[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:51

Ik doe hem ook niet af. Lars heeft een dusdanige vorm van eczeem dat ik hem niet af durf te doen. Ik zet hem wel in de inloopstal (schaduw).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:19

Ik had zo tussendoor even een vraag voor de eczeem paard/pony's eigenaren.
Mijn merrie heeft eczeem, in lichte vorm gelukkig. Nu schuurde zij voorheen manen en staart, maar na het gebruik van Skincalm merk ik wel verbetering. Haar staart hoef ik niks meer aan te doen en in haar manen werkt het opzich ook prima. Echter heeft zij wel een stuk van 20cm waar zij de jeuk blijft houden. Eigenlijk vind ik dat best wel wat gek, je zou jeuk verwachten over de gehele manenkam en niet op 1 plek. Of hebben die van jullie ook meestal meer jeuk op 1 plek van de hals ipv over de gehele manenkam?

Op de vraag terugkomende van temperatuur en deken. Mijn merrie houdt hem gewoon op, hoe warm het ook is. Nu zitten wij aan de rand van bos en heide en meer dan genoeg vliegend ongedierte. Dus voor haar eigen rust zonder lek gestoken te worden blijft zij onder haar deken. Nu moet ik daar wel bij vermelden dat wij, ondanks haar eczeem, het prima met alleen een vliegendeken af kunnen :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:23

Deken blijft absoluut op bij mijn Shetlander merrie Barbie, anders heet ze zich binnen een maal tot bloedens te opengeschuurd. Maakt mij niet uit welke temperatuur, als ze zich openschuurt komen daar ook weer gewone vliegen eitjes in leggen. Ze hebben wel schuil/schaduw gelegenheid.
Haar donker zwartbruine maatje het Shet-ruintje Bartje heeft nergens last van. Die heeft dan ook geen ZE.

wendy1987

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:55

Bij mij blijft die ook op.. maar ze staat nu ook meer binnen door het weer. Vanmorgen even buiten geweest maar al snel weer binnen gezet. Op t zand is t keiwarm. Aankomende week gaan ze vroeger naar buiten en begin vd middag weer naar binnen. En anders had ik haar binnen gehouden en in avond even naar buiten.

En ik geef veel elektrolyten met dit weer als ze zo zweet.. Beter zweten dan jeuk idd!!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:18

Die van mij houd de deken ook op. Ik moet wel zeggen dat ik haar rond het middaguur naar binnen haal. Ze staat wegens blessure op een postzegel stukje zand en daar is het bloed heet.

Inx, mijn merrie heeft ook maar op een deel jeuk. Het eerste stuk helemaal niks, pas net over de helft begint de jeuk tot aan haar schoft.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:28

Die van mij staat met vliegendeken ipv eczeemdeken, dat scheelt echt heel veel in warmte.
Gaat wel vroeg in de middag naar binnen en s'avonds naar buiten is geen optie met die van mij (vanwege mugjes).
Schuurt niet, dus laat lekker de vliegendeken op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:51

welmoed__ schreef:
Die van mij houd de deken ook op. Ik moet wel zeggen dat ik haar rond het middaguur naar binnen haal. Ze staat wegens blessure op een postzegel stukje zand en daar is het bloed heet.

Inx, mijn merrie heeft ook maar op een deel jeuk. Het eerste stuk helemaal niks, pas net over de helft begint de jeuk tot aan haar schoft.

Ahá, dus zo raar is dat niet dus :-)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:54

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft denk ik een vorm van zomereczeem. Ik heb hem een eczeemdeken gekocht maar hij blijft schuren maar wel heel veel minder dan zonder deken. Kan ik dit nog oplossen?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:58

Yenni schreef:
Hallo allemaal,

Mijn pony heeft denk ik een vorm van zomereczeem. Ik heb hem een eczeemdeken gekocht maar hij blijft schuren maar wel heel veel minder dan zonder deken. Kan ik dit nog oplossen?

Wanneer heb je de deken opgelegd? Als een pony eenmaal jeuk heeft blijft dat een flinke tijd aanhouden. Volgend jaar goed optijd beginnen met de deken, dan krijgen de mugjes geen kans en krijgt hij geen(of in elk geval een heeel stuk minder) jeuk.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:48

Faitherr schreef:
Yenni schreef:
Hallo allemaal,

Wanneer heb je de deken opgelegd? Als een pony eenmaal jeuk heeft blijft dat een flinke tijd aanhouden. Volgend jaar goed optijd beginnen met de deken, dan krijgen de mugjes geen kans en krijgt hij geen(of in elk geval een heeel stuk minder) jeuk.

Oke dankjewel, hij heeft de deken nu 2 maanden om denk ik. Heb deze pas gekocht.. heb gister ook zijn manen eraf kunnen scheren omdat deze uitvielen door de warmte onder de eczeemdeken |(

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:57

Yenni schreef:
Hallo allemaal,

Vervelend zeg. Behandel je het verder nog? Wassen met teershampoo helpt bij mijn fjord goed tegen de jeuk. Ook smeer ik om de paar dagen derfen in haar manen en staart.
Wat voer je je pony?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:40

Yenni schreef:
Oke dankjewel, hij heeft de deken nu 2 maanden om denk ik. Heb deze pas gekocht.. heb gister ook zijn manen eraf kunnen scheren omdat deze uitvielen door de warmte onder de eczeemdeken |(

jaa, dan is hij helaas al gestoken. Gewoon zo doorgaan, ik weet niet wat je met je pony doet verder qua trainen? Dat de manen uitvallen is door zuurstofgebrek. Het is goed om zo nu en dan de manen (en de vacht) even te laten luchten, dus de deken even af. Tijdens het rijden bv. Het liefst doe je dat midden op de dag of heel vroeg of heel laat. Niet tijdens de schemering, dan zijn de mugjes heel actief.

Verder inderdaad wat Ootie zegt, is vooral voeding heel belangrijk, teveel gras en krachtvoer maakt het heel veel erger. Misschien even heel kritisch naar je voerbeleid kijken? Het aantal suikers minimaliseren. Wassen (met teershampoo inderdaad) helpt ook goed! Ik gebruik voor de IJslander ook vaak tea tree shampoo, teershampoo haalt de huidschilfers weg en die jeuken ook dus dat zal al een hoop schelen. Tea tree ontsmet, dus bij evt. wondjes en schuurplekjes is dat fijn (uiteraard niet bij grote open wonden).

Heel veel succes! zomereczeem is naar, voor het paard maar ook voor de eigenaar. Als je nog vragen heb mag je ook altijd een pb sturen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:03

Ootie schreef:
Yenni schreef:
Hallo allemaal,

Vervelend zeg. Behandel je het verder nog? Wassen met teershampoo helpt bij mijn fjord goed tegen de jeuk. Ook smeer ik om de paar dagen derfen in haar manen en staart.
Wat voer je je pony?

Ik was hem om de 1 á 2 dagen met tea tree shampoo. Ik moet misschien ook eens naar mijn voer gaan kijken..
Hij krijgt momenteel muesli met zwarte haver en zemelen. Ook krijg hij 3 x per dag een flinke berg hooi van eigen land. Deze pak is op dit moment wat vochtiger. Hij krijg 0.5 kilo muesli op een dag en daarnaast zemelen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:16

Yenni schreef:
Ootie schreef:

Hij krijgt momenteel muesli met zwarte haver en zemelen. Ook krijg hij 3 x per dag een flinke berg hooi van eigen land. Deze pak is op dit moment wat vochtiger. Hij krijg 0.5 kilo muesli op een dag en daarnaast zemelen.

ik heb je even een pb gestuurd

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:54

Hoi!
Ik ben op zoek naar een stevig eczeemdeken welk niet te warm is, nu het lastigste, het is voor een flink breed paard.
Ik wil natuurlijk niet dat het enorm gaat knellen als hij graast. Dat doet nu mijn amigo xl vliegendeken wel helaas.
Hebben jullie tips?
Afbeelding

naomivl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:04

mentjuh schreef:
Hoi!
Ik ben op zoek naar een stevig eczeemdeken welk niet te warm is, nu het lastigste, het is voor een flink breed paard.
Ik wil natuurlijk niet dat het enorm gaat knellen als hij graast. Dat doet nu mijn amigo xl vliegendeken wel helaas.
Hebben jullie tips?
[ [url=m/ARe4yA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou eens kijken bij thebighorseshop :)
Weet zelf niet hoe of wat maar daar hebben ze alles voor grote en brede paarden

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:05

Master UV deken is ook wel goed. Heeft een heel wijde hals die lekker slobbert, alleen valt hij vrij klein en zul je zeker 2 maten groter moeten bestellen. Het is een 'overhethoofd' pyjamageval maar dat went snel.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:35

Super bedankt voor de tips, ik ga even kijken! De master had in zijn maat 1 maand levertijd maar misschien 2 matern groter niet.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:43

Al een tijdje niks gepost hier.. even zitten lezen en zie dat de meeste van jullie de eczeemdekens op laten.. ik heb nu toch een gewone vliegendeken besteld en krijg ik morgen binnen.. wel met hals.. maar die van mij loopt 24/7 buiten en overdag is er alleen in de schuilstal schaduw.. Ik geef bewust alleen daar hooi zodat ze uit de zon staat en sproei de stal zodat het koel blijft maar de komende dagen word het 34+... Ik vind het toch wel lastig.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:28

Mijne blijft aankomende dagen binnen. Ze gaat alleen naar buiten als ik er ben. Paar dagen is t even niet anders. Te warm nu en krijg haar ook niet meer koel zonder zweet. Gelukkig is ze braaf op stal dus t moet naar even

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:57

Is een uv werende eczeem deken warmer dan een vliegendeken?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:06

Dit is een uv werende vliegendeken. Die is koeler dan mijn rsih. Nu met 25% korting bij horsefitshop. Maar die beschermd niet tegen knutten. Helaas zit die van mij ook onder de dazenbeten met deze deken.
https://www.horsefitshop.nl/vliegendeke ... 12100.html

Een iets koelere deken die wel helemaal dicht is, maar niet de hals en buik volledig beschermd is de amigo aussie.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:32

Hoi, ik kom even binnen vallen. Ik wil de Derfen bestellen maar nu zie ik bij de paardendrogist Original en Soft. Welke kan ik het beste nemen? Wat is het verschil eigenlijk? Weet iemand dat hier?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:20

de derfen clear is handig als je een paard heb met lichte manen/staart de gewone derfen geeft een bruinige kleur aan lichte manen/staart

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 07:54

Aha, de mijne heeft een zwarte staart dus het hoeft niet perse clear te zijn.
Er is dus een lotion clear, soft en original.
Ik ga maar voor de original denk ik. Staan de meeste recensies bij.
Gebruiken jullie ook nog de Derfen Cream?