[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie25

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:24

ik heb overlegt met de dierenarts. Ik wou namelijk een bloedonderzoek laten doen op mijn fjordje maar op advies van de dierenarts heb ik dat niet laten doen.

Ik heb wel een nieuw middel van hem gekregen horse-ex-zema
ik geloof dat het zo hete (corect me if i'm wrong)

Ik ben benieuwd!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:25

Dat zei mijn DA ook ja.
Je bedoelt denk ik hippo-ex-cema dat had ik ook. (in de testfase) bij mijn paard deed t alleen niets, maar ik hoorde ook goede verhalen erover.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:31

Hier nog een schuurder. Noah had mooie lange manen (zie profiel) maar had er zoveel plukken uitgeschuurd, dat ik ze nu op een handlengte heb geknipt (ook zie profiel :P ) Hopelijk hou ik ze dit jaar heel en kunnen ze weer lang groeien :D

Hij heeft het niet echt fel, maar om te voorkomen dat het erger wordt en hij onder een deken moet, heb ik al m'n voorzorgen genomen. Drainage compositum gegeven, allerlei huis-tuin-en keuken-middeltjes opgezocht, goeie vliegenspray gekocht, en dan ga ik binnenkort nog van die klitwortel shampoo halen.

Moet je met die shampoo vaak wassen (denk aan: wekelijks?) Ik zou wel enkel z'n manen/staart doen, tot nu toe beperkt het schuren zich tot daar.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:24

Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek van Colonel binnen. Volgens de dierenarts is hij gezond, een paar waarden wat aan de hoge kant maar geen extremen. Uitleg krijg ik nog hierover.
Omdat Colonel afgelopen jaar als jaarling al extreem schuurde zal ik nu toch al wat maatregelen gaan treffen. Hij is nogal niet aan de magere kant dus hij gaat heel voorzichtig op dieet zodat hij tegen het voorjaar wel schraal is. Een Boett-deken is besteld. In februari een reinigingskuur (iemand een advies welke? ik denk zelf aan een groene leem kuur)
En dan maar hopen dat het komend seizoen iets leuker wordt voor hem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:27

ik ben benieuwd welke waarden aan de hoge kant zijn?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:32

TJolieke schreef:
Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek van Colonel binnen. Volgens de dierenarts is hij gezond, een paar waarden wat aan de hoge kant maar geen extremen. Uitleg krijg ik nog hierover.
Omdat Colonel afgelopen jaar als jaarling al extreem schuurde zal ik nu toch al wat maatregelen gaan treffen. Hij is nogal niet aan de magere kant dus hij gaat heel voorzichtig op dieet zodat hij tegen het voorjaar wel schraal is. Een Boett-deken is besteld. In februari een reinigingskuur (iemand een advies welke? ik denk zelf aan een groene leem kuur)
En dan maar hopen dat het komend seizoen iets leuker wordt voor hem.

ik begin nu met de drainage van de groene os in combi met probio forte

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:41

Ik heb vandaag mijn voer binnen van marstall.
Ik heb nu 3 zakken exzem muesli van 15 kg. Wel fijn van die kleine zakken niet zo zwaar. En ik heb er een pot exzem plus bij gekocht omdat daantje het heel erg heeft.
Nu moet ik dagelijks vanaf feb 1 kg geven met een half schepje exzem plus opgelost in water en dan over het voer heen.
En dan vanaf okt/nov 500 gram voer zonder exzem plus.
Ik ben benieuwd of het werkt, de rekening heb ik nog niet maar als het helpt heb ik er een hoop voor over.
Het rook wel flink naar knoflook.Ik ga jullie in elk geval op de hoogte houden of ik verandering merk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:45

eczeempaarden zijn best wel prijzig he :P

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:52

ellepel schreef:

Ja best wel, en dan heb ik ook nog een eczeem paard gekocht wat ik min of meer een beetje moet opknappen. De vorige eigenaar heeft in elk geval de afgelopen jaren niet veel geld aan zijn paard uit gegeven.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:11

Je moet het er maar voor over hebben.. en het geld er natuurlijk voor hebben. Ik wist dat mijn pony eczeem had en ik heb haar 4 jaar lang verzorgd, wilde niet dat ze weg ging.
En zolang je er goed mee weet om te gaan valt het nog wel te behandelen, ook al moet je er veel tijd en geld in steken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:30

Zijn hier mensen die een foto hebben van hun exzeem paard in de zomer, hoeveel manen hebben ze dan.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:46

Eerlijk gezegd vind ik niet eens zo dat eczeem paarden zo prijzig zijn :o

als je beetje kijkt naar natuurlijke middelen en naar onze dierenarts luister ik niet zo gauw meer..

kimmy ik heb wle foto..

hopelijk geeft dit een beetje een beeld.. mijn merrie is ook paar jaar lang niet behandeld en heeft pas sinds 2 jaar een deken, ieder jaar gaan we er stukje op vooruit :o

http://img150.imageshack.us/my.php?image=manento5.jpg

http://img150.imageshack.us/my.php?image=manen02jo2.jpg

http://img150.imageshack.us/my.php?image=manen03xb8.jpg

je ziet dat waar de manen lang zijn ineens alles weg is.. dat had ze allemaal weg geschuurd nu is dat ongeveer weer allemaal 10 cm lang en houd het goed bij.. van zomer ga ik iets in de deken maken waardoor ze wel kan schuren maar er geen haren weg gaan, een stukje fleece of een ander sterk & zacht stofje..

P,S ze liep zo in de wei omdat ik haar net had gewassen;) normaal loopt ze dus met deken + hoofdkap
heb ook maar weinig foto,s van haar in de zomer periode..
Laatst bijgewerkt door MSophie op 20-01-09 19:00, in het totaal 3 keer bewerkt

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:47

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:01

@ellepel; ja ik wil wel een supplement gaan geven :j maar ik moet nog even mezelf erin verdiepen, het wil nog niet echt doordringen heo het allemaal zit ;)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:04

ellepel schreef:
Nee hoor die krijg je bijna voor niks :+

ellepel schreef:
ik ben benieuwd welke waarden aan de hoge kant zijn?

electrophoresis
Albumin 40+ (33-38)
alpha-2 globulin 7+ (4-6)
beta-1 globulin 3- (5-8)
gamma globulin 7- (9-14)
kidney
potassium 4.7+ (2.8-4.5)
liver
ALT (GPT) 16.2+ (2-15)
pancreas
glucose 6.3+ (2.8-5.2)
muscle
CPK 319+ (<260)
differential blood count
segmented neutrophils 45- (45-70)
lymphocytes 46+ (20-45)
monocytes 7+ (0-5)
monocytes (absolute) 520+ (40-400)

Mij zegt het nog niets, krijg zoals gezegd nog uitleg van de DA. Maar als jullie er iets zinnigs over kunnen zeggen: ik hoor het graag.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:11

Kon vanmiddag de staartwortel van poowniej invlechten :D
Ow mijn meisje wordt zo mooi, hopend na a.s. zomer nog meer haartjes :D.
Belangrijkste vind ik bovenal nog dat ze geen jeuk heeft, maar al dat haar, is toch wel een leuk bijkomend effect.
Heb jaren lang altijd manen gekortwiekt wanneer de zomer begon. Laat het dit jaar voor het eerst groeien!
Verder heb ik eindelijk de vicieuze cirkel van het schuren weten te doorbreken:D Vind dat ik in 1 jaar tijd een hoop bereikt heb. En dat terwijl ik me voorgaande jaren verrot smeerde met van alles. Weggegooid geld.
Verder straks in maart een kuurtje en deken op.

Eind deze maand gaat ze verhuizen.
Waar ze nu staat staat ze omgeven door bos, haar nieuwe stek ligt aan de rand van een woonwijk en ongeveer 10 min. voor je het bos bereikt. Hoop dat het daar voor haar fijner is.

Ben zo benieuwd!!!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:27

overigens paarden met eczeem vinden een schuilstal ook erg fijn:)

Wij hebben een kleintje omdat mijn pony eerst alleen was inmiddels nu met 4 andere erbij een kudde van 5
maar in de zomer tegen half 5 of 5 uur vertrekt zij naar het huisje waar zij ongeveer uurtje blijft staan tegelijker tijd een dutje doen :o die tijd is volgens mij de ergste periode van de vliegjes..
overigens probeer ik haar ook vaak te wassen dit vind ze erg fijn met lauw water en speciale zeep, flink alle korstjes eruit schrobben..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:36

Waar mijn pony komt te staan hebben ze ook een schuilstal. Ben alleen bang dat ze die afbreekt, als ze toch probeert te schuren.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:37

CarolShadow schreef:
Waar mijn pony komt te staan hebben ze ook een schuilstal. Ben alleen bang dat ze die afbreekt, als ze toch probeert te schuren.

heeft ze een deken op?

wij hebben hem eczeem proef gemaakt haha ze kan er dus niet in schuren de wanden zijn glad..

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:42

Best slim, moet ik andrs ook maar doen ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:18

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:50

Doodzonde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:41

tjolieke:

als ik de uitslagen zo zie ben ik wel benieuwd wat jij voert?

de glucose kan wat hoog zijn doordat je dier net voor het bloedprikken gegeten had.
maar die kan ook hoog zijn door suikers in het voer( melasse in muesli's bijvoorbeeld)

potassium is kalium en zit in sommige voeders vrij veel.
kan zijn dat je je voerrantsoen moet aanpassen

cpk zijn spierenzymen en die kunnen verhoogd zijn als ze wat moeilijk doen tijdens het bloedprikken of als ze net gelopen hebben.
ze zijn niet zo denderend hoog hoor,dus denk niet dat dit ernstig is

de monocyten.lymphocyten en monocytes absolute kunnen verhoogd zijn bij bacteriele infecties. parasitaire aandoeningen en imuungerelateerde aandoeningen.

maar de waardes zijn niet schrikbarend hoor
ben wel benieuwd wat je dierenarts er van zegt.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:20

Hij krijgt twee keer een handje Pavo Condition brok met wat Omega olie. En bijna onbeperkt voordroog.
Parasitaire infectie is verklaarbaar, na het bloedprikken heeft hij een wormenkuur gehad en daar kwamen dikke witte wormen af.
Normaal staat hij samen met de drie andere paarden in de wei, ik denk dat ik hem komende zomer samen met mijn wedstrijdpaard op een kaler gedeelte ga zetten.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:36

kimmy1985 schreef:
Zijn hier mensen die een foto hebben van hun exzeem paard in de zomer, hoeveel manen hebben ze dan.

Bij mijn paard zie er helemaal niets aan. Het is een rijtje haren (een mm) ongeveer dat ze afschuurd vanaf halverwege tot het einde. Je ziet het dus wel in de winter dat dat overeind staat, omdat het weer aangroeit. Ik vlecht gewoon in met naald en draad