Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:09

Stik kom net van de Boerenbond af!
Ik heb da gebeld en volgens hem zit er exact hetzelfde in de prascend als die andere ( ben effe naam kwijt en zit op gsm) en hij adviseert eerst halve tablet om
Flink effect te krijgen en daarna pas kwart..
Ga volgende week eerst foto van hoeven laten maken en dan beslis ik verder.

Flowq

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:11

Is dat wel lang houdbaar dan? Ik doe dan namelijk een eeuw met z'n zak. En kun je het blijven doorvoeren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:13

Josefien schreef:
Stik kom net van de Boerenbond af!
Ik heb da gebeld en volgens hem zit er exact hetzelfde in de prascend als die andere ( ben effe naam kwijt en zit op gsm) en hij adviseert eerst halve tablet om
Flink effect te krijgen en daarna pas kwart..
Ga volgende week eerst foto van hoeven laten maken en dan beslis ik verder.

Ja en dat flinke effect is dus dat je paard potentieel lekker veel bijwerkingen heeft. Prascend heeft als bijsluiter de omgekeerde wereld t.o.v. pergolide. In de bijsluiter van pergolide heeft jarenlang gestaan dat je langzaam op moet bouwen. Prascend gelooft in een soort van kickstart, met alle bijbehorende bijwerkingen .. Die begint juist met 1 pil en bouwt dan af..

Het is prima dat je een tijdlang een halve tablet gaat geven en dat je daarna ooit afbouwt naar een kwart. Maar om naar de dosis van een halve tablet te komen is het juist ook van belang om even rustig daarnaar toe op te bouwen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:14

Citaat:
[quote="fargo"

Dat dunne is zeker van cushings, want ze teren in op hun spieren door de overproductie van cortisol en daarnaast hebben ze last van suikerziekteachtige verschijnselen wat op de langere duur een dunner paard oplevert..
En dat dunne pak je dus eigenlijk ook niet perse aan met meer voer maar door de oorzaak weg te nemen dan doen ze het op dezelfde hoeveelheid voer wel weer goed.. Dus inderdaad monnikspeper en als dit niet voldoende zou blijken te zijn toch prascend..

Fargo,
De oorzaak wegnemen... Hoe bedoel je dat precies?
Die van mij deed het over de zomer (op het gras) goed maar nu, met de overgang op kuil, gaat het qua kont/spieren achteruit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:24

diana1 schreef:
Citaat:
[quote="fargo"

Dat dunne is zeker van cushings, want ze teren in op hun spieren door de overproductie van cortisol en daarnaast hebben ze last van suikerziekteachtige verschijnselen wat op de langere duur een dunner paard oplevert..
En dat dunne pak je dus eigenlijk ook niet perse aan met meer voer maar door de oorzaak weg te nemen dan doen ze het op dezelfde hoeveelheid voer wel weer goed.. Dus inderdaad monnikspeper en als dit niet voldoende zou blijken te zijn toch prascend..

Fargo,
De oorzaak wegnemen... Hoe bedoel je dat precies?
Die van mij deed het over de zomer (op het gras) goed maar nu, met de overgang op kuil, gaat het qua kont/spieren achteruit.

Als de overproductie van cortisol niet onder controle wordt gebracht door het geven van prascend dan wel provarium breeding of een combinatie daarvan dan blijft een paard interen op zijn spieren door de te hoge hoeveelheid cortisol die het lijf produceert en blijft produceren..

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:10

Dat van die kickstart zei da ook en ik ben daar ook nooit van, ik bouw alles op, zeg ik ook altijd tegen mijn klanten!
Ik heb net de Puur hormoonbalans gegeven en ze at het smakelijk op!
Ze liep prima mee naar stal, waar ze nu opdroogt om haar nieuwe dekentje te kunnen passen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:27

Jemawi schreef:
Voor de geinteresseerden:

Ik heb onlangs contact gehad met Pavo betreft een voeradvies voor mijn paard (33, Cushing)
Per 1 november komt Pavo met SpeediBeet op de markt. Laag in suikers en in 10 tot 15 minuten te weken.
Daarnaast gaat mijn paard de PodoGrow krijgen.

Citaat:
Wat betreft de bietenpulp. Die van Pavo komt volgende maand op de markt. Bijzondere hieraan is dat deze in vlokvorm is en daardoor heel snel weekt. Hij is al in 10-15 minuten klaar met koud water. Daarnaast zit hier helemaal geen melasse in en daardoor extra laag in suikers. SpeediBeet heet die. De Welkoop krijgt hem inderdaad ook in het assortiment.

Wat een zak gaat kosten, weet ik nog niet. Ik ga het in ieder geval zeker proberen.

Ben benieuwd. Geef nu senior priores. Maar dat gedoe met weken pff

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:34

Ik heb inderdaad ook het gevoel dat paarden veel meer last van bijwerkingen hebben bij Prascend dan bij Pergolide.
Mijn paard staat nog op Pergolide en heeft helemaal geen last van bijwerkingen. Ook niet in het begin.
Misschien moeten dierenartsen daar eens verder onderzoek naar gaan doen ipv domweg opvolgen van wat BI zegt met zijn Prancend!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:42

Is het alleen op recept verkrijgbaar?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:24

Ja.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:34

Moet je dan arts zijn of mag een natuurgeneeskundige dit ook bestellen :o :7

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:09

Ik ben met mijn ruin van 1.45/ong 400kg begonnen met een half. Aangeraden door DA en stond ook op de bijsluiter. Erg weinig last gehad van bijwerkingen, hij was wat sloompjes geworden maar meer niet. Sloom was hij sowieso al, dus niks extreems. Nu sinds ongeveer 2 week verlaagd naar een kwart pilletje, en hier doet hij het een stuk beter op. Vanmiddag in de stromende regen een buitenrit gemaakt en meneer liep als een of andere showhengst te draven, kop d'r op en strekken maar. Hij lijkt zich met de dag beter te gaan voelen :)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:28

Maar mijn shetje weegt maar 100 kilo dan kan ik die toch geen half tabletje geven, veel te veel!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:30

Dan zeker niet nee!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:17

Ik zet haar net net haar nieuwe ongevoerde deken van Nika (maat 118 :D ) buiten in de paddock en ze liep een stuk vlotter, vanavond voor de 2e keer de Hormoonbalans gegeven, in wat spelt met grasvlok en ook weer at ze het lekker op..

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:26

Hallo,

Ik wou ook hier nog even vertellen dat ik mijn 28 jarige cushinger Fanny op 4 oktober in heb laten slapen.
Ze was op (zowel geestelijk als lichamelijk), en ze had er geen plezier meer in.
Ik ben blij dat ik haar een toekomstige lijdensweg heb kunnen besparen, en dat ze zelf zo duidelijk aangegeven heeft dat het mooi geweest was.

Ik wil degene die mij in het verleden geholpen hebben met goed advies heel erg bedanken, ik heb er veel aan gehad en daardoor Fanny ook!

Ik wens jullie nog heel veel sterkte met jullie cushingers en hoop dat ze op een goede manier oud mogen worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:45

Veel sterkte met je verlies, Hanke_k.

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:40

Sterkte met het verlies Hanke_k

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:01

Sterkte Hanke!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:15

:(:) hanke met het verlies van Fanny

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:17

Sterkte Hanke... Y;(

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:19

Veel sterkte met het verlies Hanke.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:23

Heel veel sterkte Hanke

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:26

Josefien schreef:
Maar mijn shetje weegt maar 100 kilo dan kan ik die toch geen half tabletje geven, veel te veel!

Wat je zou kunnen doen is de helft van het tabletje zeer goed fijnmalen , tussen 2 theelepels.
Doe dit al boven de spiegel zodat er niks verloren gaat.
Leg dat op een spiegel , pak een scheermesje , en probeer 4 gelijke porties te maken.
[doe dit met de gordijnen dicht , want de buren kunnen wat anders gaan denken...]
Plak vervolgens de porties in een klein stukje brood , en je bent voor 4 dagen klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:14

Nammie schreef:
Josefien schreef:

Wat je zou kunnen doen is de helft van het tabletje zeer goed fijnmalen , tussen 2 theelepels.
Doe dit al boven de spiegel zodat er niks verloren gaat.
Leg dat op een spiegel , pak een scheermesje , en probeer 4 gelijke porties te maken.
[doe dit met de gordijnen dicht , want de buren kunnen wat anders gaan denken...]
Plak vervolgens de porties in een klein stukje brood , en je bent voor 4 dagen klaar.

Hahahaha! _/-\o_ ik zie mezelf al helemaal zitten nammie, voor als de prasend tijd straks daar is bij mijn pukkie, maar ik heb hier wel een link gekregen naar lichtere tabletten pergolide; https://www.efarma.nl/pages/search.asp?QR=pergolide
Wellicht ook een tip voor jou Josefien?