Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:14

mijn ruin van 28 jaar staat sinds februari op de prascend, gelukkig geen diarree maar lukt maar niet om hem dikker te krijgen.. hij krijgt senioren mash van hipppostar en cavalor strucomix senior. zijn bloed waarden waren goed dus overgegaan naar een halve maar toen hij weer afviel toch maar weer terug naar 1 tablet.
heeft iemand misschien tips qua voer?? wou zo wie zo weer waarden laten checken.

alvast bedankt!

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:15

Zupa is een goeie dikmaker , zonder ballaststoffen zoals melasse etc

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:22

fargo schreef:
Caballos schreef:
Ja, dat idee heb ik ook.
En ook dat mutsen met eten ken ik, zeker als er iets nieuws doorheen zit bijvoorbeeld een supplement, tegenwoordig zet ik 't neer en loop ik weg, bij nieuwe dingen, kijk dan stiekum om 't hoekje en dan eet ze alles op. Ik denk dat ik er dan teveel in mee ga hahahahah, ach "is niet lekker he" "zielig" "kom maar hier dan" :+ Tot nu toe geen klagen en gaat 't pilletje er in met een boterham.

Dat herken ik ook bij mijn koliekgevoelige paard, tegenwoordig geef ik het eten en loop ik weg want anders zie je hem kijken "is er soms wat mee ofzo dat je blijft staan of ik het wel eet??"
En hij is ook nog zo dat als ik blijf staan en hij liever wat anders heeft dat ie dan niet gaat eten om te kijken of ik nog wat anders geef, loop ik weg dan heeft ie zoiets van "dit zal het dan wel worden voor vandaag.. en eten maar" ;-)

hahaha ja dit doet Vlek ook. Elke keer als ik dan kom kijken geeft ze zo'n hoopvolle hinnik. Als ik even wegblijf en dan stiekum kijk zie ik dat ze toch aan het eten is. Net weer een volle voerbak met SP gegeven samen met een halve Nature's Best. Ze was toch echt wel aan het eten, dus ik denk dat het vanavond op is. Dan krijgt ze de rest van de SP.
De flatsen van vanmorgen waren niet overdreven door mijn vriend -O- echt een complete natte bende van diaree achterin de stal. Geen keutel in te herkennen :(

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:40

@JannePauli ik denk dat Muis ook IR is en hou daar al eigenlijk al 2 jaar rekening mee en ze doet het erg goed op de Gluco Balance. Ik ga het ook zeker niet te lang aankijken, maar wil dit wel proberen even een week of 3,4 aan te kijken.. en anders gewoon aan de medicatie, ik ben absoluut niet tegen, maar wil het zo graag natuurlijk als het kan..
@Caballos jazeker weet ik het nog, in mijn profiel staat mijn eerste paard mijn Criollo nog, die staat nu in Noord Frankrijk!
Muis is nu wel mager vind ik en gisteren had ze het duidelijk koud en heb ik een oud dekentje op gedaan na haar eerst binnen te hebben laten opdrogen (was ook wel extreem nat gisteren) dus ik heb een dekentje besteld, 0 grams maat 118 :o
zij eet alles dus ik verwacht geen problemen met evt medicijnen, wat ze nu krijgt gaat er gewoon terwijl ik de magnesium ook aan mijn Quarter heb gevoerd en meneer at het echt niet..
jullie gaan hard trouwens :D

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:41

Hoeveel kosten bij jullie de medicijnen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:43

ik ga binnenkort 60 euro betalen voor 30 pillen prascend.Ik kan niet meer aan de humane pergolide komen omdat prascend in Frankrijk inmiddels ook op de markt is.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:51

En met 30 doe je een maand?

Dit is mijn haflinger als hij nat geregend is...
Afbeelding

Dikke nek, dikke billen (IR??) en een dikkere buik, ook door zijn lange vacht, wat hij overigens zijn hele leven al gehad heeft, staat elke winter 24/7 buiten zonder deken, maar z'n ribben blijf je wel voelen.
In het voorjaar verhaard hij altijd heel goed, en krijgt hij een strak zomer velletje.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:18

Ik voor 60 pillen 102,50 en geef 3/4 per dag

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:44

Poeh Flowq, vooral zijn nek is wel enorm stevig en groot. Die zal ook waarschijnlijk onder de manen wel hard aanvoelen of valt dat mee? Zijn been haar is ook wat langer en wolliger voor - voor mijn gevoel.
Wel een stoer mannetje verder!
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-10-13 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:45

is hafje niet vreselijk insuline resistent?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:30

Hij heeft idd een imense nek, maar dat heeft hij ook altijd al gehad. in de zomer is die inserdaad hard, maar wel flexibel. nu is die niet meer hard en kan ik hem goed indrukken. Ik ben inderdaad ook al een tijd naar het kijken naar IR, kan er mn vinger niet op leggen. en kan hem niet zomaar laten testen -niet mijn paardje en ik ben arme student- lange haren op de benen klopt, ziet er wat vreemd uit omdat ik het in de zomer knip, omdat hij dan altijd van die vlasjes krijgt, nu groeit het weer aan en krijgt echt een sok. Maar tussen zijn lies en achter op z'n bil krijgt hij ook van de wollige haren.

Maar ik wil niet altijd excuses zoeken hoe iets komt, ik denk dat hij nu echt wat heeft.

Zo zag hij er afgelopen zomer uit (rechter haf)
Zal zometeen even een goede foto zoeken

http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... _70711.jpg

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:50

heeft naar mijn mening wel IR, ook op de zomerfoto heeft hij een enorme dikke rand onder zijn knotjes. ook op schouders vetbulten, en heeft hij ook een vetbult voor zijn koker? Gluco Balance zou wel wat voor hem zijn.. maar dat moet de eigenaar dan wel willen geven (en geen/ aangepast krachtvoer)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:44

Die rand klopt inderdaad, in de winter valt die altijd weg. Dat zal te maken hebben met de suikers/eiwit/fructaan in het gras? Maar de boog blijft hij houden. Hij heeft geen vetbult voor zijn koker, maar rond deze tijd wel erg jeuk aan zijn navel. Wat na oktober ook weer over is. Pff, als ik het zo typ inderdaad erg IR. Maar die nek heeft hij altijd al gehad, in die 6 jaar (toen was ik 11) Overigens zijn zijn schouders geen vetbulten, dat is toch echt bot. Ik weet dat het raar klinkt, maar het is gecheckt door de DA, en dat zijn echt gewoon zijn schouders, het is zijn bouw. Hier kun je dat goed zien:
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age-31.jpg
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age-29.jpg
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... 6699-1.jpg

1e foto is begin maart, daarin is zijn nek lang niet zo dik
2e foto hartje winter.
3e foto enige foto wat ik op dit moment kan vinden

Dat voer ga ik opzoeken, bedankt voor de tip!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:15

En direct aan de magnesium om hem te helpen met zijn suiker en vethuishouding, daar wordt die nek al een stuk normaler van. Een harde nek is echt niet goed hoor! Proberen om in ieder geval magnesium te gaan geven, is niet duur en doet al heel veel voor zo'n paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:41

Setteli schreef:
Jannepauli schreef:
Diarree is één van de vele bijwerkingen van Prascend; zie deze link:
http://www.prascend.com/Prescribe
Halverwege vind je een staatje met de meest voorkomende bijwerkingen.

Ik heb de vraag voorgelegd bij de ECIR group, daar zitten 11.000+ eigenaren met paarden die prascend gebruiken; ik ben het daar niet tegengekomen maar wie weet heeft iemand een tip of idee voor je.

Thanks voor het nakijken. Ik ben er ook wel bijna zeker van dat het door de prascend komt, aangezien ze het heeft sinds ze het krijgt.
Ik hoop dat ik wat vind waardoor ik het kan verhelpen, anders ben ik heel bang dat ik ga stoppen met de prascend. Ik ga sowieso proberen het minimaal een week op een kwart per 1,5 dag te doen en anders naar een kwart per 2 dagen. Ik ben even gestopt met de Provarium Breeding, maar die kan ik uiteraard altijd weer bij gaan geven.

Bericht uit de USA van Dr Kellon: Although rarely reported in horses, pergolide can cause gastrointestinal symptoms including diarrhea. However, this is typically only at high dosages.Er waren nog wat meer reacties van mensen wiens paarden problemen hebben met diarree; allemaal paarden op hoge pergolide doseringen. Het zou dus goed kunnen dat de dosis die jij geeft te hoog is voor het paard in kwestie. Het advies is dus om wat minder te geven - wél dagelijks, maar minder.

Wat voor bijna allen baat had is APF, een duur adaptogeen kruidenmiddel ( verkrijgbaar bij Pardoes Aurora)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:20

@Flowq de Gluco Balance is een voedingssupplement, wat je net als de magnesium, door het voer doet. Ook een goeie combi trouwens. Google er maar eens op.
Hoop vandaag de Puur Hormoonbalans binnen te krijgen, pure monnikspeper (zal hetzelfde zijn als de PB)
Ze liep gisteren eigenlijk een stuk beter, vindt haar alleen best dun voor haar doen, dat probeer ik al jaren zo te krijgen en alleen dit jaar is ze slank gebleven (haar zoon is rond en gezond zal ik maar zeggen en heeft ook aanleg voor IR dus die staat ook op "dieet". Kan dat dunne van de Cushing zijn?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:30

Dat dunne is inderdaad van de cushing.
Mijn merrie had dit begin van dit jaar ook, sinds maart op Pergolide, na ong. 4 wk groeide ze weer en over de zomermaanden was het goed.
Nu valt ze weer in en geef ik haar extra voer.Gister in overleg met de da besloten om haar meer kuil en biks te geven.
Verder rijd ik zoveel mogelijk (met het rijden en verder in haar doen en laten is ze supergoed) om haar spieren die ze heeft te behouden.
Succes ook Josefien.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:14

Dankje diana1, ik geef haar nu Nova mix van mijtens, zit alleen spelt, maïsvlokken, lijnzaadbrokjes en johannesbrood in, geen melasse, vindt ze lekker!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:18

Jannepauli schreef:
Bericht uit de USA van Dr Kellon: Although rarely reported in horses, pergolide can cause gastrointestinal symptoms including diarrhea. However, this is typically only at high dosages.Er waren nog wat meer reacties van mensen wiens paarden problemen hebben met diarree; allemaal paarden op hoge pergolide doseringen. Het zou dus goed kunnen dat de dosis die jij geeft te hoog is voor het paard in kwestie. Het advies is dus om wat minder te geven - wél dagelijks, maar minder.

Wat voor bijna allen baat had is APF, een duur adaptogeen kruidenmiddel ( verkrijgbaar bij Pardoes Aurora)

Ik geef al een kwart, veel minder breken lukt eigenlijk niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:25

@ Josefien: In Novamix zit 35,5% suikers.... lijkt me bepaald geen aanrader voor een PPID patient.

@ Setteli: tja - dan misschien 's die APF proberen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:33

Jannepauli schreef:
<<quote="Setteli">>
Jannepauli schreef:
Diarree is één van de vele bijwerkingen van Prascend; zie deze link:
http://www.prascend.com/Prescribe
Halverwege vind je een staatje met de meest voorkomende bijwerkingen.

Ik heb de vraag voorgelegd bij de ECIR group, daar zitten 11.000+ eigenaren met paarden die prascend gebruiken; ik ben het daar niet tegengekomen maar wie weet heeft iemand een tip of idee voor je.

Thanks voor het nakijken. Ik ben er ook wel bijna zeker van dat het door de prascend komt, aangezien ze het heeft sinds ze het krijgt.
Ik hoop dat ik wat vind waardoor ik het kan verhelpen, anders ben ik heel bang dat ik ga stoppen met de prascend. Ik ga sowieso proberen het minimaal een week op een kwart per 1,5 dag te doen en anders naar een kwart per 2 dagen. Ik ben even gestopt met de Provarium Breeding, maar die kan ik uiteraard altijd weer bij gaan geven.<</quote>>

Denk er wel aan dat wij nu Prascend hebben en het is mij al wel opgevallen dat er bij de Prascend veel meer geklaagd wordt over diarree e.d. Dus er kan wel degelijk iets net anders zijn qua samenstelling dan de oorspronkelijke pergolide die wij eerst hadden en ze in de VS ook hebben dat dit veroorzaakt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:34

Josefien schreef:
@Flowq de Gluco Balance is een voedingssupplement, wat je net als de magnesium, door het voer doet. Ook een goeie combi trouwens. Google er maar eens op.
Hoop vandaag de Puur Hormoonbalans binnen te krijgen, pure monnikspeper (zal hetzelfde zijn als de PB)
Ze liep gisteren eigenlijk een stuk beter, vindt haar alleen best dun voor haar doen, dat probeer ik al jaren zo te krijgen en alleen dit jaar is ze slank gebleven (haar zoon is rond en gezond zal ik maar zeggen en heeft ook aanleg voor IR dus die staat ook op "dieet". Kan dat dunne van de Cushing zijn?

Dat dunne is zeker van cushings, want ze teren in op hun spieren door de overproductie van cortisol en daarnaast hebben ze last van suikerziekteachtige verschijnselen wat op de langere duur een dunner paard oplevert..
En dat dunne pak je dus eigenlijk ook niet perse aan met meer voer maar door de oorzaak weg te nemen dan doen ze het op dezelfde hoeveelheid voer wel weer goed.. Dus inderdaad monnikspeper en als dit niet voldoende zou blijken te zijn toch prascend..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:07

Onze fjord scoorde ook torenhoog op de insuline resistentie...waarschijnlijk heeft ie dat al een paar jaar,ik hoop dat ie nog goed kan herstellen ervan. Gister voor het eerst een half pilletje prascend gehad..we gaan het rustig opbouwen maar ik hoop wel dat het vlot aanslaat ivbm zijn hoefbevangenheid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:18

Elisa2 schreef:
Onze fjord scoorde ook torenhoog op de insuline resistentie...waarschijnlijk heeft ie dat al een paar jaar,ik hoop dat ie nog goed kan herstellen ervan. Gister voor het eerst een half pilletje prascend gehad..we gaan het rustig opbouwen maar ik hoop wel dat het vlot aanslaat ivbm zijn hoefbevangenheid.

Rustig opbouwen betekent met een kwart pilletje starten en niet met een halve... Dat is gewoon al een behoorlijke dosis om mee te starten en dan heb je dus gewoon meer kans op bijwerkingen zoals bijvoorbeeld duizeligheid, angstigheid, misselijkheid, diarree en meer van dat leuks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:20

Oooow daar zaten we nog over te dubben gister..gingen uiteindelijk voor de halve omdat ze moeilijk in een kwart verdeeld konden worden.Maar dankje voor de tip! dan wordt het toch met een kwart opbouwen..

De dierenarts heeft trouwens helemaal niks gezegd over rustig opbouwen met dat spul en de bijwerkingen..het is dat we gelukkig zelf lezen..best slecht ofniet?