Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:06

Ik had het met een dag of tien binnen, maar dat waren de korrels en dat kan blijkbaar via brievenbuspost dus kan me voorstellen dat dat sneller gaat dan de andere producten.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:35

dankje! ja ik zou niet weten hoe mijn pakketje binnen gaat komen..

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:12

Ik geef mijn paard nu 10 dagen 3 zakjes van abler per dag maar heb nog niet het idee dat hij grote sprongen vooruit maakt. Hoelang duurde dit bij jullie ongeveer?
Hij vertoont wel de symptomen van een maagzweer:

- opgeblazen, 2 keer koliekerig geweest
- veel gas (wel redelijke goede mest)
- doffe vacht
- weinig bespiering (ondanks training..nu stopgezet natuurlijk)
- singelnijd
- met
- staken met aandraven
- sloom (ook met longeren)
- gapen

was zelfs zo erg dat hij ging wegdraaien met opstappen en zelf al omhoog wilde komen tijdens het opstappen. Bloed- en mestonderzoek hebben niets opgeleverd Verschijnselen lijken toch echt op een maagzweer, maar heb het idee dat ik nog niet echt verbetering zie. Misschien moet ik gewoon nog wat meer geduld hebben, maar vroeg me af hoe jullie ervaringen hiermee zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:22

Na 10 dagen zou je toch in ieder geval iets moeten zien lijkt me. Het is dan zeker nog niet over, maar de scherpe pijn zou wel echt minder moeten zijn volgens mij.

Wellicht zijn wat zaken een gewoonte geworden?
Of toch iets anders dan zweer? Of een zweer met daarnaast nog andere problemen? (Was bij mijn paard ook)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:45

@inferno1; ondanks het "negatieve" mestonderzoek, heb je wel ontwormt ?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:52

Wormenkuur maakte bij mij ook verschil op een deel van de klachten (Met name het opgeblazen staan) terwijl Tweety altijd goed bijgehouden is qua wormenkuren.

Na een wormenkuur -die ik helemaal in het begin van zijn klachten niet durfde te geven, daar was hij te ziek voor- knapte hij op een aantal vlakken ineens wat meer op.
Tweet heeft de wormenkuur gehad toen het heftigste van de maagklachten over was, in overleg met mijn veearts.

Het gassige (En gek genoeg, de weeïge lucht van de mest, moeilijk te omschrijven) verbeterde daarna ineens een stuk.
Het is bij Tweet waarschijnlijk niet het hoofdprobleem geweest, en speelde veel meer. Maar wellicht wel een onderdeeltje van het totale probleem.

Dus @inferno, wellicht een overweging waard. In dit geval kan het weinig kwaad denk ik, maar dat kun je altijd overleggen met je veearts.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:00

Hij bleek ook aarsmaden te hebben..schuurde zijn billen helemaal kapot. Heb met equiworm P ontwormd en leek goed te gaan..na 3 weken weer vlekken rond de anus en weer wonden schuren. Toen op advies van da ontwormd met Eraquell. Dit is nu 6 weken geleden. Helaas begint hij nu weer te schuren..geen vlekken meer rond de anus.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:02

@mist. Volgens mij had jij een keer een Engels filmpje geplaatst over de drukpunten waarmee je kunt zien of en hoe erg een paard last heeft van maagzweren. Die eerste plek (ter hoogte van de schouder zeg maar..) blijft hij gevoelig op...dus ook met longeersingel bv. De andere plekken zijn nu tijdens de behandeling niet meer gevoelig

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:06

tja, misschien dan eens eerst een keer goed ontwormen voordat je er omeprazol aan verspilt, want dat doe je dan. Heeft geen enkele zin als wormen niet onder controle zijn.

@ inferno, nee dat filmpje kwam niet van mij. geloof daar niet zo in, hoewel er wel raakpunten zijn maar ik geloof niet dat je daar een diagnose op kan stellen.
Eerst het meest voor de hand liggende uitsluiten; en als je al langer alleen wormonderzoek doet en niet preventief ontwormt, dan zou ik maar heel snel eerst zorgen dat eventuele wormen geen oorzaak zijn.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:11

maar, om even hierop in te haken.. kun je en omeprazol en de wormkuur tegelijk in dienen?
Denk dat je dat los van elkaar moet doen?

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:13

Ik ontworm altijd preventief..om de 8 weken of 3 maanden afhankelijk van het soort. Equest pramox, equest noem maar op. Dat is juist het frustrerende. Nu heb ik hem dus al 2 extra wormenkuren gegeven. Het wormenprobleem leek onder controle te zijn..maar problemen bleven, anders was ik natuurlijk nooit meteen met omeprazol begonnen

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:16

Ik weet welk filmpje je bedoelt, inferno1.
Mijn paard reageerde heel heftig op die punten. Een dekje opleggen was al heftig, laat staan een singel omdoen. En in de buurt van haar kont had ze ook zo'n vreselijk gevoelige plek. Singelen vindt ze nog steeds extreem vervelend. Bij mijn paard is een scopie gedaan dus bewezen maagzweren, maar ik kon me heel erg vinden in dat filmpje.
Heb je contact gehad met de dierenarts over de klachten? Overigens is het inmiddels ook bewezen dat preventief ontwormen (zeker snel achter elkaar) ook niet zo goed is ivm resistentie, dus ik zou zeker ook uitkijken met veel ontwormen.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:25

@martinique Ja da heb ik er ook al bij gehad en alles uitgelegd. Na mest en bloedonderzoek gaven zij aan om foto's van zijn rug te maken. Ik geloof alleen niet dat hij zijn rug is ..hij is hier totaal niet gevoelig op en is onlangs ook nog helemaal nagekeken door een osteopaat. Een scopie is voor mij niet echt een optie aangezien het een echte stress kip is..heeft nogal een verleden dus wil hem dat eigenlijk niet aan doen. Duurde het bij jou paard ook wat langer voor de medicatie aansloeg?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:47

Het ging best snel met de medicatie, maar ik merk dat ik erg op moet letten. We zijn net van stal verhuisd en ging weer wat kleine tekenen van ongemak zien en heb haar daarom ook voor het eerst op abler gezet. Ze zal toch gevoelig blijven en het is ook een stresskip. De da zei zelfs tegen mij dat het een stresskip is die ik goed in de gaten moet houden en stress moet vermijden, maar toch moet ik zeggen dat ze de scopie heel goed onderging. Zelfs de tweede keer, toen ze toch al eens in die ruimte geweest was liep ze nog zo naar binnen, toen zelfs zonder roesje gedaan. Maar als er zweren zitten zouden die met abler toch verholpen moeten worden in jouw geval (of abler zou niet werken maar na alle verhalen hier lijkt me dat niet). Staat hij op het moment op rust? Dat is ook wel belangrijk in het herstel proces, en veel ruwvoer, eigenlijk een tijdje geen krachtvoer.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 07:50

Hoe erg is het als ik voor de zekerheid toch 5 zakjes ga geven? Paard valt tussen de 750-800 kg in wordt me nu door meerdere verteld. Kan het kwaad als je abprazole iets overdoseert? Staat zo gauw niets op de abler site.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:04

jenn0dv schreef:
Hoe erg is het als ik voor de zekerheid toch 5 zakjes ga geven? Paard valt tussen de 750-800 kg in wordt me nu door meerdere verteld. Kan het kwaad als je abprazole iets overdoseert? Staat zo gauw niets op de abler site.

Ik zou in jouw geval ook vijf geven. Volgens de calculator op de site is dat namelijk nodig bij 800 kg. Ik geloof het bij jouw omschrijving ook wel trouwens. Mijn paard is tussen de 1,70 en 1,75 en zeer breed gebouwd, maar nog altijd geen shire natuurlijk. Hij woog vorig jaar op de kliniek 715 kilo dus de jouwe zal met een vergelijkbare stokmaat maar nog zwaardere bouw daar wel boven zitten.
Volgens mij kan het pas kwaad als je echt flink overdoseert en dat doe je met 1 zakje extra op zoveel massa echt niet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:30

Abler overdoseren geeft geen klachten(tenzij je echt overdreven overdosseert(meer dan 15 zakjes per dag).

@inferno: Je paard heeft na 10 dagen nog geen vooruitgang met abler? Hoe is zijn normale voerbeleid en inderdaad ik zou hem eerst ontwormen. Ook al waren zijn mestonderzoeken negatief.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:19

@martinique ja ..hij staat momenteel op rust. Hij staat ongeveer 6 uurtjes per dag buiten, ben ik nu weer aan het uitbreiden naar hele dagen op het land. Verder krijgt hij ongeveer ongeveer 6-7 kg hooi (hij weegt ongeveer 450 kg). Verder krijgt hij totaal nog ongeveer 700 gram krachtvoer(van jepaardgezondenfit)met wat handjes grove lucerne zonder melasse, verdeeld over 4 porties per dag. Dit voer is zeer laag in zetmeel/suiker (minder dan 10% samen) en bevat geen hele granen.

@steffiiy Hij lijkt wel wat vooruit te gaan..hij zit beter in zijn vacht, glimt beter, maar geen hele grote veranderingen naar mijn idee.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 01:46

Klinkt in ieder geval goed qua voer. Wat je eventueel zou kunnen proberen als hij helemaal op rust staat is om krachtvoer even weg te laten, en als het mogelijk is altijd eerst hooi en daarna pas krachtvoer, maar weet natuurlijk niet hoe je dat nu doet. Je zou toch zeggen dat je na 10 dagen verschil zou moeten zien... Maar wat volgens mij al eerder gezegd is sluipen bepaalde symptomen er ook gewoon in en kan het lang duren voor dit er uit is, maar echt lichamelijke problemen moeten toch wel weg gaan als het echt maagzweren zijn. Lastig hoor, en vervelend als je niet precies weet waar het probleem zit.. Maar fijn dat je in ieder geval kleine verbeteringen ziet. Is zijn rug wel eens nagekeken door een osteopaat/fysio/chiropractor oid (aangezien de da denkt dat het probleem daar ligt)? Symptomen klinken mij ook wel als passend bij maagzweren, maar je weet het nooit. Sommige symptomen passen bij zoveel problemen... Konden ze maar praten hè!

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:58

Op advies van Zwerte :o heb ik een nieuw topic aangemaakt met daarin een vraag over Sanequi Colon. Ik weet dat er hier een hoop (ex)gebruikers zitten... Zouden jullie willen reageren ;)

[VS] Ervaringen Sanequi Colon + inhoudsvraagje

Ik ben trouwens nog steeds wachtende op mijn zakjes abler. Heel benieuwd wanneer ik ze binnen heb.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:01

jij ook al aan het wachten :) wanneer had jij ze besteld Ikaw?

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:24

@martinique Ja er is recent nog een osteopaat/chropractor bj geweest...maar hier kwam ook niks uit. Hj oogt ook echt niet gevoelig op de rug dus maagzweren ligt toch het meest voor de hand. Hooi geef ik inderdaad een half uur voor het krachtvoer. Heb het krachtvoer vanaf vandaag wel gehalveerd en heb hem voor alle zekerheid tot nog 1 wormenkuur gegeven. Nu maar even afwachten..misschien wil ik te snel grote veranderingen zien terwijl de problemen al maanden spelen. Hij gaat er in ieder geval naar mijn idee steeds beter uit zien en het land doet hem volgens mij ook goed! Bedankt voor het meedenken van iedereen en hou jullie op de hoogte!

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:15

First_Unique schreef:
jij ook al aan het wachten :) wanneer had jij ze besteld Ikaw?

Ik heb net even gekeken... Ik dacht zelf 5 mei. Maar op de site staat 30 april.... >;)

Afwachten maar...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:04

haha, nou ik de 1e, dan duurt gewoon wat langer denk ik :P ik ben dan meteen al bang dat er wat fout is gegaan hihi! maar we hebben het allebei nog niet, dus zal wel goed komen :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:37

als ik naar de site van abler ga krijg ik "magento intallation wizzard"??? ook op mijn mobiel. Is de site niet bereikbaar ? of ligt aan mij ?