[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:03

Ik ga me hier eens voorzichtig melden. Geen idee of het nodig is, heb er nog geen da bij gehad.
Mijn paard gooit heel het jaar door met zijn hoofd, tijdens het rijden en met het longeren. Wanneer hij in de wei staat of in de stal, doet hij dit niet. Los in de bak, is weer wel een plek waar hij dit doet. Dit lijkt me een vorm van stress/ongenoegen. Laatst wilde ik met hem gaan wandelen en was hij rustig. Toen deed hij het niet. Vervolgens raakte hij opgefokt en begon ook zo te gooien met zijn hoofd. Daar zoek ik eigenlijk niks achter. Maar sinds ongeveer 1,5 week is hij echt enorm aan het proesten. Eigenlijk alleen met rijden en in draf. Hij trekt echt de teugels uit mijn handen en proest dan. Net of er iets zit te kriebelen in zijn neus. Hij trapt overigens niet naar zijn neus.
Hij heeft op dit moment ook over zijn hele lijf jeuk. Dit lijkt me komen doordat hij in de rui is; dit komt namelijk ieder jaar terug.

Zou dit een headshaker kunnen zijn?

Marloezz

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:35

Stuur anders even een filmpje Joman.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:53

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:27

Hier vanmiddag echt heel veel schudden.
Hoe ging dat bij jullie vandaag?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:42

Diva heeft ook wel last hoor. Veel proesten, ook als er opgestrooid wordt in de stal en ze is daar aanwezig.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:04

Mijne gaat na 2 cranio sessies zienbaar beter. Even afkloppen komt nog een 3de sessie aan maar voorlopig echt blij mee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:36

Wat fijn dat het bij jou beter lijkt te gaan :D
Over 2 week komt in elk geval de fysio voor appie.
Hij heeft momenteel echt heel veel last, hij is er zelf ook wat sjaggerijnig van merk ik.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:07

Diva heeft vandaag weer cranio gehad, hoop dat het net zo goed helpt als vorig jaar.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:24

Bij die van mij gaat het redelijk, maar die schudt ook niet. Is eerder veel de neus wrijven en briesen.
Hoeveel lysine moest jij toendertijd geven janouk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:13

https://www.horsetalk.co.nz/2019/03/27/ ... Lub_cWdYRU

Interessant stuk.geeft weer aan hoe belangrijk het is om uit te zoeken waar het schudden vandaan komt.
Maffe bij appie is dat hij meerdere dagen stond te schudden en nadat ik hem 3 tabletjes ceterizine heb gegeven het weer over is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:43

Kun je eigenlijk ook taping toepassen voor pollenallergie bij paarden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:50

Ik heb het wel ergens gezien, en volgens mij was er ook iemand die het geprobeerd had?
Weet niet meer of ik het op bokt zag,of facebook

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:17

Ik dacht dat heb jij vast al geprobeerd haha maar nee dus

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:31

Haha je zou het haast denken he, ik ben zelf wel es getaped door de fysio!
Maar als dat op appie komt is het er denk ik binnen 10 minuten af omdat zijn vriendjes het leuk speelgoed vinden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:09

Taping heb ik volgens mij ook wel iets van zien voorbij komen, maar geen idee meer of iemand dat geprobeerd had of dat het in een andere context was.

Heb je die pilletjes dan 3x 1 gegeven of gewoon 3 ellepel?
Gek dat het dan meteen zo werkt .. Of ja, is wel handig, maar hier gaat dat zo dus niet :+

Hoe zit het hier met de paarden en eventuele pilletjes? Hoeveel zitten jullie nu?
Hier zitten we al aan 5 per dag (gisteren met 5 begonnen) maar vandaag had hij zo enorme last, was echt niet fijn om te zien -O- Bedoeling was een fijne buitenrit want gisteren ging het ook zo heerlijk, maar die beslissing was snel teruggedraaid, was niks met de pony aan te vangen door de last... Echt balen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:20

Nee,gewoon 3 in een keer.
Maar zal wel toeval zijn geweest hoor,gister schudde hij wel weer.

Vandaag is de masseuse voor hem geweest.
Hij zat weer vast in rug,lendenen, zijn hals is een gevoelig punt...en zijn nek echt heel erg
Hij begon bij haar ook spontaan een paar keer te schudden.
Hij staat eigenlijk al vrij lang stil en daardoor is hij okk vrij stijf
Slecht weer,hij had wat rotstraal....dus nou ja..

maar heb nu oefeningen voor inbuigen gekregen en ik ga daar wel mee bezig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:25

Ah ok, ik was al aan het denken: handig als het zo werkt.
Maar blijkbaar dus ook niet, haha. Wel jammer dat hij toch weer last heeft.
Hopelijk brengen de beweging en oefeningen wat verlichting.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:40

Ondertussen zit ik op 17 pilletjes en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat. Waar er vorig jaar al niets meer met haar aan te vangen was (alles irriteerde stof, zon, beweging, noem maar op), zo goed gaat het nu. Ik ben dit jaar gewoon meteen toen ze de eerste tekenen begon te vertonen (neus afvegen aan de benen) begonnen met 2 pilletjes en meteen doorgezet (en met 2 pilletjes tegelijk opgehoogd) zodra ze weer aangaf dat de neus kriebelde.
Het is niet ideaal, zo veel medicijnen geven, maar ik heb wel weer een happy paardje staan dat geen tot nauwelijks last heeft. We zijn nu ook bezig met haar in te rijden en dat gaat super goed *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:56

Hmm, ik vond al dat ik snel omhoog ging, omdat ik nu al aan 5 zit .. Maar blijkbaar kan het nog beter :') Ik blijf steeds schrik hebben dat ik te veel geef (pony +- 400 kg) maar misschien moet ik toch ook eens drastisch omhoog? Het helpt hem wel, hij heeft minder last dan de jaren ervoor. Maar op dagen als vandaag toch nog teveel om leuk te zijn. Wandelen/rijden is dan helemaal geen optie (buiten toch niet, de binnenbak had ik eens kunnen proberen maar is er vandaag niet van gekomen) maar ook in zijn paddock heeft hij dan last, stond vanmiddag toen ik aankwam stilletjes in zijn stal en kwam mij niet begroeten aan de draad. Dus had het kunnen weten ;)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:35

[***] Voor de berekening hoe veel ik kan geven heb ik dit onderzoek gebruikt:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17581764/
En ben ik uitgegaan van 0,4 mg per kg lichaamsgewicht.
Voor mijn paard houd dat in: 425x0,4= 170 mg. 1 pilletje is 10 mg dus maximaal 17 pilletjes per 12 uur.
Het is natuurlijk wel belangrijk om je paard goed te blijven monitoren, maar mijne heeft er geen bijwerkingen van verder. Vorig jaar gaf ik op het hoogtepunt 22 pilletjes. Maar ik denk dat vorig jaar mijn opstart te traag was zeg maar. Dit jaar heeft ze nog helemaal geen last gehad *afkloppen*.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:25

Dank je, ga het nog eens goed voor die van mij bekijken.
Maar ken zijn precieze gewicht niet (volgens lint is het zo'n 360 kg maar gok hem wel iets zwaarder, hoewel een verdoving voor 450 kg toch net teveel van het goede bleek te zijn ;) ) dus daarom heb ik wel wat schrik. Al heb ik natuurlijk nog wel heel wat marge, zeker als je dat aantal in theorie per 12u mag geven. Ben jij dat dan ook gaan doen toen je zoveel pillen gaf? Ze 2x per dag geven? Want dat heeft hier praktisch wel wat moeilijkheden dus wil ik wel proberen te voorkomen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 02:51

Bij mij is vorig jaar een mobiele weegschaal op stal geweest en toen woog ze 425 kg. Ze zal nu wel weer iets zwaarder zijn, maar ik houd toch nog even deze dosering aan tot de volgende weging.
Ik geef ze inderdaad 2 x per dag, als ik boven de marge per 12 uur uit kom. Onder het voer eet ze ze ook gewoon op. Je kunt ze ook pletten met een vijzel en dan op die manier onder het voer doen.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:45

Ik zag dat hier ook iemand over het herpes virus had daar kwam ik ook op uit tijdens mijn internet zoektocht over mogelijke oorzaken. Aanstaande donderdag ga ik met Amber naar de kliniek Den Hoek. Misschien kunnen ze dan ook wel kijken of het dat misschien is.
Momenteel gaat het nu eigenlijk wel aardig goed gaat. Ondanks dat het zonnig is en veel vliegende insecten. Wellicht toch de bloedzuigers die goed hun werk hebben gedaan. En een aantal weken geleden heb ik een pollpad aangeschaft, die ze nu hele dagen op heeft. Dit lijkt haar ook goed te doen. Ze schudt wel wat maar gewoon schudden, niet dat ja knikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:45

Wat is een pollpad? Google vind niet meteen iets wat met headshaking te maken zou hebben...

@ NRJ : zou het dan exact met 12u tussen moeten? Want onder het voer is geen probleem, maar ze krijgen niet om de 12u voer ('s morgens rond 9u en dan 's avonds rond 18 - 19u) .

Nu heb ik nog wel marge, als ik van 400 kg uit ga dan zit ik aan max. 16 pillen per 12u, dus als ik het op 15 hou zit ik wel ok denk ik. Kan eerst al proberen daar naartoe te gaan en zien hoe het gaat, moest dat alsnog te weinig zijn kan ik dan weer verder zien, maar het zou al een pak meer zijn dan wat hij tot nu toe heeft gehad (vorig jaar op het max. 7 pillen dacht ik, hoewel ik nu dus wel sneller aan het opbouwen ben).

Ik blijf het een moeilijk iets vinden, de ene dag lijkt alles best ok en de volgende dag is het met hetzelfde weer compleet foute boel ... voor hem niet leuk, maar voor mij ook best frustrerend :o

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:34

[***] schreef:
@ NRJ : zou het dan exact met 12u tussen moeten? Want onder het voer is geen probleem, maar ze krijgen niet om de 12u voer ('s morgens rond 9u en dan 's avonds rond 18 - 19u) .

Exact zal denk ik nooit lukken. Maar als je inderdaad onder de marge blijft zal het meevallen denk ik. Bij ons op stal is het ook nooit exact op dezelfde tijdstippen dat er gevoerd word.
Gewoon je paard goed in de gaten houden hoe er op gereageerd word.