[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 23:21

Ik twijfel heel erg of mijn paard het syndroom heeft. Mijn onderbuik gevoel zegt wel na vandaag. Toen ik hem uit het land wilde halen toen zag ik hem richting mij lopen en heel erg te schudden. Toen ik dichterbij kwam zag ik wel heel veel vliegen dus wil sowieso een vliegmasker kopen. Maar vermoed ook een allergie omdat hij continu zn snuit aam de zadelhanger wil schuren van zn buurman. Echter zie ik amper een loopneus oid. Ik weet wel dat de vorige eigenaresse een paar dagen voor de keuring aangaf dat haar paard ongelofelijk zich had gestoten aan en stal als schrik reactie op een stalgenoot. Ze gaf later aan dat die een paar minuten zn hoofd scheef hield.. hij is daarna wel verder goedgekeurd in Wolvega klinisch en rontgen.. het gekke vind ik zodra ik bij wijzen van het halstertouw aan klik dat die symptomen van met hoofdschudden ook weg zijn.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 01:03

[***] schreef:
Dat klinkt niet fijn neen.
Heb je al eens gekeken om haar op hooi te houden? Dus van het gras af?

Nu is het hier niet zo erg, hij heeft al die dingen ook wel maar niet specifiek na het grazen. Al durf ik hem toch niet goed lang op het gras te laten maar dat is ook voor de suikers. En de grootste symptomen zijn wel weg met de pillen, proesten ed doet hij niet meer.

Bij hem is het schudden ed zo wisselend dat ik het soms ook niet goed weet. Met grazen krijgt hij wel een loopneus en daar dan last van, maar die loopneus heeft hij soms in de paddock ook. Of krijgt hij tijdens het wandelen. Dus ja .. Ik wil een loopneusbestrijder :+

Hier bij ons in de regio is dat helaas niet mogelijk, geen stallingen met (alleen maar) paddock. De pollen zitten trouwens ook in de lucht, dus of het veel verschil zou maken weet ik niet. En als ze eenmaal last heeft, dan irriteert alles (stof e.d.)

Misschien zou jouw paardje baat kunnen hebben bij Rhino Block? https://www.kno-winkel.nl/nl/rhinoblock ... szalf.html
Ik heb het een tijdje gebruikt maar het was helaas niet afdoende.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 01:07

Malenka schreef:
NRJ, dat hopeloze gevoel ken ik maar al te goed. Ook hier heb ik het wel eens bijna opgegeven. Gelukkig overheersen de goede momenten naar g en kan hij op stal als het echt erg is (daar heeft hij geen last).

Echt erg hè, je wilt ze zo graag helpen. Ik werd er echt radeloos van.
Mijne heeft helaas altijd last, ook op stal. Het enige dat werkt is de ceterizine.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:28

Horzetime,klinkt mij wel als irritatie van de vliegen hoor.
zie bij ons ook wel paarden flink staan schudden, en hun hoofd in de staart van ander paard stoppen.
Na opdoen van vliegenkap is het dan over.
Zou dat eerst proberen :j

k_m

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:54

Zou het wel snel testen want als het echt een shaker is kan je mss nog iets regelen met de vorige eigenaars. Kan zijn dat die klap op zn hoofd toch ook wat heeft losgemaakt..

Ik laat mijn shaker inslapen.. ze heeft ernstige hoefkatrol ontsteking en in combi met het shaken vind ik het niet meer paardwaardig.. ik blijf er wel van overtuigd dat cranio hielp bij mij paard, maar ik heb er nu voor gekozen om het niet af te maken omdat ze door de pijn van de HKO weer harder begon te schudden.. straatje zonder einde zo helaas :(

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:04

k_m schreef:
Zou het wel snel testen want als het echt een shaker is kan je mss nog iets regelen met de vorige eigenaars. Kan zijn dat die klap op zn hoofd toch ook wat heeft losgemaakt..

Ik laat mijn shaker inslapen.. ze heeft ernstige hoefkatrol ontsteking en in combi met het shaken vind ik het niet meer paardwaardig.. ik blijf er wel van overtuigd dat cranio hielp bij mij paard, maar ik heb er nu voor gekozen om het niet af te maken omdat ze door de pijn van de HKO weer harder begon te schudden.. straatje zonder einde zo helaas :(

;( Y;(

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:16

Sterkte k_m. Dat is een zware maar hele eerlijke beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:10

Hehe bah k_m, wat naar ;(
Maar zeker wel een eerlijke beslissing, soms kan je er gewoon niet tegenop. Sterkte Y;(

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:48

Oh k_m wat erg :(:) Heel veel sterkte. De beste beslissing voor je paard, maar dat is een schrale troost Y;(

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:49

Ja pff echt heel verdrietig ben er zelf wel echt kapot van.. Maar dan staat ze er gisteren weer zo bij..

Dan weet je gewoon dat het zo niet verder kan..

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:06

Heel veel sterkte K_m. Als ik je zo hoor maak je echt de juiste keuze!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:04

Heel veel sterkte.

Ik herken wel dat door pijn of stress het schudden toeneemt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:16

K_m wat erg,wist niet dat jouw paard hoefkatrol ontsteking,had?
Dan kwam het schudden dus grotendeels daar vandaan,heb daar al meer van gehoord dat het uit de benen kwam.
Vreselijk om dan de beslissing te moeten maken,maar voor jouw paard wel eerlijker.
Je hebt gedaan wat je kon.ik wens je heel veel sterkte.. :(:)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:21

Ik wist tot 3 weken geleden ook niet dat ze het had.. Vandaar dat de beslissing ook nu zo ineens komt. Heb ook het idee dat het wel eens samen kan hangen.. Ook de cranio gaf aan dat ze door dan de last daarvan weer heftiger kan gaan shaken..

Het shaken alleen kon ik nog mee leven, maar 2 ongeneeslijke dingen niet. Dan zal het toch wss het een of het ander zijn of alles tesamen. Vind dat niet houdbaar.. Bedankt voor de lieve berichtjes!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:31

ellepel schreef:
Horzetime,klinkt mij wel als irritatie van de vliegen hoor.
zie bij ons ook wel paarden flink staan schudden, en hun hoofd in de staart van ander paard stoppen.
Na opdoen van vliegenkap is het dan over.
Zou dat eerst proberen :j

Ja wil dat morgen eens proberen. Ga er vandaag een bestellen. Het was zodra ik hem pakte ook zo weer voorbij. Kan ik het van het weekend even observeren en dan kijken hoe en wat. Koop er dan wel een met een netje voor de neus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:02

K_m wat heftig allemaal zeg.
Vind het zo erg voor je!
Het shaken kan zoveel oorzaken hebben.
Kennisje van me had een paard wat dus achteraf kissing spines bleek te hebben...die stond op stal ook gewoon te schudden
Je moet er ook maar net achter komen wat nou eigenlijk de oorzaak is.
vaak kom je daar niet eens achter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:57

Ach nee wat erg, sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:20

Pff k_m, dat is het inderdaad niet als je paard er zo bij staat -O-
Dan heb ik hier eigenlijk niet te klagen...

Vandaag trouwens een heel andere pony dan 2 dagen terug, volledig droge neus in de paddock. Toch gek hoe die pillen altijd een paar dagen nodig hebben bij een dosisverhoging. Had naar aanleiding van die zalf nog eens vaseline geprobeerd. Dat had ik nog liggen maar werkte pre-ceterizine niet, misschien nu wel, als het de loopneus kon tegenhouden misschien de laatste klachten dan ook. Hij laat zo'n dingen superbraaf in zijn neus smeren, maar hij vindt er daarna totaal niks aan. Niks op of in zijn neus voor hem, duidelijk :Y) Echt proesten en briesen, heeft hij dit seizoen nog niet gedaan... Halverwege de wandeling het maar met mijn mouw weer eruit geveegd, haha.

De pillen werken overigens echt wel, besefte ineens dat hij toch een pak minder klachten heeft. Vroeger: loopneus (veel, soms ook wit snot), traanogen, proesten/briesen, schudden, neus krabben (aan muur of been of mens), hoesten, benauwd, reactie op stof (hoesten), hoesten bij aandraven, sloom, afwezig, ...
Wat hij nu nog heeft: minieme loopneus, soms krabben maar minder, schudden. De rest is allemaal weg. Gek eigenlijk hoe je soms de verbetering vergeet als niet alles weg is. Maar denk dat hij met de pillen zich toch een pak beter voelt, wat je ook kan zien aan het feit dat hij zelf wil gaan wandelen, ondanks dat hij dan wel nog, soms erg heftig, schud.

Zou het kunnen dat een paard ondanks het ongemak toch van dingen kan genieten? Ik heb zelf volgens mij ook een lichte vorm van hooikoorts (met dagen als deze als ik buiten kom gaan mijn ogen prikken, krijg ik daardoor (?) hoofdpijn en een hele droge mond, veel dorst) maar dat houdt mij toch niet tegen om in het bos te gaan wandelen en daarvan te genieten. Zou dat bij paarden ook niet kunnen? Heb dat idee wel bij hem, hij schudt wel en heeft last maar gaat toch graag op pad..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:20

Die van jou staan op een vrij kleine paddock toch?
Denk dat het dan sowieso wel leuk is om er uit te gaan :o

Maar toen ik appie nog reed en hij veel schudde was hij ook altijd erg voorwaarts en vrolijk.
Had eigenlijk dan ook het idee dat het meer irritant voor hem was dan dan hij er pijn ofzo van had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:11

Klopt, maar er zit nog veel terrein tussen de paddock en de weg om te gaan wandelen. Er is ook keuze tussen bv de poetsplaatsen of binnenpiste, waar we dingen kunnen doen terwijl hij minder last heeft. Of dan nog buiten de longeerpiste waar lekker kan gerold worden en andere leuke dingen gedaan. Maar toch kiest hij om verder te gaan en de straat op om naar bos/veld te gaan. Dat bedoelde ik ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:25

Vandaag is Nilay Cranio Sacraal behandeld. Eens zien wat het doet. Volgende week de tandarts en dan twee weken later weer cranio.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:57

Hebben jullie wel eens je paard verhuisd naar een andere locatie om te zien of het shaken dan minder werd of ophield?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:15

Niet perse daar voor. Maar Nilay is wel vaak verhuisd en ik merk echt wel verschillen per plek.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:20

Die van mij schudt pas sinds ze op de huidige stal staat, maar heb daar nooit de link in gelegd.
Intressante vraag, erg benieuwd naar andere antwoorden.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:01

Dat vroeg ik omdat er bij ons op stal alweer 2 paarden zijn die spontaan zijn begonnen met headshaken. Er staan er nu 5 op de 17.... en in het verleden hebben we ook diverse headshakers op stal gehad. Die zijn ook bij ons op stal begonnen met shaken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen verband is met iets. Begroeiing? Bemesting? Bollenkwekers in de omgeving met gif of zo?