Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:15

@Aline4 ik heb ook pil-dag-2 vandaag, we lopen gelijk op dus.
Geerke wat laat je paard merken dan?
Gisteravond lag Muis in de paddock en had duidelijk buikpijn, hield mijn hart vast, maar vanmorgen liep ze weer rond te strompelen. Weer kwart stukje tablet in een stukje brood gewikkeld en apart gegeven, voor de muesli/spelt/grasvlok mix met supplementen. Voetjes met kleimodder ingesmeerd, haar overtuigd om te lopen door haar emmertje wat verder weg te plaatsen en dat doet ze dan als je haar voetje verplaatst..al met al nog niet echt geweldig :( . Morgen komt hoefsmid weer.

Dennis

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:23

Mijn oma word echt gewoon vervelend en opdringerig van het pilletjes uit de hand krijgen. Ze krijgen hier normaal eigenlijk nooit wat uit de hand, maar zij nu dus wel. Dus geen probleem met pilletjes naar binnen krijgen dus ;).
Ze is gister voor het eerst weer gereden (10 minuutjes, stap en 2 stukjes draf) na een bezoekje van de osteopaat en de start van pilletjes vorige week. Maar het zint me nog niets. Nog steeds niet voorwaarts (terwijl ze normaal het hardst gaat van al mijn pony's), een paar keer door haar slechte been heen zakken (been is altijd ongecoordineerd na een aanvaring met een andere pony 6 jaar geleden).
Morgen de VA dus maar weer even bellen wat ik hier me moet.
Ik heb haar 3 weken geleden ook al een week op de metacam gehad om te kijken of dat verschil maakte, maar dat deed eigenlijk niets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:04

Mijn paard reageert dus niet goed op lucerne.Niet meteen maar na een tijdje.
Benen ontlasten,stijfheid.
Ik vind dat jammer want hij vind het lekker. ;)
Ik vermoed dat het probleem ligt in een scheve mineraalverhouding.Teveel calcium.
Omdat hij ook al 2.5 liter schep geweekte pulp krijgt(en dat 2x daags)
En daar zit al calcium in.Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je moet uitkijken met een overschot aan calcium.

Pablo kon laatst ook niet meer plassen....ik heb toen echt alle lucerne geschrapt.
Het belast de nieren en ik vermoed dat hij daar last van had.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:11

Dat stijve heeft muis ook, het gekke is dat ze niet vooruit lijkt te komen, maar als je beentje aantikt of optilt, buigt ze heel makkelijk en zet ze een stap vooruit, maar als je niks doet dan staat ze echt te kijken, van:hoe moet ik vooruit komen? En als ze eenmaal kn beweging is, dan loopt ze eigenlijk best goed. Stalmeisje zei dat het leek of ze ijzerdraad in haar benen heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:37

Hm onze fjord is ook zo stijf en heeft nu ook voer waar wat luzerne in zit.. {dieetvoer van subli speciaal vooor cushing paarden} ook krijgt ie daar wat geweekte bietenpulp bij.

Mogen ze trouwens een zure appel hebben of is dat niet goed voor de bloedsuikerspiegel?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:40

@Elisa2 welk voer is dat dan, de Subli dieetmix? Of is er nog een ander voer?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:41

Ja het is de dieetmix

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:51

Mijn oma gaat woensdag mee naar de kliniek voor een bloed test. M'n VA denkt dat hij in het bloed nu meer kan vinden dan met een kreupelheids onderzoek (tja, ze is nooit rad doordat haar been toch al stuk is). Dus dat eerst maar.

En dan mag Dennis ook mee, nog voor het gratis cushing onderzoek. Vorig jaar was hij getest, toen kwam er niets uit. Maar wil hem toch graag nog eens getest hebben. En of ik er nu met 1 of 2 naar de kliniek toe rij, maakt weinig verschil ;).

Ik ben benieuwd.
Zo oktober-november is mijn jaarlijkse 'ik-sponser-de-VA-periode' dus ach(vorig jaar incl nacht bezoekjes, pony in shock na een spuit en logeer partij'tjes op de kliniek), als we toch bezig zijn :+.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:15

Josefien schreef:
Muis heeft vandaag weer niet haar monnikspeper gegeten en daarom heb ik net Prascend (7 tabletten voor 17,20 -:(- ) gehaald. Gisteren heb ik de puur Hormoonbalans er nog ingekregen door wat meer müsli er bij te doen, (natural balance) maar daar stonk ze vandaag niet meer in. Ze loopt wel al beter.
Morgenochtend met een kwartje beginnen..
Hilarisch: zegt assistente: ik heb even overlegd, uw pony moet dus 1/4 tablet per dag en ik moest u voor 14 dagen meegeven dus ik heb hier een doosje met 7 tabletjes! _O-

Alsof je na 14 dagen überhaupt al wat zinnigs kan zeggen ;-) Voor de echte resultaten moet je toch echt 6 tot 8 weken verder zijn. Maar goed, vaak zie je wel dat ze al frisser uit de ogen gaan kijken e.d. binnen de eerste dagen en weken. En langzamerhand weer meer richting oude karakter en geintjes gaan ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 21-10-13 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:18

Elisa2 schreef:
Nammie schreef:
Persoonlijk ben ik niet echt voor kuil bij paarden , omdat het het darmmilieu verzuurd.
Paarden vinden het over het algemeen wel erg lekker.
Of kuil nou daadwerkelijk meer suikers en eiwitten bevat , weet ik niet eens eerlijk gezegd...Ligt er ook aan van wat voorn gras de kuil gemaakt is.

Dankje..ze zeggen dat kuil over het algemeen meer suikers bevat..we hebben wel heel mooi droog langstengelig kuil..maarja..

Dit kun je beter aan je behandelende DA vragen en het ligt inderdaad ook heel erg aan het kuil. Ons kuil is heel erg mooi van kwaliteit en de DA was er best van onder de indruk - ik heb het indertijd voorgelegd omdat mijn paard aan koliek is geopereerd.

In eerste instantie moeten de hoefbevangen paarden bij ons op stal al behoorlijk lang op hooi staan. Lees een maand of 3. Een van de 2 mag nu sinds kort weer kuil.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:20

Bedankt allemaal!!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:22

Jee, Dennis, ik ken het sponsor gevoel! Opzich wel fijn dat je met 2 op pad kan naar de kliniek, wellicht hebben ze steun aan elkaar!

Vandaag een maand bezig met de prascend (21 september, 21 oktober). De halve pil gaat er goed in met een boterham, als ik aan kom na 't eten staat ze serieus te kwijlen haha, gelukkig maar........
Haar ogen staan wel veel beter vind ik, haar uitdrukking is vriendelijker, minder moe.

Verder is er een nieuw paardje bij ons op stal gekomen zaterdag, weide afgezet enz. Maar sinds het nieuwe paard is Argi helemaal in de "Nevado is mijn man en ook al zit er een draad tussen, zal ik je dat laten weten". Pffff, leuk hoor om te zien die "levenslust" maar inmiddels ben ik niet blij met het feit dat ze denk ik al wel 20 kilo heeft ingeleverd, een jonge hengst na doet, zelfs met rijden maar afgestapt omdat ze zich zelf voorbij loopt.......... Gekke merrie...... Maar maak me dan zorgen, ik hoop dat het zal zakken en dat de rust weer terug komt.........

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:22

Is dit het centrale topic zeg maar voor cushing ? Mijn pony is voor de zomer getest en de test was negatief maar ik vind dat er nog steeds symptomen zijn die in mijn ogen op cushing kunnen wijzen.
Zijn loopje is intussen beter maar hij blijft er sloom en down uitzien en dat zint me toch niet helemaal..

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:23

Ben benieuwd @Dennis, of er nu wel wat uit komt..oooh hahahahahahahaha ik lees net pas dat jij je oudere paard oma noemt, ik dacht werkelijk dat je oma mee ging, om te ondersteunen of zo hahaha :')

Net is hoefsmid geweest en die heeft er weer wat afgehaald en zag eigenlijk niet veel aan hoeven.

Heb nu dus de grasvlok ook even uit het voer gelaten, alleen hooi, sobere muesli en spelt. Ze eet het wel maar niet echt van harte, vanwege de poedertjes erin..

Ze blijft vrolijk maar loopt amper.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:24

@Idifix dat klopt. Ik had hetzelfde met mijn shet en heb nu na de zomer bloed laten onderzoeken en was duidelijk Cushing dus dat kun je nogmaals laten doen dan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:25

Josefien krijgt ze wel medicatie voor de bevangenheid zoals metacam en aspirine etc?

Ja Idifix dit is het centrale topic, welkom. Er komt binnenkort een nieuwe want we zijn over de 500 pag heen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:31

@ Dennis, hoe lang staat 'oma' nu op de PS bij jou dan?

Imago heeft een grote dip op het moment ;( . Is erg vermagerd. Vanmorgen even een kleine planning uitgestippeld i.o.m. stalhoudster en DA. Imago is afgelopen vrijdag gewogen en gemeten (570 kg, stokmaat krijg ik nog door). Wordt sinds vorige week 2x op een dag bijgevoerd ipv 1x. Over 2 weken weer op de weegschaal. Als hij niet dikker te krijgen is, krijgt hij een regendeken op als het kouder weer wordt, hoewel hij wel al flink vacht aan het aanmaken is. Imago leek wel gewoon wakker, alert, normaal maar het gekke is; op de foto's die ik gemaakt heb, kijkt hij op niet veel foto's zo heel fris/alert. Ook niet megastoned maar wel wat sloompjes...Deze week wordt er bloed afgenomen dus zo rond die 2 weken heb ik de uitslag van de ACTH dan binnen. Afhankelijk daarvan kan een verder plan uitgestippeld worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:35

Ja, Judith is lang fokmerrie geweest en de oudste op stal. Ze zal inmiddels al wel over-over-groot moeder zijn oid ;). Dus dan word je automatisch oma ;).
We zijn pas een week onderweg met haar pilletjes. Maar vooral het feit dat ze door haar slechte been zakt bevalt me niets. En of ze er nu door zakt omdat ze niet voorwaarts is. Of dat ze niet voorwaarts is omdat ze pijn heeft weet ik niet. Dat 2e denk ik van niet omdat ze op pijnstillers niet beter werd, vandaar nu ook eerst bloed testen en daarna pas kreupelheids onderzoek en niet andersom.

Het zijn beide pony's die makkelijk reizen. Dennis is ex-dekhengst, Judith is ook nog een tijdje soort van wedstrijd pony geweest (incl stuk been nog 2 puntjes in de B weten te behalen).

Ik ben heel benieuwd. Mijn pony's doen altijd vage dingen. Nooit gewoon.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:47

geerke schreef:
ohjajoh6 schreef:
vertel eens geerke over de kokospoeder?
Ik vind beide paarden er geweldig uitzien! complimenten dames. _/-\o_

coolstance coprameal.Ideaal voor hoefbevangen,IR en cushing paarden.
http://www.stanceequine.com/product-coolstance-copra

Enig idee of het in Nederland te koop is?
Een vriendin van mij lijkt het wel wat maar volgens de FB pagina is het in NL nog niet te koop.
Zo ja heb ik effe gemist waar te koop.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:51

Mijn paard had dezelfde reactie toen ik begon met medicatie-opbouw. Hij had ervoor met een einschuss been gestaan, was nog herstellende ervan en tijdens het dagelijkse stappen, sleepte hij zich letterlijk voort naast me. Hij zwalkte ook, leek zowat wel wobbler. Hij kon niet eens een klein oploopje (hoogteverschil van 60 cm ofzo) opkomen; ging met grootste moeite. Terwijl hij een paar weken ervoor nog op ZZ-l niveau getraind werd...Arme paard was gewoon zo stoned als een garnaal toen ik de PS opbouwde en dit heeft zo'n maand of 2 geduurd voordat hij weer structureel opknapte (tussendoor had hij al eerder zo nu en dan 1 of 2 goede dagen). Ik was gewoon blij toen hij me op een dag met longeren weer eens de bak doorsleurde :+
Ik weet wel dat het lang geduurd heeft voordat Imago echt weer de oude was. Ik zou toen van stal verhuizen maar dat heb ik zelfs toen een paar maanden uitgesteld omdat hij niet 'de oude' was.

Dus: jouw verhaal klinkt míj niet gek in de oren. DA sponsoren kan nooit kwaad, voor je eigen gemoedsrust, maar het zou me niets verbazen als het puur door de PS komt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:55

Die van mij heeft hier al ong 1,5 maand last van. En hoopte dat het na een behandeling van de osteopaat beter zou gaan. Ze is juist verder enorm blij en alert (en bedeld enorm om lekkere dingetjes uit de hand, zoals haar pilletje ;) ). Komt ook prima mee in de groep enzo.

Ik had eerst het idee dat het probleem juist in haar been zat, maar ivm het niet reageren op pijnstilling (toen cushing getest ook al snap ik nog steeds niet waarom de VA er bij kwam te testen anders dan haar leeftijd), en ook de osteopaat niet weet ik het eigenlijk niet meer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:56

He bah Imago dat is niet fijn. Weet wel dat Willy zijn deken echt wel nodig had hoor, anders kost het allemaal te veel energie op een gegeven moment om lekker warm te blijven. Hoop dat hij snel wat beter er weer voor staat. 570 kg is niet veel voor zo'n grote vent toch?

Dennis, paarden met cushing hebben ook vaak een tijd dat hun achterhand of vaak 1 been daarvan echt slechter is, maar dan meestal voordat ze behandeld worden. Na behandeling herstelt dat langzaam maar zeker. Je bent nog niet zo heel lang bezig? Maar het kan daar ook los van staan natuurlijk..
Door de cushing (overproductie van cortisol) teren ze in op hun spieren - en de achterhand is natuurlijk ongeveer 1 grote spier dus daar zie je het krachtverlies ook echt. Het komt niet zo zeer van de prascend vermoed ik maar juist van de cushings zelf. Zeker als ze verder niet stoned e.d. toont maar blij en alert.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:10

We zijn een week bezig, dus dat is nog te verwaarlozen. In haar linker achterbeen is een zenuw beschadigd waardoor ze altijd wat ongecontroleerd rond wappert met dat been. Kan ook al heel lang slecht lang op links achter staan met hoeven uitkrabben, rechts tilt ze goed zelf op, links laat ze hangen als je die optil.
De combinatie niet voorwaarts zijn en dat door zakken zit me niet lekker. Dus wil het toch een poging geven. En dan kan Dennis ook meteen mee voor een testje.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:18

Ik snap dat je het laat nakijken hoor, sterker nog voordat willy officieel cushings had, ik denk een half jaar daarvoor had hij ineens ook problemen aan een achterbeen en dat hebben we toen helemaal na laten kijken en op de foto laten zetten. Achteraf gezien was het gewoon een voorbode van de cushings want er werd niet echt iets gevonden behalve slijtage die gewoon bij zijn leeftijd paste.
En bij ons op stal het bij meerdere paarden gezien dat dit optrad.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:24

Nog een symptoom vermoed ik ..hij heeft een tijdje zijn achterbenen raar neergezet net of hij niet goed wist waar ( leek wel actatisch). Dus dat zou daar ook van uit kunnen komen? Zou ik dan geen andere DA bloed laten trekken die man gaat denken dat ik hem niet vertrouw :)