Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:53

Homiafortuna schreef:
Ik doe het tegenwoordig ook met een handje muesli. Brood had ze binnen een paar dagen al door en spuugde ze gewoon uit. Nu met een handje muesli gaat het prima. Wel opletten wat er precies uit de mond valt.

Dat is de reden dat ik nu al een half jaar zo voer :D :D Na het eten gewoon de emmer controleren, 9 van de 10 keer is de pil op.
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:36

Jannepauli schreef:
@ Focussed: APA stijl.. hmm, ik was niet van plan een onderzoeksverslag te schrijven hoor! Het moet ook voor de gewone mens ( zoals de meesten van ons) te lezen zijn, en niet een doctoraal scriptie! :+ :D
Tegen de tijd dat ik wat op papier heb, zal ik je een kopie sturen, okay? En aan Fargo ook uiteraard.

Pauli is echt wel bevangen hoor, de spieren zijn verder okay. De eerste halve pil is gisteren naar binnen gegaan in een krentebolstukje - zonder probleem. Ik heb besloten met een halve te beginnen omdat ze tenslotte zo'n joekelsgroot paard is.

Willy was ook 1,74 en 700 tot 750 kg .. ik had het niet gedaan met een halve beginnen, maar misschien heb je iets meer haast omdat ze bevangen is natuurlijk, dat snap ik ook wel weer. Hou haar maar goed in de gaten, hoop dat ze weinig last heeft :(:) :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:39

paard met emmer :D en kijkt er ook nog vrolijk bij :')

Zucchero

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:38

Gwendolyn eet tegenwoordig netjes haar pil op. Ik doe het gewoon bij de muesli erin. Geen probleem, gelukkig!! :D

Het gaat echt heel goed met Gwendolyn. Hopelijk kunnen jullie de volgende linkjes volgen en dus de filmpjes zien. Anders zullen we facebookvriendjes moeten worden :D

https://www.facebook.com/photo.php?v=531507290257753
https://www.facebook.com/photo.php?v=531508976924251

Dat snoetje kan toch nog draven!!!!!!!!!!!!! Het ergste vuur was er zelfs al uit! Hiervoor liep ze er nog flitsender over met haar staart in de lucht. Ben echt super trots op haar, dus wilde dit graag even met jullie delen. :j
In het tweede filmpje vraag ik bewust meer ontspanning. Hopelijk kunnen jullie het goed zien. :)
Vorig jaar rond deze tijd kon ze bijna niet meer lopen. Iig niet op het harde. Toch stiekem (on)officieel bevangen geweest? Gelukkig gaat het nu super goed met haar!

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:40

Hier gaat het er bij Beauty met een stukje oud brood makkelijk in.
Hopelijk bij Black ook. Het zijn wel vreetzakken dus ik verwacht het wel.

Beauty krijgt nu 3 maanden 1/2 pilletje, maar ik wil proberen bij Black te beginnen met 1/4.
Wat denken jullie? Het zijn grote shetten.
Beauty wil ik volgende week na de uitslag ook op 1/4 pilletje zetten denk ik.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:30

Ik ben er een beetje klaar mee, pfff (met die diaree dan). Eind mei ben ik begonnen met de prascend en sindsdien is Vlek aan de diaree (met een enkele dag een goede keutel). Ze staat op een kwart per dag, maar ik ga nu naar een kwart per 1,5 dag. Probiotica krijgt ze ook, maar ik zie geen enkele verandering. Vanmorgen zat de mest weer hoog tegen de wand op.
Verder is ze heel vrolijk en alert, eet haar muesli en brokjes goed. Ze is alleen heel erg afgevallen door de diaree en ze mist conditie (niet verwonderlijk). De luzerne maak ik nat en dan eet ze het ook goed. Net de Subli Sp weer geprobeerd en het lijkt er in te gaan. Vanavond kijken of ze haar bakje leeg heeft en dan krijgt ze er nog wat bij.

Ze is nooit bevangen beweest, dus daar ben ik nu ook niet bang voor. Ik laat jullie wel weten hoe het gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:04

Setteli waarom geef je danniet gewoon wat psylliumvezels - die nemen het vcht op en maken de mest dikker. 40 gr ongeveer voor een groot paard.

Ik klop af, maar tot nu toe geen probleem met Pauli..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:55

heb ik al gedaan JP, maar echt, niets helpt. Ik heb haar een aantal dagen 2x daags 2 grote handen vol psylliumvezels gegeven, maar niks.

Ben net weer geweest en ze had de SP op *\o/* , gelijk weer even vol geschept en wat muesli er door. De rest van de emmer ook in de stal gezet. Morgen maar kijken wat ze op heeft. Helaas lag er wel een flats in de stal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:58

wat vervelend die diarree.Toch uitkijken daarmee hoor,als de darmflora erg verstoord is kunnen ze daar bevangen van worden.
Zou de diarree door de pergolide komen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:58

ze heeft het sinds ik ben gestart met de prascend, dus ik denk het wel. Ik ga het weer even aankijken op een kwart tablet per 1,5 dag. Kijken of het dan verbetert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:03

Wat vervelend die diarree..heb je het er al met je dierenarts over gehad?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:10

Elisa2 schreef:
Wat vervelend die diarree..heb je het er al met je dierenarts over gehad?

Ja, ook van hem al medicijnen gehad (finidiar), maar ook dat hielp niet. Mijn DA wil nu contact opnemen met Boehringer om te vragen of de diaree van de prascend komt en wat er tegen te doen. Hij heeft alleen nog geen contact kunnen krijgen, dus afwachten nog even.

Vanmorgen had ze haar emmertje SP op, maar helaas 1 grote vieze bende achterin de stal. (volgens mijn vriend dan, die voert altijd in de ochtend). Ik mag het vanmiddag weer opruimen :+
Maar we gaan dus wel verder met de SP, vind het fijn dat ze het opeet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:41

Diarree is één van de vele bijwerkingen van Prascend; zie deze link:
http://www.prascend.com/Prescribe
Halverwege vind je een staatje met de meest voorkomende bijwerkingen.

Ik heb de vraag voorgelegd bij de ECIR group, daar zitten 11.000+ eigenaren met paarden die prascend gebruiken; ik ben het daar niet tegengekomen maar wie weet heeft iemand een tip of idee voor je.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:01

Het loopje van jouw paard lijkt toch wel op die van mij toen hij bevangen was JP. Had ook niet de typische stand, liep m.n. erg kort en tja, uiteraard op eieren.
Loopt hij al wat beter inmiddels?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:21

Hoi allemaal, heb sinds vorige week een Cushing patientje, Muis, merrie shet van 85 cm en pas 8 jaar.
Ik heb het niet allemaal teruggelezen :+ maar ga het wel proberen bij te houden.
Aangezien ik een natuurgeneeskundige praktijk voor dieren heb, ga ik de Cushing proberen op een natuurlijke manier aan te pakken, want dierenarts stelde al de in dit topic genoemde medicijnen voor (met als bijwerking diarree wat hij al meteen aangaf). Ik heb nu een kuur ontstekingsremmer gekregen en gegeven (iets met pi nog wat??) maar niet echt veel verbetering, dus ook dat ga ik dan maar zelf proberen aan te pakken, met bioresonantie en natuurlijke pijnstiller plus voedingssupplementen.
ze heeft altijd erg goed gereageerd op natuurlijke middelen, in 2010 nadat de sneeuw weg was ineens strak staan, met Boswellia/ Yucca weer aan de gang gekregen (na een kuur Buut die niet hielp), 2011 en vorig jaar nergens last van en dit jaar ineens bevangen of er tegen aan.
Altijd rekening gehouden met, dus graasmasker, strookbegrazing, zomers overdag ook in paddock en geen krachtvoer.
Nu dus ondanks alles voor de 3e keer bevangen en erg stevig dit keer (staat voor de eerste keer zo als zo'n bevangen paard op een plaatje staat, als ze zich in beweging wil zetten) en bloed laten onderzoeken, 108 ipv 47 wat het in dit seizoen moet zijn.
Heb gebeld met Erik Laarakker, die ik altijd mag raadplegen want ik heb ook opleiding bij hem gedaan en die heeft me het volgende aangeraden: Probiotica voor weerstand, Podo van Phytonics en Gluco Balance van Phytonics, die heb ik altijd al in huis. De Puur Natuur HormoonBalans (besteld, komt vandaag binnen) is dan specifiek voor de Cushing om de hormoonhuishouding te regelen ( bevat monnikspeper) en nu dus een natuurlijke ontstekingsremmer op basis van Yucca, Boswellia, gember en lavendel oa. (Of de Puur plus kan ook) en elke dag magnesium van paardnatuurlijk.nl.
Ze krijgt dit in een emmertje geweekt grasbrokjes of vlok, met een klein handje pure spelt en vreet :o het zal ik maar zeggen helemaal op. Verder krijgt ze alleen eigen hooi.
Ik geef dan om de 5 dagen bioresonantiebehandeling (met veterinair programma hoefbevangenheid, Cushing,ontgiftingsprogramma), daar is hij niet van (ieder zijn ding :D )maar daar werk ik nu eenmaal mee en heb erge goede resultaten bij dieren.

Ik heb nu via een bokker hoef bevochtigers gekocht, want ik zet haar dagelijks in een groene leem badje met erbij tea tree en pepermunt etherische olie, dat vindt ze erg prettig. Nu kan dat wat makkelijker met die dingen.
Heel verhaal geworden, maar hoop zo dat mijn lieverd opknapt, want ik heb haar als veulentje van 4 maanden op de markt gekocht en ze is ontzettend lief, bijt nooit al heeft ze pijn en ik kan haar niet missen.
Maar ik heb wel voor mezelf besloten dat als het echt te gek wordt en ze niet opknapt ik haar niet langer kan laten kwellen want het is geen prettig leven zo..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:34

Grappig, heb toevallig gisteren wat op je site gelezen over IR. Natuurlijk niet grappig dat je je daags daarna moet melden in dit topic.
Ik vraag me af of je Cushing ook werkelijk met natuurlijke middelen onder controle kunt houden. Ik denk wel dat bepaalde middelen ( zoals provarium breeding = monnikspeper) bepaalde zaken kunnen ondersteunen, de vraag is echter of dat afdoende is.
Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden mijn paard ook laten testen op PPID - ze was toen al zwaar IR. Omdat bij de test voor PPID slechts 'borderline' cijfers eruit kwamen, heb ik lang PB gegeven. Een week geleden raakte ze opeens vol bevangen ( 4 hoeven) en bleek de testuitslag op 223 pg te zitten. Ik ben nu met de pergolide gestart.

Van IR lijk je veel af te weten - je weet dan wellicht ook dat Cushing en IR vaak samengaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:06

Jannepauli schreef:
Diarree is één van de vele bijwerkingen van Prascend; zie deze link:
http://www.prascend.com/Prescribe
Halverwege vind je een staatje met de meest voorkomende bijwerkingen.

Ik heb de vraag voorgelegd bij de ECIR group, daar zitten 11.000+ eigenaren met paarden die prascend gebruiken; ik ben het daar niet tegengekomen maar wie weet heeft iemand een tip of idee voor je.

Thanks voor het nakijken. Ik ben er ook wel bijna zeker van dat het door de prascend komt, aangezien ze het heeft sinds ze het krijgt.
Ik hoop dat ik wat vind waardoor ik het kan verhelpen, anders ben ik heel bang dat ik ga stoppen met de prascend. Ik ga sowieso proberen het minimaal een week op een kwart per 1,5 dag te doen en anders naar een kwart per 2 dagen. Ik ben even gestopt met de Provarium Breeding, maar die kan ik uiteraard altijd weer bij gaan geven.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:46

Jeetje setteli, balen die diarree, al dacht je even dat het van het brood kwam...... Hoop dat je snel dé oplossing hebt voor Vlek en daarmee dus ook voor jou!

Hoi Josefien, (geen idee of je mij nog kent), welkom hier, ik denk dat je heel vele kan betekenen, uitstellen enz. met natuurlijke middelen, ben ik zelf ook van, maar om de ACTH te laten zakken denk ik toch echt dat je aan de prascend "moet".......

Kleine up-date, met wandelen ging Argi wel beter, minder traag, zaterdag toch de stoute schoenen aan getrokken en een rondje erop gestapt, eenmaal warm gedraaid voelde ze vele malen beter aan, ze had zin om te stappen! Deed ons goed!
Gisteren met al die regen paardjes in de middag op stal gehad, nu kon ik de krulletjes voor 't eerst zien in haar vacht door de regen. Toen ze droog was waren ze ook weer weg.
Heb het idee dat ze zich best goed voelt op 't moment! Vrolijk koppie iedere ochtend!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:53

Hier ook maar een update: nadat ik te horen kreeg dat far minder kuil at heb ik hem op hooi gezet. Dit ging aanvankelijk wel redelijk, niet super maar er ging wat naar binnen. Tot zaterdag, hij kreeg een hele grote hoop maar liet het links liggen. Dus ik pak voor de grap een beetje kuil, ja hoor dat ging naar binnen en dus pakte ik nog een beetje wat ook naar binnen ging. Dus nu staat hij weer op kuil, dus ben benieuwd hoe hij het vandaag doet

Setteli: heel vervelend die diaree

Caballos: gelukkig dat het beter gaat

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:56

Sja, de paarden verwachten natuurlijk wel een 5 sterren keuken, fijn dat hij iig weer eet Douraque!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:05

Die van mij zeker. Eerst helemaal gek op mandarijnen, na een aantal weken moest hij dat niet meer. Toen met slobber, geprobeerd van een vriendin en meneer was er zot op. Tot een aantal weken geleden, hij moest het niet meer. Nu maar weer aan de kruiden muesli en dat eet hij achter elkaar op. Misschien verwen ik hem wel te veel :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:08

Naomi was in haar Cushing-zonder-medicatie tijd ook onwijs zeikerig met eten, vooral met krachtvoer.
Ze at dan 4 weken het op, en na 4 weken liet ze het gewoon staan. Ander merk/type muesli/brok at ze dan weer wel, maar dan ook weer voor 4 weken.

Nu staat ze een jaar op de medicatie en sinds een half jaar is dat zeikerige ook voorbij en eet ze alles met veel plezier!! En ze eet dus nu ook al dik 6 maand dezelfde muesli :D Dus wellicht dat het nog verbetert Douraque :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:51

Douraque schreef:
Die van mij zeker. Eerst helemaal gek op mandarijnen, na een aantal weken moest hij dat niet meer. Toen met slobber, geprobeerd van een vriendin en meneer was er zot op. Tot een aantal weken geleden, hij moest het niet meer. Nu maar weer aan de kruiden muesli en dat eet hij achter elkaar op. Misschien verwen ik hem wel te veel :D

Nee, hoor dit klinkt heel bekend, ik werd in het begin ook helemaal gek van willy het was soms van dag tot dag kijken wat er lekker was, maar dat gaat stabiliseren hoor ;-) Fijn dat het kuil in ieder geval nu weer "in" is.

@caballos, klinkt alsof het bij jullie de goede kant op gaat.

@setteli, wat vervelend dat het nog steeds niet in orde is met de diarree. Echt naar dat het zo lang duurt.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:46

Ja, dat idee heb ik ook.
En ook dat mutsen met eten ken ik, zeker als er iets nieuws doorheen zit bijvoorbeeld een supplement, tegenwoordig zet ik 't neer en loop ik weg, bij nieuwe dingen, kijk dan stiekum om 't hoekje en dan eet ze alles op. Ik denk dat ik er dan teveel in mee ga hahahahah, ach "is niet lekker he" "zielig" "kom maar hier dan" :+ Tot nu toe geen klagen en gaat 't pilletje er in met een boterham.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:50

Caballos schreef:
Ja, dat idee heb ik ook.
En ook dat mutsen met eten ken ik, zeker als er iets nieuws doorheen zit bijvoorbeeld een supplement, tegenwoordig zet ik 't neer en loop ik weg, bij nieuwe dingen, kijk dan stiekum om 't hoekje en dan eet ze alles op. Ik denk dat ik er dan teveel in mee ga hahahahah, ach "is niet lekker he" "zielig" "kom maar hier dan" :+ Tot nu toe geen klagen en gaat 't pilletje er in met een boterham.

Dat herken ik ook bij mijn koliekgevoelige paard, tegenwoordig geef ik het eten en loop ik weg want anders zie je hem kijken "is er soms wat mee ofzo dat je blijft staan of ik het wel eet??"
En hij is ook nog zo dat als ik blijf staan en hij liever wat anders heeft dat ie dan niet gaat eten om te kijken of ik nog wat anders geef, loop ik weg dan heeft ie zoiets van "dit zal het dan wel worden voor vandaag.. en eten maar" ;-)