[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:48

Exum schreef:
Ik rij inderdaad dressuur. Dus dat houdt in dat ik dit hele outdoor seizoen weer niet kan starten... terwijl ze gewoon prima een proefje kan lopen met masker

Heb je al eens geprobeerd om ceterizine of loratadine te geven?

Die van mij heeft naast een neusnetje, enorm veel baat bij anti-allergie tabletjes.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:11

Dag, ik reageer eigenlijk nooit op bokt, ben al wel sinds begin lid. Heb een aantal pagina's doorgelezen, ben benieuwd naar ervaringen. Mijn pony is een headshaker als de zon schijnt. Gisteren had hij zijn eerste dag. Om 16.00 heb ik hem binnen gehaald, want ik vond het te zielig. Hij snapt zelf niet dat ie in de schaduw moet gaan staan. Schraapt overal zijn neus tegen en briest en proest. Eenmaal in de stal is het headshaken meteen over. Een neusnetje heb ik geprobeerd maar a. Zakte steeds af en b. Kon ie niet meer fatsoenlijk mee eten of drinken.
Wat doen jullie om je pony te helpen? Zomereczeem heeft ie ook nog eens, dus hij staat helemaal ingepakt in de wei, arm ding.

opisop_shop

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:21

Dan lijkt mij dat je iets tegen UV moet gebruiken en niet tegen pollen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:21

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:35

opisop_shop schreef:
Dan lijkt mij dat je iets tegen UV moet gebruiken en niet tegen pollen?
Dank je, dat begrijp ik. Ik geloof ook niet dat ik iets tegen pollen gebruik? Neusnetje (is tegen uv) vond hij erg vervelend.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:12

[***] schreef:
Voor longeren gebruik je hetzelfde hoofdstel? Of een ander?
Lijkt aan de hand van je verhaal toch iets met het hoofdstel te zijn, omdat hij er ook voor wegdraait en dat eerst niet deed. Die van mij doet dat ook met (neus)maskers die hij niet fijn vindt ;)

Wat ook kan, omdat hij het met longeren niet doet, is de teugelvoering. Misschien teveel contact? Of te weinig? Of te wisselend? Of ... Misschien laat je ze op het einde wel te los wat hij niet fijn vindt. Ik noem maar wat. Sommige paarden zijn daar gevoelig op.

Wat ook zou kunnen is dat het minder met het hoofstel te maken heeft maar eerder met stress die opgebouwd wordt tijdens het rijden en niet bij het longeren. Dit kan door de omgeving zijn, al dan niet andere paarden, het rijden op zich, wat je vraagt, ....

Dat zijn zo de eerste dingen waar ik aan denk. Het kan ook door de haken zijn en dat het nog even tijd nodig heeft om te beseffen dat het geen pijn meer doet ;)

Hmm gister is er een stalgenoot wezen kijken naar het zadel, die een poos heeft meegelopen met een zadelmaker. En die zij dat het zadel totaal niet lekker ligt. Hij ligt eigenlijk over de schouder waardoor hij beperkt wordt in zijn bewegen. En als je hem achter de schouder legt dan ligt die meer op z'n rug, waar geen draagvlak ligt en doordat ik een frontrisee onder het zadell had liggen kan het zijn geweest waardoor hij achter niet helemaal fijn liep en daardoor aan het einde dit gedrag ging vertonen en niet bijvoorbeeld met longeren.. dus afspraak staat met een zadelmaker en tot die tijd even niet rijden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:20

Hier op dit moment twee headshakers op stal. Familie van elkaar, dus het zit duidelijk in the family :=
Ik merk dat ze beide veel overeenkomsten hebben, veel jeuk op de neus ( altijd oveal aan af willen vegen ook) extreem reageren op vliegjes op het hoofd en na enkele minuten onder het zadel begint het continue hoofdschudden. Met bepaalde dagen waarbij de zon specifiek schijnt wordt het idd een stuk heftiger.
Beide hebben standaard een oornet en neusnetje om en ik gebruik sinds kort voor de ene merrie een soort homeopatische olien. Ik ben er normaal totaal niet van, maar onder het motto ‘ erger zal het net worden’ geef ik het een kans.
Ik moet 1 olie elke dag door haar voer doen om haar intern te ondersteunen, en heb een pollentrio olie gekregen welke ik 2x per dag op bepaalde lichaamsdelen moet wrijven. Of het gaat werken zal ik de komende maanden moeten bekijken, maar ze ruikt nu wel steeds onwijs lekker :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:30

Weet je ook wat voor olie het is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:41

Interessant! Ben benieuwd naar hun resultaten en of het dan gewoon algemeen op de markt komt of enkel via dierenartsen ofzo.

Ik vraag me eigenlijk af hoe het met pollenallergie zit. Is dat ook een overgevoeligheid van de zenuw? Want ik heb bij die van mij het idee dat het vooral de loopneus is die kriebelt/irriteert en dat ze daar dan van gaan schudden omdat ze niet steeds kunnen krabben en schuren. Een paar jaar terug heeft de DA de zenuwen rond zijn ogen getest (dacht dat hij niet goed meer zag) en toen reageerde hij totaal niet gevoelig, terwijl ik dat wel zou verwachten middenin het seizoen..

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:33

Wat ik van mijn cranio begrijp, pollen allergie kan, maar het kan ook zijn dat de zenuw overprikkeld is en dat de pollen dit triggeren, zoals bv mijn paard met regen. Die heeft ook geen regen allergie, maar wel over gevoelig omdat die zenuw gewoon zo overprikkeld is. Kan best zijn dat als de zenuw wat gekalmeerd is de ‘allergie’ ook kalmeert. Het is eerder een trigger want de zenuw blijft de oorzaak.

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:52

k_m schreef:
Wat ik van mijn cranio begrijp, pollen allergie kan, maar het kan ook zijn dat de zenuw overprikkeld is en dat de pollen dit triggeren, zoals bv mijn paard met regen. Die heeft ook geen regen allergie, maar wel over gevoelig omdat die zenuw gewoon zo overprikkeld is. Kan best zijn dat als de zenuw wat gekalmeerd is de ‘allergie’ ook kalmeert. Het is eerder een trigger want de zenuw blijft de oorzaak.

Dit is inderdaad lastig vast te stellen. Bij mijn paard lijkt er ook sprake van een pollenallergie. Maar ik heb wel het idee dat door andere triggers zoals zon en vliegen het op sommige dagen erger is. Hier krijgt hij ook cranio. Daarnaast probeer ik te voorkomen dat de zenuw overprikkeld raakt. Hij staat met een masker op in de wei. En op heftige dagen rij ik in de binnenbak of na zonsondergang. En altijd met oornetje. Na mei is het hoogtepunt hier meestal weer voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:36

Hmm, het blijft een moeilijke puzzel ..
Hier lijkt echt vooral jeuk de oorzaak van de (over)last te zijn, hoe minder vochtig zijn neus is, hoe minder last hij lijkt te hebben. Maar tegelijk reageert hij ook wel hevig op vliegjes en andere dingen rond zijn hoofd. En op wind... Dus misschien toch algemeen overgevoelig door die zenuw en dat hij bepaalde dingen gewoon niet kan hebben. Eénmaal het pollenseizoen voorbij maakt het allemaal niks uit, doorgaans zijn er dan ook nog maar weinig vliegbeesten maar dan nog. Wind of regen of andere toestanden maakt dan allemaal niet uit.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:53

Kan het zijn dat paarden met een pollenallergie gestrester/onrustiger oid zijn doordat ze last hebben van hun allergie? Dat vroeg ik mij af. Ik vermoed dat mijn paard een lichte vorm heeft. Tref hem nu steeds vaker s avonds op stal aan (overdag op de wej) dat zijn ogen getraand hebben en een klein snotneus en dat hij af en toe zijn neus wil wrijven oid. Maar daarnaast ook dat dat die onrustiger is. Gelukkig met rijden en longeren niet echt hoofdschudden en op de wei is hij ook rustig maar zie hem toch wel steeds even zn neus wrijven. Met rijden aan het eind. Zit er aan te denken om Puur Pollen te geven.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:25

Ik vind mijn paard idd ook gestresster als hij er meer last van heeft

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:31

Bij mijn paard is het zo dat de pollenallergie de neus irriteert en ze dan op álles gaat reageren: wind, zon, regen, sterke geuren, stof etc.
En ja, daar word ze zeker gestresst van.
Zodra echter het seizoen voorbij is, zijn ook alle klachten weg als sneeuw voor de zon.
Nu met de ceterizine kan ik het goed onder controle houden gelukkig.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:26

Hm ja hij reageert nu ook op van alles sinds hij overdag weer op de wei staat. Vandaag trof ik hem weer met prut bij zijn ogen. Tijdens het longeren weinig last maar toch.. heb die puur pollen besteld. Ben erg benieuwd. Lees er toch wel goede verhalen over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:21

Kwam een stukje tegen over de trigeminus en wind?

--dat de noordoosten wind de aanleg voor trigeminusneuralgie, ook wel aangezichtszenuwpijn, direct kan uitlokken.
Als ik met mijn rechter gezichtshelft in de krimpende noordoostenwind heb gestaan, dan ervaar ik enkele uren later dat begin van de aangezichtspijn.
Vanuit de nek trekt die pijn bij mij door naar de middelste en bovenste tak van de drielingzenuw, de trigeminus, zodat ik een pijnlijk gevoel rond de ogen en over het hoofd krijg.
Die zenuw is dan zo gevoelig, dat je de huid van het gezicht nauwelijks kunt aanraken en graag je haar laat voor wat het is, omdat aanraking van de haren zelfs erg pijnlijk is.
In Duitsland wordt op een bio-fysisch instituut al enige jaren onderzoek gedaan naar de relatie windrichting en lichamelijke ontregelingen.
Een ding is al boven water gekomen: de lucht die ons omringt heeft een bepaalde ionisatiegraad.
Dat wil zeggen, dat de lucht meer of minder electrostatisch is geladen.
Bij een noordoostenwind bezit de lucht een zeer hoge electrostatische lading, of wel een hoge ionisatiegraad.
Sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor, met name in hun zenuwstelsel.---

Wie weet zit het bij de paarden ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:31

Oh, dat zou mij niet verbazen.
We hebben in het veld windmolens staan, en afhankelijk van welke richting deze staan weet ik al of er meer of minder kans is op een goede dag. De wind kan dus echt uit de 'verkeerde richting' komen :j En dat is volgens mij het (noord)oosten. Ik dacht dat dit was omdat er vanuit het oosten, dus over land, meer pollen meegevoerd werden. Maar misschien is het ook wel de wind zelf. Interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:34

Nou heb ik dit wel van een pagina geplukt waar ik wat vraagtekens bij heb hoor.
Staat ook gewoon ontzettend veel onzin op internet.
Maar in de loop van de week word het warmer,denk dat de paarden dan toch wel ook wat meer klachten krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:32

Dat sowieso. Maar hier maakt de windrichting in ieder geval wel verschil, wat ook de reden moge zijn ;)

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:44

Goedemiddag allen,

Zelf heb ik totaal geen ervaring met paarden die een pollenallergie hebben . Momenteel staat een nakomeling van mijn merrie te koop in Duitsland , omdat hij op de huidige plek teveel last heeft van de pollen. Ik was niet actief opzoek naar een paard maar kwam via via bij hem terecht en ik heb het niet los kunnen laten.

Echter ben ikzelf woonachtig in cadier en keer , open weide waar geen wilgen en berken staan(huidige eigenaresse gaf aan dat hij hier het meeste last van heeft) . In hoeverre is het haalbaar om een paard met deze allergie te houden in Limburg , is het eerlijk naar het paard toe..

Ik lees veel verschillende dingen en natuurlijk zal de ernst van de allergie bij elk paard anders zijn. Maar wellicht zijn er mensen met paarden en deze allergie die mij kunnen adviseren hierover .

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:47

Ik zou het niet aandurven. Zoals hierboven gezegd kan het allergie zijn maar vaak is het een overprikkelde zenuw en ik denk dat we allemaal kunnen bevestigen dat je daar echt niet blij van wordt! Het paard schud dan ook neem ik aan? Ik zou er in ieder geval erg voorzichtig mee zijn.. als ze hem al weg doen hier om zal het wel echt problemen geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:10

Poeh, objectief gezien zou ik zeggen: begin er niet aan. Het is echt veel ellende, zowel voor paard als eigenaar. Tegelijk kan je een paard natuurlijk wel goed krijgen als een behandeling aanslaat, en kan een paard het best nog leuk hebben (voor zover je dat als mens kan beoordelen).

Ken je het paard persoonlijk? Of alleen op papier? Als je het paard al kent en er een klik mee hebt is het anders denk ik dan wanneer je het gewoon op papier een leuk paard vindt. Bij dat laatste zou ik er denk ik niet aan beginnen. Bij dat eerste ligt het wat moeilijker.

Het hangt er ook vanaf hoe fel het paard er last van heeft. Is het alleen specifiek op die bomen en heb je die niet in je buurt is het al anders dan wanneer je paard op alles reageert. Het is moeilijk om zo via internet te zeggen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:03

Ook ik woon in Limburg. Dat er geen van die bomen om de wei staan, zegt helaas niets. Pollen kunnen ver vliegen (net als zaden), soms wel 2 km verder op. Het enige dat je zou kunnen doen, is proberen of het hier beter gaat met het paard.
En inderdaad als het niet beter gaat is het doffe ellende voor jou, het paard en je beurs. Dus ik zou het goed overdenken of het dat waard is.