[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:24

Mijn paard schud met gewone stress ook harder, met veel stress ineens niet meer. Dat zou het wedstrijd fenomeen kunnen verklaren. Als ik bv ga trailer laden schud ze niet meer omdat ze dan echt helemaal gestressed is daardoor. Maar als ze op de weide staat en andere paarden worden gewisseld schud ze net wel harder!

Sabine81

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:45

Vandaag voor het eerst weer een paard met vloei uit zijn neus. Ook buiten aan de longe weer wat 'schudbewegingen' gezien. Ik heb hem op Puur Pollen, maar dat lijkt weinig te helpen. Wil dit seizoen het eens proberen met humane hooikoortstabletten. Het lijkt echt een pollenallergie. Vooral in het voorjaar klachten. Hoogzomer nemen deze af en vervolgens hele winter nergens last van.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:15

Mijn paard is ook met antennes nagekeken en daar kwam geen maagzweer uit. Maar mooi dat mevrouw op dit moment een flinke maagzweer heeft.....

Je kunt ook loratadine proberen, is net als ceterizine verkrijgbaar bij de drogist. Mijn merrie doet het daar redelijk goed op.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:09

Even tussendoor heeft iemand dat artikel over headshaking van Valegro van Charlotte dujardin ergens? Vind het niet direct!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:32

Staat het niet gewoon op google?
Als ik haar naam in typ en headshaking valegro komt er wel veel info naar voren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:44

Het seizoen is begonnen :+ Al viel het mij al bij al nog mee hoe hij in de paddock stond, had het erger verwacht. Rondje in het veld gaf wel meer last dus heb de pilletjes verhoogd. Even kijken, misschien als ik sneller meer geef dat ik het beter kan bijbenen..

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:33

Ik wist niet dat Valegro ook een headshaker was. Dan is het toch aardig goedgekomen bij hem!

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:06

Mijn merrie is sinds afgelopen najaar heel erg begonnen met headshaken. Eerst voornamelijk met rijden maar later ook als ze gewoon op het weiland stond. Ik weet niet precies wat de tricker is. Ik heb een dagboek bijgehouden en de ene keer dacht ik zonlicht, dan weer wind, dan weer regen en dan toch weer beweging. Maar er is echt geen pijl op te trekken. Na verschillende dingen geprobeerd te hebben (tandarts, da, osteopaat) ben ik nu begonnen met een therapie met bloedzuigers onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. Zijn er ook headshakers met ervaring hiermee?
Er zijn nu twee keer zes bloedzuigers op haar trigeminale zenuw en halsaanzet aangezet aan beide kanten van haar hoofd. Na de eerste keer heeft ze 6 dagen heel erg staan schudden daarna was het 4 dagen goed daarna begon ze weer met schudden en hebben we weer bloedzuigers aan laten zetten. Daarna heeft ze gelukkig niet meer geschud. Alleen gister toen ik haar longeerde met hoofdstel stond ze daarna wel te schudden maar toen ik het hoofdstel af deed, was het direct weer goed. Zou dit eventueel op te lossen zijn met een anatomische hoofdstel? Ik geloof dat daar ook verschillende headshakers wel baat bij hadden. Vandaag los gelongeerd (zonder halster/hoofdstel) en nu schudde ze niet daarom dan toch het vermoeden dat het aan het bit of hoofdstel ligt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:17

Mieke schreef:
Ik wist niet dat Valegro ook een headshaker was. Dan is het toch aardig goedgekomen bij hem!

Dat dacht ik ook al. Geeft toch hoop.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:32

Ik heb wel eens gelezen dat een bit een trigger kan zijn. Hier staat hij al weer onder zijn uv masker. Hij begon met de zon licht te schudden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:34

Trieneke wat apart met die bloedzuigers?-
Mag ik vragen hoe je daar zo bij bent gekomen?
Beste resultaten worden vaak wel behaald met craniosacraalbehandeling.
dus misschien kun je dat nog proberen?

Bij appie gaf bitloos ook positief verschil

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:09

Inderdaad ook een idee om bitloos te proberen om te kijken wat ze daar op doet. Met rijden gaf het toen geen resultaat zowel bitloos als neckrope niet maar ja toen stond ze ook in de wei al dagelijks urenlang ja te knikken. Dus dan is elke prikkel aan haar hoofd natuurlijk al te veel. De osteopaat die ik bij haar heb, doet ook cranio. Ze is een paar keer craniosacraal behandeld en dat leek haar wel verlichting te geven maar voor hele korte tijd. Ook was ze erg moeilijk te behandelen omdat ze de hele tijd staat te schudden. Vandaar dat we verder zijn gaan zoeken. De osteopaat die ik heb, heeft onlangs een aanvullende cursus gevolgd voor behandelingen met bloedzuigers en zodoende zijn we dat gaan proberen. In duitsland (waar ik woon) worden behandelingen met bloedzuigers sowieso wat meer gedaan. Ook bij mensen met artrose, reuma e.d. Nu het wel verbetering lijkt te geven, ben ik ook wel op zoek naar hoe ik kan voorkomen dat die trigeminale zenuw weer overprikkeld raakt. Want dat lijkt het bij haar wel te zijn.
Ik heb een myler level 2 bit en daar leek ze altijd heel fijn op te lopen maar nu twijfel ik er toch aan of dat misschien niet een trigger kan zijn. Kan echter op internet niets vinden over dat myler juist niet goed zou zijn. Denk dat ik haar voorlopig helemaal bitloos ga oppakken en dan kijken hoe het gaat.
Morgen worden nogmaals bloedzuigers aangezet dus wellicht geeft dit nog wat meer verbetering met prikkels aan haar hoofd zoals een hoofdstel. Voor nu ben ik blij dat ze in ieder geval schudvrij in het land staat maar het mooiste zou natuurlijk zijn als ze wel weer bereden zou kunnen worden zonder dat ze er last van heeft.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:08

Ik heb nog niet eerder gereageerd maar wel al een tijdje stiekem meegelezen. Mijn 5,5 jarige kruising New-Forest is najaar 2017 begonnen met schudden. Niet in het land, maar alleen tijdens werk. Triggers zijn vooral vliegjes en pollen. Hij doet het niet in de winter en hij blijft ook in de slechte periodes vrij goed te rijden, en met neusnetje schudde hij wel minder. Wel altijd vreselijk willen schuren als ik het hoofdstel uit deed, veel briesen en ook bij ongemak (stress, spierpijn) schudden. Ik heb 2 maanden geleden een Gaston Mercier hoofdstel aangeschaft (duur!!!!!! Maar super zacht en anatomisch). En het schudden lijkt gewoon helemaal weg! Ook met dit prachtige weer waar ik toch duizenden vliegjes zie als ik buiten rijd. Wel moet ik een neusnetje gebruiken, maar het hoofdstel lijkt toch behoorlijke invloed te hebben. Overigens denk ik dat dit anders is als je paard ook in vrijheid schudt. Maar zelfs dan, als je allerlei issues aan de zenuwen van je hoofd hebt, is een zeer goed passend anatomisch hoofdstel wel zo comfortabel denk ik...

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:30

pairadice schreef:
Ik heb nog niet eerder gereageerd maar wel al een tijdje stiekem meegelezen. Mijn 5,5 jarige kruising New-Forest is najaar 2017 begonnen met schudden. Niet in het land, maar alleen tijdens werk. Triggers zijn vooral vliegjes en pollen. Hij doet het niet in de winter en hij blijft ook in de slechte periodes vrij goed te rijden, en met neusnetje schudde hij wel minder. Wel altijd vreselijk willen schuren als ik het hoofdstel uit deed, veel briesen en ook bij ongemak (stress, spierpijn) schudden. Ik heb 2 maanden geleden een Gaston Mercier hoofdstel aangeschaft (duur!!!!!! Maar super zacht en anatomisch). En het schudden lijkt gewoon helemaal weg! Ook met dit prachtige weer waar ik toch duizenden vliegjes zie als ik buiten rijd. Wel moet ik een neusnetje gebruiken, maar het hoofdstel lijkt toch behoorlijke invloed te hebben. Overigens denk ik dat dit anders is als je paard ook in vrijheid schudt. Maar zelfs dan, als je allerlei issues aan de zenuwen van je hoofd hebt, is een zeer goed passend anatomisch hoofdstel wel zo comfortabel denk ik...

Ik heb om die reden onlangs ook een anatomisch hoofdstel gekocht. Ik merk nu al dat mijn paard minder schuurt, en het blijkbaar dus minder irriteert.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:53

Daar zit volgens mij inderdaad wel onderscheid in of ze het alleen bij het rijden doen of altijd. Als ik haar schudvrij in vrijheid krijg en eventueel weer ga proberen te rijden, ga ik zeker naar een anatomisch hoofdstel kijken. Ze werd ook bitloos gereden dus daar kan ik haar ook eerst mee oppakken.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:46

Geert schudde ook als ik hem longeer zonder iets op of om.
Tegenwoordig is het redelijk onder controle, maar de pollen van afgelopen week en de kleine vliegjrs geven hem nu ook last.
Geert en ik beginnen altijd precies tegelijkertijd met de pollenallergie.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:48

Die van mij schudt tijdens het rijden juist minder. Als ik haar aan het poetsen en zadelen ben schudt ze wel meer en vooral tijdens het dichtmaken van de keelriem. Wil op de Equitana even kijken bij de western hoofdstellen naar een zonder neus en keelriem.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:37

Ik ga nu eens het bijvoeren van l-lysine proberen. Ik heb bij mijn pony hrt idee dat het verergerd is na een inenting tegen rhino.
Dit heeft te maken met het herpes virus. Dat kan zich soms gaan hechten aan de aangezichtszenuw en op momenten de zenuw gaan prikkelen.
Lysine zorgt ervoor dat het herpes virus niet actiwf wordt of, als het wel actief is, minder actief wordt.

Iemand hier ook ervaring mee? Ik ben nu net sinds 2 dagen gestart..

Bij die van mij maaktw osteo, cranio, neusnetje, magnesium met spirulina allemaal niks uit. Kwam verder niks uit het da onderzoek

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:58

Ik heb die relatie met inenting tegen rhino wel eens vaker gehoord. Mijn paard is in zijn jonge jaren ook diverse malen tegen rhino geënt door haar fokker....

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:43

Hmmm... interessant... nog meer mensen die daar ervaring mee hebben of ook lysine bijvoeren?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:32

Trieneke wat interessant met die bloedzuigers. Benieuwd of het werkt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:45

Swanzie schreef:
Ik ga nu eens het bijvoeren van l-lysine proberen. Ik heb bij mijn pony hrt idee dat het verergerd is na een inenting tegen rhino.
Dit heeft te maken met het herpes virus. Dat kan zich soms gaan hechten aan de aangezichtszenuw en op momenten de zenuw gaan prikkelen.
Lysine zorgt ervoor dat het herpes virus niet actiwf wordt of, als het wel actief is, minder actief wordt.

Iemand hier ook ervaring mee? Ik ben nu net sinds 2 dagen gestart..

Bij die van mij maaktw osteo, cranio, neusnetje, magnesium met spirulina allemaal niks uit. Kwam verder niks uit het da onderzoek

Janouk heft een kuur lysine gehad tegen mogelijke herpes. Bij haar heeft het geen verbetering gebracht

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:30

Oke.... nou ja.... ik ga het gewoon eens proberen... ik vind het wel typisch dat het na de inenting verergerd lijkt te zijn...

Verder blijven er niet zoveel opties open...

Ik heb ook gedacht aan accupuncuur... andere mensen dit al eens gedaan?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:31

Swanzie schreef:
Oke.... nou ja.... ik ga het gewoon eens proberen... ik vind het wel typisch dat het na de inenting verergerd lijkt te zijn...

Verder blijven er niet zoveel opties open...

Ik heb ook gedacht aan accupuncuur... andere mensen dit al eens gedaan?

Heb je als eens cranio geprobeerd?

Hout vasthouden maar ik zit nu in het traject en mijn erge headshaker begint echt erg te verbeteren. Zorg dat je een goede therapeut hebt. Je mag mij een pb doen voor de mijne evt.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:02

Yep, ook al geprobeerd, verschilldnde therapeuten zelfs... had echt totaal geen effect