[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:25

Ik zou nooit beginnen aan een paard waarvan ik van tevoren weet dat het schud. Datzelfde geld voor zomereczeem. Beide worden door zo veel factoren beïnvloed en kunnen zulke ellendige klachten geven... Het is dat ik Nilay al zo lang heb, het echt een schat van een paard is en ik hem het niet aan wil doen dit ook nog bij een nieuwe eigenaar te moeten doorstaan. Maar ik zou heel graag van de ellende afkomen die er bij komt kijken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:34

ellepel schreef:
Weet je ook wat voor olie het is?

Young living oliën, en daar zijn twee varianten opgesteld die ik nu gebruik.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:07

Ik zou er niet aan beginnen tenzij je het paard al kent en anders enkeltje slager wordt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:28

Ik zou willen weten waarom het paard schud.
denkt de huidige eigenaar dat het pollenallergienis of is dat onderzocht?

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het zo is dat er geen paard is met alleen maar pollenallergie.
Meeste paarden hebben toch wel meer problemen :j

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:46

Bij mijn paard zijn een stuk of 5 verschillende dierenartsen geweest en geen een weet hoe het kan dat ze schudt, maar vorig jaar had ik het idee dat het minder was, het was echt een duidelijke periode dat ik er even niks mee kon.
Op dit moment schudt ze wel ietsjes meer dan in de winter, maar niet ernstig.
Ik zat me wel te bedenken dat toen ze begon met schudden, ze op een stal stond waar erg veel teken waren. Op deze stal zijn er een stuk minder en we staan hier nu bijna 3 jaar en in al die tijd heb ik pas 1 teek gezien bij haar.
Zou het kunnen dat dit hier iets mee te maken heeft?
(en geen zorgen, ik heb haar op de vorige stal iedere dag gecontroleerd op teken en ze meteen weggehaald als ik ze zag)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:47

Met Nilay gaat het nog steeds heel goed. Zowel met zijn eczeem als met het hoofdschudden amper last. Maar! Ze staan nog niet op het gras. En ik denk echt dat het iets is in het verwerken van gras dat bij hem de klachten doet verergeren. Mocht dat zo zijn dan ga ik voor de komende verhuizing op zoek naar een plek in een Paddock Paradise of andere actief stal zonder gras.

Steentje46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:40

Mijn paard heeft er ook nog steeds zo last van. 1x behandeling gehad in Utrecht PENS maar ik weet het niet meer want hij heeft het nog steeds. Weet iemand meer over dat artikel van de Universiteit in Bristol?
Zo te lezen iets natuurlijks wat je over het eten doet??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:57

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:27

Steentje46 schreef:
Mijn paard heeft er ook nog steeds zo last van. 1x behandeling gehad in Utrecht PENS maar ik weet het niet meer want hij heeft het nog steeds. Weet iemand meer over dat artikel van de Universiteit in Bristol?
Zo te lezen iets natuurlijks wat je over het eten doet??

Zowel osteo/cranio/massage behandelingen alsook anders gaan trainen olv Lisette Dirven heeft mijn paard vreselijk geholpen. Was absoluut niet meer rijdbaar en kan nu al 20min rijden zonder schudden. Stond met wind de hele dag te shaken. Nu vooral als ie aandacht wil of zenuwachtig is. Maar ons traject is dan ook nog niet klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:34

Het is mooi weer.. jippie .. :roll: :')
Heb hem maar opgehoogd naar 10 pillen, op hoop van zegen. Hij was niet super slecht, maar vond hem toch te slecht om het zo te laten dus hopelijk helpt de extra boost hem net over de streep. Heb ook maar meteen een nieuwe bestelling geplaatst want het gaat hard zo met de doosjes, ze waren ineens op :o

Bij de andere pony helpt het trouwens ook echt wel, die staat nu op 2 pilletjes per dag en vandaag totaal niet benauwd met dit weer, en ook geen loopneus (normaal heb je als die een tijdje op de poetsplaats staat echt 25 plekken op de grond waar een druppel gevallen is :+ nu niks.. ). Dus denk dat het benauwd zijn van hem toch ook een soort allergie is .. maar hij is geen typische headshaker (af en toe eens een knik alsof er een vlieg zijn neus in vliegt, maar niks in vergelijking met de echte headshaker).

Wat ik wel gek blijf vinden is dat de pony zoveel last kan hebben, zo enorm schudden op de wind en op vliegen en noem het maar, totdat hij met z'n neus in het gras zit. Had hem na de korte wandeling even op de weide gezet en daar heeft hij geen enkele keer geschud of zelfs maar zijn hoofd uit het gras gehaald, terwijl op een bepaald moment zijn hoofd helemaal zwart zag van de vliegen := En als je iets met hem aan het doen bent en er durft nog maar 1 vlieg in zijn buurt rondvliegen dan wordt hij al bijna hysterisch ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:11

Zag pas reclame.. zou zoiets kunnen werken bij een paard?
https://www.farmaline.be/apotheek/beste ... neusspray/

Heb geen idee hoe groot het flesje is en hoe makkelijk te verstuiven.
Maar omdat ik het idee blijf hebben dat hij vooral last heeft van een jeukende loopneus.. misschien iets om te doen voor het wandelen/rijden, als extra hulp? Al weet ik niet goed hoe ik zijn neus moet snuiten na toediening :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:12

Hoofd laag is geen klachten.
Appie doet het uit zichzelf als hij veel schud.
Dan gaat hij met zijn neus op de grond staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:14

Klopt, hij wandelt ook met hoofd laag en dan gaat het ook beter, maar alsnog slaat hij dan soms omhoog, of gaat aan zijn been krabben of dergelijke. En soms gaat dat hoofd laag ook niet om 1 of andere reden en dan is het heel erg. Maar neus in het gras en alles verdwijnt als sneeuw voor de zon en niks irriteert hem :+

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:44

Dank je, daar heb ik een aantal jaar geleden al naar gekeken maar is niet meer verkrijgbaar (ook niet via DA). Ik heb toen ook wel iets met pufjes geprobeerd, voor mensen, maar dat flesje was zo klein dat het bijna in zijn neusgat kon :') Daar kwam volgens mij gewoon niet voldoende uit om iets te doen. Maar met die reclame van Physiomer dacht ik 'misschien'..

Zou het ook kunnen dat ze resistent worden tegen Cetirizine? Of dat het maar tot een bepaald punt werkt ofzo? Hij krijgt nu 10 pillen per dag (wel pas begonnen en het heeft altijd een paar dagen nodig) maar nog enorm veel last. Volgens mij is het nu wel de zwaarste periode voor hem, met de natuur die helemaal in bloei schiet en zag dat ze ook al gras aan het maaien waren ... Kan me herinneren van voorgaande jaren dat hij in april/mei het ook altijd heel moeilijk had, maar dat dit richting zomer toch weer wat afzwakt. Maar toch, het is niet leuk om hem zo te zien, zeker niet als je er zoveel pillen induwt ... Hoewel het wel puur loopneus en daardoor jeuk lijkt, want hij is nog alert, eigenwijs en loopt vlot. De jaren voor de pillen werd hij als hij last had heel sloom en suf. Dus ze doen volgens mij wel iets, maar die loopneus en irritatie daarvan krijg ik niet opgelost en dat is echt wel vervelend -O-

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:48

Mijn paard heeft een serieus trauma opgelopen door het gebruik van een neusspray. Dat doe ik echt nooit meer.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:14

Neusspray nog niet geprobeerd, maar denk niet dat ze me dit in dank afneemt >;)
Dit jaar is het wel echt ernstig met de pollen. Ik zit nu al op 30 pilletjes per dag :wow:
Edit: ik denk wel dat ik gedurende het seizoen probeer af te bouwen. Maar voor nu doet het zijn werk.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:18

Ook al dacht ik dat headshaking kwam door het zadel vermoed ik toch dat het de vliegen en zon is. Van de week een afspraak bij een cranio. Denk ook dat ik een netje ga proberen.. heeft iemand een goede voor op de wei? Het liefst ook om zn snoet? Hij lijkt niet echt geïrriteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:29

30 pillen :wow: Dat durf ik echt niet ...
Hier nu op 10 per dag, wat ik in verhouding al héél veel vind, maar durf echt niet meer hoger te gaan. Weet wel dat het in theorie geen kwaad kan, maar zo heel veel onderzoek is er ook niet naar gebeurd dus ik weet het toch allemaal niet. En vraag me ook af of het wel allemaal zin heeft als je er zoveel in moet stoppen om ze goed te houden.

Iets voor in de neus heb ik niet zo'n schrik voor, al blijft het toch voorzichtig zijn. DA zei toen ook dat ik het kon proberen maar wel moest opletten, maar hij leek er totaal geen problemen mee te hebben. Maar heb het ook maar een paar keer geprobeerd en weet natuurlijk niet hoe hij op andere middelen zou reageren. Zou wel fijn zijn als het zou helpen...

Netjes kan ik je niet mee helpen HorseTimeXL, die van mij wil niks op zijn neus :+

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:40

[***] schreef:
30 pillen :wow: Dat durf ik echt niet ...
Hier nu op 10 per dag, wat ik in verhouding al héél veel vind, maar durf echt niet meer hoger te gaan. Weet wel dat het in theorie geen kwaad kan, maar zo heel veel onderzoek is er ook niet naar gebeurd dus ik weet het toch allemaal niet. En vraag me ook af of het wel allemaal zin heeft als je er zoveel in moet stoppen om ze goed te houden.

Het is voor mij óf dit, óf mijn paard laten inslapen. Ze heeft er zo veel last van, dat het anders geen paardwaardig bestaan meer is...
En verder merk ik niets aan haar dat ze last heeft van bijwerkingen van de cetirizine.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:14

Je moet wat he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:36

Ja, ik weet het wel dat je keuzes moet maken. Hoe zit het dan met de symptomen bij jouw paard als je zegt dat het zo erg is?

Want hier op zich denk ik dat het wel meevalt, zeker als ik hem verder met rust zou laten. In zijn paddock of in de weide lijkt hij er weinig last van te hebben. Het is echt als we het bos/veld in gaan en hij in beweging komt dat hij last lijkt te hebben. Uiteraard is het zonder pillen waarschijnlijk nog erger.. denk ik..

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:10

Mijn paard heeft een graspollen allergie, voornamelijk voor engels raaigras en diverse grassoorten die normaal goed zijn voor paarden.
Zij kan dus, zodra het seizoen begint, niet meer normaal funtioneren. Het lijkt wel, als ze staat te grazen, of er niets aan de hand is maar zodra ze dan een stukje verderop loopt zie je het meteen. Neus afvegen, proesten, hoofdschudden, tikken met het hoofd alsof ze elektrische schokken krijgt, rennen, met de neus dicht bij de grond gaan staan. Bovendien is ze absoluut niet haarzelf qua karakter, ze zoekt constant steun en weet niet wat ze met zichzelf aan moet. Het is gewoon verschrikkelijk om te zien |( Ik heb op het punt gestaan om haar in te laten slapen en heb al héél veel dingen geprobeerd, maar het enige dat werkt is de ceterizine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:46

Dat klinkt niet fijn neen.
Heb je al eens gekeken om haar op hooi te houden? Dus van het gras af?

Nu is het hier niet zo erg, hij heeft al die dingen ook wel maar niet specifiek na het grazen. Al durf ik hem toch niet goed lang op het gras te laten maar dat is ook voor de suikers. En de grootste symptomen zijn wel weg met de pillen, proesten ed doet hij niet meer.

Bij hem is het schudden ed zo wisselend dat ik het soms ook niet goed weet. Met grazen krijgt hij wel een loopneus en daar dan last van, maar die loopneus heeft hij soms in de paddock ook. Of krijgt hij tijdens het wandelen. Dus ja .. Ik wil een loopneusbestrijder :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:47

NRJ, dat hopeloze gevoel ken ik maar al te goed. Ook hier heb ik het wel eens bijna opgegeven. Gelukkig overheersen de goede momenten naar g en kan hij op stal als het echt erg is (daar heeft hij geen last).