[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:41

Pleuni_V schreef:
Hallo, ik ben nieuw hier op bokt, maar ik heb een vraag... en ik denk dat ik hier bij de goede topic zit. Ook heb ik hier nog niks over gevonden, maar misschien heb ik niet goed gekeken...

Mijn verzorgpony (Ras: Haflinger, Leeftijd: 23) heeft veel last van zomerexceem, dit hebben wij nu aardig goed onder controle, even afkloppen.

Laatst heb ik Mail 'n Tail Shampoo en conditioner gekregen (zie foto), dat is bij de kruidvat verkrijgbaar, is wat ik had begrepen. Nu ben ik best bang om deze shampoo en conditioner te gaan gebruiken, omdat we nu eindelijk haar zomerexceem aardig onder controle hebben gekregen.

[ [url=m/DieDDK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn vraag is nu: Heeft iemand, die ook een paard/pony met zomerexceem heeft, ervaring met deze shampoo en conditioner en is dit handig om te gaan gebruiken?

Alvast bedankt voor het lezen! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mane’n tail shampoo is officieel ontwikkeld voor paarden, maar werkt ook goed voor mensen. Het is wel fijn spul, gebruik het voor mezelf ook. Bij een paard met ZE kun je het denk ik ook wel gebruiken, maar zou het alleen op het haar zelf doen en niet op de manenkam/staartwortel. Daar zou ik gewoon zt-shampoo of teershampoo ofzo voor gebruiken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:13

Pleuni_V schreef:
Hallo, ik ben nieuw hier op bokt, maar ik heb een vraag... en ik denk dat ik hier bij de goede topic zit. Ook heb ik hier nog niks over gevonden, maar misschien heb ik niet goed gekeken...

Mijn verzorgpony (Ras: Haflinger, Leeftijd: 23) heeft veel last van zomerexceem, dit hebben wij nu aardig goed onder controle, even afkloppen.

Laatst heb ik Mail 'n Tail Shampoo en conditioner gekregen (zie foto), dat is bij de kruidvat verkrijgbaar, is wat ik had begrepen. Nu ben ik best bang om deze shampoo en conditioner te gaan gebruiken, omdat we nu eindelijk haar zomerexceem aardig onder controle hebben gekregen.

Mijn vraag is nu: Heeft iemand, die ook een paard/pony met zomerexceem heeft, ervaring met deze shampoo en conditioner en is dit handig om te gaan gebruiken?

Even kijken of er parabenen in zitten....die zijn nooit goed, maar op een eczemer kunnen ze ook nog extra jeuk geven...
De meest gebruikte parabenen zijn:

Methylparabeen (E218), deze stof wordt onder verschillende namen in de ingrediëntenlijst vermeld:
methyl-4-hydroxybenzoaat
Nipagin M
para-Hydroxybenzoëzuur
Methylis parahydroxybenzoas
Methyl-p-hydroxybenzoaat
Ethylparabeen (E215)
ethyl-4-hydroxybenzoaat
natriumzout
Propylparabeen (E216)
propyl-4-hydroxybenzoaat
Butylparabeen
butyl-4-hydroxybenzoaat

Fleur_BB

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:24

Hoii, ik volg dit topic al een tijdje en volgensmij heb ik er nog nooit iets op geplaatst maar ik heb een vraagje. Ik heb een Shetlander met eczeem en nu was ik zaterdag bij de hoefsmid en die zei dat bakkersgist tegen de jeuk/vliegjes zou helpen, heeft iemand hier ervaring mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:11

Kun je best proberen hoor, ik heb er ook wel van gehoord en misschien kun je via de zoekfunctie ook nog wat info vinden
Bij de een doet het wel wat en bij een ander totaal niks.
Gewoon proberen. :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:16

Ik zit aan de derde deken dit jaar :x Ik hoop toch dat deze het einde van het seizoen wél haalt want die van de shet is ook aan vervanging toe zag ik vanmiddag.. Dure geintjes die dekens.

Verder gaat het best goed. Buik was flink stuk maar daar heb ik door tijdsgebrek niet veel aan kunnen doen en dat heelt nu uit zichzelf heel netjes. Ook de staart zit weer haar aan en manen zijn nog heel dus ik klaag niet.

Deken i.c.m het masker helpt duidelijk goed. De shet heeft met deken sowieso weinig last dus daar ben ik ook blij mee.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:54

Hoi, ik volg dit topic al een tijdje en wil even mijn positieve ervaring met fibra anti itch voer delen. Mijn bijrijdpaard heeft zomereczeem volgens de eigenaar en schuurde haar manen en staart eraf. Vorig jaar twee dekens kapot. sinds deze zomer, vanaf april, voer ik haar het voer van Fibra. Dit is helaas niet iedere dag maar 3 á 4x per week omdat ik er niet elke dag kan zijn en de eigenaar de moeite niet wilt nemen. Echter is bij haar alle jeuk weggetrokken, ook zijn alle schilfers weg en ze glanst meer. Ze is een blij paard geworden <3

ik ben zeer benieuwd hoe de rest van de zomer verloopt. Ze heeft jammer genoeg geen vliegendeken anders had ik haar eczeemdeken graag omgeruild voor een dunnere vliegendeken.

_Ness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:15

Goedemiddag,

nieuw hier en aangezien ik over enkele weken een nieuwe 'man' in mijn leven heb (met zomereczeem), hoopte ik hier want antwoorden te vinden.

Trouwens al heel wat nuttige info gevonden :-) :-)

Concrete vraag die ik nog heb: Doet Tea Tree shampoo hetzelfde als Betadine shampoo? Gezien Betadine moeilijker verkrijgbaar is en Tea Tree alom verkrijgbaar is wou ik nagaan of beide producten dezelfde werking zouden hebben..

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:47

_Ness schreef:
Goedemiddag,

nieuw hier en aangezien ik over enkele weken een nieuwe 'man' in mijn leven heb (met zomereczeem), hoopte ik hier want antwoorden te vinden.

Concrete vraag die ik nog heb: Doet Tea Tree shampoo hetzelfde als Betadine shampoo? Gezien Betadine moeilijker verkrijgbaar is en Tea Tree alom verkrijgbaar is wou ik nagaan of beide producten dezelfde werking zouden hebben..

Mij lijkt betadine beter voor ontsmetten, ik zou niet zo snel met tea tree wassen bij open wonden maar met betadine shampo lijkt me dat nog te doen.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:56

Ik was die van mij altijd met Tea Tree shampoo. Het lijkt dan een beetje verlichting te geven en wat te kalmeren.
Maar die van mij heeft geen wondjes, weet niet of het dan fijn is.
Betadine gebruik ik ook soms tussendoor om alles weer wit te krijgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:03

Tea tree helpt hier ook voor de kriebels.
Meestal was ik met Cowboy Magic om het wit te krijgen en dan nog met tea tree voor de kriebels.

Betadine gebruik ik alleen bij wondjes en mok 1x. Niet als shampoo maar voor het reinigen.

Froukje, balen hé van die dekens.
Hier tegenwoordig alleen maar RSIH er op liggen. Die zijn tenminste nog te repareren. Die pyjama's die ik eerder had viel niets meer aan te doen als ze scheurden.

_Ness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:15

Bedankt! Dus ik koop beide en afhankelijk van al dan niet wondjes toe te passen :-)

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:00

Faitherr schreef:
_Ness schreef:
Goedemiddag,

Mij lijkt betadine beter voor ontsmetten, ik zou niet zo snel met tea tree wassen bij open wonden maar met betadine shampo lijkt me dat nog te doen.

Pure tea tree kan heel goed op wondjes, ik ontsmet er juist veel mee en zelfs laatst nadat mijn verstandskies getrokken was de wond mee gespoeld.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:36

atilla schreef:
Hoi, ik volg dit topic al een tijdje en wil even mijn positieve ervaring met fibra anti itch voer delen. Mijn bijrijdpaard heeft zomereczeem volgens de eigenaar en schuurde haar manen en staart eraf. Vorig jaar twee dekens kapot. sinds deze zomer, vanaf april, voer ik haar het voer van Fibra. Dit is helaas niet iedere dag maar 3 á 4x per week omdat ik er niet elke dag kan zijn en de eigenaar de moeite niet wilt nemen. Echter is bij haar alle jeuk weggetrokken, ook zijn alle schilfers weg en ze glanst meer. Ze is een blij paard geworden <3

ik ben zeer benieuwd hoe de rest van de zomer verloopt. Ze heeft jammer genoeg geen vliegendeken anders had ik haar eczeemdeken graag omgeruild voor een dunnere vliegendeken.

Hoeveel voer je daarvan?

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:56

mijn pony heeft voor het eerst zomereczeem komt vast door t extreme weer met veel vliegjes nu heb ik een deken van horsegear besteld maar hoe vallen deze eigen ik kan er niks over vinden.
altijd van amigo 175 nu zelfde besteld

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:56

Hoi iedereen!

ik ben me al flink aan het inlezen over dekens, voedingssupplementen, voer en middeltjes.
Maar wat ik niet goed kan vinden is het volgende:

Een exceemdeken ligt bijna 24 uur per dag op je paard, zo'n 6 a 7 maanden lang.
Wat te doen bij (heftige) regenval?
Ik ga waarschijnlijk de Bucas Sweet Itch kopen of de Rambo Sweet Itch.
Wie heeft ervaring met deze dekens en hoe snel ze drogen?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:01

Donderwolkje schreef:
Hoi iedereen!

ik ben me al flink aan het inlezen over dekens, voedingssupplementen, voer en middeltjes.

Aan de Rambo kan je een regenliner maken zodat je paard droog blijft. Ik heb beide dekens en vind dat ze snel drogen. De Rambo krijgt mijn paard helaas schuurplekkenbop de borst. De Bucas zweet ze soms wat onder op warme dagen en heeft helaas geen oorgaten. Verder vind ik hem super fijn, alleen krijgt ze helaas schuurplekjes van de buikflap gespjes. De perfecte deken heb ik dus nog niet gevonden, ik wil de Shires nog eens proberen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:04

Hier een Rambo zonder Regenliner. Flinke tijd terug tijdens heftige regenval ben ik daarna bezorgd gaan kijken... Deken was al absurd snel droog! Toen ik dat met eigen ogen gevoeld had maak ik me absoluut niet meer druk hierover :)

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:52

Jets schreef:
Aan de Rambo kan je een regenliner maken zodat je paard droog blijft. Ik heb beide dekens en vind dat ze snel drogen. De Rambo krijgt mijn paard helaas schuurplekkenbop de borst. De Bucas zweet ze soms wat onder op warme dagen en heeft helaas geen oorgaten. Verder vind ik hem super fijn, alleen krijgt ze helaas schuurplekjes van de buikflap gespjes. De perfecte deken heb ik dus nog niet gevonden, ik wil de Shires nog eens proberen.

Ik heb een oude Rambo gepast en daarbij vond ik de hals minder ruim dan de Bucas, maar als de Bucas sneller zweet vind ik dat dan wel weer een minpunt.
M.b.t. de gespen: ik hoorde van een stalgenootje dat de gouden tip is om er een stukje binnenband van een fietsband overheen te schuiven :-)

Saskia9 schreef:
Hier een Rambo zonder Regenliner. Flinke tijd terug tijdens heftige regenval ben ik daarna bezorgd gaan kijken... Deken was al absurd snel droog! Toen ik dat met eigen ogen gevoeld had maak ik me absoluut niet meer druk hierover :)

Dit geeft de burger moed ;-)
Wat vind jij van de deken met deze warme dagen die we nu hebben? (al is het hier in het noorden nu niet zo super bizar warm trouwens)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:54

Onze pony heeft het warm,maar kan niet zeggen warmer dan zonder deken. Hij zweet er niet onder ofzo. Staat gerust in de volle zon te bakken terwijl hij best schaduw op kan zoeken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 06:52

Saskia9 schreef:

Ha ha...met eigen ogen gevoeld..

Sorry...kon het niet laten...you made my day!!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 07:23

:+
Sorry hahahahaha ik ben niet zo goed in spreekwoorden :Y)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:13

Donderwolkje schreef:
Hoi iedereen!

Onze Mini heeft de Horseware Amigo Aussie Allround echt een super deken _/-\o_ hij ligt goed, is koel in de (felle) zon en blijft goed droog bij regen. Enig puntje wat ik heb is dat de hals een tikkie te lang is :P ik heb het puntje omgeslagen en die blijft keigoed liggen.

Afbeelding

Pleuni_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:50

papagroom schreef:
Pleuni_V schreef:

Even kijken of er parabenen in zitten....die zijn nooit goed, maar op een eczemer kunnen ze ook nog extra jeuk geven...
De meest gebruikte parabenen zijn:

Methylparabeen (E218), deze stof wordt onder verschillende namen in de ingrediëntenlijst vermeld:
methyl-4-hydroxybenzoaat
Nipagin M
para-Hydroxybenzoëzuur
Methylis parahydroxybenzoas
Methyl-p-hydroxybenzoaat
Ethylparabeen (E215)
ethyl-4-hydroxybenzoaat
natriumzout
Propylparabeen (E216)
propyl-4-hydroxybenzoaat
Butylparabeen
butyl-4-hydroxybenzoaat

Ja dat zal ik doen!

Bedankt voor de tips iedereen! Ik ga het denk ik gewoon een keer proberen en dan de manen en staart niet met deze shampoo wassen, toch voor de zekerheid. Als ze erge wondjes heeft doe ik het ook niet, maar doordat het nu zo goed gaat, ga ik ik het uitproberen.

Ik stuur wel een update hoe het met haar gaat, nadat ik haar ermee heb gewassen... zodat andere mensen en misschien ook wat aan hebben.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:52

Hier bij Regenbuien gewoon de eczeemdeken op. Droogt snel. Bij langdurige regenval wissel ik naar 0 grams regendeken. Ook bij kouder weer en veel buien heb ik hier regendeken op.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:44