[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:46

Heb jij een overzichtje van waar je op moet letten? Heb wel eens wat gelezen over lusteloos worden ofzo? Zijn er nog dingen? En mag ik vragen waar jij de cetirizine vandaan haalt? Is er nog een ander, goedkoper, adres dan die grenze? Anders moet ik maar eens een ruimte voorraad inslaan ;)

Hoe heb jij het opbouwen aangepakt? Omdat je zegt dat je meteen doorgezet hebt, heb je er toch een bepaalde tijd tussen gelaten of kon het ook net zo goed 2 dagen achter elkaar zijn dat je omhoog ging?

Zit ook in twijfel over de andere pony, volgens mij heeft die ook een vorm van hooikoorts, maar hij shaked niet. Wel heeft hij een loopneus en traanogen en toen het eergisteren ineens zo warm was had hij het ook benauwd, al leek dat gisteren weer beter. Maar weet nog van vorige zomer dat hij het echt wel moeilijk had qua ademen als het echt warm was (wat het zowat de hele zomer was natuurlijk). Al lijkt hij daar zelf geen last van te hebben, hij wordt in ieder geval niet sloom of dergelijke, hij blijft maar gaan, haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:37

Loopneus an traanogen kan ook gevoelig zijn voor stof en schimmel :j

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:11

[***] schreef:
Heb jij een overzichtje van waar je op moet letten? Heb wel eens wat gelezen over lusteloos worden ofzo? Zijn er nog dingen? En mag ik vragen waar jij de cetirizine vandaan haalt? Is er nog een ander, goedkoper, adres dan die grenze? Anders moet ik maar eens een ruimte voorraad inslaan ;)

Hoe heb jij het opbouwen aangepakt? Omdat je zegt dat je meteen doorgezet hebt, heb je er toch een bepaalde tijd tussen gelaten of kon het ook net zo goed 2 dagen achter elkaar zijn dat je omhoog ging?

Nee geen overzicht. Maar jij kent je paard het beste, dus als je veranderingen opmerkt in gedrag en niets anders is veranderd, dan lijkt me dat het aan de dosering ligt. Ik heb wel eens gelezen over sufheid, maar bij mijn paard merk ik hier absoluut niets van ;)
Die Grenze heb ik in het begin bij besteld, maar was iedere keer uitverkocht of ik kon niet de hoeveelheid bestellen die ik wilde. Koop ze nu gewoon bij de Lidl, helaas niet goedkoper maar wel makkelijker. Als ik boodschappen ga doen neem ik meestal een hele doos mee. Personeel kijkt me altijd vreemd aan :')
Het ophogen heb ik inderdaad aan de hand van naar mijn paard kijken gedaan. Zodra ze haar neus begon te wrijven (bij haar de eerste tekenen van ongemak), 2 pilletjes extra. Dus ik ben begonnen met 2, naar 4, etc. Ging vrij snel inderdaad en soms was het ook al de dag er na.

Trieneke

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:19

[***]: als je poll pad paard googled krijg je het wel. Het is een hoofdstukje wat je aan je halster/ hoofdstel kan vastmaken. Dat zou de spieren vlak achter de oren ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:56

Merci, ga het eens bekijken.

Hier hebben ze volgens mij geen cetirizine in de lidl (België) dus dan toch nog maar eens de voorraad plunderen. Ben nu nog met mijn laatste bestelling van vorig jaar bezig maar die gaat er vlot doorgaan zo.. Is trouwens ook nog best een bedrag wat je per maand kwijt bent als je echt hoog gaat doseren :=

Bij de andere weet ik het niet goed, stof/schimmels zou kunnen maar dan in combinatie met droogte? Want hij staat altijd hetzelfde met hetzelfde strooisel ed en is in de winter niet benauwd.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:49

Iemand toevallig zo een drafsport kap met van die bollen die ik eens zou kunnen testen? Wil er gerust voor betalen natuurlijk!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:32

Mocht de Ceterizine niet voldoende helpen kun je ook Loratadine proberen. Verkrijgbaar bij de drogist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:01

Hier is dat allemaal niet zo makkelijk verkrijgbaar als in Nederland.
Maar de cetirizine helpt wel, merk veel verschil tussen de jaren zonder en dan vorig jaar met. Het is alleen nog wat zoeken met de dosering, omdat hij toch nog steeds 'restklachten' blijft houden (wat vocht uit de neus wat dan volgens mij gaat kriebelen). De grote klachten (traanogen, proesten/briesen, hoesten, benauwd, enorme loopneus, constant stoppen om aan z'n been te krabben, ...) zijn wel weg. Maar misschien is dat gewoon omdat ik niet genoeg durf te geven, en moet ik eens echt omhoog. Dus dat gaan we dit jaar dan maar proberen.

Wel heb ik het idee dat het bij hem altijd een paar dagen nodig heeft voordat een nieuwe dosering effect heeft. Op vrijdag hem op 5 pillen gezet, maar zaterdag was een rampdag. Toch even op 5 laten staan en gisteren had hij een stuk minder last (hij wilde zelfs graag naar buiten en was heel vrolijk en ijverig tijdens de rit). Maar nog niet volledig weg dus toch maar naar 6 gegaan. Was vandaag precies nog wat beter (stond buiten te slapen toen ik aankwam, terwijl hij als het niet gaat in zijn stal kampeert). Ben nu benieuwd, kan een paar dagen niet gaan wat wel jammer is, maar het is niet anders.

Heb zo geen kap k_m en ken er ook niemand mee. Hoe is het met je paardje intussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:04

Ik had vandaag iets aan de hand .. Toen ik aankwam leek alles helemaal prima, hij stond lekker buiten hooi te eten en was fris en fruitig, had zelfs een droge neus (een héél klein beetje vocht, maar als je er niet op ging staan kijken zag je het niet eens ;) ) dus ik was blij. Vorige keer toen het zo'n prachtig weer was stond hij in de stal te staan en lag zijn hooi grotendeels onaangeraakt buiten dus dat had ik ergens vandaag ook verwacht. Gelukkig dus niet.

Vandaar ook besloten een rondje naar buiten te gaan, hij wilde zelf ook want trok naar de poort ipv mee te gaan naar de poetsplaats. Heb hem dan eerst even in de longeerpiste laten rollen en daarna gaan poetsen en zadelen. Toen we vertrokken werd het anders, ineens na een paar meter ging zijn neus lopen (vocht, geen snot) en heeft hij toch behoorlijk wat last gehad. Kan het zijn dat dit door beweging gestimuleerd wordt? Want lijkt me zo raar dat ineens op 5 meter van stal zoveel meer pollen zijn dan in zijn paddock .. Waardoor krijgt een paard een loopneus? :P

Heb nu voor vanavond nog maar 2 pillen extra erbij gedaan, even een shot. Want het helpt hem wel, hoe meer hij er krijgt hoe minder symptomen, maar het is nog net niet hoe ik het wil. Hij schudt overigens ook wel op beestjes en die waren er vandaag ook genoeg. Volgende keer zijn masker toch maar al op om te kijken of dat wat helpt.

De andere pony heb ik ook maar 2 pillen gegeven, daarvoor kreeg hij er 1 maar was even een paar dagen gestopt omdat ik mij afvroeg of het bij hem wel verschil maakte. Maar ik vond hem vandaag in verhouding zo slecht dat ik eens even wil zien wat meer pillen bij hem doet. Het kost toch niks ofzo :')

Exum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:07

[***] schreef:
Ik had vandaag iets aan de hand .. Toen ik aankwam leek alles helemaal prima, hij stond lekker buiten hooi te eten en was fris en fruitig, had zelfs een droge neus (een héél klein beetje vocht, maar als je er niet op ging staan kijken zag je het niet eens ;) ) dus ik was blij. Vorige keer toen het zo'n prachtig weer was stond hij in de stal te staan en lag zijn hooi grotendeels onaangeraakt buiten dus dat had ik ergens vandaag ook verwacht. Gelukkig dus niet.

Vandaar ook besloten een rondje naar buiten te gaan, hij wilde zelf ook want trok naar de poort ipv mee te gaan naar de poetsplaats. Heb hem dan eerst even in de longeerpiste laten rollen en daarna gaan poetsen en zadelen. Toen we vertrokken werd het anders, ineens na een paar meter ging zijn neus lopen (vocht, geen snot) en heeft hij toch behoorlijk wat last gehad. Kan het zijn dat dit door beweging gestimuleerd wordt? Want lijkt me zo raar dat ineens op 5 meter van stal zoveel meer pollen zijn dan in zijn paddock .. Waardoor krijgt een paard een loopneus? :P

Heb nu voor vanavond nog maar 2 pillen extra erbij gedaan, even een shot. Want het helpt hem wel, hoe meer hij er krijgt hoe minder symptomen, maar het is nog net niet hoe ik het wil. Hij schudt overigens ook wel op beestjes en die waren er vandaag ook genoeg. Volgende keer zijn masker toch maar al op om te kijken of dat wat helpt.

De andere pony heb ik ook maar 2 pillen gegeven, daarvoor kreeg hij er 1 maar was even een paar dagen gestopt omdat ik mij afvroeg of het bij hem wel verschil maakte. Maar ik vond hem vandaag in verhouding zo slecht dat ik eens even wil zien wat meer pillen bij hem doet. Het kost toch niks ofzo :')

Die van mij doet het ook alleen wanneer ze aan het werk moet.
In de stal of paddock niets aan de hand, maar als loopt ze alleen maar een rondje in stapmolen dan gaat ze al los.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:56

A little bit of clear nasal discharge is not uncommon after healthy horses exercise or play energetically.
Owners might also see this type of discharge if a horse has been eating hay, and most of the time this runny nose is simply a harmless result of slight irritation from fast breathing or exposure to low levels of dust.

Zou me er niet druk om maken.
Appie heeft ook wel es meer of minder neusuitvloei...
Die schud ook gewoon als hij stil staat trouwens.
Was vandaag wel over toen ik hem vliegenkap om deed
Als het morgen nog zo is maak ik wel weer een filmpje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:30

Maak me ook niet druk om het vocht op zich, het ziet er ook heel onschuldig uit.
Maar heb het idee dat het hem irriteert, en dat hij daardoor dus jeuk krijgt en gaat krabben en schuren en schudden. En vond het zo gek dat er vandaag niks te zien was, totdat we naar buiten gingen...

@ Exum: bij die van mij heeft het niet met 'werk' op zich te maken. Hij schudt net zo goed in de paddock, en in de winter helemaal niet. Als het alleen gebeurd als je paard iets moet doen zou ik eens kijken of je daar niet een link tussen kan vinden. Schudden kan door zoveel oorzaken komen, waarvan stress er zeker 1 is (naast tig andere dingen dus).

Exum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:57

[***] schreef:
Maak me ook niet druk om het vocht op zich, het ziet er ook heel onschuldig uit.
Maar heb het idee dat het hem irriteert, en dat hij daardoor dus jeuk krijgt en gaat krabben en schuren en schudden. En vond het zo gek dat er vandaag niks te zien was, totdat we naar buiten gingen...

@ Exum: bij die van mij heeft het niet met 'werk' op zich te maken. Hij schudt net zo goed in de paddock, en in de winter helemaal niet. Als het alleen gebeurd als je paard iets moet doen zou ik eens kijken of je daar niet een link tussen kan vinden. Schudden kan door zoveel oorzaken komen, waarvan stress er zeker 1 is (naast tig andere dingen dus).

Wij hebben haar helemaal nagekeken. Het schudden is alleen tijdens het werk buiten. Voornamelijk met lekker weer. Dus vrijwel niet met regen, veel wind of in de winter.
In de binnenzak helemaal nergens last van.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:36

Exum schreef:
Wij hebben haar helemaal nagekeken. Het schudden is alleen tijdens het werk buiten. Voornamelijk met lekker weer. Dus vrijwel niet met regen, veel wind of in de winter.

_O- :')

Klinkt als die van mij. En ik heb sinds een tijdje een Bucas Full face vliegenmasker en het lijkt te werken! *\o/*
Nu 3x een buitenrit mee gemaakt, wind, zon, vliegen en pollen, het was er allemaal, maar Sirocco was heel ontspannen, wat een verademing... had ik dit maar eerder geweten. Al verschillende maskers en neusnetjes geprobeerd, maar dit is de enige waarbij ik duidelijk verschil merk. Zo blij!
Nu hopen dat het zo blijft natuurlijk...

Exum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:39

xsiroccox schreef:
Exum schreef:

_O- :')

Klinkt als die van mij. En ik heb sinds een tijdje een Bucas Full face vliegenmasker en het lijkt te werken! *\o/*
Nu 3x een buitenrit mee gemaakt, wind, zon, vliegen en pollen, het was er allemaal, maar Sirocco was heel ontspannen, wat een verademing... had ik dit maar eerder geweten. Al verschillende maskers en neusnetjes geprobeerd, maar dit is de enige waarbij ik duidelijk verschil merk. Zo blij!
Nu hopen dat het zo blijft natuurlijk...

Die van mij is ook beter met een full fase masker. Het punt bij mij is alleen dat ik haar heb voor de sport en je daar niet mee mag starten.
Ik heb al dispensatie aangevraagd maar er is niks dat ik kan doen

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:38

O, dat is balen -O- . Ik snap dat niet. Het is niet dat je paard er voordeel van heeft als hij het op heeft. Het lijkt misschien niet zo mooi, maar verder heeft het geen invloed op de prestaties, waarom zou je dan niet met masker mogen rijden? Moet de jury het gezicht van het paard ook kunnen aflezen ofzo? Weet iemand dat?

Exum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:04

De reactie die ik kreeg was dat het masker zorgt voor een verminderd zicht.
Waar ik op heb gereageerd dat je anders een ongelukkig en (Geen gezond) paard in de ring hebt dus wat kun je dan zeuren over een masker.
Toen begon hij over de FEI regels. Met andere woorden hou maar op want dit gaat nooit gebeuren...

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:05

:n belachelijk... doe je dressuur?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:27

Hallo, graag zou ik mij willen melden. Ik heb sinds 6 weken mijn eigen paard. het rijden ging eigenlijk best goed. Tot 2 weken geleden dat hij aan het einde van het rijden opeens met zijn hoofd ging schudden, terwijl we nog wel aan het werk waren. Daarna leek het even 2 keer goed te gaan en deed hij het alleen met uitstappen, maar van het weekend was het weer raak dat hij met z'n hoofd schud. Zou dit te maken kunnen hebben met headshaking? Hij doet het verder nergens. Ook niet met longeren met bijzet of in de wei etc. Merk wel dat hij sinds een tijd zijn hoofd wegdraait als ik het hoofdstel in wil doen. Ik wil deze week of volgende week de osteopaat sowieso laten komen. Alvast heel erg bedankt! Hij heeft best wat jeuk na het rijden.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:11

Zou de tanden eens laten nakijken eerst, als je zegt dat die ook het hoofdstel niet goed aan neemt.. heb je een filmpje? HS is heel herkenbaar eens je het kent dus met beeld weten we snel meer of het er op lijkt of niet?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:13

Ja de tanden heb ik vorige week laten nakijken. Zaten behoorlijk veel haken. Bleek, zei de oude eigenaresse, ook 1,5 jaar niet naar de tandarts te zijn geweest. Ik zal even kijken of ik een filmpje heb. Wil ook deze week het zadel laten nakijken.

Hij heeft het echt puur aan het eind van het rijden. Nergens anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:02

Voor longeren gebruik je hetzelfde hoofdstel? Of een ander?
Lijkt aan de hand van je verhaal toch iets met het hoofdstel te zijn, omdat hij er ook voor wegdraait en dat eerst niet deed. Die van mij doet dat ook met (neus)maskers die hij niet fijn vindt ;)

Wat ook kan, omdat hij het met longeren niet doet, is de teugelvoering. Misschien teveel contact? Of te weinig? Of te wisselend? Of ... Misschien laat je ze op het einde wel te los wat hij niet fijn vindt. Ik noem maar wat. Sommige paarden zijn daar gevoelig op.

Wat ook zou kunnen is dat het minder met het hoofstel te maken heeft maar eerder met stress die opgebouwd wordt tijdens het rijden en niet bij het longeren. Dit kan door de omgeving zijn, al dan niet andere paarden, het rijden op zich, wat je vraagt, ....

Dat zijn zo de eerste dingen waar ik aan denk. Het kan ook door de haken zijn en dat het nog even tijd nodig heeft om te beseffen dat het geen pijn meer doet ;)

Exum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:03

Ik rij inderdaad dressuur. Dus dat houdt in dat ik dit hele outdoor seizoen weer niet kan starten... terwijl ze gewoon prima een proefje kan lopen met masker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:05

Stom .... Blij dat ik niks doe waar regels aan vast zitten, ik maak gewoon mijn eigen regels :Y)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:21

[***] schreef:
Voor longeren gebruik je hetzelfde hoofdstel? Of een ander?
Lijkt aan de hand van je verhaal toch iets met het hoofdstel te zijn, omdat hij er ook voor wegdraait en dat eerst niet deed. Die van mij doet dat ook met (neus)maskers die hij niet fijn vindt ;)

Wat ook kan, omdat hij het met longeren niet doet, is de teugelvoering. Misschien teveel contact? Of te weinig? Of te wisselend? Of ... Misschien laat je ze op het einde wel te los wat hij niet fijn vindt. Ik noem maar wat. Sommige paarden zijn daar gevoelig op.

Wat ook zou kunnen is dat het minder met het hoofstel te maken heeft maar eerder met stress die opgebouwd wordt tijdens het rijden en niet bij het longeren. Dit kan door de omgeving zijn, al dan niet andere paarden, het rijden op zich, wat je vraagt, ....

Dat zijn zo de eerste dingen waar ik aan denk. Het kan ook door de haken zijn en dat het nog even tijd nodig heeft om te beseffen dat het geen pijn meer doet ;)

Ja klopt tijdens het longeren totaal niet. Teugeldruk kan het misschien ook wel zijn of de stress.. ik heb ook een klein vermoeden overigens van een maagzweer. Dat wil ik deze week even uitzoeken. Met longeren longeer ik hem met bijzet, met niet veel druk, daar heeft hij totaal geen last. Ook op het moment dat ik afstap, dan stopt het hemdshaken net zoals na even uitstappen is het ook minder.