is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:57

aikon schreef:
pmarena Dat zullen van elk paard zeggen met een anders dan normaal uiterlijk. Terwijl ze van HB paarden zeggen dat die best nog lang kunnen leven MET pijnstillers, aangepast rantsoen en beslag. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat dat wel geaccepteerd word en dit niet. Neem aan dat TS wel enige kijk heeft op haar dieren, net als haar DA en de mensen van de stal waar ze nu staat.

dit paard heeft nieteens pijn,en algemeen bekend is dat paarden met deze aandoening geen pijn hebben.
Een paard telt alleen maar als het bruikbaar is....gelukkig zijn er wel mensen die gewoon gek zijn op hun paard om gewoon het feit dat ze er van houden.
Hoe de rug er ook uit ziet.
Perfecte wereld,afwijkingen mogen niet meer.
Het paard heeft geen pijn,als het wel pijn had dan was het wat anders.

matasja

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:07

TS had dit paard te koop staan als weidemaatje, dit omdat ze het niet kon behouden als weidemaatje omdat 2 paarden onderhouden niet mogelijk was ( aldus de advertentie destijds)
heb zelf ook 2 "onbruikbare" pony's voor de sport, maar doen voor mij niets onder aan het paard waar ik wel op kan rijden... er is meer dan dat.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:12

Mioux schreef:
Er zijn weer een boel posts geplaatst ene wel aardig andere niet zo...

maar TS ik heb wel 1 vraag die ik tot nu toe nog niet beantwoord zie..

Ben jij en je ouders bereid om als er niks anders op zit het paard te houden als alléén weide paardje? waar je dus niks mee mag en kan doen als 1 keer in paar dagen bijvoorbeeld stukje mee wandelen aan het halster?

ja hoor ik wandel vaak met haar door het bos en lekker buiten

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:58

Hoi topic starter, ik volg je topic van begin af aan en zit al een tijdje in de meeleesstand. Je krijgt veel adviezen, ik denk dat je voor jezelf wel weet wat het best is. Ik hoop dat ze snel weer op gewicht is en dat het afvallen echt van het voer beleid is en niet van eventuele pijn. Maar dat zal je nu hopelijk gaan merken in haar gewicht. Als je haar kan houden als weide/gezelschap paard prima toch? Misschien kan je wat ander dingetjes met haar gaan doen. Ik heb gister een boek besteld over vrijheidsdressuur, gewoon omdat het mij leuk lijkt. Er is nog meer dan rijden en ik denk dat een paard niet gelukkig word van bereden worden, die weet niet beter. Ik wil jou heel veel wijsheid en succes wensen. groetjes, Femke

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:58

geerke schreef:
aikon schreef:
pmarena Dat zullen van elk paard zeggen met een anders dan normaal uiterlijk. Terwijl ze van HB paarden zeggen dat die best nog lang kunnen leven MET pijnstillers, aangepast rantsoen en beslag. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat dat wel geaccepteerd word en dit niet. Neem aan dat TS wel enige kijk heeft op haar dieren, net als haar DA en de mensen van de stal waar ze nu staat.

dit paard heeft nieteens pijn,en algemeen bekend is dat paarden met deze aandoening geen pijn hebben.
Een paard telt alleen maar als het bruikbaar is....gelukkig zijn er wel mensen die gewoon gek zijn op hun paard om gewoon het feit dat ze er van houden.
Hoe de rug er ook uit ziet.
Perfecte wereld,afwijkingen mogen niet meer.
Het paard heeft geen pijn,als het wel pijn had dan was het wat anders.

Hoe kom jij erbij dat deze aandoening geen pijn geeft?
Een paard met kissing spines heeft ook pijn.
Op de rontgen van dit paard is te zien dat de wervels ook tegen elkaar drukken.
Wat ook niet anders kan met deze bouw. Dit is gewoon een zeer ernstige vorm van kissing spines.

En als je gek bent op je paard wil dat ook zeggen dat je hem laat gaan en niet houd voor je zelf. Omdat je hem niet kan missen.
Dat heeft niet te maken met dat een paard perfect moet zijn. Wat een onzin uitspraak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:48

vergroeide wervels en wervels die tegen elkaar aandrukken is een wereld van verschil.
Vergroeide wervels zijn namelijk niet pijnlijk.
In dit geval zijn de wervels vergroeid.
Je ziet dit ook vaak bij mensen met een hernia waar niets aan gedaan is,de wervels gaan vergroeien,de pijn is daardoor weg maar de buigzaamheid uiteraard ook.
Bij paarden die spat hebben en de tijd krijgen van hun eigenaar(dat komt niet vaak voor)zorgt het bot ook voor een vergroeing.Pijn is weg en het paard is weer bruikbaar.Niet in de topsport natuurlijk.

stukje over iemand die een jong paard heeft met deze aandoening....die had als veulen een rechte rug en hoge schoft,net als het paard van TS.Deze paarden kunnen pijn hebben maar het is niet vanzelfsprekend dat ze pijn hebben.Omdat het beeld van de rug niet prettig is denk iedereen meteen aan pijn.

http://www.thehorse.com/articles/20546/ ... oung-horse

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:13

Ik zou durven betwijfelen dat ze al vergroeid zijn. Het paard is pas 4. Groeischijven zijn pas gesloten rond 7. Bij een paard met vergroeide spat (zo loopt er toevallig eentje bij mijn buren) duurt het veel jaren en veel pijn. Dit paard is nu 16 en de spat is rond haar 12de vastgekomen. En nu krijgt ze arthrose op die vergroeiingen, zoals verwacht. Dat paard heeft dus van haar zesde tot haar twaalfde pijn gehad van de spat. Dan vier jaar relatief pijnvrij, en nu begint het opnieuw...Vinden jullie dit dan zo goed ?
Ik ga mee met little_king. Bespaar dit dier een leven als sukkelaar. Natuurlijk is een paard niet ongelukkig als er niet op gereden wordt ! Maar wel als het de normale paardse dingen, die paarden dagelijks doen, zoals rollen, niet, of slechts met veel moeite kan doen. Ik vind de mensen die brullen dat je met dit paard moet blijven proberen experimenteren met longeren en supplementen echt niet diervriendelijk en bovendien grote egoisten. Als je dit paard persé wilt aanhouden, gooi het dan gewoon op de wei en ga er af en toe eens aan de hand mee wandelen. Maar ga aub toch niet beginnen met longeren of vrijheidsdressuur oid. Dit is toch geen paard waar je fysieke inspanning kan van vragen ?
@geerke : ik heb zelf een hernia. Heb jij er enig idee van hoe pijnlijk dit is ? Dit wil ik geen dier aandoen, wachten tot het vergroeid is. Dat grenst aan mishandeling.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:32

Sevke, je bedoelingen zijn vast goed, maar je reacties vind ik vrij grof overkomen :=

Waarom blijf je steeds zeggen dat dit dier pijn heeft, beter af is als het dood zou zijn, geen normale dingen kan doen...terwijl er in het topic toch duidelijk staat dat het dier zich blijkbaar toch eigenlijk gewoon als een normaal paard gedraagt :?

Het klinkt nu alsof je zegt dat jij dit paard een spuitje zou geven vanwege de vergroeiing.
Terwijl het dier blijkbaar gewoon plezier in zijn leven heeft.

Waarom zou jij dit dier zijn leven ontnemen, terwijl jij zelf wel gewoon door blijft leven?

Waarom andermans leven zonder pijn beëindigen en je eigen leven met pijn niet?

Dat vind ik echt enorm hypocriet eigenlijk, lekker makkelijk beslissen om bij een ander de stekker er uit te trekken :=

Ik bedoel hiermee niet dat ik wil dat jij jezelf wat aandoet natuurlijk!

En ik snap dat je het goed bedoelt, dat je elk levend wezen een leven zonder pijn gunt.

Maar snap je de "ieks" die ik voel bij wat je schrijft dat dit dier (waarschijnlijk) zonder pijn maar dood moet terwijl jij met pijn wel kiest om door te gaan? Mag dat paard niet zelf kiezen :?

Het dier geeft toch aan dat die wil. Het speelt, doet gek, is sociaal met andere paarden....een dier dat niet meer wil doet dat allemaal niet :n

Ondanks alles heeft het dier toch maar het geluk dat het terecht is gekomen bij mensen die het wel een leven gunnen... ook al zouden ze van gedachten veranderen dan heeft het beestje toch een paar jaar de zon op de vacht en wind door de manen gevoeld :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:45

Nou als het paard zo weinig rolt dat het nieuws is dan vraag ik me wel af of het dier echt geen pijn heeft. Gek doen met andere paarden deed mijn shet zelfs nog wel toen ze bevangen was. Dus gek doen met andere paarden zegt in mijn ogen niet perse dat het dier geen pijn heeft. Waarom zou hij anders zo weinig rollen? Daarom ook dat advies om het aan te kijken met pijnstilling of je dan verandering ziet. Mijn paarden rollen iedere dag.

Overigens ben ik het met de rest eens. Inslapen is wel snel geroepen. Als het dier idd echt geen pijn heeft dan kan hij nog prima in de wei lopen. En hoe Utrecht dat gecontroleerd heeft is me nog niet echt duidelijk. De meeste paarden laten dat echt zo snel niet zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:20

Dat je je paard voor het eerst ziet rollen betekent niet dat hij voor het eerst rolt hè <<)

Zegt TS later zelf ook, dat het dier wel vaker rolt...

Het stikt ook van de paardeneigenaren die hun paard nog nooit hebben zien liggen, je staat er immers niet de hele dag en nacht bij :P

Goed, for argument's sake... laten we even er vanuit gaan dat het dier pijn heeft. (Alles wijst erop dat het niet zo is, maargoed :P )

Is dat reden om het het beestje dood te maken, terwijl het dus blijkbaar gewoon lekker rondbanjert, lol heeft alleen en met andere paarden, en al bokkend en briesend door de bak stuitert?

Net zoals er mensen zijn met pijn die toch zichzelf niet van het leven beroven, mag een paard dan ook niet gewoon aangeven dat hij nog wel wil, en is het dan niet gewoon fair om het dier zelf te laten kiezen en niet te zeggen: jij hebt pijn, jij moet dood?

Wees dan gewoon eerlijk dat het paard dood moet omdat je het er niet fijn uit vindt zien of dat het je teveel geld kost waar je te weinig voor terug krijgt, maar onder het motto van dierenliefde een dier afmaken dat tevreden lijkt... vind ik hypocriet.

Ik vind ook dat het mooi is als je echt lijden voor kan zijn, maar een dier dat nog wel tevreden is mag van mij blijven hoor :)

Merk je dat het dier het zelf niet meer leuk gaat vinden dan kan de stekker er uit voordat het echt lijden wordt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:23

140509 schreef:
utrecht heeft bijv haar aan de longe gehad in de binnenbak en daarna op de harde stenen aan de longe en voltes lopen en recht uit weg draven op het harde en heeft de rug en bekken enz gevoeld en hoe ze reageerde en natuurlijk de rontgen foto's
mijn dierenarts heeft gezegt dat ik er niet aan moet beginnen omdat ze niks laat zien en met testjes met de rug ook niet
hij zei dit paard geeft geen ene pijn verschijnsel

ik denk (maar dat is een aanname) dat ze uitverdoofd hebben?

verder lijkt me dat ze dat best uitvoerig getest hebben.
Moeilijk verhaal vind ik het.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:53

Je kunt inderdaad niet zomaar zeggen dat het paard pijn heeft en dat je het leven moet beëindigen.
Wij kunnen alleen reageren op de foto's wat wij zien en TS ons verteld.
Helderziend zijn we niet en ook geen arts.
We kunnen alleen advies geven over wat we zien en wat TS ons meld dat's it.
De verantwoording over het paard licht bij de eigenaar ik weet het er goed uit zien doet het niet maar je kunt vanachter de combo niet zien of het paard pijn heeft.
Een mening hebben is 1 maar beschuldigen van dierenmishandeling is not dun.
Het is al heel triest voor het paard en eigenaar maar ze heeft het wel geprobeerd houd waarschijnlijk zielsveel van het dier en zal uiteindelijk HAAR conclusies trekken en er iets aan doen maar dat is niet aan ons om dat op te dringen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:08

@pmarena : het lijkt vast groffer dan ik het bedoel. Ik wil niet zeggen : afmaken dit dier! Ik zou dat doen, maar het is gelukkig niet mijn paard. Ik zou het om te beginnen al niet gekocht hebben. Als TS hiermee tevreden is, ok dan. Geen probleem voor mij. Ieder doet maar wat hij wil.
Ten eerste : je begint daar over mijzelf : ik heb nu geen pijn. Ik word behandeld voor mijn hernia en ik neem pijnstillers. Dit dier niet. Als ik niet meer kan behandeld worden, en ik tot een mensonwaardig leven gedoemd ben, mogen ze de stekker er gerust uittrekken. Meer zelfs : dat staat in mijn wilsbeschikking die zich bij de notaris bevindt, dus ik vind jou ook redelijk grof overkomen, want jij weet van mijn situatie niets. :)
Ten tweede : WIE zegt er hier dat het paard geen pijn heeft ? We weten het niet. Pijn is heel moeilijk te meten bij een dier ! Ze geeft geen pijnindicatie? Dat zegt niets. Paarden lopen jaren met niet- passende zadels zonder enig teken van pijn te geven. Ik zie mijn dieren dagelijks rollen, voor mij is het niet zo uitzonderlijk dat ik het op internet moet plaatsen. Dit vind ik al een indicatie dat het paard niet - of zeer moeilijk - tot normale paardse activiteiten in staat is. Dat het bokt en springt zegt niets. Mijne bokte en sprong nog met een pijpbeenfractuur ! Bovendien maken de foto's in haar profiel mij niet direct blij. Een leek kan zien dat dit paard niet het minst in staat is zijn rug te gebruiken.
Ten derde : ik citeer mezelf : dit paard lijkt mij best in staat om als weidegarnituur te dienen, of je kunt er af en toe eens aan de hand gaan mee wandelen. Maar het idee dat je dit dier gaat kunnen trainen vind ik nog veel meer egoistisch dan te zeggen : we laten het gaan. Dat het er niet uitziet kan mij aan mijn achterste oxideren, mijn eigen paarden zijn ook niet allemaal schoonheden, maar als je de RXfoto's bekijkt moet je toegeven dat het er niet zo fraai uitziet binnenin...als je een beetje dierenvriend bent, ga je zelfs niet overwegen om hier fysieke inspanning van te vragen. Ze moeten aan mij ook niet vragen een hoop stenen op een stelling te dragen.
Wat mij zorgen baart, is eerder dat de TS, die nog jong is, en zich wil amuseren met haar paard, toch zal gaan experimenteren met longeren en wat nog allemaal, ook helemaal gek gemaakt door de andere bokkers, en op die manier meer kwaad dan goed zal doen. Het is natuurlijk ook aan haar ouders, maar ik zou geen compleet onbruikbaar paard op een pensionstal willen zetten waar mijn dochter nooit iets zal mee bereiken, en er dan ook nog elke maand een hoop geld voor neertellen. Want hoelang denk je dat dochterlief dat zal volhouden ? Een paard als schoothond ? En DAT mijn beste, is de harde realiteit.
Iemand die mij verdenkt niet van dieren te houden, kent mij helemaal niet. Ik geef tienduizenden euro's uit aan DA kosten voor mijn paarden. Maar enkel als er een uitweg is, ik gooi ze niet in een bodemloze put.
Ik heb soms de indruk dat jullie wel erg ver van de realiteit leven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:24

ik ben het geheel eens met sevke. je kan niet uitsluiten dat een paard pijn heeft.een paard, als vlucht en prooidier, zal dit niet gauw tonen.
en met mensen vergelijken is helemaal uit den boze, en slaat nergens op. tenzij je mensen ook zadelt, en allerlei paardendingen doet.je kan wat je met een paard doet, niet vergelijken met mensen.zo word er ook meerdere malen geopperd, dat het paard de keuze moet hebben. nonsens, een paard kan niet nadenken (zoals wij ), en zal instinctief matig proberen te blijven leven. zelfs een paard met 2 gebroken benen zal proberen te vluchten.het is niet aan het paard, het is aan de eigenaar , om te beslissen. over alles, wat voer ik, hoeveel, waar ie staat, en of het leven nog wel paardwaardig is.
een paard aan laten geven wat ie wil, is onzin.ten eerste heeft ie daar de denk-capaciteiten niet voor, en ten tweede kan je ervan uitgaan, dat een paard niet de juiste keuzes kan maken.zet m bij een zak biks, en hij zal m zover mogelijk leegvreten, ondanks dat ie er koLiek van krijgt. een hoefbevangenpaard zal toch wel graag de hele dag op een vette wei staan, ondanks dat het niet goed voor m is.
de eigenaar moet zo verstandig zijn, de juiste beslissingen voor het paard te nemen.ook als het geen fijne beslissing is.en je ook geen meningen door anderen laten opdringen.zoals laten staan, tegen beter weten in.. (slaat niet op TS )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:43

Ik zie even niet wat deze voorbeelden te maken hebben met het beoordelen van levensvreugde van een paard :P

Een dier dat in stress met gebroken benen probeert weg te komen, dat zichzelf overvreet, enz dat heeft weinig tot niets te maken met het beoordelen van kwaliteit van alledaags leven :)

Dat er duidelijk iets aan mankeert wil gewoonweg niet automatisch zeggen dat een levend wezen dan (voor zichzelf!) beter af is als het dood is.

De ene persoonlijkheid zal bij wijze van spreken bij een beetje buikpijn van teveel eten al niet meer willen, de ander vindt het met behoorlijke serieuze klachten nog de moeite waard en heeft er nog plezier in.

Een paard dat de keuze heeft om gewoon rustig wat te eten of slapen in wei of paddock maar besluit om, gewoon voor de lol (helemaal uit zichzelf zonder vlucht-prikkelingen) wat gekke sprongen te gaan maken, daarbij kun je er wel vanuit gaan dat het dier er nog wel zin in heeft :)

Ik zie ook steeds verwijzingen langskomen naar röntgen-foto's.

Volgens mij heb ik alles wel gelezen maar ik heb deze nergens gezien, waar zien jullie die dan staan :?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:49

ik zeg ook nergens dat het te maken met levensvreugde van een paard.
ik reageer op jouw aannames;
-...Het dier geeft toch aan dat die wil. "..
- .. "mag een paard dan ook niet gewoon aangeven dat hij nog wel wil, en is het dan niet gewoon fair om het dier zelf te laten kiezen"...
een paard kan niet aangeven wat ie wil, omdat ie de denkcapaciteit heeft.een paard kan ook niet alles doen wat ie wilt, anders zou ie wel met een open mond onder een voersilo gaan hangen :')
je kan een paard niet laten beslissen wat ie wilt, simpelweg omdat dat niet kan. een paard kan ook niet aangeven wat ie wilt. want zelfs met pijn ZOU een paard niet voor de dood kiezen.
de eigenaar moet beslissen, en niet het paard.en zeker niet een forum, waar alles " sielugh" is ..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:57

geerke schreef:
vergroeide wervels en wervels die tegen elkaar aandrukken is een wereld van verschil.
Vergroeide wervels zijn namelijk niet pijnlijk.
In dit geval zijn de wervels vergroeid.
Je ziet dit ook vaak bij mensen met een hernia waar niets aan gedaan is,de wervels gaan vergroeien,de pijn is daardoor weg maar de buigzaamheid uiteraard ook.
Bij paarden die spat hebben en de tijd krijgen van hun eigenaar(dat komt niet vaak voor)zorgt het bot ook voor een vergroeing.Pijn is weg en het paard is weer bruikbaar.Niet in de topsport natuurlijk.

stukje over iemand die een jong paard heeft met deze aandoening....die had als veulen een rechte rug en hoge schoft,net als het paard van TS.Deze paarden kunnen pijn hebben maar het is niet vanzelfsprekend dat ze pijn hebben.Omdat het beeld van de rug niet prettig is denk iedereen meteen aan pijn.

http://www.thehorse.com/articles/20546/ ... oung-horse

http://s282.photobucket.com/user/vea-pa ... b.png.html

Ik zie wervels tegen elkaar, ik zie ze niet vergroeid met elkaar.
Overal zie je nog ruimte er tussen, weinig, veel te weinig. Maar niet vergroeid bot aan elkaar.
vergelijkbaar dus met zeer ernstige KS.
En daar is iedereen het wel over eens dat dat pijnlijk is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:58

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:00

spicegirl schreef:
ik zeg ook nergens dat het te maken met levensvreugde van een paard.
ik reageer op jouw aannames;
-...Het dier geeft toch aan dat die wil. "..
- .. "mag een paard dan ook niet gewoon aangeven dat hij nog wel wil, en is het dan niet gewoon fair om het dier zelf te laten kiezen"...
een paard kan niet aangeven wat ie wil, omdat ie de denkcapaciteit heeft.een paard kan ook niet alles doen wat ie wilt, anders zou ie wel met een open mond onder een voersilo gaan hangen :')
je kan een paard niet laten beslissen wat ie wilt, simpelweg omdat dat niet kan. een paard kan ook niet aangeven wat ie wilt. want zelfs met pijn ZOU een paard niet voor de dood kiezen.
de eigenaar moet beslissen, en niet het paard.en zeker niet een forum, waar alles " sielugh" is ..

Tja, dan denken we daar blijkbaar anders over, ik meen wel te kunnen zien of een dier nog "wil" en genoeg leefdesvreugde heeft :P

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:04

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:06

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:08

little_king:

Senks, die had ik dus inderdaad gemist :)

Tja zat er wel dik in dat het er zo uit zou zien van binnen :(:)

Maar als je als eigenaar een dier goed kent, van het dier houdt en er oprecht het beste voor wilt, dan kun je zelf met een beetje goede wil wel inschatten in hoeverre het voor het dier zelf nog leuk is.

Wanneer een kat of hond een poot kwijtraken dan is dat enorm sneu, ik weet ook niet of ik daar mee door zou gaan :=

Maar de praktijk wijst toch uit dat er genoeg van zulke dieren rondlopen die toch echt nog een dusdanige kwaliteit van leven hebben dat ze het naar hun zin hebben :)

Een paard met op de foto een slecht ontwikkelde of ingezakte rug, dat verder gewoon nog vrolijk rondloopt, graag naar de wei of paddock gaat, met andere paarden speelt en gewoon voor de lol wat gaat bokken en gek doen, dat WIL dus blijkbaar nog.

Wil een dier niet meer dan speelt het toch echt niet meer :(:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:12

Idd, heftig!
Zit er nu ook, op de eerste foto, bij de zesde wervel van rechts een breuk? Ik denk in elk geval botstukjes of scheuren in het bot te zien daar..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:15

Ik denk dat je beter een poot kunt missen dan een blijvend gekwetste poot.

En ik denk dat je dat vergelijk goed kunt maken bij een eerst gezond paard naar een ziek paard.
dit paard heeft waarschijnlijk nooit anders geweten dan wat pijn is. Moet je hem daarom maar laten leven omdat hij door bikkelt en eens bokt?

Hij is niet zomaar mager, ik heb hier genoeg jonge paarden gehad, maar geen 1 mager door de groei.
Ook allemaal mooi in de vacht.
En ik heb er eens 1 gehad die wel te korten had toen hij hier aankwam, nu in de lente zie je na 2 weken al verschil en al een glanzende vacht. Zo snel kan dat als je de tekorten opheft.
Waarom bij dit paard niet?

Ik weet het wel na het zien van de rontgen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:38

@pmarena- kan je het nu niet lezen, of lees je alleen wat je wilt ??
ik heb al een paar keer gezegd ; ik zeg niks over levensvreugde, of het kunnen zien er van.dan heb ik het nog geeneens over zien wat je wilt zien (zoals lezen wat je wilt lezen )
nogmaals : een paard kan niet beslissen, en is niet staat om(juiste ) keuzes te maken..zoals jij beweerd.
|o