Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
[***] schreef:Voor longeren gebruik je hetzelfde hoofdstel? Of een ander?
Lijkt aan de hand van je verhaal toch iets met het hoofdstel te zijn, omdat hij er ook voor wegdraait en dat eerst niet deed. Die van mij doet dat ook met (neus)maskers die hij niet fijn vindt
Wat ook kan, omdat hij het met longeren niet doet, is de teugelvoering. Misschien teveel contact? Of te weinig? Of te wisselend? Of ... Misschien laat je ze op het einde wel te los wat hij niet fijn vindt. Ik noem maar wat. Sommige paarden zijn daar gevoelig op.
Wat ook zou kunnen is dat het minder met het hoofstel te maken heeft maar eerder met stress die opgebouwd wordt tijdens het rijden en niet bij het longeren. Dit kan door de omgeving zijn, al dan niet andere paarden, het rijden op zich, wat je vraagt, ....
Dat zijn zo de eerste dingen waar ik aan denk. Het kan ook door de haken zijn en dat het nog even tijd nodig heeft om te beseffen dat het geen pijn meer doet

k_m schreef:Wat ik van mijn cranio begrijp, pollen allergie kan, maar het kan ook zijn dat de zenuw overprikkeld is en dat de pollen dit triggeren, zoals bv mijn paard met regen. Die heeft ook geen regen allergie, maar wel over gevoelig omdat die zenuw gewoon zo overprikkeld is. Kan best zijn dat als de zenuw wat gekalmeerd is de ‘allergie’ ook kalmeert. Het is eerder een trigger want de zenuw blijft de oorzaak.
En dat is volgens mij het (noord)oosten. Ik dacht dat dit was omdat er vanuit het oosten, dus over land, meer pollen meegevoerd werden. Maar misschien is het ook wel de wind zelf. Interessant.