Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:36

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:39

Hoi!
Mag ik mij hier ook melden?
Bij mijn pony is in juni vastgesteld dat hij cushing heeft. Hiervoor had hij al 3 jaar last van hoefbevangenheid. Nadat hij 4x bevangen is geweest ook met heel weinig gras en graadmasker enz heb ik besloten om hem nooit meer op het gras te zetten in de hoop dat het zo goed blijft gaan.
Sinds juni krijgt hij dus ook medicijnen tegen de cushing wat erg goed lijkt te werken. Hij komt weer een beetje op gewicht en z'n spieren komen ook weer langzaam terug.

Ik vraag me alleen erg af hoe het verloop van de cushing nu zal gaan.. Wie heeft hier ervaring mee? Hoelang leven jullie paarden al met cushing en is het redelijk stabiel te houden of wordt het toch wel steeds erger? De mijne is pas 17 en ik hoop toch wel heel erg dat hij nog even mee kan.

Verder heb ik gelezen dat het erg belangrijk is om stress te vermijden. In welke mate moet ik dit doen? Pony lijkt op dit moment weer bijna helemaal gezond dus ik wil toch het werken wel weer op gaan pakken. Maar voordat er cushing gediagnostiseerd werd heb ik ook een aantal endurance wedstrijden met hem gereden en ik wilde op les gaan om hem te beleren voor de kar. Maar dit zijn toch wel vrij nieuwe/intensieve bezigheden en hij moet er nog voor reizen ook. Nu is het wel een pony die niet zo gauw onder de indruk is, Maarja.. Wat denken jullie? Zouden dit soort dingen nog kunnen of is het beter om hem in zijn vertrouwde omgeving te laten?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:58

Idifix schreef:
Nog een symptoom vermoed ik ..hij heeft een tijdje zijn achterbenen raar neergezet net of hij niet goed wist waar ( leek wel actatisch). Dus dat zou daar ook van uit kunnen komen? Zou ik dan geen andere DA bloed laten trekken die man gaat denken dat ik hem niet vertrouw :)

Je vertrouwt de uitslag niet ;-) maar goed, daar kun je voor kiezen idd..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:00

_suus19_ schreef:
Hoi!
Mag ik mij hier ook melden?
Bij mijn pony is in juni vastgesteld dat hij cushing heeft. Hiervoor had hij al 3 jaar last van hoefbevangenheid. Nadat hij 4x bevangen is geweest ook met heel weinig gras en graadmasker enz heb ik besloten om hem nooit meer op het gras te zetten in de hoop dat het zo goed blijft gaan.
Sinds juni krijgt hij dus ook medicijnen tegen de cushing wat erg goed lijkt te werken. Hij komt weer een beetje op gewicht en z'n spieren komen ook weer langzaam terug.

Ik vraag me alleen erg af hoe het verloop van de cushing nu zal gaan.. Wie heeft hier ervaring mee? Hoelang leven jullie paarden al met cushing en is het redelijk stabiel te houden of wordt het toch wel steeds erger? De mijne is pas 17 en ik hoop toch wel heel erg dat hij nog even mee kan.

Verder heb ik gelezen dat het erg belangrijk is om stress te vermijden. In welke mate moet ik dit doen? Pony lijkt op dit moment weer bijna helemaal gezond dus ik wil toch het werken wel weer op gaan pakken. Maar voordat er cushing gediagnostiseerd werd heb ik ook een aantal endurance wedstrijden met hem gereden en ik wilde op les gaan om hem te beleren voor de kar. Maar dit zijn toch wel vrij nieuwe/intensieve bezigheden en hij moet er nog voor reizen ook. Nu is het wel een pony die niet zo gauw onder de indruk is, Maarja.. Wat denken jullie? Zouden dit soort dingen nog kunnen of is het beter om hem in zijn vertrouwde omgeving te laten?

Werken is geen stress. Stress zijn grote wijzigingen in zijn leven zoals een andere kudde, een andere stal, een verhuizing, een ander voerschema en meer van die zaken. Het is juist goed voor een paard met cushing om te werken zodat je de conditie en weerstand én de spieren van je paard op orde brengt en houdt. Nieuwe dingen kunnen wel even wat spannender zijn, maar hij staat al sinds zomer op medicijnen dus dat angstige of paniekerige van nieuwe dingen zal wel mee vallen zeker als het van zich zelf een cool dier is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:02

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:47

ik vind hem er goed uitzien hoor!Wat spier terugval bij de schoft en heupen.Dat heeft Pablo ook.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:06

coolstance coprameal.Ideaal voor hoefbevangen,IR en cushing paarden.
http://www.stanceequine.com/product-coolstance-copra[/quote]

Enig idee of het in Nederland te koop is?
Een vriendin van mij lijkt het wel wat maar volgens de FB pagina is het in NL nog niet te koop.
Zo ja heb ik effe gemist waar te koop.[/quote]

Geerke jij had dit gepost enig idee??

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:24

"ingevallen" achterhand en een soort van slapte herken ik ook wel.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:52

Mag ik me ook melden?
Heb een pony van 24, al paar jaar wss Cushing en afgelopen jaren ook wel es hoefbevangen geweest.
Afgelopen week echt enorm hoefbevangen, veearts erbij, Pijnstillers, tranquigel, metacam, "buut"oid(pijnstiller)en ze staat nu op Pergolide voor Cushing. Ben heel benieuwd of hier de Cushing mee te behandelen is! Krullerige vacht staat haar verder mooi hoor, maar die hoefbevanging gaat me echt aan het hart! En een gladde vacht lijkt me ook een stuk gezonder :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:09

Bobomelo, tuurlijk mag jij je hier melden. Pfoeh ze heeft wel een echt cushings koppie met die opgezette plekken boven haar oogjes en die krullen. Goed dat je aan de medicijnen bent begonnen, hoop dat het hoefbevangen zijn nu beter kan worden voorkomen. Hoop dat je snel verbetering gaat zien!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:21

heftig bobomelo, hopelijk snel verlichting en verbetering. Welkom hier.

Vraagje hoeveel van jullie doet aan scheren? En dan helemaal of een modelletje?
Ik kijk het nog even aan, maar Argi kan het behoorlijk warm hebben met die vacht, waardoor ze het merkbaar zwaarder heeft. Ik zou voor een modelletje gaan, maar weet niet of ik 't zelf durf te scheren......

Hoe gaat het met Paulie JP?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:36

Nee, die van mij heeft een prima vacht. En is panisch voor het scheer apparaat (ook als ik andere aan het scheren ben).

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:25

Ok, sja, slechte vacht is een verkeerd woord denk ik, maar blijkbaar wel erg warm zo nu en dan. Ben benieuwd hoe haar vacht zal worden/zijn met de prascend van de winter.

Fijn dat die van jou een prima vacht heeft, is toch altijd het prettigste als je er niets aan hoeft te doen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:31

De rest van mijn pony's word in modelletjes geschoren, maar die lopen in de sport. Jeugd uiteraard niet, en de oudere die enkel recreatief wat hobbelen ook niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:37

Caballos schreef:
Ok, sja, slechte vacht is een verkeerd woord denk ik, maar blijkbaar wel erg warm zo nu en dan. Ben benieuwd hoe haar vacht zal worden/zijn met de prascend van de winter.

Fijn dat die van jou een prima vacht heeft, is toch altijd het prettigste als je er niets aan hoeft te doen!

Dat is de combinatie van de dichtere vacht en de niet goed werkende thermostaat dankzij de verstoorde hormoonhuishouding. Je zult merken dat scheren van een modelletje heeeeeel erg veel verlichting gaat geven en enorm scheelt in de conditie en energie van je paardje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:25

Scheren is dus aan te raden?

Sjonge..die zwakte aan een achterbeen komt mij ook heel bekend voor...en ik mijn ouwelui maar de schuld geven dat ze hem te scheef lieten lopen. :-S

Hm,fjord eet zijn voer niet als er magnesium in zit..moet even kijken hoe ik dat binnen ga krijgen.
Mag ik hem zure appels voeren?

Fargo: dankjewel,ik denk toch dat we overgaan op hooi..aangezien dat toch eigenlijk het beste lijkt te zijn voor ieder paard.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:40

Vandaag eindelijk tijd gehad om Vlek te scheren. En het was heel erg nodig. Tijdens het scheren bleek dat ze enorm onder luizen zit. Echt van die haarden bij de liezen, oksels, keel. Maar ook op andere plekken. Ik heb haar na het scheren gelijk gewassen met een derma shampoo. Ik weet, dat helpt niet tegen luizen, maar moest even wat. Sebacil haal ik morgen op bij de dierenarts.
Straks de andere paarden ook even controleren. Ik heb haar in ieder geval al apart gezet.

Diaree is er trouwens nog steeds. -O-

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:57

Geeft iedereen hier droog hooi ? die van mij mag voorlopig enkel geweekt hooi ..ivm de hoefbevangenheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:31

Ik geef ook geweekt hooi omdat ie zo bevangen is..

Setteli,jeetje luizen? dat is echt niet goed..

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:16

fargo schreef:
Bobomelo, tuurlijk mag jij je hier melden. Pfoeh ze heeft wel een echt cushings koppie met die opgezette plekken boven haar oogjes en die krullen. Goed dat je aan de medicijnen bent begonnen, hoop dat het hoefbevangen zijn nu beter kan worden voorkomen. Hoop dat je snel verbetering gaat zien!

Wist eerlijk gezegd niet dat dat opgezette bij haar ogen bij Cushing hoorde....weer wat geleerd!

En over scheren, ik heb Melo deze zomer voor het eerst laten scheren, vriendin van mij was zo lief om dat te doen!

De paarden die hier ook op medicijnen staan, hebben die ook duidelijk minder snel last van hoefbevangen?

*edit*, nat hooi is beter dan droog hooi? weten jullie ook waarom? ik geef haar nl nu gewoon droog hooi

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:26

@fargo Muis krijgt nu alleen de natuurlijke pijnstiller / ontstekingsremmer Boswelia Yucca, 3 kuren van de dierenarts hebben niet geholpen.
Setteli wat vervelend! Ik heb ooit een verwaarloosde pony met luizen behandeld met Ecostyle natuurlijk anti vlooienmiddel van de Boerenbond. Hielp fantastisch.
Ik geef ook droog hooi van eigen land, beter nat maken???

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:49

Had heel wat bij te lezen.
Verlies van een 28 jarige, paarden die duidelijk opknappen ook.
Ups and downs hier.
Gelukkig veel goede tips hier.
De mijne gaat goed op de hormoon balans. En tevens kidney comp van den Hoek.
Ze had rare vet plekken. Die nu weg zijn.
Slanker hoeft ze niet te worden.
Vraag me af, blijf ik de hormoonbalans doorgeven? half schepje bijvoorbeeld.
Staart jeuk is mooi rustig, manenkam wel nog verhard.
Plekken op schoft en lendenen zijn weg er groeit weer haar op.
Denk dat we op de goede weg zijn.
Nu het voer en vit/min nog uitpluizen, tot optimaal.
Magnesium krijgt ze ook.
En in overleg met de Smid willen we haar mogelijk toch op glucosamine zetten.
Maar welke?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:56

Zinzi_jewel schreef:
Had heel wat bij te lezen.
Verlies van een 28 jarige, paarden die duidelijk opknappen ook.
Ups and downs hier.
Gelukkig veel goede tips hier.
De mijne gaat goed op de hormoon balans. En tevens kidney comp van den Hoek.
Ze had rare vet plekken. Die nu weg zijn.
Slanker hoeft ze niet te worden.
Vraag me af, blijf ik de hormoonbalans doorgeven? half schepje bijvoorbeeld.
Staart jeuk is mooi rustig, manenkam wel nog verhard.
Plekken op schoft en lendenen zijn weg er groeit weer haar op.
Denk dat we op de goede weg zijn.
Nu het voer en vit/min nog uitpluizen, tot optimaal.
Magnesium krijgt ze ook.
En in overleg met de Smid willen we haar mogelijk toch op glucosamine zetten.
Maar welke?

Ik zou de hormoonbalans idd wel blijven geven maar dan minder, doe ik met de Gluco Balance ook.
Ik ken de glucosamine compleet van Puur en volgens mij heeft Phytonics ook eentje, moet je maar even nakijken. Fijn dat het beter gaat!
Edit Phytonics heeft geen glucosamine

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:21

In hooi zitten ook nog suikers en eiwitten en aangezien hij heel gevoelig is voor HB en nog regelmatig op schrale weide gaat moet ik het weken zodat de suikers en eiwitten er uit gaan.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:29

Hoi, ik meld me ook weer even. Mijn pony gaat nog steeds goed op een half pilletje per dag. Ze is van chronisch hoefbevangen inmiddels weer gevorderd tot een paar uur per dag op de Paddock Paradise. Als ik het fructaan in de gaten blijf houden en de uren aanpas, kan ze dus weer gewoon bij de kudde lopen. Een leven in de paddock als diep ongelukkige pony ga ik haar niet aandoen. Verder weigert ze alle manieren van pil geven. Inmiddels doe ik het als bij een poes. Hoofd vasthouden, pil aan de zijkant in haar mond duwen. En dan hoofd vasthouden en kriebelen totdat de pil gesmolten is. Anders loopt ze weg en spuugt hem alsnog uit.
Ze is dus al maanden niet meer hoefbevangen of kreupel. Ja, ze is bij mij dus weer terug op het gras (halve dagen) gegaan, voornamelijk om haar tussen de oren nog een fijn leven te geven. Niet in een volle wei maar flink bewegend op de track.