[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:27

Wat verdrietig... arm dier.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:51

Vandaag rustiger gelukkig, ga toch cranio sacraal ook nog proberen. Klinkt heel herkenbaar en lees ook regelmatig dingen van te veel druk door trauma bv halster kapot trekken zonder dat er echt een verwonding is.

hier was ze echt heel rustig, daarna iets minder waaide harder en was net les in de piste dan is het meer stress denk ik?

hier op het einde vooral echt heel duidelijk de typische tics.. blijft een moeilijk probleem pff

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:30

Hoi K_m. Ik zou zeker cranio nog proberen als je dat nog niet gedaan hebt! Het kan echt een enorm verschil maken voor je paard.
En nogmaals: petje af voor je doorzettingsvermogen en liefde voor je paard!! :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:50

Hoe gaat het nu?

Op onderste filmpje schraapt ze ook weer he, ze wil graag er uit.
Zou ook het halster op de weide af laten, als de zenuw overgevoelig is kan het halster ook extra irritatie geven

Kijk eens naar dit filmpje van appie

Je ziet dat hij in grote lijnen hetzelfde doet.
Ook zie je hem een paar keer heel licht met een voorbeen een schraapbeweging maken.
Bij hem is dit filmpje puur stress.
Hij wilde daar weg, er waren ontzettend veel kleine vliegjes waar hij helemaal kriegel van werd.
Ik moet er toch heel erg aan denken als ik jouw paard zo zie dat haar ook teveel dwars zit.

Cranio moet je echt gaan doen,paarden knappen er enorm van op.
Appie is na een behandeling van een osteopaat die ook cranio bij hem gedaan heett ontzettend opgeknapt :j

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:16

Donderdag komt er een cranio sacraal therapeute. Ik ben heel benieuwd en bang tegelijk omdat het er financieel weer inhakt. Als het werkt is het mij helemaal waard wel.

Nog mensen hier positieve ervaringen met cranio sacraal??

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:18

Ja absoluut. Werkte niet voor 100 procent, maar wel voor een heel groot deel.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:51

Hier ook. Ze komt elke 3-4 maanden voor Guus. Zeker de 1e keer knapte hij enorm op.
Guus schudde eerst van echt alles: zon, wind, regen, sneeuw, pollen, ga maar door. Nu is het vooral pollen, en hagel vindt hij ook nog steeds niets.
Daarbij is dit zo'n beetje de enige -peut die alles bij Guus mag doen. Meestal valt hij (en de rest van de groep) bijna in slaap.

Qua kosten valt het reuze mee, €85 per keer, laatste keer haar ze zelfs een actie en was het maar €50.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:45

K-m hoe is de behandeling gegaan gister?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:49

Ik heb in mijn volgtopic in onderschrift ge-update! Ging wel fijn maar we moeten natuurlijk afwachten tot de vervolg behandelingen!

mallerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:30

Hier helaas ook een paard met headshaking :(

Had een fles met Top stock Headshaking gekocht maar helaas wil meneer dit echt niet eten.
(en helaas na uitgebreid onderzoek blijkt het headshaken waarschijnlijk veroorzaakt te worden door een beschadiging aan zijn nekband en verkalking op zijn eerste nekwervels)

Dus als er nog iemand is die dit wil overnemen laat maar weten :PB
Heb er slechts klein beetje (2 of 3 keer) wat van geprobeerd ,dus fles is nog zo goed als vol.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:31

Hier begint het proesten weer. De pollen zijn toch echt triggers bij haar, net als regendruppels en wind.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:45

Hier is het ook alweer begonnen :\ Erg vroeg dit jaar. Vorig jaar was het pas ergens eind maart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:32

Pffff ja, hier ook al 2 dagen beetje loopneus en wat prutogen. Reageert ook plaatselijk (hazelaar). Beetje jeuk af en toe maar nog niet overdreven of proesten ofzo. Wat nu? Al medicatie starten? Het is nog zo vroeg.. maarja, in het weekend wordt het wel ERG mooi...

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:59

Voor de zekerheid ben ik al gestart met de medicatie. Mijn paard begon echt al last te krijgen :(:) En nu, met 3 pilletjes per dag, gaat het meteen beter en is ze weer zichzelf.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:05

Wat gebruik je, ceterizine?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:24

opisop_shop schreef:
Wat gebruik je, ceterizine?

Ja inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:56

Ik heb toch ook maar pilletjes klaargezet voor deze dagen (sinds woensdag gestart dan).. Kan dit weekend niet gaan dus dan heeft hij toch een beetje ondersteuning. Kijk ik maandag wel even verder hoe hij erbij staat en wat ik ermee doe. Al hoop ik ergens toch niet dat het seizoen nu al begonnen is, maar ik vrees ervoor ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:12

Zooo, hier ook heftig hoor!
Wel sneu om te zien
Morgen vliegenkap om.want er zijn ook veel kleine vliegjes.
De zwarte kummel hoog ik op, en dan even afwachten.
Ceterizine heb ik nog wel liggen

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:57

Helaas is het pollenseizoen afgelopen zondag al begonnen hoorde ik op de radio ;(

Exum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:48

Hallo allemaal *D

Mijn paard is ook sinds afgelopen jaar een extrema headshaker geworden.
Helaas heeft nog geen enkel onderzoek ons duidelijk kunnen maken wat de oorzaak bij haar is, misschien weet iemand van jullie waar het vandaan komt omdat zijn/haar paard hetzelfde vertoont?! :(:)

Even wat over mijn lieve merrie:
Ze is nu 4,5 jaar en is vorig jaar mei op en af begonnen met schudden dit was voornamelijk in de buitenbak of een weiland waar de concoursen worden verreden.
we dachten toen dat ze veel last had van de vliegjes en hebben haar een oornetje, heel veel vliegenspray en opgespoten en al haar spullen ingesmeerd met azijn. Ook hebben wij haar een pollennetje opgedaan.
Dit leek te werken maar na een paar keer rijden was dit al geen oplossing meer.

Op een gegeven moment deed ze het zowel in de buiten al binnenbak tijdens het longeren en rijden, maar vrij staand in de wei vrijwel niet.

Wij zijn bij de dierenarts en hebben alles nagekeken. Een volledig kreupelheidsonderzoek om te kijken of ze ergens pijn had, longeren zowel binnen als buiten in de volle zon waar ze niks liet zien, foto's en echo van de benen, hele rug nagevoeld waar hij geen reden vond om verder onderzoek te doen. Ook heeft ze een week op de novacam gestaan om gevoelige hoeven uit te sluiten.
Ze is bij de tandarts geweest waar niks aparts te zien was, osteopaat heeft haar helemaal nagekeken waar ook niks uit kwam. Ook is de zadelmaker meerdere keren geweest en heeft ze dus een goed passend zadel.
Een natuurgeneeskundige kwam erachter dat ze last had van een ontstoken eierstok en ze is hiervoor behandeld tijdens de behandeling ging het rijden heel goed maar na een maand begon het weer.
Ze is in training geweest op een andere locatie waar ze nooit iets heeft gedaan en dus hebben wij haar verhuist met de gedachte dat ze zich niet prettig voelde op stal maar na een week op de nieuwe stal begint ze weer.

Wij hebben verschillende neusprays en oogdruppels geprobeerd, rijden met oornetje en pollennetjes zelf met hele vliegenkap maar allemaal zonder langdurig effect.
Ook hebben wij verschillende manieren van trainen geprobeerd (mocht het een rijtechnisch probleem zijn) maar ook hier hebben wij geen langdurig plezier van.
Ze doet het zowel in de zomer als winter en in de regen of in zon en soms ook helemaal niet.
Wat wel heel opvallend is, is dat ze altijd wanneer ze gaat schudden haar bovenlip naar rechts optilt.
Verder heeft ze geen last van haar ogen, rode neusgaten of proesten etc.

Ik hoop dat iemand dit herkent en een oplossing heeft |(

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 00:50

Je video is niet beschikbaar, maar vaak is een overprikkelde trigeminale (aangezichtspijn) zenuw de oorzaak. Ik heb ook al enorm veel geprobeerd. Heeft jouwe het seizoens gebonden? Anders zou je allergie pilletjes kunnen proberen (ceterizine).

Ik zou het topic even goed doorspitten hier staan zowat alle mogelijke behandelingen met ervaringen beschreven. Succes ermee het is echt een rot aandoening..

Exum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 01:08

k_m schreef:
Je video is niet beschikbaar, maar vaak is een overprikkelde trigeminale (aangezichtspijn) zenuw de oorzaak. Ik heb ook al enorm veel geprobeerd. Heeft jouwe het seizoens gebonden? Anders zou je allergie pilletjes kunnen proberen (ceterizine).

Ik zou het topic even goed doorspitten hier staan zowat alle mogelijke behandelingen met ervaringen beschreven. Succes ermee het is echt een rot aandoening..

Ze is hier in het voorjaar mee begonnen, maar dat was op en af. Ook heeft ze het afgelopen winter ook weer op en af gedaan.
Er is geen duidelijk verband met bijvoorbeeld zon/regen/wind etc

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 06:05

Exum is ze ook getest op maagzweren? Mijn paard heeft een graspollenallergie en schud voornamelijk hierdoor.
Maar ze heeft ook een tijdje in de winter geschud doordat ze zo'n pijn had van maagzweren. Ik heb overigens geen scopie laten doen, maar ik heb met Gaviscon uitgeprobeerd of dit verlichting gaf. Dit was zo. Daarna gestart met een Omeprazol behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 09:10

Naarmate ik het bericht las zat ik meer en meer aan stress te denken. De rest lijkt mij uitgesloten en als het ook in de winter is lijken pollen ook raar. Maagzweren kan daar ook bij horen/de oorzaak van zijn.

Stress kan rare dingen doen met een paard en kan zoveel oorzaken hebben, die van mij schudt bv harder als hij stress heeft om iets en deze heeft 'gewoon' pollenallergie.

Je hebt het erover dat ze 4.5 jaar is en je hebt al wedstrijden gereden. Ook doet ze het met longeren/rijden maar niet in de weide. Dat soort dingetjes.. misschien bezorgt het haar om de 1 of andere reden stress? Paarden laten dit niet altijd duidelijk zien.

Exum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 09:38

[***] schreef:
Naarmate ik het bericht las zat ik meer en meer aan stress te denken. De rest lijkt mij uitgesloten en als het ook in de winter is lijken pollen ook raar. Maagzweren kan daar ook bij horen/de oorzaak van zijn.

Stress kan rare dingen doen met een paard en kan zoveel oorzaken hebben, die van mij schudt bv harder als hij stress heeft om iets en deze heeft 'gewoon' pollenallergie.

Je hebt het erover dat ze 4.5 jaar is en je hebt al wedstrijden gereden. Ook doet ze het met longeren/rijden maar niet in de weide. Dat soort dingetjes.. misschien bezorgt het haar om de 1 of andere reden stress? Paarden laten dit niet altijd duidelijk zien.

We hebben haar laten screenen met de lecher methode waar geen maagzweren of andere opvallende dingen uitkwamen.
Stress hebben wij ook aan gedacht al verklaard dat dan weer niet waarom ze het over het algemeen op wedstrijd veel minder of zelfs helemaal niet doet een enkele keer is het een groot probleem.
Op de vorige stal stond ze al een half jaar voordat ze ermee begon en daar is in die tussentijd niets veranderd.
Ook heeft ze op de nieuwe stal het een week eerst niet gedaan en begon ze nu ineens.
En dan kan ik haar er met moeite binnen wel doorheen rijden maar buiten gaat dat gewoon niet lukken.
Ze doet het overigens in stap en draf heel erg en galop een stuk minder.