Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:23

Elisa2 schreef:
Oooow daar zaten we nog over te dubben gister..gingen uiteindelijk voor de halve omdat ze moeilijk in een kwart verdeeld konden worden.Maar dankje voor de tip! dan wordt het toch met een kwart opbouwen..

Graag gedaan hoor! Je kunt het halve pilletje met bijvoorbeeld een scherp aardappelschilmesje in 2-en snijden/breken. Dan heb je toch netjes een kwart pilletje en gaat het net wat rustiger aan, al doe je het maar 3 (tot 5) dagen, dan is de start toch geleidelijker.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:24

Mijn merrie heeft nu 4 kwartjes gehad. En staat iedere ochtend nu te rellen in de paddock om haar pilletje (met een korstje brood, grasbrokje oid er bij). Kwartje pakt ze gewoon kaal aan, geen probleem. De kwartjes die bij het delen verpulverde had ik in een beetje brood gestopt.

De andere pony's beginnen ook door te krijgen dat ze wat krijgt, dus moet daar nog ff wat op vinden. Eerst hooi voeren en dan haar pilletje geven oid, heb er nu 6 om mij heen staan die mij staan te stalken.
Moet binnenkort maar eens een filmpje maken van Judith die staat te bedelen om haar pilletje, echt zo grappig. Ze is normaal zo lief en beleefd ;).

Elisa2

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:31

Ja een geleidelijkere start lijkt me ook beter want hij heeft het behoorlijk heftig al,ben blij met dit topic.

Kan ie straks van 1 kwart per dag naar 2 kwart verdeeld over de dag denk ik he en dan zo heel rustig opbouwen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:47

Elisa2 schreef:
Ja een geleidelijkere start lijkt me ook beter want hij heeft het behoorlijk heftig al,ben blij met dit topic.

Kan ie straks van 1 kwart per dag naar 2 kwart verdeeld over de dag denk ik he en dan zo heel rustig opbouwen..

In principe is inderdaad per kwart opbouwen in 3 tot 5 dagen per stap ideaal. Alleen als het niet lekker loopt, laat je een stap langer duren en gaat pas verder als het weer stabiel is. Om de invloed/impact van de pergolide/prascend te verdelen, kun je het 2 keer daags geven, hebben wij in de starttijd wel een tijd gedaan toen we merkten dat het bij willy toch nog best inwerkte. Maar dat hoeft dus niet persé, je kunt het ook 1 keer daags geven.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:04

Dennis schreef:
Mijn merrie heeft nu 4 kwartjes gehad. En staat iedere ochtend nu te rellen in de paddock om haar pilletje (met een korstje brood, grasbrokje oid er bij). Kwartje pakt ze gewoon kaal aan, geen probleem. De kwartjes die bij het delen verpulverde had ik in een beetje brood gestopt.

De andere pony's beginnen ook door te krijgen dat ze wat krijgt, dus moet daar nog ff wat op vinden. Eerst hooi voeren en dan haar pilletje geven oid, heb er nu 6 om mij heen staan die mij staan te stalken.
Moet binnenkort maar eens een filmpje maken van Judith die staat te bedelen om haar pilletje, echt zo grappig. Ze is normaal zo lief en beleefd ;).

Hahaaha, zie het al voor me! Wat fijn dat je iig iedere ochtend de pil zonder problemen kan geven!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:09

http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age-31.jpg
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age-29.jpg
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... 6699-1.jpg

1e foto is begin maart, daarin is zijn nek lang niet zo dik
2e foto hartje winter.
3e foto enige foto wat ik op dit moment kan vinden

Op de 2e foto, die wintervacht, is wel herkenbaar vind ik.
Argi nu ook al lang haar op haar benen (ik ben niet jaloers :D ) het is ook ander haar.
Ik denk zeker IR/Cushing, al ziet hij er in zijn zomervacht beter uit zo op de foto, minder dik? Maar misschien doe je dan ook meer met hem?
Zou zeker starten met magnesium!

Elisa2, ik heb de 1e 4 dagen een kwart gegeven (dus 1 pil door 4ren) en zit nu op een halve per dag.

Weer een kleine update, heb gisteren weer eens aan Argi "gehangen", ze vond het iig nodig om 2x zo groot te worden en in draf te gaan aan de hand, haar neusgaten blijven nu ook weer gewoon, ipv groot "warm en moe" neusgaten!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:26

Die van mij krijgt geen prascend meer ,maar dat wisten jullie al .
En omdat ze sowieso liep te rommelen met hormoon huishouding en nieren .
Heb ik de keuze gemaakt om de puur hormoonbalans te geven . En dat gaat top nu .
Ze heeft van Den Hoek nog kidney comp gekregen en app ivm lichte lyme waardes .
En momenteel doet ze het heel goed .
Gewicht is oké , uier is leeg , en hengstig is ze normaal .
Onze ruin zag er weer wat leuks in . Zinti hengstig .
Kriebels zijn weg en er groeit weer haar op staart en manenkam .
Hoop die positieve flow te kunnen behouden

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:41

:o @Zinzi_jewel wat fijn om te horen, ik ga die dus ook geven na dat overleg met Erik en probeer zo dus de reguliere medicijnen nog even af te houden (ze is pas 8!) maar ik ga nog even door, vanmiddag weer bioresonantiebehandeling, zal een foto proberen te uploaden ervan.
@Dennis hahaha geinig!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:47

Josefien schreef:
:o @Zinzi_jewel wat fijn om te horen, ik ga die dus ook geven na dat overleg met Erik en probeer zo dus de reguliere medicijnen nog even af te houden (ze is pas 8!) maar ik ga nog even door, vanmiddag weer bioresonantiebehandeling, zal een foto proberen te uploaden ervan.
@Dennis hahaha geinig!

@Josefien, bij Zinzi haar paard is het niet helemaal duidelijk of zij cushings heeft of niet, dus in die zin wijkt zij af van de "grootste gemene deler" bij de behandeling van cushing paarden ;-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:00

Klopt Fargo, feit is wel dat ik idee monnikspeper hier gehoord heb en dat aanslingerde.
En dat ze het daar beter op doet als de prascend.
Plus Monnikspeper pakken goedkoper is.
En verhoogde waardes had ze wel. Dus ja, randgeval.
Heel goed monitoren is noodzakelijk in deze.

En ook ik lees veel nadelige dingen toz prascend tegen voorheen pergolide.
Veel paarden doen het minder op de.Prascend en het lijkt me een goed idee dat die feitjes verzameld worden en richting BI gaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:03

zit er ,behalve de prijs,een verschil tussen prascend en pergolide?
Heeft iemand hier de mogelijkheid(op een lab)om dat eens te laten onderzoeken.
De pillen zien er excact hetzelfde uit.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:14

Ik ga ook eens informeren of de pergolide nog bv in Duitsland te krijgen is, mijn dierenarts heeft daar ook praktijk en heeft vaak andere middelen dan in Nederland

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:15

Voor de geinteresseerden:

Ik heb onlangs contact gehad met Pavo betreft een voeradvies voor mijn paard (33, Cushing)
Per 1 november komt Pavo met SpeediBeet op de markt. Laag in suikers en in 10 tot 15 minuten te weken.
Daarnaast gaat mijn paard de PodoGrow krijgen.

Citaat:
Wat betreft de bietenpulp. Die van Pavo komt volgende maand op de markt. Bijzondere hieraan is dat deze in vlokvorm is en daardoor heel snel weekt. Hij is al in 10-15 minuten klaar met koud water. Daarnaast zit hier helemaal geen melasse in en daardoor extra laag in suikers. SpeediBeet heet die. De Welkoop krijgt hem inderdaad ook in het assortiment.

Wat een zak gaat kosten, weet ik nog niet. Ik ga het in ieder geval zeker proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:25

Jemawi schreef:
Voor de geinteresseerden:

Ik heb onlangs contact gehad met Pavo betreft een voeradvies voor mijn paard (33, Cushing)
Per 1 november komt Pavo met SpeediBeet op de markt. Laag in suikers en in 10 tot 15 minuten te weken.

Dat zou mooi zijn - makkelijker te krijgen dan Dodson&Horrell !
Ben benieuwd naar de suikergehalten!

Zo, ik verdwijn voor een paar dagen naar de UK - doei!!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:28

Heb van Mijtens antwoord gekregen over de suikers en zetmeel in hun voer en gek genoeg komt de dressuur plus er het beste uit..
Voor de nova-mix zijn deze:
Eiwit: 11%
Suikers: 7 %
Zetmeel: 28,5 %
Vet: 5.1%

Quattro (suiker en eiwit sober)
Eiwit: 10,4 %
Suikers: 5%
Zetmeel: 28 %
Vet: 5%

Dressuur plus (voor o.a. paarden met insulineresistentie)
Eiwit: 12 %
Suikers: 5,8%
Zetmeel: 26 %
Vet: 5.5%

Die zou ik zo niet als eerste uit het vak getrokken hebben eerlijk gezegd..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:31

Zinzi_jewel schreef:
Veel paarden doen het minder op de.Prascend en het lijkt me een goed idee dat die feitjes verzameld worden en richting BI gaan

En als dat dan tóch al gaat gebeuren, is het ook het overwegen waard om BI als tips mee te geven:
- pillen makkelijker deelbaar maken of ook pillen van 0,5 mg leveren
- fellere kleur van de pil zodat het toch duidelijker opvalt tussen het overige voer, als een paard zijn pilletje weer eruit gewerkt heeft
- 'lekker smaakje' erin of in ieder geval minder vies maken

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:58

Fargo en Josefien bedankt voor de tips! Ik ga hem magnesium geven, welke raden jullie aan? En waar is die te verkrijgen of te bestellen?

De Gluco Balance ga ik ook naar opzoek!

Ik wil hem dat dus sowieso gaan geven. Vind het erg moeilijk hem zo te zien en er zo machteloos tegenover te staan. Ben benieuwd wat het gaat doen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:17

Hier gebruik ik de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk, staat ook nog veel info op die site trouwens.
Geloof dat je het beste de chelaat of citraat vorm kan geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:33

Caballos schreef:
Hier gebruik ik de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk, staat ook nog veel info op die site trouwens.
Geloof dat je het beste de chelaat of citraat vorm kan geven.

Daar hebben we het regelmatig over ;-) maar ook de goedkopere magnesium van .... guys help me out .. en de Biomag bij de paardendrogist zijn prima. ..........Paardnatuurlijk maar gewoon lekker van je af laten glijden.....

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:45

Magnesiumoxide (gries) van de Welkoop, die bedoel je toch fargo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:58

Douraque schreef:
Magnesiumoxide van de Welkoop, die bedoel je toch fargo?

jawel DIE bedoelde ik

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:44

Wat kost de magnesium bij de welkoop?
En is die speciaal voor paarden?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:47

Dat is magnesiumoxide voor koeien oorspronkelijk maar gewoon te gebruik voor paarden. Volgens mij een zak van 20 kg (of 25 kg) voor 18 euro als ik het goed heb waarvan je slechts een koffielepeltje geeft

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:06

Super bedankt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:06

geerke schreef:
zit er ,behalve de prijs,een verschil tussen prascend en pergolide?
Heeft iemand hier de mogelijkheid(op een lab)om dat eens te laten onderzoeken.
De pillen zien er excact hetzelfde uit.

Volgens BI zelf is het molecuul (de pergolide) exact hetzelfde. Enige verschil zou kunnen zitten in vulstoffen/verhoudingen tussen vulstoffen.