Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Idifix schreef:Nog een symptoom vermoed ik ..hij heeft een tijdje zijn achterbenen raar neergezet net of hij niet goed wist waar ( leek wel actatisch). Dus dat zou daar ook van uit kunnen komen? Zou ik dan geen andere DA bloed laten trekken die man gaat denken dat ik hem niet vertrouw
_suus19_ schreef:Hoi!
Mag ik mij hier ook melden?
Bij mijn pony is in juni vastgesteld dat hij cushing heeft. Hiervoor had hij al 3 jaar last van hoefbevangenheid. Nadat hij 4x bevangen is geweest ook met heel weinig gras en graadmasker enz heb ik besloten om hem nooit meer op het gras te zetten in de hoop dat het zo goed blijft gaan.
Sinds juni krijgt hij dus ook medicijnen tegen de cushing wat erg goed lijkt te werken. Hij komt weer een beetje op gewicht en z'n spieren komen ook weer langzaam terug.
Ik vraag me alleen erg af hoe het verloop van de cushing nu zal gaan.. Wie heeft hier ervaring mee? Hoelang leven jullie paarden al met cushing en is het redelijk stabiel te houden of wordt het toch wel steeds erger? De mijne is pas 17 en ik hoop toch wel heel erg dat hij nog even mee kan.
Verder heb ik gelezen dat het erg belangrijk is om stress te vermijden. In welke mate moet ik dit doen? Pony lijkt op dit moment weer bijna helemaal gezond dus ik wil toch het werken wel weer op gaan pakken. Maar voordat er cushing gediagnostiseerd werd heb ik ook een aantal endurance wedstrijden met hem gereden en ik wilde op les gaan om hem te beleren voor de kar. Maar dit zijn toch wel vrij nieuwe/intensieve bezigheden en hij moet er nog voor reizen ook. Nu is het wel een pony die niet zo gauw onder de indruk is, Maarja.. Wat denken jullie? Zouden dit soort dingen nog kunnen of is het beter om hem in zijn vertrouwde omgeving te laten?
Caballos schreef:Ok, sja, slechte vacht is een verkeerd woord denk ik, maar blijkbaar wel erg warm zo nu en dan. Ben benieuwd hoe haar vacht zal worden/zijn met de prascend van de winter.
Fijn dat die van jou een prima vacht heeft, is toch altijd het prettigste als je er niets aan hoeft te doen!
fargo schreef:Bobomelo, tuurlijk mag jij je hier melden. Pfoeh ze heeft wel een echt cushings koppie met die opgezette plekken boven haar oogjes en die krullen. Goed dat je aan de medicijnen bent begonnen, hoop dat het hoefbevangen zijn nu beter kan worden voorkomen. Hoop dat je snel verbetering gaat zien!
Zinzi_jewel schreef:Had heel wat bij te lezen.
Verlies van een 28 jarige, paarden die duidelijk opknappen ook.
Ups and downs hier.
Gelukkig veel goede tips hier.
De mijne gaat goed op de hormoon balans. En tevens kidney comp van den Hoek.
Ze had rare vet plekken. Die nu weg zijn.
Slanker hoeft ze niet te worden.
Vraag me af, blijf ik de hormoonbalans doorgeven? half schepje bijvoorbeeld.
Staart jeuk is mooi rustig, manenkam wel nog verhard.
Plekken op schoft en lendenen zijn weg er groeit weer haar op.
Denk dat we op de goede weg zijn.
Nu het voer en vit/min nog uitpluizen, tot optimaal.
Magnesium krijgt ze ook.
En in overleg met de Smid willen we haar mogelijk toch op glucosamine zetten.
Maar welke?