[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:12

Mss heel stoffig hooi? Opvallend seg. Bij mij ben ik echt de enige op 15 paarden ofzo..

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:11

Nee, we hebben zeer goed voordroog.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:19

k_m schreef:
Mss heel stoffig hooi? Opvallend seg. Bij mij ben ik echt de enige op 15 paarden ofzo..

Ik heb er al 2 :7
Maar denk ook wel dat als je er zelf 1 hebt dat je het ook beter/sneller bij andere paarden ziet. En er zijn zoveel gradaties en oorzaken en wanneer ze het doen en hoe.. Denk wel dat het meer voorkomt als vaak gedacht zeg maar. En dat we de helft van de oorzaken niet eens weten (zoals bv sproeistoffen, wie weet..).

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:36

Ja ik zoek voorzichtig terug naar een paardje, mss wel redelijk snel maar ik wil wel in dit seizoen kopen. Wil echt 100% zeker zijn want dit wil ik echt nooit meer.

Moet zeggen zie er tegenwoordig ook wel eens in de wei staan langs de weg dat ik gelijk zie dat het een headshaker is..

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:05

Mijn paard is in ieder geval begonnen met headshaken doordat ze zich heel hard gestoten heeft aan een hooiruif. Maar voordat ik daar achter was ;(
Ik denk dat er in ieder geval heel veel triggers kunnen zijn, zoals ook bijvoorbeeld van die zendmasten e.d. Dingen waar je normaal ook helemaal niet bij stilstaat zeg maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:46

Appie heeft ook ongelukjes gehad wat een oorzaak voor het schudden kan zijn.
Hij is gevallen,was toen lang kreupel
trap tegen zijn voorhoofd gehad van een ander paard
hij heeft een zonnesteek gehad, ongelukje waarbij zijn kaak toen beschadigd is.
allemaal oorzaken voor zijn schudden.

Maar op mijn vorige stal stond hij tussen bomen en struiken,vlak bij hoogspanningskabels.
Er ging bijna elke week kunstmest op het gras.
Hij stons samen met een paard die hij niet zo aardig vond.

Nu ik hier sta zijn zijn klachten in de loop der jaren verminderd.
Hier zijn weinig bomen, het,waait altijd een beetje.
Hij staat in een groep,dus flink veel afleiding.

Andere omgeving kan heel veel doen,dat klopt wel.

Appie is de enige die schud bij ons op stal
De andere paarden wel eens tegen vliegjes en er is er een die gaat schudden als je die even laat rennen in de bak.
Maar die is wat stijf ook,zit wat vast in rug/bekken,denk dat dat daar vandaan komt :j

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:15

Je herkent het inderdaad sneller omdat je zelf een headshaker hebt. De typische hoofdpijnblik herken ik ook heel snel.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:00

Geert is in zijn leven al 4x verhuisd van stal. De oorzaak lag echt niet aan de stal maar aan zijn lichamelijke problemen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 23:59

Ik ben eens gaan tellen hoe vaak Nilay is verhuisd... 13 keer in totaal. Hij is bijna 16. Daar schrok ik wel even van. En dan moet hij dit jaar weer verhuizen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 06:29

Wat vaak, mag ik vragen waarom?
Appie is 2x verhuisd in de 20 jaar dat ik hem heb .
En dat was omdat ik ging verhuizen en 1 stalling stopte er mee :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 06:41

Jee wat vaak idd.
Ik heb Wisse nu een jaar of 10 en daarin is hij 4x verhuisd. Een keer omdat de stal mij niet meer beviel, een keer ivm stoppen stal en twee keer ivm verhuizing van mijzelf. Gelukkig went hij overal snel.
Ik merk trouwens geen verschil in omgeving met schudden hier of op de vorige stal. Maar beide zijn stallen tussen de gewassen dus zal ook niet veel verschil zijn denk ik. Ben weleens benieuwd of hij het op de manege waar hij stond voordat hij begon te schudden nu wel of niet zou doen, maar dat ga ik niet testen omdat het mij daar niet meer beviel en ik verhuisd ben dus verder weg woon.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:14

1)Fokker (5maanden)
2)opfok (1 jaar)
3)tijdelijk adres omdat hij te erg verwaarloosd was om naar mij vervoerd te worden (2 weken)
4)stal die er mee stopte (1 jaar)
5) stal waar hij te weinig te eten kreeg. Hij was een wandelend skelet (half jaar)
6) aan huis na verhuizen (1 jaar)
7) opnieuw verhuizen nu geen schuilstal en te weinig ruimte (2maanden)
8) eigenaar bleek toch te weinig plek te hebben (half jaar)
9) geen uitrijgebied en gedoe met eigenaar (1 jaar)
10) aan het bos maar uiteindelijk te ver weg om vol te houden (2 jaar)
11) prima plekje maar ik ging verhuizen (1,5 jaar)
12) te weinig voer en altijd alleen op het land (2 jaar)
13) prima plekje maar ver weg. Ik ging ook weer verhuizen (half jaar)
14) hele fijne plek maar andere eigenaren mogen mijn paard niet (2 maanden)
15) prima plekje maar door blessure niet geschikt meer. Ik moest dagelijks verzorgen maar zat daarvoor minimaal 1,5 uur in de auto (2 jaar)
16) prima plek maar geen uitrijgebied en een aankomende verhuizing later dit jaar...(2jaar)

Het waren er dus zelfs nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:58

Dat is een hele lijst ja :=
Hier vond ik dat ik al veel verhuisd was met de pony's, haha.

Van de fokker naar de 1e eigenaar.
Bij de 1e eigenaar heb ik hem gekocht, daar is hij nog 2 jaar blijven staan.
Toen verhuist naar een doe-het-zelf, daar 2 jaar gestaan, de andere pony is er intussen ook bijgekomen.
Dan verhuist naar een volpensionstal die 2 jaar later naar een nieuwe locatie is gegaan (dus wel een verhuizing, maar geen stalwisseling).
Dus 5 verschillende locaties heeft hij gestaan, hij is nu 23 jaar.

De andere heeft wel wat meer verhuizingen meegemaakt, zelfs enkel degene die ik weet.
- naar handelaar (wat ervoor is gebeurd geen idee)
- van handelaar naar manège
- van manège naar weide (iemand had hem overgenomen)
- van weide naar opvangcentrum
- van opvangcentrum naar adoptieklant
- van adoptieklant terug naar opvangcentrum
- van opvangcentrum naar mij (doe-het-zelf-stal)
- samen met de andere pony naar volpensionstal
- en naar de nieuwe locatie

Qua schudden kan ik me niet herinneren dat ergens verschil maakte. Maar we hebben ook zo'n geschiedenis doorlopen. De eerst stallen stond hij bv. gewoon op gras, omdat de grasallergie nog niet duidelijk was (leek zomereczeem), dat is pas later allemaal duidelijk geworden. Dus is moeilijk vergelijken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:19

Het komt deels door mijn eigen verhuizingen. Van Noord Holland naar Duitsland naar Zeeland naar Noord Holland, naar Zuid Holland en later dit jaar naar Flevoland. Daar hoop ik te blijven. Dus dan krijgt Nilay hopelijk ook een permanente plek.

Hij is begonnen met schudden toen hij op plekje 12 stond. Hij had stress van het vaak alleen staan, stond daar ook 's winters overdag op het land en kreeg heel wisselende kwaliteit ruwvoer.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:22

Misschien is het zo dat als ze eenmaal schudden, ze dat dan ook overal blijven doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:59

Als het er eenmaal in zit kan het wel de kop opsteken bij stress :j
Ik zie dat bij appie wel.
was nu weer een nieuw paard op stal gekomen en hij is dan meteen van de leg

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:24

Hoi! Ik kom even binnenvallen met een vraag....doen jullie paarden allemaal echt schudden of zijn er ook die alleen bijvoorbeeld de teugels uit je handen trekken?

Mijn paard doet namelijk erg veel proesten/niesen/hoesten en doet dat dan het liefst natuurlijk met een lange teugel en haar neus over de grond. Maar op een gegeven moment is dat proesten/niesen/hoesten over maar wil ze nog steeds met haar neus over de grond.

Ze is 2 weken terug Cranio behandeld en over 4 weken komt ze weer. Het proesten en zo is wel minder geworden en ik kan ook wel stukjes normaal rijden, maar toch blijft ze nog wel maar haar neus naar de grond willen.

Herkent iemand dit ook als echt headshaken?

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, zit op mijn werk en begin zo onderhand toch een beetje de hoop op te geven dat dit goed gaat komen *\o/*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:33

Ja. Dat is fase 1 of 2 bij ons.

Nilay begint met een gespannen mond, dan neus wrijven en tegen dingen aan staan (dat kan de grond zijn), briezen, dan kleine knikjes, onrustig worden, groter schudden, naar zijn zij bijten, bevriezen en alleen nog maar schudden. Hij verzet in die laatste fase geen stap meer tenzij hij weet dat hij de stal in kan vluchten. Dan gaat hij zo hard mogelijk.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:21

Hmmm verkeerde smiley gebruikt zie ik :=

Oké dus toch wel iets van headshaken dus, was er al bang voor -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:40

Hier ook herkenbaar, het graag laag bij de grond lopen :j
Het proesten en briesen ed is hier nu niet meer door de medicatie, maar daarvoor inderdaad ook veelvuldig aanwezig.

Vandaag nog eens bij de pony's geweest, de ene op 2 pilletjes gaat echt goed, totaal niet meer benauwd gezien sinds ik 2 pilletjes ben gaan geven. Heel anders dan vorig jaar, hoewel het nu natuurlijk niet meer echt heel warm is. Even afwachten nog maar.

De andere .. tja .. dat blijft een raar verhaal. Op zich gaat hij wel goed (qua loopneus en proesten ed) maar het schudden is echt niet normaal op dit moment. Geen idee waar dat ineens vandaan komt. Verder is hij wel vrolijk en wil hij wel, maar toch is het schudden echt storend en natuurlijk niet fijn voor hem. Nu maar naar 12 pillen gegaan, we zullen het zien. Maar ik heb zo het idee dat het niks meer uithaalt, alsof het maximum behaald is zeg maar. Vind het ook gek dat ik nu zo hoog moet gaan terwijl hij vorig jaar op het max op 7 pillen ofzo stond en in vergelijking minder last had. Hoewel ik nu wel denk dat het een moeilijke periode is, misschien zwakt het nog wat af ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:48

Proud justify.
Laat je paard verder goed nakijken...
Dat laag lopen is dat alleen onder het rijden of ook los?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:24

ellepel schreef:
Proud justify.
Laat je paard verder goed nakijken...
Dat laag lopen is dat alleen onder het rijden of ook los?

Ik heb het idee vooral met rijden. Los sowieso niet en met longeren loopt ze wel laag maar dat deed ze altijd al wel.

Ze staat onder controle van mijn osteopaat nadat de dierenarts niks heeft kunnen vinden.

Ga ook nog even een ander zadel proberen, heb het idee dat dat toch niet helemaal fijn ligt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:47

Kijk daarbij dan ook kritisch naar de pasvorm van hoofdstel en bit. Die worden vaak vergeten. Maar kunnen van grote invloed zijn.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:51

Malenka schreef:
Kijk daarbij dan ook kritisch naar de pasvorm van hoofdstel en bit. Die worden vaak vergeten. Maar kunnen van grote invloed zijn.

Heb een Micklem hoofdstel en Myler bit welke beiden goed passen maar zal voor de zekerheid nog eens kritisch kijken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:34

Willen jullie kijken om een nieuw topic aan te maken?