[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:50

Ilse_123 schreef:
Als het alleen aan het begin van het rijden is kan het niet heel veel kwaad, mocht het erger worden, of als je het echt niet vertrouwd, dan gewoon even raad vragen aan de DA :)

Met mijn paard gaat het erg goed sinds hij een open stal heeft, hoesten is helemaal weg.
Ofja, is, was helemaal weg. Sinds deze week zijn de polletjes erweer en zijn klieren zijn helemaal opgezet.
Aan het begin van het rijden laat ik hem gewoon even aan een lange teugel stappen, draven en galopperen, dan hoest hij wat en daarna is het ook weer over.
Na ongeveer een kwartiertje rijden zijn zijn klieren ook niet meer zo gezwollen. Ik doe er voorlopig niets aan, hij lijkt er verder niet erg veel last van te hebben, hij is alleen iets sneller buiten adem, maar ik stap nu gewoon veel tussen de oefeningen door.
Wel heeft hij zijn netje weer op in de wei en tijdens het rijden

Bedankt Ilse!
Het is ook enkel als ik vertrek, waarschijnlijk omdat ik ook eerst een halfuurtje in de frisse lucht met 'm stap. Maar hij doet het ook als hij al op de wei stond 's morgens. 's Nachts staat hij wel altijd op stal, en daar is het inderdaad wel stoffig.
En het is nog niet zo lang, misschien is het inderdaad de lente, de pollen.
Hij heeft geen last van kortademigheid.
En het zal waarschijnlijk een heel domme vraag zijn: maar waar zitten die klieren? Hoe zie je dat ze gezwollen staan?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:54

Saars schreef:
Ilse_123 schreef:
Als het alleen aan het begin van het rijden is kan het niet heel veel kwaad, mocht het erger worden, of als je het echt niet vertrouwd, dan gewoon even raad vragen aan de DA :)

Met mijn paard gaat het erg goed sinds hij een open stal heeft, hoesten is helemaal weg.
Ofja, is, was helemaal weg. Sinds deze week zijn de polletjes erweer en zijn klieren zijn helemaal opgezet.
Aan het begin van het rijden laat ik hem gewoon even aan een lange teugel stappen, draven en galopperen, dan hoest hij wat en daarna is het ook weer over.
Na ongeveer een kwartiertje rijden zijn zijn klieren ook niet meer zo gezwollen. Ik doe er voorlopig niets aan, hij lijkt er verder niet erg veel last van te hebben, hij is alleen iets sneller buiten adem, maar ik stap nu gewoon veel tussen de oefeningen door.
Wel heeft hij zijn netje weer op in de wei en tijdens het rijden

Bedankt Ilse!
Het is ook enkel als ik vertrek, waarschijnlijk omdat ik ook eerst een halfuurtje in de frisse lucht met 'm stap. Maar hij doet het ook als hij al op de wei stond 's morgens. 's Nachts staat hij wel altijd op stal, en daar is het inderdaad wel stoffig.
En het is nog niet zo lang, misschien is het inderdaad de lente, de pollen.
Hij heeft geen last van kortademigheid.
En het zal waarschijnlijk een heel domme vraag zijn: maar waar zitten die klieren? Hoe zie je dat ze gezwollen staan?

Ik bedoelde de klieren net achter zijn kaak, volgens mij heten die de speekselklieren (of zo heten ze voor mensen). Het is trouwens geen domme vraag, ik heb het gewoon stom getypt, ze hebben heel veel klieren, dus het was ook niet echt duidelijk welke ik bedoelde :P Heel veel paarden krijgen een beetje kuchjes als er zoveel pollen zijn.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:08

WenMLove schreef:
Hallo! ik kom hier ook even binnenvallen met mijn verhaal;

Sinds ik mijn KWPN pony Miranda heb, (nu 3 jaar geloof ik) had ze al regelmatige last van het hoesten, eerst is ze flink ziek geweest van de heimwee (weet niet precies meer wat ze allemaal had, ik was nog heel jong). Hierna is ze begonnen met hoesten, eerst hebben we de DA erbij gehaald en heeft ze een kuur gehad, hierna ging het vrij snel beter. Een poos later is ze weer begonnen, we hebben toen homeopathische korreltjes gekregen, en ook nog een soort 'kuurtje' maar dan ook homeopathisch. Dit ging erg goed en na een tijdje zijn we hiermee gestopt. Later is het nog een keer terug gekomen en hebben we weer een tijdje homeopathische middelen gegeven. De hoest was weg! Wat er in tussentijd allemaal is gebeurd weet ik niet meer, maar sinds vorige maand is ze toch weer erg aan het hoesten. Ze heeft toen gelijk weer een kuurtje gekregen, en het leek allemaal onder controle, 2 weken geleden: ik had haar al een week niet horen hoesten en ging er dus vanuit dat het allemaal goed ging, ze had haar kuurtje nog wel, deze zouden we wel afmaken. Ik zou les hebben, maar tijdens het opzadelen was ze al een beetje aan het hoesten, sperriempje eraf gehaald en toch erop gegaan, omdat het tijdens het rijden bijna altijd gelijk over gaat. Helaas, ze bleef maar hoesten.. ik ben er naast gaan lopen en singel wat losser gedaan, pony was weer op adem en hoestte niet meer. Ik er weer op, singel losser gelaten zodat ze meer 'ruimte' had, maar toch begon ze vrij snel weer te hoesten dus ben ik maar gaan afzadelen.. De oorzaak was snel duidelijk: ze was 2x door iemand anders gevoerd en deze was vergeten haar nat hooi te geven (dit krijgt ze altijd, ivm. het hoesten). Volgende dag ging het alweer beter en haar een tijdje niet gehoord. Nu vanochtend zou ik weer gaan rijden, en eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Alleen; ze had de afgelopen nacht bijna geen hooi gegeten, haar bix lag ook nog in haar voerbak en ze wilde niet drinken. Ik heb haar in de binnenbak gezet maar zelfs als ze daar rustig, stil stond bleef ze maar hoesten. Dekentje omgedaan en buitengezet. (daar ging het alweer beter).

Ik weet nu echt niet meer wat we kunnen doen, er staat een DA bij ons op stal die haar in de gaten houd, maar zij weet het ook even niet omdat ze soms ineens zo'n dag heeft. Is er iemand die hier iets mee kan, of ervaring en tips heeft? Respect als je dit alles hebt gelezen :D

Pony is nu trouwens net 18 jaar geworden! Erg stofgevoelig, dus krijgt altijd nat hooi en wordt altijd rekening met haar gehouden. Binnenkort gaat ze naar een buitenbox, zodat ze nog meer frisse lucht krijgt.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:07

ik meld me ook hier.

Sinds kort kan ik mijn paard, een 15-jarige bwp merrie, terug rijden. Ze heeft bijna 8 maand stil gestaan wegens artrose in haar hoefgewricht. Haar conditie stelt niks meer voor en ben alles langzaam aan het opbouwen. Nu begon ze vorige week in het begin van het draven, met hoesten. Het leek alsof ze haar verslikte en heb de 5 min dat ik daarna draafde niks meer gehoord. Maar de laatste keer heeft ze wel 6 keer gehoest in de 8 min dat ik gedraaft heb (afgelopen donderdag). Het leek ook van diep te komen (er was ook wat slijm bij). Ze ademt ook vrij snel vind ik, eigenlijk vanaf dat ik erop kruip. Aan de muur tijdens het poetsen, in de stal en op het weiland is alles normaal.

2 jaar geleden is het hoesten begonnen. Ze kuchte zo af en toe, maar ze klonk toch steeds benauwd. Ik reed er al jaren mee en toch leek ze geen conditie te hebben. Ik ben toen naar de kliniek geweest en toen hebben ze SAID vastgesteld (small airway infammatory disease).

Ze staat trouwens op houtkrullen en overdag zo'n 12u op de wei. ze krijgt voordroog als ze savonds binnenkomt.

Hebben jullie tips? (morgen spreek ik de veearts zoiezo)
Ik vind het zo balen, eindelijk loopt ze terug recht begint ze weer met hoesten -O-

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:21

Wat heb je 2 jaar geleden na de diagnose geadviseerd gekregen?

Ik zou het bezoek van je DA even afwachten, dan kun je het meest gericht behandelen als het nodig is.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:08

vooral management was belangrijk. dus houtkrullen, nat hooi of voordroog, zo veel mogelijk buiten en dan zo weinig mogelijk contact met stof en schimmelsporen (stro en droog hooi)
Ze heeft toen wel kuur cortisone gehad. Maar iedere keer als het warm weer wordt of het weer is wat vochtig en warm hoest ze desondanks alles. zeker in de overgang van de seizoenen heeft ze het moeilijk (zoals nu en dat dan in combinatie met een slechte conditie, is zeker geen goede combinatie)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:00

Ook ik kom hier even binnenvallen, op dit moment nog behoorlijk 'leek' maar wie weet kan ik ook iemand nog wat tips/ervaringen geven.

Mijn paard heeft de diagnose chronische bronchitis gekregen, en ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar ervaringen van jullie. En op welke manier jullie jullie paarden behandelen? Wat kan wel, en wat kan niet? Zijn er ook mensen die meer de 'alternatieve' kant op zijn gegaan? En zo ja, hoe bevalt dat en waar hebben jullie voor gekozen?

Tivara is een merrie van 12, staat 24/7 buiten met schuilstal (vlas) en krijgt kuilvoer. Ze heeft ventipulmin gehad, maar dat werkte niet voldoende, nu krijgt ze corticosteroiden, maar ook hier blijft ze helaas benauwd mee. Ze hoest ook helemaal niet, is alleen erg benauwd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:11

Ka_tje schreef:
vooral management was belangrijk. dus houtkrullen, nat hooi of voordroog, zo veel mogelijk buiten en dan zo weinig mogelijk contact met stof en schimmelsporen (stro en droog hooi)
Ze heeft toen wel kuur cortisone gehad. Maar iedere keer als het warm weer wordt of het weer is wat vochtig en warm hoest ze desondanks alles. zeker in de overgang van de seizoenen heeft ze het moeilijk (zoals nu en dat dan in combinatie met een slechte conditie, is zeker geen goede combinatie)

Heb je gemerkt dat aangepast stalmanagement hielp? Het is momenteel ook 'raar' weer. Vorige week nog nachten tegen het vriespunt, nu overdag 25 graden. Kan me heel goed voorstellen dat ze daar nu lichamelijk ook wat last van hebben.

Nog even over de stal, heeft ze een buitenluik? En hoe staan de buurpaarden erbij?
Mijn ervaring is dat je veel kunt doen (buitenluik, bodembedekking, voordroog etc.) maar als de buurpaarden op stro staan of er is (een gedeelte van de dag) geen verse lucht waar ze in kunnen staan, dat het dat allemaal maar beperkt effect heeft.
Sinds die van mij overdag de hele dag buiten staan en 's nachts in een stal, maar met de luiken open, gaat het al vele malen beter. Nu 24/7 is zelfs nog weer meer verbeterd, ondanks het wisselende weer qua temp. daar heeft ze toch ook wel wat last van.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:34

de buurpaarden staan op stro. dat is wel wat minder. echt met haar hoofd buiten hangen kan ze niet, maar de stal is zeer goed verlucht. ze heeft wel een luik, maar als dat open staat gaat het erg gaan trekken en dat willen we ook niet natuurlijk. overdag staat het wel open voor te verluchten (maar dan staan de paarden niet buiten)
De dierenarts heeft een soort van hoestsiroop gegeven dat ze nu 2 keer per dag moet krijgen. het zal ind het wisselende weer zijn. ga toch maar eens bespreken of ze echt geen 24/24u buiten kan. Maar ze heeft dan geen schuilgelegenheid, en dat houdt me wel wat tegen om ze constant buiten te zetten.
Heb gisteren enkel wat kunnen stappen, ze mankte weer |( in stap hoest ze gelukkig nog niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:43

Die van mij staan ook 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid. Wel staan er veel bomen rondom de wei zodat ze altijd wat schaduw hebben als dat nodig is.

En met extreem weer zet ik ze dan in hun stal maar dat komt maar zo weinig voor eigenlijk....
Voordeel is dat ik het zelf in de hand heb omdat ze bij mij gewoon thuis staan. Dat maakt het wat makkelijker natuurlijk.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:40

Nou mijn Vera is weer helemaal opgeknapt, toch een virusje te pakken gehad...ze blijft gevoelig op haar luchtwegen vanwege de zware infectie van vorig jaar...Advies van de veearts is om elk voor- en najaar een kuur Equistro luchtwegspul en equitop forte te geven om dr weerstand een boost te geven.....

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:43

Mijn paardje is er gelukkig ook weer helemaal bovenop. Ik ben weer volop aan het trainen en sinds een paar maanden hoest ie helemaal niet meer. Het was dus blijkbaar toch een zware virusinfectie. Was ook ten tijden van de rhino-uitbraak, misschien dat het daar mee te maken heeft gehad? Al had hij geen koorts erbij. Wel hoestten er toen meer paarden op stal, maar bij die van mij was het erger en duurde het veel langer. Wrs toch door zn slechte weerstand die hij afgelopen jaar had.
Wel heb ik nog steeds een slecht gevoel over Utrecht. -O- Hij is daar helemaal onderzocht etc. en ze bleef maar volhouden dat hij stofallergie had, terwijl ik bleef zeggen dat dat bijna onmogelijk was. Ik vond het echt een hele slechte arts. Ook heb ik nooit meer het beloofde rapport ontvangen..
Maar goed, ik ben blij dat het nu zo goed gaat en laten we hopen dat hij geen terugval meer krijgt... :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:50

fijn dat het met jullie paarden weer goed gaat :D

Kane heeft weer een beetje last van de pollen, maar met het netje voorkom ik een hoop. Helaas is hij wel maandag geënt (moet toch ook gebeuren), en dan is hij altijd een weekje wat meer aan het hoesten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:16

Met mijn paard gaat het gelukkig ook weer goed. Ben weer volop aan het rijden. Zijn conditie kan nog beter, maar daar wordt aan gewerkt. Wel heeft hij nog steeds een opstart kuchje, maar zolang het daar bij blijft ben ik tevreden. Ook de galop gaat nu veel beter. Hij gooit niet meer z'n hoofd in de lucht en maakt geen kreunende geluiden meer tijdens de galop. Wel briest hij nog een paar keer hard bij het aangaloperen. Zijn energie is ook vele malen beter geworden en weer bijna als van ouds.

Wel heeft hij nog steeds wat slijm op z'n longen, want hij heeft altijd een vieze neus. Zins kort geef ik hem voor het rijden en flinke hand Martall Sinfonie, hier doe ik wat heet water bij zodat hij de dampen tijdens het eten ook inademd. Zelf gaat mijn neus ook openstaan van dit spul als ik boven z'n voerbak hang. Als hij het op heeft dan heeft hij meer snot in z'n neus zitten, dus het maakt het slijm goed los. Zins ik dit geef voor het rijden is het gekreun in de galop over, ook merk ik dat er tijdens het opstart kuchje nu ook een kloddertje snot uit komt. Dus het maakt z'n luchtwegen net even wat vrijer.

Wel ben ik nog steeds bang dat hij aan het einde van de zomer, begin van het na jaar weer last gaat krijgen. Dus ik probeer zijn weerstand zo goed mogelijk te houden, en geef hem straks vanaf augustus iet extra's bij voor z'n weerstand. Hij komt niet meer in de buurt van de kippen, en ik hoop dat hij geen last gaat krijgen van de wilden vogels als die aan het einde van de zomer weer op vogeltrek gaan en massal over het land heen vliegen, en soms zelfs een pauze houden op ons weiland. Maar goed de tijd zal het leren, het is nu gewoon afwachten wat er gaat gebeuren einde van de zomer. Een goede conditie opbouwen en behouden, en een goede weerstand behouden en meer kan ik niet doen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:23

Ilse_123 schreef:

Kane heeft weer een beetje last van de pollen, maar met het netje voorkom ik een hoop. Helaas is hij wel maandag geënt (moet toch ook gebeuren), en dan is hij altijd een weekje wat meer aan het hoesten.

Dan laat je hem nu in januarie weer enten en dan voortaan ieder jaar in januari

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:40

maikeltje schreef:
Ilse_123 schreef:

Dan laat je hem nu in januarie weer enten en dan voortaan ieder jaar in januari

helaas gaat het enten tegelijk met de rest van de stal.
gisteren ben ik toch maar even op wedstrijd geweest, hij had de dag ervoor wel flink gehoest, meer dan dat ik de laatste tijd gewent was, maar we hadden toch al betaald. Dus als het niet ging hadden we sowieso de ervaring nog (waar we eigenlijk vooral voor gaan).
Bij het stappen liep hij een beetje te snuiven, in de draf eerst een paar kuchjes en in de galop wat briesen, maar verder had hij er helemaal geen last van :D
het kwam deze week gewoon puur door combinatie van de enting en de pollen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:26

Ik kom hier even binnenvallen als dat mag :)

sinds pak weg een week staat mijn paard toch meer te snotteren en zelfs een paar hoestjes, na een lange periode dat het goed ging. Vorig jaar zomer had hij ook zo een periode, maar het blijft altijd spannend...
Het is wel zo dat alle boeren hier in de buurt nu hooi aan het oogsten zijn.

Maar mijn vraag was eigenlijk, zijn er meer paarden rond deze tijd die toch wat meer zijn gaan hoesten door bijv de droogte, de stof van het oogsten enzovoorts? Mocht het verergeren, dan bellen we uiteraard de dierenarts maar dat is in dit stadium nog niet nodig.

Symptonen zijn dat de snot iets dikker dan normaal is, wat meer buiten adem na een galop (en vaak bij uit de wei halen?) en laatst dus een hoest in de galop met een bries erachteraan.

Melinda345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:28

laat de dierenarts even kijken;) misschien heeft hij wel hooikoorts of zoiets.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:32

De dierenarts gaat waarschijnlijk niets doen, heeft hem vorig jaar voor hetzelfde bekeken en in het begin ook regelmatig. Hij komt 'dampig' bij een boer vandaan die niet goed wist hoe hij het op moest lossen. Kan heel goed zijn dat hij inderdaad hooikoorts heeft maar volgens mij kan een dierenarts dat niet met 1 bezoek vaststellen. Vorig jaar heeft hij geluisterd maar besloten er niks aan te doen omdat het nog niet erg genoeg was om er al medicatie aan voor te schrijven, dat brengt natuurlijk ook z'n nadelen.

heb al een beetje zitten kijken voor allergieentesten, maar ik kom uit op óf een beetje zweverig gedoe waarvan ik betwijfel dat het betrouwbaar is (testen met een plukje haar?) of onderzoeken waarbij je honderden euro's kwijt bent en waarbij het dan alsnog niet betrouwbaar is...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:05

Hebben jullie wel eens gehoord van een koperirritatie/allergie? Koper zou de slijmklieren prikkelen en voor een elektrisch stroompje zorgen wat weer voor hoesten kan zorgen. Zat net wat te googelen en kwam dat tegen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:03

Ik meld me hier ook maar even.
Lan heeft afgelopen winter een paar dagen gehoest maar dit ging weer over. Er waren geen conditieproblemen o.i.d. Het was een wat droge hoest toen.

Inmiddels zijn we van stal verhuist, we staan er nu een maand. De eerste dagen stond ze op zaagsel, maar dit was me te stoffig. Ze staad nu op gehakseld en stofvrij koolzaadstro.

Twee weken geleden werd ze duidelijk wat benauwd. In de galop hoorde je haar na een paar rondjes hijgen (en dit is een paard dat zonder problemen een half uur galoppeert). DA is langs geweest, hij gaf aan wel iets te horen en gaf de diagnose lichte bronchitis. Zijn advies: eerst de natuur laten oplossen en ouder paard (17) krijgt dit wel vaker. Een week later was het echt een stuk erger. Bij het aandraven hoorde je haar duidelijk. Ze heeft nu 10 dagen antibiotica en ventipulmin. Ik moet haar voorzichtig blijven rijden om het slijm los te krijgen.

Gisteren (na 2 dagen medicijnen) hoorde je haar alleen in de galop na een paar rondjes).
Iemand tips wat te doen om te voorkomen dat ik een dampig paard krijg.

Het verhaal van 'ouderdom' geloof ik niet direct. Lan heeft geen enkele geschiedenis met luchtwegproblemen of allergie oid. Als ik voor haar de DA moest bellen was het altijd met iets aparts: een sarcoid of zo ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:56

Mijn paard heeft ook jaren gehoest, van alles geprobeerd, wat dan na een paar weken of maanden hielp en een poos later begon ze weer. Ze is nu 20 en afgelopen winter heeft ze voor het eerst de hele winter buiten gestaan, dag en nacht. Ik heb het hier al eens vaker neergezet, maar nog een keer, kan geen kwaad, dacht ik. Ze heeft een schuilhokje, als het erg koud of vies is krijgt ze een deken op.
Dit is het eerste jaar dat ze niet gehoest heeft. Haar hooi word geweekt, gewoon ondergedompelt in een teil water. Van de kou en het rare weer nu, heeft ze geen last, ze heeft al maanden geen deken meer op.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:00

Met rustig bewegen wordt bedoelt, veel stappen en een beetje draven, dus echt rustig aan. Galop moet je voorlopig even helemaal niet doen dat is te zwaar. Lichte beweging is i.d goed om het slijm los te maken, maar dan moet het ook lichte beweging zijn. Te zwaar / te veel beweging kan juist schaden aan de longen geven en dus dampigheid veroorzaken. Veder je paard zo veel mogelijk naar buiten, liefst 24/7 en hooi nat maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:19

Moet je tegen mijn paard zeggen ;)
Maar galop is afhankelijk van de conditie van een paard niet persé een zware gang. Lan kon voor ze ziek werd rustig een 3 kwartier galopperen zonder problemen. Nu hoor je haar wel eerder benauwd worden maar na een rondje of 10 pas. En dan stop ik gelijk. Ze klinkt heel veel beter inmiddels, terwijl het vandaag wel benauwd is in mijn regio.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:22

Ik meld mij opnieuw.. Alles ging hier heel erg goed, had geen benauwd paard meer, zelfs het opstart kuchje was weg sinds ze buiten staat. Maar helaas, sinds 3 dagen hoest ze als nooit tevoren. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Waarschijnlijk komt het van het wisselvallige weer, de harde wind en de vele regen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Heb iig met de DA afgesproken om haar een weekje te geven om er zelf overheen te komen zolang ze geen koorts heeft. Als het dan niet over is, moeten we weer langskomen..echt, ik baal hier zo van..