangevraagd kan worden omdat ze niet in de buurt komen.

Nee,ik ben goed aan het sparen (want ja ook hier raakt de pot op).
Mijn dierenarts blijft haar behandelen,nu dan tegen leverbot als deze medicatie binnen is.
Na 3 maanden opnieuw bloedonderzoek.Zodra het mogelijk is met Kyana naar hem te gaan zullen de halswervels op de foto gaan.Hierna zullen we verder moeten zien.

Singasong,geloof me dat ik in de afgelopen 6 maanden vooral heb geleerd wat juist geen zin heeft in deze situatie.Ik zou zeker veel dingen anders doen.
Echter ergens vind ik het ook heel erg triest dat er nog steeds niemand is die na zo'n lange tijd een idee heeft om een duidelijke diagnose te stellen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:55

timokyana schreef:
Echter ergens vind ik het ook heel erg triest dat er nog steeds niemand is die na zo'n lange tijd een idee heeft om een duidelijke diagnose te stellen..

Dat is ook triest........ maar ben er van overtuigd dat Laarakker dat wel kan. En eerlijk gezegd denk ik dat mijn therapeute het ook kan. Dat telefoonnr. heb je dus die kun je bellen.

Dat er geen resultaat n.a.v. de behandeling van Eveline zegt niets over de Lecher maar wel over de therapeute zelf.