Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:32

PeerAppel schreef:
Ja klopt, op de neus zat ie wat strak terwijl het gewoon een full was. Overal zat ie eigenlijk strak, vandaar ook de zoektocht naar een nieuwe.
Ze staat nu dus weer zonder korf en ik vind dat ze maar zo snel mogelijk weer een om moet.

Er moet natuurlijk wel ruimte zijn zodat het paard zijn kaken van elkaar kan doen. Er moeten minstens 4 vingers OP elkaar tussen kunnen.
GG zou ik niet voor kiezen ivm slijten van de tanden. Best Friend zijn erg sterk, maar duur. De IR is ook prima, mijn sloperige Haflinger doet er 2 seizoenen mee.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:34

Akshay schreef:
Ik heb nu een Full (waldhausen) die een korfomtrek heeft van 63 cm.
Bij paardendrogist valt dit onder maat M (ander merk)

Een ander merk proberen kan dus resulteren in een maat full die wel past ;)

Klopt, mijn Hafje heeft maat cob van IR. Die is ong. 65 cm in omvang aan de bovenkant. Zij heeft ruimte genoeg.
Past nl ponyhalsters, heeft een klein fijn koppie.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:05

SteffiiY schreef:
pleiada schreef:
Hij is nog niet zadelmak maar ik doe al wel om de dag wat met hem als voorbereiding..Hij heeft aanleg(is een korte gedrongen arabier)om dik te worden en eet naar mijn idee veel meer dan de anderen aan gras..Nu hij wat uit de groei raakt begint hij echt wat te fors te worden..

De gg komt hoop ik morgen al binnen dus we zullen zien..Wat voor paard heb jij steffiiy?

mijn 4 jarige is een kruizing lusitano, is al wel zadelmak maar momenteel vanwege een maagzweer staat ze stil.
binnekort misschien met graaskorf, want ze heeft echt der beweging nodig om netjes op gewicht te blijven :(

Ook wel een sober ras die je hebt dus..Weet je ook de oorzaak van de maagzweer?4 jaar is natuurlijk nog best nog om vol aan de arbeid te zijn..Misschien is een graasmasker zo gek nog niet..

SteffiiY

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:38

Oorzaak van de maagzweer is de bloedverdunners waar ze bijna 2 weken op gestaan heeft.
Deze bloedverdunners had als bijwerking: maagzweren, en deze heeft ze nu dus.

Ze is inderdaad 4, en voor haar maagzweer reed ik der 3x in de week, en toen bleef ze mooi op gewicht.
Ze staat inmiddels alweer 7 weken stil, dus ik denk dat ik dit weekend eens een graaskorf ga proberen.
Ik ben bang dat het niks voor haar is, ze is het snel zat in de wei, en gaat ze bij het hek staan.
Ik ben dus bang dat als ik haar met graaskorf zet, dat ze hele dag bij het hek staat, en dat wil ik dus echt niet hebben met een maagzweer.
(maagzweer, is het beste dat paard altijd eet, ivm maagzuren die worden aangemaakt als paard niet eet).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:36

O balen zeg!3 keer in de week is inderdaad niet te vaak..

Je hebt inderdaad gelijk dat je twijfelt of het graasmasker wat voor haar is,als ze er niet mee eet is dat niet goed en dan ook nog de eventueel bijkomende stress..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:14

Zo ik heb de schaar gezet in m'n IR tot nu toe bevalt die wel alhoewel het een sneu gezicht blijft hihi. Hoe doen jullie het nu qua gras voeren jullie nog bij? Bij ons gaan ze 10-12u het land in en Karlijn krijgt 's ochtends en 's avonds dan nog een plak hooi omdat ze met masker op staat. Gaat tot nu toe goed.D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:22

Mijn pony staat 24/7 buiten met alleen gras. Hij heeft voor nu zijn korf halve dagen om. Mijn stalhouder had hem vanochtend weer af gedaan. Ze krijgen gras bij middels strookbegrazing, en wanneer dat wordt gedaan krijgt hij zijn korf om. De andere 2 vreten dat wel kaal, en dan als dat eraf is mag ie weer met zijn blote snoet :)

het is nog niet heel erg dramatisch qua vet met hem, gelukkig.
Ik voel me wel ''lastig'' nu dat ze die korf om/afdoen.. Maar dat is gewoon mijn eigen ''zellufff'' gevoel..
En mijn stalhouder is benieuwd of mijn pony degene die de korf om doet gaat haten :)) :P

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:57

Kasmir schreef:
Zo ik heb de schaar gezet in m'n IR tot nu toe bevalt die wel alhoewel het een sneu gezicht blijft hihi. Hoe doen jullie het nu qua gras voeren jullie nog bij? Bij ons gaan ze 10-12u het land in en Karlijn krijgt 's ochtends en 's avonds dan nog een plak hooi omdat ze met masker op staat. Gaat tot nu toe goed.D

De mijne staat van 9 tot 19 op het land met zn korf en krijgt nog wat hooi als hij op stal gaat. Dat gaat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:37

Nooit gedacht me hier eens te 'moeten'melden(pony altijd snel schraal).
Maar sinds 1 week staat hij met zijn vriendjes op een erg volle weide en wordt hij langzaamaan een speklap.
Andere weide geen optie want hij is hier zo gelukkig, ze worden regelmatig verweid en dit weiland is erg vol.

Pony heeft vrij brede kaak, van hoofdstel en halster maat full.
best een xl korf nemen dan??

Hij staat 24/7 buiten (altijd,ook winter).
Als het gras weer wat op is,of ze weer op de wat kortere weide staan, kan hij eventueel weer af.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:01

:oo Mijn paard heeft die korf nu 3 dagen fulltime om ofzo. En hij heeft hem bij het gat al een stukje versleten :oo

Dat gaat me wel heel erg snel moet ik bekennen :o

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:32

Mijn 4 jarige heeft nu 2 dagen(ze staan tot 3 uur s'middags in de wei,daarna paddock)de greenguard om gehad en hij heeft al goed door hoe hij er mee kan eten..Dag een ging hij eerst als een gek rondrennen waarna hij het toch maar ging proberen en toen is hij eigenlijk verder bezig geweest met eten.Hij heeft niet eens geprobeerd dat ding af te krijgen :D (in tegenstelling tot mijn merrie,die probeerde ongeveer alles)..Wel kwam hij zeer moe de wei af haha ja zeer inspannend allemaal..

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:51

Zijn er trouwens ook graasmaskers in shetlander veulen maat? Op een paddock ofzo kan helaas niet ( is er niet). En ik kan niet heel veel met haar gaan "trainen" ..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:38

nou hier was de graaskorf voor mijn 4 jarige met maagzweer geen goed plan.
ze heeft hem 2 uur opgehad, en heeft geen sprietje gegeten.
ze doet haar kop omlaag, komen grasjes doorheen daar schrikt ze van gaat rennen, met det kop zwaaien, maaien met haar voorbenen en loopt te ijsberen in de wei.
normaal vind ik het niet erg, en denk ik ach vanavond heeft ze het door.. maar gezien de maagzweer mag ze gaan stress hebben dus dit word hem niet.
iemand nog tips of ideetjes?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:52

Ik heb mijn pony 2 jaar terug op dieet gehad. Toen heb ik hem gewoon op zeer beperkt gras gehad met wat hooi erbij. Door het gras altijd wat te knabbelen, maar niet te éten.

Dat stond toen alleen gelijk aan alleen staan. En dat wil ik hem niet nog eens aandoen, want sinds toen flipt hij echt helemaal als ie alleen komt te staan :\

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:42

SteffiiY schreef:
ze doet haar kop omlaag, komen grasjes doorheen daar schrikt ze van gaat rennen, met det kop zwaaien, maaien met haar voorbenen en loopt te ijsberen in de wei.
normaal vind ik het niet erg, en denk ik ach vanavond heeft ze het door.. maar gezien de maagzweer mag ze gaan stress hebben dus dit word hem niet.

Heb je geprobeerd grasjes zelf grasjes erdoor te stoppen, zodat ze het wat sneller snapt? Welke korf heb je?Als je er een hebt met een zon minuscuul gaatje zou je kunnen overwegen die iets groter te maken..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:13

xBalou schreef:
Zijn er trouwens ook graasmaskers in shetlander veulen maat? Op een paddock ofzo kan helaas niet ( is er niet). En ik kan niet heel veel met haar gaan "trainen" ..

Mijn miniatures hebben maatje XS, mini of minishet van graaskorf. Die zijn al erg klein.
Maar waarom zou je een shetlanderveulen een graaskorf om willen doen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:16

SteffiiY schreef:

Ai vervelend Steffy. Zo ging het met Ken ook. Die schrok zich wezenloos als hij zijn hoofdje naar beneden deed en het gras door het gaatje kwam. Idd rennen en springen. ik heb het 3 dagen volgehouden, toen snapte hij het.
Maar kan me voorstellen dat dat met een paard met een maagzweer niet gaat.
Heb je geen mogelijkheid om haar een aantal uren op de wei te doen, en voor de rest in een paddock oid met hooi? Zodat ze wel regelmatig kan eten?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:37

Ik heb sinds gisteren mijn paard een graaskorf omgedaan. Hij vond het zeer eng en keek mij echt aan van, baas wat doe mij aan. Ik heb hem er nog niet mee zien eten.. En maakt mij toch beetje zorgen. Heb hem wel omgelaten in de hoop dat hij het gaat begrijpen.
Nou is het gras hier best kort en vroeg mij af of het komt door het korte gras dat hij er niet mee eet? Of gewoon omdat hij het nog niet begrijpt. Heb trouwens wel al meerdere keren geprobeerd om gras tussen het gaatje te doen maar daar begreep hij niks van.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:15

ik heb een greenguard, en ik heb geprobeerd om grasjes erdoor te doen dan eet ze wel gewoon maar zelf grazen doet ze niet.

@chris: ja we hebben qua ruimte mogelijkheid om der op paddock te zetten, maar probleem is dat ik fulltime werk dus kan der niet de paddock wisselen. snap je?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:28

SteffiiY schreef:
ik heb een greenguard, en ik heb geprobeerd om grasjes erdoor te doen dan eet ze wel gewoon maar zelf grazen doet ze niet.

@chris: ja we hebben qua ruimte mogelijkheid om der op paddock te zetten, maar probleem is dat ik fulltime werk dus kan der niet de paddock wisselen. snap je?

Tja, dat is dan weer lastig dat je het niet zelf kunt doen.... Zou je bv niet een afspraak kunnen maken met de stalhouder om je paardje rond bv 13 uur in de paddock te zetten, en dat jij haar 's avonds binnen zet?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:32

Mariekyy schreef:
Ik heb sinds gisteren mijn paard een graaskorf omgedaan. Hij vond het zeer eng en keek mij echt aan van, baas wat doe mij aan. Ik heb hem er nog niet mee zien eten.. En maakt mij toch beetje zorgen. Heb hem wel omgelaten in de hoop dat hij het gaat begrijpen.
Nou is het gras hier best kort en vroeg mij af of het komt door het korte gras dat hij er niet mee eet? Of gewoon omdat hij het nog niet begrijpt. Heb trouwens wel al meerdere keren geprobeerd om gras tussen het gaatje te doen maar daar begreep hij niks van.

Gewoon nog even volhouden Mariekyy. Bij mijn leeghoofdige schoonheid is het kwartje ook uiteindelijk gevallen ;)
Wel las ik verder terug in het topic de korf niet langer dan 6 uur om te laten, als je zeker weet dat het paard er niet mee eet. Dit ivm het te leeg worden van de maag.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:57

Hmm ok, ik weet dus niet of hij wel of niet eet. Telkens als ik ga kijken staat hij beetje te suffen, maar dat zijn dan de anderen paarden in de wei ook aan het doen. D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:48

SteffiiY schreef:

Kun je haar niet aan het halstertouw doen als je even een poos tijd hebt zodat ze niet gaat rennen en dan proberen of ze wil proberen te eten met dat ding?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:15

Gelukkig, ik heb hem vanmiddag zien eten! En ook zien drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:38

ik heb een imperial riding full besteld omdat pony ook maat full qua halster en hoofdstel heeft.
maar echt veel te groot die korf om zijn mond,kan er bijna nog een hoef bij instoppen...
dat kan niet de bedoeling zijn?