[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:54

Fijn dat het weer open is :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:26

Het is zeker goed dat dit topic weer open is. Insuline resistentie, en de mogelijke bijverschijnselen die door deze aandoening kunnen ontstaan, is serieus genoeg om daar een open topic voor te hebben waar mensen hun inzichten en ervaringen kunnen uitwisselen.
In het verleden ben ik een stille meelezer van dit topic geweest en heb mij regelmatig verbaasd over uitspraken die gedaan zijn. Persoonlijk voel ik mij meer aangetrokken door de wetenschappelijke benadering van deze aandoening en ik kan mij in het geheel niet vinden in de diagnostiek van de veel besproken therapeute. Desalniettemin heeft de behandeling van het paard van SuperRoos kennelijk toch effect gehad - misschien een 'lucky guess' maar toch interessant om te weten welk behandelregime ingezet is, en met welke middelen, want dat heeft blijkbaar toch resultaat gehad voor dat specifieke paard. Tenslotte is het geen onbekend gegeven dat Fytotherapie veel goeds kan brengen en die informatie is voor een ieder belangrijk. De diagnose dat het paard lyme, hartworm, hepatitis etc. zou hebben leg ik dan gevoeglijk maar even naast me neer.
Het is niet de bedoeling elkaar om de oren te gaan slaan en hatelijke opmerkingen als 'kwakzalvers' kunnen wat mij betreft best een toontje lager. Ook reguliere artsen maken in bepaalde gevallen gebruik van Fytotherapie en het lijkt me dat dit topic geen plaats moet zijn om elkaar te veroordelen - laat de informatie complementair zijn, neem op wat je de moeite waard vindt en laat liggen wat je afwijst.
Wat dat betreft verwijs ik de lezers graag naar mijn favoriete topic (Centraal topic over hoefbevangenheid, deel 1 en 2) waar alternatief en regulier in vrede discussieert - het samenvoegen van visies is dus echt wel mogelijk! ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:24

mijn haf blijkt een erg vitamine E tekort te hebben.
mensen hier die daar ervaring mee hebben?

mijn da raad me voor mijn andere paarden equitopforte aan,zou de calcium/magnesium verhouding kwaad kunnen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:58

chevivit is dus de beste om te geven gaat lang mee,makkelijk doseren en je gefet alleen dat wat extra nodig is.

link:
https://www.dierapotheker.nl/product/Vo ... tring=1793

stukje over vitamine e:
Citaat:
ade andoening steatitis, een ontsteking van het vetweefsel.
Hierbij speelt vitamine E een rol en aan het eind van de winterperiode komen veel paarden wat vitamine E te kort.
Vooral paarden die weinig krachtvoer krijgen.
Vitamine E zit voldoende in gras maar in hooi en kuil kunnen de gehaltes teruglopen.

komt toch echt wel vaak voor he dat paarden die rondlopen met klachten die erg lijken op IR maar dan blijkt na bloedonderzoek dat er dus een tekort is aan selenium of dus ook vitamine E.
is nou al de zoveelste die ik in het topic voorbij zie komen met een tekort.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:47

mijn paard heeft ook vitE tekort en Magnesium

hij krijgt ook chevivit,en eerst Magnesium uit de fles en na 14 dgn Magnesium en vitB12 in poedervorm
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:50

merk je verschil en na hoeveel tijd?
wat waren bij jou de klachten?en na hoeveel tijd kon jou paard weer aan het 'werk'?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:56

hij was ineens weer licht spierbevangen, liep ook erg stijf en was schrikachtiger van dingen waar hij voorheen niet eens naar keek
ook schrikken als hij de voerbak inging om te eten,echt rare dingen

hij krijgt het ong 1 week nu, maar omdat het vakantie is kan ik erg weinig tot niks met hem doen
afgelopen maandag met wandelen buiten liep hij lekker soepel en vanmiddag heb ik hem gezadeld en heb 20 min buiten gestapt en vond hem nu vooral in het begin erg stijf

hij staat overdag wel zo`n 6 uurtjes in de paddock maar loopt dan eigenlijk te weinig
vanaf as maandag hoop ik weer elke ochtend [ als het weer mee werkt] mijn rondje van 45 min stap en opbouwend naar draf te kunnen doen

ik moet voorlopig 1.5 maand dit geven en dan gaan we opnieuw bloed testen
ik merk wel nu al dat hij met voetjes optillen minder stijf doet en ook met poetsen op de billen niet meer staart zwiept en lelijk kijkt omdat de spieren zeer doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:20

bedankt voor je reactie,stel ik zeer op prijs :-)
ik mag mijn pony nu juist geen beweging geven.
ik geloof ook niet dat hij het aan zou kunnen op dit moment.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:14

mijn paard start vandaag met Metformine
zijn er mensen hier die daar ook mee bezig zijn ?

het staat nog in de kinderschoenen,maar het schijnt dat er al best goede resultaten mee geboekt zijn
wat het op langere termijn doet is natuurlijk niet bekend
maar gezien mijn merrie al een aantal jaren cushing en IR heeft heb ik niet veel meer te verliezen
zonder behandeling zal haar leven zeker niet meer van lange duur zijn

ze start nu met een dagelijkse dosering voor de komende 3 weken, daarna word er weer een bloedanalyse gedaan
of ze continu deze medicijnen nodig gaat hebben, is nog afwachten
misschien dat het met regelmatig ` kuren` ook onder controle gehouden kan worden

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:00

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft ook insulineresistentie. Nu heb ik een poos een suppelement magnesium van de site "paard natuurlijk" gegeven en mag nu weer stoppen van de dierenarts. Ik heb nog wel ruim 2 kilo magnesiumsupplement thuis staan waar ik nu niets mee doe. De normale prijs is 35 euro per kilo (zie de site). Heeft iemand interesse om het voor 40 euro (ruim 2 kilo) over te nemen? Het is houdbaar t/m 2012.

Gr. Jdk

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:43

Ik las net een verhaal van SuperRoos over de hulp van een holistische dierenarts. Ik begrijp de meningen van sommige mensen en moet zeggen dat ik er tot vorig jaar ook zo over dacht. MAAR inmiddels is mijn mening volledig omgedraaid.

Ik had met mijn paard een heleboel "vage"(nooit hengstig, stijve start, zuur gedrag, headshaking bij regen, zomerexceem) klachten waar niemand mij antwoord op kon geven. Ik heb verschillende dierenartsen naar haar laten kijken, heb ze 3 wk ter observatie bij een kliniek gezet. Ze is bijna een jaar in behandeling geweest bij een homeopaat, maar het ging alleen maar slechter en er kwamen steeds meer vage klachten (ze werd hengstig, maar alleen in de winter ?!, kon alleen nog stappen (ze verkrampte zodra ik wilde draven), werd langzaam steeds dikker) bij. Ook is ze diverse keren in behandeling geweest bij een osteopaat en nog een chiropractor. Op een gegeven moment heb ik er zelfs iemand bijgehaald die met paarden kan "praten". Ik ben andere lessen gaan volgen o.b.v. de Antoine de Both manier (rechtrichten), want misschien ligt het ook wel aan mijn rijden. Maar niets hielp...

Ik was er vorig jaar eigenlijk helemaal klaar mee. Heb ik besloten haar nog na te laten kijken door een holistische dierenarts en als zij mijn paard ook niet meer konden helpen zou ik haar in laten slapen. Gelukkig zijn zij de 1e geweest die mijn paard stap voor stap weer steeds beter kregen. De headshaking is waarschijnlijk een apart probleem wat niet opgelost kan worden en de zomerexceem los ik al jaren op d.m.v. een deken. Maar ik kan weer lekker op haar rijden. Ze is soms nog wel wat stijf met aandraven, maar dat is na een volte over. Haar gedrag is sterk veranderd en is niet meer zuur. Ze is afgelopen zomer heel regelmatig hengstig geweest. (Dit hebben ze voor elkaar gekregen d.m.v. acupunctuur???!!!) Wie had dat nog gedacht!

Er zullen best ook verhalen zijn van mensen van wie de paarden niet zijn geholpen, maar vergeet niet het zijn gewoon erkende dierenartsen. Alleen hebben zij hun kennis uitgebreid met o.a. acupunctuur en osteopathie. Kijk helemaal beter is mijn paard niet en insulineresistentie is iets wat elk moment weer op kan spelen alleen heb ik het momenteel wel in de hand en ik hoop dat het alleen nog meer beter zal gaan.

Succes allemaal verder!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:35

Volgens mij is het paard van SR door een natuurgeneeskundig therapeut behandeld, en niet door een holistische dierenarts..?
Is wel van een andere orde.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:32

jdk schreef:
Er zullen best ook verhalen zijn van mensen van wie de paarden niet zijn geholpen, maar vergeet niet het zijn gewoon erkende dierenartsen. Alleen hebben zij hun kennis uitgebreid met o.a. acupunctuur en osteopathie. Kijk helemaal beter is mijn paard niet en insulineresistentie is iets wat elk moment weer op kan spelen alleen heb ik het momenteel wel in de hand en ik hoop dat het alleen nog meer beter zal gaan.

Succes allemaal verder!

Het ging niet om alternatief an sich, moet iedereen zelf weten. Waar het om gaat is dat er besmettelijke ziektes (virussen etc.) worden vastgesteld door iemand die geen erkende dierenarts is, zonder bevestiging door bloedonderzoek etc. Dat is speculatie en brengt onrust.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:51

Kunnen we daar nu over ophouden? Geloof dat Dyonne duidelijk genoeg geweest is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:54

Sluit me bij Auky aan!
Heb in dit topic erg veel geleerd en gelezen, ik zou het erg jammer vinden wanneer deze kostbare info / ervaringen verloren zouden gaan doordat er doorgegaan wordt over bepaalde therapeuten.
Ook díe therapeut is een ervaring, laten we van elkaar leren en eruit halen wat voor jou van belang is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:56

shamu schreef:
mijn paard start vandaag met Metformine
zijn er mensen hier die daar ook mee bezig zijn ?

het staat nog in de kinderschoenen,maar het schijnt dat er al best goede resultaten mee geboekt zijn
wat het op langere termijn doet is natuurlijk niet bekend
maar gezien mijn merrie al een aantal jaren cushing en IR heeft heb ik niet veel meer te verliezen
zonder behandeling zal haar leven zeker niet meer van lange duur zijn

ze start nu met een dagelijkse dosering voor de komende 3 weken, daarna word er weer een bloedanalyse gedaan
of ze continu deze medicijnen nodig gaat hebben, is nog afwachten
misschien dat het met regelmatig ` kuren` ook onder controle gehouden kan worden

nee,ik ken het niet....ik begrijp dat het bij mensen gebruikt wordt om het bloedsuiker te verlagen.
Heb je wel je paards nierfunctie even laten controleren?
Omdat ze ook al cushing heeft...je hebt inderdaad niet veel te verliezen.
Hopelijk slaat het aan!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:36

Auky schreef:
Kunnen we daar nu over ophouden? Geloof dat Dyonne duidelijk genoeg geweest is.

Lees nu eens goed de draad terug voor de modopmerking, daar zie je dat mijn berichten en argumenten zijn blijven staan als zijnde ter zake doende? Het is de bedoeling elkaars standpunten te respecteren. Het gaat niet om alternatief maar om het stellen van diagnoses!!!
Het probleem is en blijft dus IR/EMS en de juiste diagnose, daar is dit topic voor bedoeld.
Als je dan kijkt naar de regels van Bokt en andere modopmerkingen over besmettelijke ziekten ( dat noem ik dan maar even jurisprudentie, dan blijkt het tegen de bokt regels te zijn te speculeren over besmettelijke ziektes zonder officiële bevestiging, gebruik de zoekfunctie maar)
Stel je bent paardeneigenaar, je hebt een paard zou je het ok vinden dat er naast jou een paard woont met besmettelijke ziekte , zou je graag dan niet graag willen dat dat wordt bevestigd door een dierenarts zodat je zelf ook maatregelen kan nemen in verband met in en uitsleep en besmetting? Een paard met IR/EMS is al ernstig ziek, die hoeft er niet nog wat extra's bovenop.
Los daarvan IR ontstaat niet door besmettelijke virussen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:47

ik kwam net dit bericht tegen:

Citaat:
Another study from the USA looked at the effect of Psyllium on blood glucose and insulin concentrations in horses. Psyllium (seed husks) is a dietary fibre that is used in humans for controlling diabetes. The metabolic effects of feeding Psyllium daily to horses are unknown and hence this study. Sixteen normal, non-obese and unexercised horses were used in the experiment. Three levels of Psyllium (90g/day, 180g/day and 270g/day) were fed with a twice daily grain and hay ration for 60 days. Glucose levels were significantly lower at 90 and 120 minutes after feeding in horses that received Psyllium compared to the control horses. Insulin concentrations were significantly lower at 90 min and 300 min after feeding in horses fed Psyllium compared to horses that didn’t receive treatment. The results showed that all three levels of Psyllium caused a similar response. The findings suggest that Psyllium may benefit horses that have insulin resistance or are prone to developing laminitis. Further research is needed to confirm the beneficial effects in this group of horses

komt er dus op neer dat psyllium een positief effect zouden hebben op het insuline gehalte van paarden?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:59

ellepel schreef:
komt er dus op neer dat psyllium een positief effect zouden hebben op het insuline gehalte van paarden?

Misschien, de onderzoekers zeggen dat er meer onderzoek nodig is. Er kunnen natuurlijk allerlei factoren meespelen die in dit onderzoek niet zijn meegenomen,
Ze hebben dit onderzoek gedaan bij 16 gezonde niet dikke ongetrainde paarden, het kan dus best zijn dat het bij dikke IR paarden niet opgaat, maar misschien wel weer bij dunne IR paarden. Misschien maakt het niet uit als het wel getrainde paarden zijn, er zijn dus nog veel vragen waarom de onderzoekers zeggen dat ze meer willen onderzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:02

ja dat heb ik ook gelezen,maar ik vond het wel het vermelden waard dat het misschien een hulpmiddeltje kan zijn.
ben heel benieuwd wat verder onderzoek gaan opleveren

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:52

Sorry dat ik me in een discussie heb gemengd die blijkbaar ergens anders over ging. Ik heb mijn verhaal verteld en doe ermee wat je wilt. Ik weet hoe moeilijk het is om een ziek paard te hebben, waarvoor je alles over hebt om hem beter te maken. Alleen ligt het zo eenvoudig niet. Ik ben nieuw op dit forum en zal me verder op de achtergrond houden en wens iedereen oprecht veel succes met hun paard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:47

EstherHegt schreef:
ellepel schreef:

Misschien, de onderzoekers zeggen dat er meer onderzoek nodig is. Er kunnen natuurlijk allerlei factoren meespelen die in dit onderzoek niet zijn meegenomen,
Ze hebben dit onderzoek gedaan bij 16 gezonde niet dikke ongetrainde paarden, het kan dus best zijn dat het bij dikke IR paarden niet opgaat, maar misschien wel weer bij dunne IR paarden. Misschien maakt het niet uit als het wel getrainde paarden zijn, er zijn dus nog veel vragen waarom de onderzoekers zeggen dat ze meer willen onderzoeken.

Zou psyllium dan ook het bloedbeeld kunnen "vervuilen"? Breghje krijgt namelijk elke dag psyllium vanwege haar koliek operatie, nu is dat niet veel iets tussen de 35 en 40 gram, maar toch...Volgens recent bloedonderzoek had zij geen IR..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:01

jdk schreef:
Sorry dat ik me in een discussie heb gemengd die blijkbaar ergens anders over ging. Ik heb mijn verhaal verteld en doe ermee wat je wilt. Ik weet hoe moeilijk het is om een ziek paard te hebben, waarvoor je alles over hebt om hem beter te maken. Alleen ligt het zo eenvoudig niet. Ik ben nieuw op dit forum en zal me verder op de achtergrond houden en wens iedereen oprecht veel succes met hun paard.

waarom zou je je op de achtergrond houden?
Iedere ervaring/behandeling is hier welkom! :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:05

Breghje zoals ik het lees zou dat inderdaad goed kunnen, maar is het niet met zekerheid te zeggen.

Los daarvan heb ik ook het zeer sterke vermoeden dat IR kan ´verdwijnen´ als je een dik paard af laat vallen, net als (pre) diabetes bij mensen. Ze zullen er wel altijd gevoelig voor blijven.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:38

jdk schreef:

Vooral blijven schrijven hoor! Nogmaals het gaat dus niet om wel of niet holistisch, en jij en je paard zijn geholpen door een erkende holistisch dierenarts, dat was juist belangrijke informatie en juist heel goed om te delen. Ik ben ook best benieuwd wat je paard heeft gekregen en hoe je de training en dieet hebt aangepakt. Sorry is helemaal nergens voor nodig.