[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:35

Ik heb juist het idee dat de jeuk erger is geworden sinds ik hennepzaad voer, hebben jullie dat ook?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:02

Hier niet. De hennep is nog een beetje in experimentele fase en het weer zat afgelopen week natuurlijk ook mee (weinig vliegend gespuis) maar tot nu toe reageren ze er goed op en vinden het erg lekker.

Master valt klein uit, dus zeker 2 maten groter bestellen. Met die panty eronder zal te warm zijn met de verwachte temperaturen, is ook niet nodig want hij sluit goed aan. Dan is een vliegenmasker ook voldoende.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:20

Hennepzaad ontgift eerst , vandaar dat er meer jeuk kan optreden. Bij sommige houdt dit een paar dagen aan. Bij anderen wat langer.
Houdt hier wel rekening mee.
Wat erin zit, moet er eerst uit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:42

Hier is de jeuk ook verergert en mijn paard werd nerveus. Door het topic over hennepzaad had ik pas door dat het daar aan ligt. Hij krijgt 3x in de week 45 gram (opgenouwd). Ook zijn spieren zijn verbeterd. Ik had nooit gedacht dar zo’n kleine dosis zo’n effect kon geven. Ik ga nu dus weer wat omlaag.

Bij mijn paard was de jeuk eerst rond de anus (daarom dacht ik aarswormen). Maar de jeuk zakt steeds verder naar beneden. Heel bijzonder en geen verklaring voor.
Door schoonmaken met betadine en daarna vaseline blijft hij er vanaf.

Manenkam en voorpluk zijn onaangetast. Dat is normaliter wel anders.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:21

Onze kleine meid heeft goede en slechte dagen. Op slechte dagen jeukt ze d'r manentop en staart kapot (en stukken manen eruit) ;( van de week kon de deken even een paar uur af. Het waaide zo hard dat er geen vlieggespuis was *\o/* sinds een paar dagen begonnen met hennepzaad. Vindt ze niks >;) ze wil alleen maar het stukje wortel :') maar komt goed, ze eet er met de dag steeds meer van pppfff hopelijk werkt het.
Blijkt nog lastig te zijn om aan Listerine Original te komen! -O- in geen enkele winkel te vinden gewoon! Heb 'm nu via de webshop van kruidvat besteld, hopelijk deze week binnen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:31

Hier was de master gewoon gelijk aan zijn normale maat deken en nu na jaar zoveel uitgelopen dat hij eigenlijk iets te groot geworden is en niet meer optimaal ligt. Nu heb ik wel een vrij smal paard. Maar ben blij dat ik geen grotere maar heb besteld.

Staat nu onder horsegear ter afwisseling ivm toch wat schuurplekken van de deken (omdat ie dus iets naar achteren glijdt).
Lichte jeuk aan staart en hoofd maar niet erger of minder dan eerdere jaren. Wissel listerine af met sweet itch crème. Lijkt redelijk onder controle. Alleen toen ik ziek was behoorlijk geschuurd aan staart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:25

Missyvette4u heb je een poiesz winkel in de buurt?
Die verkopen listerine original, toevallig heb ik er vorige week een fles voor 1 euro meegenomen.
was in de aanbieding.
Zijn vast wel meer supermarkten die het verkopen

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:56

Nou, gister heb ik de da erbij gehad en ze denkt toch dat mijn pony een vorm van zomereczeem heeft, ondanks dat ze het niet zo heeft zoals je het meestal ziet. Vandaag dus meteen een deken gekocht en dan maar hopen dat dat helpt -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:13

Duurt wel een week of 3 voor je verschil merkt hoor.
Goed blijven smeren in de tussentijd.
En je zou kunnen overwegen om een kuur drainage compositum te geven.
Dit
https://www.agradi.nl/groene-os-drainag ... loQAvD_BwE

Helpt bij best veel eczemers om jeuk en afvalstoffen kwijt te raken.
Het gaat er niet van over,maar kan wel ondersteunen.

Hier appie onder de zebradeken. D
Heb nu 2 kapotte rsih thuis liggen.

Afbeelding
Ben benieuwd hoe lang die heel blijft.
Hij heeft teveel jeuk aan zijn hals nu en krabt met zijn achterhoeven de deken dan stuk

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:19

ellepel schreef:
Missyvette4u heb je een poiesz winkel in de buurt?
Die verkopen listerine original, toevallig heb ik er vorige week een fles voor 1 euro meegenomen.
was in de aanbieding.
Zijn vast wel meer supermarkten die het verkopen

Nee helaas, die zit alleen in het noordoosten van NL lees ik op Google ik woon in het zuiden. Wow 1 euro is goedkoop!
Ik heb inmiddels bericht dat een fles listerine original bij de kruidvat op me ligt te wachten *\o/* straks ophalen en morgen beginnen met smeren :P
Mengen met babyolie was het toch? Ik hoop zo dat het tegen haar jeuk helpt :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:07

Ik verdun het met water,dat kan ook.
Wel even uitkijken op open plekjs,dan prikt het namelijk

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:45

Thanks voor de tip! Van de open plekjes weghouden dus, eromheen smeren +:)+

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:55

ben bang , nouja, weet eigenlijk zeker dat mijn paardenkind ook zomer exceem heeft.
heb nu een deken besteld, hopelijk past hij. de DA. gaf aan als het heel erg was kon hij "cortison"? geven, maar eenmalig, hij vind het zelf niks. op internet hoor ik ook niet veel goeds. Dus eerst de deken maar proberen.

op de vorige stal had hij niks, we zijn verhuisd nu 2 maanden geleden. en sindsdien jeukt hij zijn manen eraf, op 1 plek. zijn staart een beetje. Ik vind het nog meevallen, (wel doodzonde van zijn mooie lange manen :( )

Als het voedsel gerelateerd is, hij kreeg pabo grow voor jonge paarden , maar te weinig kuilgras / hooi (was droog paardenkuil van prima kwaliteit, maar te weinig, 's middags een beetje en 's avonds een beetje) en op de Wei stond geen sprietje meer alleen modder.

nu krijgt hij ongelimiteerd paardenkuil, stro en gras in de wei. maar geen brok meer, enkel een handjevol.

wel overdag op de wei en voor het donker weer binnen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:04

Als Pabo grow, Pavo moet zijn... dan kan ik melden dat mijn paardje gigantisch jeuk krijgt van alle pavo-gerelateerd voer. Zelfs het "speciale" voer.

Mijn paardjes krijgen enkel hooi (winter) en nu gras (erg lang op dit moment en droog). Als hij "gewerkt" heeft, dan krijgt hij een handje fibermix van Lannoo, daar krijgt hij géén of "niet meer" jeuk van. Het verschil is erg merkbaar...

Bij mij staan ze 24/7 buiten met een schuilstal. Pastich staat "onder deken" maar ik twijfel of het dit jaar "echt nodig" is, maar ik durf het er niet afhalen. (tenzij, zoals gisteren met erg harde wind)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:37

En onbeperkt paardenkuil is ook niet zo best. Lijkt me dat daar best wat jeuk vandaan kan komen.

Ik hoop morgen te kunnen starten met de wietolie. Niks helpt hij Lars. Qua supplement of smeersel. Gisteren even gewassen met teershampoo en dat vond hij wel erg fijn.

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:06

Ik meld me weer even heeeeeel voorzichtig positief :)
Ruim 3 weken krijgt Nobel nu hennepzaad met sinds 2 weken CBD olie erbij en t lijkt toch allemaal wat rustiger te worden. Geen nieuwe wondjes, geen overdreven getril met zn huid als ik m zachtjes op zn schoft aanraak en ook niet meer continue schoppen naar zn buik. Zou t dan toch dat ik iets heb gevonden wat in ieder geval verlicht? Vorige week merkte ik al verschil maar omdat t toen een stuk koeler was en winderig durfde ik nog niet te hopen.
Voor iedereen die mijn eerdere berichten niet hebben gelezen, Nobel is een zeer zware eczemer waarbij al van alles is geprobeerd en tot nu toe zonder resultaat. Ik durf ook nog absoluut niet te juichen en hij heeft echt nog wel jeuk maar ben wel hoopvol. Wordt vervolgd......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:15

Moonprayer.
Ik denk eerder dat het rantsoen van nu veel te rijk is.
Zie het vaker dat dieren die sober gevoerd zij en hoger in het voer komen te staan gaan jeuken
Onbeperkt voeren hoeft niet,ze mogen best even zonder eten staan, is niks mis mee.
Kijk wat je kunt verminderen.
wat minder gras,minder kuil..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:45

het beleid is dat ze het gras op de wei zo snel mogelijk weg willen hebben, is gemaait en is nu kort gras dus. hij komt van half 9 tot zoals vandaag half 9 buiten op die wei. dus het valt mee . buiten staan ze wel met de neus aan de grond, maar het is niet super voedzaam.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:21

Ik kwam dit tegen,

Equi ProtectaFibra Protecta Wasmiddel tegen vliegen

€ 19,95

Weer iets nieuws, zal het wat zijn?

Luz is sinds een week of 3 haar voorpluk en voorhoofd aan het schuren.
Op een gegeven moment zat ze onder de korsten.
Wist niet meer wat ik moest smeren.
Uiteindelijk heb ik zelf een mixje gemaakt van Fibra anti itch met wat teatree olie erdoor en wat propolis druppels.
Nu ziet de huis er veel rustiger uit en er beginnen weer wat haartjes terug te groeien.
Ben zo blij :D
Wilde de tip even delen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:45

moonprayer schreef:
het beleid is dat ze het gras op de wei zo snel mogelijk weg willen hebben, is gemaait en is nu kort gras dus. hij komt van half 9 tot zoals vandaag half 9 buiten op die wei. dus het valt mee . buiten staan ze wel met de neus aan de grond, maar het is niet super voedzaam.

"moonprayer, bedoel je dat ze nu in een net gemaaid weiland lopen?

Dat superkorte gras bevat veel meer eiwitten en suikers dan het langstengelige bloeiende gras.

Pleuni_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:52

Hallo, ik ben nieuw hier op bokt, maar ik heb een vraag... en ik denk dat ik hier bij de goede topic zit. Ook heb ik hier nog niks over gevonden, maar misschien heb ik niet goed gekeken...

Mijn verzorgpony (Ras: Haflinger, Leeftijd: 23) heeft veel last van zomerexceem, dit hebben wij nu aardig goed onder controle, even afkloppen.

Laatst heb ik Mail 'n Tail Shampoo en conditioner gekregen (zie foto), dat is bij de kruidvat verkrijgbaar, is wat ik had begrepen. Nu ben ik best bang om deze shampoo en conditioner te gaan gebruiken, omdat we nu eindelijk haar zomerexceem aardig onder controle hebben gekregen.

Afbeelding

Mijn vraag is nu: Heeft iemand, die ook een paard/pony met zomerexceem heeft, ervaring met deze shampoo en conditioner en is dit handig om te gaan gebruiken?

Alvast bedankt voor het lezen! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:10

De shampo is toch voor mensen? Ik heb het wel eens zien staan
Als je het eng vind,gebruik het gewoon voor jezelf. :)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:21

Is shampoo voor eigen gebruik...zou ik zowiezo niet zomaar op je paard gebruiken..alhoewel ik niet denk dat het veel invloed zal hebben op het eczeem ( dat komt van binnenuit)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:42

moonprayer schreef:
ben bang , nouja, weet eigenlijk zeker dat mijn paardenkind ook zomer exceem heeft.
heb nu een deken besteld, hopelijk past hij. de DA. gaf aan als het heel erg was kon hij "cortison"? geven, maar eenmalig, hij vind het zelf niks. op internet hoor ik ook niet veel goeds. Dus eerst de deken maar proberen.

op de vorige stal had hij niks, we zijn verhuisd nu 2 maanden geleden. en sindsdien jeukt hij zijn manen eraf, op 1 plek. zijn staart een beetje. Ik vind het nog meevallen, (wel doodzonde van zijn mooie lange manen :( )

Als het voedsel gerelateerd is, hij kreeg pabo grow voor jonge paarden , maar te weinig kuilgras / hooi (was droog paardenkuil van prima kwaliteit, maar te weinig, 's middags een beetje en 's avonds een beetje) en op de Wei stond geen sprietje meer alleen modder.

nu krijgt hij ongelimiteerd paardenkuil, stro en gras in de wei. maar geen brok meer, enkel een handjevol.

wel overdag op de wei en voor het donker weer binnen.

Pleun had ook onwijs last van jeuk, ik had haar ook op Podogrow staan. Begin deze week overgestapt op Vitalbix Breed and grow.... binnen enkele dagen is de jeuk gewoon helemaal weg.

Breed and grow bevat nagenoeg geen zetmeel en suikers, daarnaast schijnt het net zo goed te werken als Podogrow wat betreft het op gewicht houden.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:31

Ik meld mij ook weer even! met mijn haflinger gaat het erg goed (afkloppen) sinds ik naar een stal ben verhuisd waar ze voor de zonsondergang binnen op stal staat. Ze krijgt nog wel iedere dag gluco balance door het voer en om de andere dag krijgt ze druppels voor de lever.

Verder ben ik bezig geweest met opruimen. Kan ik hier iemand blij maken met het volgende:
- Nieuwe creme kleurige Snuggy Hoods eczeemdeken maat 5.0 / 152 (€90,-)
- Grijze UV Pagony eczeemdeken maat 175. Een seizoen gebruikt en heeft een kleine reparatie (€37,-)