[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:36

ellepel schreef:
Welke deken heb je er op?
Vlechten kan helpen,maar ik spray regelmatig met antiklit, of gebruik speciale gel dat de manen wat glad zijn en de deken zo minder haren af breekt :j

Deken van QHP

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:21

Jets schreef:
Hier een deken via Marktplaats van Horsegear. Ik vind hem eigenlijk net te groot, maar toch maar proberen. Ben benieuwd of ze hier ook ergens schuurplekjes van krijgt. De rambo zorgt voor plekken op de borst, de bucas op de buik en bij zo'n bruine deken blijft er steeds een stukje hals kaal. Als dit niks is wil ik nog een Shires proberen, hoewel ik die wel heel erg op de Horsegear vind lijken. Weet iemand of dat dezelfde is? Ben ook benieuwd naar de Eczeemdeken Epplejeck Itch Free Full Neck. Als dat het allemaal niet is weet ik het ook niet meer :P

[ [url=m/t3A8Ef.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook de horsegear erop liggen nu. Deze geeft tot nu toe alleen wat schuurplekken bij zijn flank, maar durf de buikflap niet veel losser te doen, ivm dat hij er dan makkelijk in haakt met rollen.
De EJ heb ik ook gehad, was ook best fijn. Iets minder dicht dan de horsegear. Wel had mijn paard daar snel een winkelhaak in gemaakt, doordat beenriemen niet elastisch waren.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:36

Hoi, mijn paard heeft ook eczeem en heeft een hoofdkap nodig. Maar het kapje dat we eerst hadden (https://www.agradi.nl/premiere-eczeemhoofdkap-grijs.htm) heeft nu een maat dat helemaal niet meer op mijn paard past, terwijl dat eerst wel was. Een ander kapje is ook mogelijk, maar ze vindt zo'n gaas weer niet fijn. Welke kap lijkt op die we eerst hadden maar heeft wel een goede pasform? Weten jullie iets?

Babbelaar20

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:50

Hier voor het derde jaar horsegear. Binnenkant begint te slijten dus er komt volgend jaar een nieuwe maar hij is helemaal heel nog en ligt goed op mijn haf.

Hij is trouwens nog steeds helemaal jeuk vrij *\%/* gister zelfs een dag zonder deken gestaan!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 17:51

De manen van mijn pony worden steeds dunner door de hals van mijn eczeemdeken (van QHP). Niet door het schuren want hij schuurt alleen zijn staart. Hebben jullie tips?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:31

Ik heb hier nog een overbodige Rambo Sweet Itch Hoody deken liggen maat 5.0/152 is hier nog iemand in geïnteresseerd ?

@Yenni zit de deken niet te strak misschien om zijn hals?
Ik weet niet of de manen ook lang zijn maar je zou ze ook in vlechten kunnen doen.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:59

Hetzelfde hier bij de voorpluk.. wordt dunner en dunner.. komt echt door dr deken

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:25

Nee als hij zijn hals omlaag heeft zit de deken echt los om zijn nek. Zijn manen zijn ong 2 handbreedtes breed

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:27

2 weken geleden ongeveer heb ik een voorzichtig positieve reactie geplaatst over het effect van hennepzaad en CBD olie op mijn zeer heftige eczemer. Inmiddels ben ik in een soort van jubelstemming!! De jeuk is zeker met 50% verminderd, al een poosje geen nieuwe wonden, het geschop naar zn buik is minimaal. Zonder deken durf ik nog niet maar ik ben hier zo blij mee! En ponylief ongetwijfeld ook. Merk ook dat ie wat meer energie heeft nu hij niet meer zoveel energie hoeft te steken in die ellendige jeuk.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:35

Dat klinkt goed natasja!

Hebben jullie ervaring met biergist? zou ook helpen tegen jeuk?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:48

Super Natasja dat je resultaat ziet met de hennepzaad en de CBD olie +:)+
50% vermindering van jeuk is best al veel.

Assebassie, ik geef BT-biergist bij van Leiber. Ik bestel het in Duitsland bij een Grenzlandwinkel en haal het daar ook op.
De laatste keer in Nederland betaalde ik 55 euro per 25 kilo, dat is alweer een paar jaar terug. Net over de grens betaal ik voor dezelfde zak nog steeds 30 euro.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:29

Na het lezen van de links in de op zit ik toch nog met wat vraagjes, misschien zitten er hier mensen die er nog antwoord op weten.

Mijn pony, 20, geen recente verhuizingen of wijzigingen in dieet, heeft sinds een tijdje jeuk, en een gevoelige huid. De jeuk is bij haar manenkam, maar vooral ook de onderkant van haar hals. Geen kale plekken, wel haren die beschadigd zijn door het overmatige schuren. Haar manen zijn lichtelijk beschadigd maar haar staart is intact. Wel is ze er duidelijk niet erg gelukkig mee, met poepscheppen stalkt ze me in de hoop dat ik haar kriebel. Het is natuurlijk niet zo erg als paarden die zich tot bloedens toe schuren maar ik word er verdrietig van haar zo te zien.

Ook kreeg ze laatst opeens kale plekken op de plaats van het dekje, volgens de da een overgevoelige reactie van de huid, moet nu na elke rit het dekje wassen met hypoallergeen wasmiddel. Ze is hierna nog niet bereden dus geen idee of dat helpt.

Ik ga vandaag de plekken insmeren met derfen, om haar symptomen te verlichten, maar ik baal er zo van dat ik niet snap waar die jeuk vandaan komt. Het is een beetje een zorgenkindje, niks levensbedreigends maar ze kwakkelt al tijden.

Kan een paard op latere leeftijd nog zomereczeem ontwikkelen? Of moet ik het elders zoeken?
De da had het wel over bloedtesten, om een oorzaak te vinden, ze of iets anders, maar gaf ook eerlijk aan dat dat heel duur is en dat het niet zeker is dat ze iets vinden...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:30

Ja, een paard kan op latere leeftijd nog zomereczeem ontwikkelen. Echter het is vaak voergerelateerd bij oudere paarden. Rond hun 20e krijgen ze meer behoefte aan extra mineralen en vitamines. De opname uit voer wordt bij een ouder paard o.a. minder. Vooral Zink krijgen ze op oudere leeftijd meer behoefte aan maar het is verstandig om het totaalpakket vitamines en mineralen wat te verhogen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:33

Ik denk geen zomereczeem hoor.
Kijk of je eens een paar dagen achter elkaar die plekken kunt wassen met een middel,als betadine shampo/scrub, hibiscrub.

Wat voer je allemawl
Staat je dier ook op het gras?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:39

Bedankt voor jullie snelle antwoorden. :):)

Ze krijgt in principe al vitaminekorrel voor een paard, maar ik zou dat nog op kunnen voeren, misschien verdelen over de dag zodat ze het beter opneemt.

Ik voer dus enkel vitaminekorrel, drupje chevivit voor vit e, en lijnzaadolie.
Ze stond op het gras, maar is er sinds een dag of 10 af. De eerste dagen dacht ik dat het overging, maar dat was dus helaas niet zo.

In de winter scheer ik haar ook al, omdat haar vacht zo dik word dat het verstikt. In het voorjaar had ze ondanks het scheren aardig wat jeuk. Er gaat ergens iets niet helemaal lekker dus. :\

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:36

Ik ga de mijne een tijdje helemaal van het gras afhouden. Kijken of dat werkt. De afgelopen week was een klein drama -O- Zelfs 2 balken van de paddock door midden door zijn gejeuk -O-

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:48

Mijne krijgt nu anderhalve maand geen gras meer. Echt niets. Jeuk gaat zoveel beter nu. Heel af en toe eens iets jeuk maar dat is zo veel minder erg dan continu wat t eerst was... gras was ook echt een veroorzaker bij haar. Vliegjes ook. Maar gras ook

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:11

Ik merk ook dat gras een van de hoofdoorzaken is van zijn eczeem.
Door een blessure kan hij dit seizoen nog niet mee naar de wei. Hij is nu hersteld maar wil het niet opzoeken en zoals op zoveel plekken is het gras zo goed als op.
Hij heeft zoveel minder jeuk!

Hij heeft ook continu zijn deken op en mocht tot voor kort niet zoveel.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:20

henny_w schreef:
Assebassie, ik geef BT-biergist bij van Leiber. Ik bestel het in Duitsland bij een Grenzlandwinkel en haal het daar ook op.
De laatste keer in Nederland betaalde ik 55 euro per 25 kilo, dat is alweer een paar jaar terug. Net over de grens betaal ik voor dezelfde zak nog steeds 30 euro.

Dat is goedkoop Henny!, ik heb het van horsefitshop en vond het ook niet duur maar nog steeds veel duurder dan die van jou!
En wat is de reden dat jij het geeft, jeuk of iets anders?
Hoeveel geef je dan?

Ik geef het aan mijn arabier die hb is geweest, mest is veel beter nu, en de andere met jeuk krijgt het ook, merk niet zoveel verschil bij haar, 't ging al goed, ze moet wel een vliegendeken op, maar gaat dan heel goed, dus vroeg me af of er mensen zijn die het specifiek voor de jeuk geven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:49

assebassie schreef:
Dat is goedkoop Henny!, ik heb het van horsefitshop en vond het ook niet duur maar nog steeds veel duurder dan die van jou!
Hoeveel geef je dan?

Ik geef het aan mijn arabier die hb is geweest, mest is veel beter nu, en de andere met jeuk krijgt het ook, merk niet zoveel verschil bij haar, 't ging al goed, ze moet wel een vliegendeken op, maar gaat dan heel goed, dus vroeg me af of er mensen zijn die het specifiek voor de jeuk geven.

Ik geef het voor de algemene gezondheid. BT-biergist werkt positief op de darmen en hoe optimaler de darmwerking is des te beter gaat de rest zoals o.a. de huid. Er zitten meerdere B vitamines in en dat is positief voor hoef, huid en haar. Ik heb het idee dat ze ook veel sneller erdoor verharen.
Momenteel geef ik ongeveer 25 á 30 gr. per dag per paard. In de winter minstens het dubbele.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:59

henny_w schreef:
assebassie schreef:
Hoeveel geef je dan?

Ik geef het voor de algemene gezondheid. BT-biergist werkt positief op de darmen en hoe optimaler de darmwerking is des te beter gaat de rest zoals o.a. de huid. Er zitten meerdere B vitamines in en dat is positief voor hoef, huid en haar. Ik heb het idee dat ze ook veel sneller erdoor verharen.
Momenteel geef ik ongeveer 25 á 30 gr. per dag per paard. In de winter minstens het dubbele.

Ok dank je!
Heeft dus wel degelijk zin om het te blijven geven, haar mest/darmwerking was al goed, maar sinds ik het geef nog beter :j . ze wordt steeds gezonder :+ .
Kun je het langdurig geven?, las ook weer ergens dat je dit tijdelijk moet geven, waarom kon ik niet achter komen :o? .

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:53

De meningen zijn verschillend of je BT-biergist constant kunt voeren of kuursgewijs.

Hier staat extra info over biergist, weliswaar in het Duits: https://www.masterhorse.de/expertentipp ... uer-pferde

Zo las ik een tijdje terug van een Arabierenstoeterij dat ze al een aantal jaren het hele jaar rond BT-biergist bijgeven. Ik kom op internet meer tegen dat het continu gevoerd wordt dan kuursgewijs.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:01

@Assebassie,

Als je deze link aanklikt en dan wat naar beneden scrollt zie je enorme lappen tekst over Biergist en BT-biergist van ene Moebe. https://www.pferd.de/threads/98663-wiev ... n-fuettern

Er staat ook duidelijk in wat er aan mineralen en vitamines in zit.
Ik zal er een klein stukje uit kopieren.
Het werkt het positief op:

bei Magen-Darm-Probleme, Koliken, Kotwasser etc.
und zur Darmsanierung nach Antibiotikagaben
bei Hufproblemen
bei Haut- und Fellproblemen
bei Stoffwechselproblemen und Leberkrankheiten
bei Untergewicht zur Verbesserung der Nährstoffverwertung
bei Eiweiß- und Phosphormangel bei älteren Pferden
bei Konzentrationsschwäche und zur Stärkung der Nerven
zur Verbesserung der Fruchtbarkeit

Vitamine
Vitamin E: 0,1 mg
Vitamin H: 0,02 mg
Vitamin B1: 13 mg
Vitamin B2: 4 mg
Vitamin B3: 40 mg
Vitamin B5: 8 mg
Vitamin B6: 4,3 mg
Vitamin B9: 0,8 mg
Vitamin B12: 0,02 mg

Mineralien
Natrium: 80 mg
Kalium: 1410 mg
Kalzium: 50 mg
Magnesium: 230 mg
Phosphor: 1800 mg
Schwefel: 350 mg
Eisen: 17,5 mg
Zink: 8 mg
Kupfer: 3,3 mg

Inhaltsangabe einer Mischung 40% Bierhefe und 60% Biertreber:

31,0 % Rohprotein
7,0 % Rohfett
9,5 % Rohfaser
6,5 % Rohasche
1,5 % Lysin
0,6 % Methionin
0,3 % Calcium
1,0 % Phosphor

Carl123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:08

moonprayer schreef:
ben bang , nouja, weet eigenlijk zeker dat mijn paardenkind ook zomer exceem heeft.
heb nu een deken besteld, hopelijk past hij. de DA. gaf aan als het heel erg was kon hij "cortison"? geven, maar eenmalig, hij vind het zelf niks. op internet hoor ik ook niet veel goeds. Dus eerst de deken maar proberen.

op de vorige stal had hij niks, we zijn verhuisd nu 2 maanden geleden. en sindsdien jeukt hij zijn manen eraf, op 1 plek. zijn staart een beetje. Ik vind het nog meevallen, (wel doodzonde van zijn mooie lange manen :( )

Als het voedsel gerelateerd is, hij kreeg pabo grow voor jonge paarden , maar te weinig kuilgras / hooi (was droog paardenkuil van prima kwaliteit, maar te weinig, 's middags een beetje en 's avonds een beetje) en op de Wei stond geen sprietje meer alleen modder.

nu krijgt hij ongelimiteerd paardenkuil, stro en gras in de wei. maar geen brok meer, enkel een handjevol.

wel overdag op de wei en voor het donker weer binnen.

Onmiddelijk pavo stopzetten als je paard je lief is...ik heb bijzonder nare ervaringen met pavo. Twee veulens die er ziek van werden en gingen schuren, lusteloos, dikke benen en paar tientallen jaren geleden, mijn eerst gefokte veulen, kort nadat ik pavo ging geven, ocd gekregen. Pavo=nooit meer!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:16

henny_w schreef:
@Assebassie,

Als je deze link aanklikt en dan wat naar beneden scrollt zie je enorme lappen tekst over Biergist en BT-biergist van ene Moebe. https://www.pferd.de/threads/98663-wiev ... n-fuettern

Ik voer al een paar jaar TWM horsemix samen met wat Vitalbix. Dat is BT-gist met lijnzaad en probiotica en dergelijke. Ze krijgen 50 gram per dag ongeveer en de shet de helft. En een handje hennepzaad, dat vinden ze heerlijk. De bak is schoon uitgelikt.

Al met al weinig jeuk, geen mok, geen rasp, glanzende vacht en sterke hoeven.
Toen mijn Tinker destijds nog op een standaard pensionstalling stond met voordroog, 's nachts op stal was het een heel ander verhaal. Jeuk, slappe mest, paar plekjes mok, wel eens mijt, rasp...
Dat alles verdween als de zon bij 247 buiten en hooi. Alleen in het voorjaar is het oppassen met vers gras, dan jeukt de manenkam wat, ook door knutten. Dan is het strikt afgebakend hoeveel gras ze krijgen. Nu lopen ze onder een gewone vliegendeken, nog steeds op heel hoog geel 'gras', en nauwelijks jeuk.