Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:33

Dat heeft ook mijn voorkeur

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:45

Helemaal mee eens
eerst hier lekker doortypen.
Succes met de opzet van het nw. topic.
Het is aan jou/jullie toevertrouwd JP en Fargo ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:50

Pas starten met nieuwe OP als we er klaar voor zijn, beter en overzichtelijker.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:08

Jannepauli schreef:
Nammie schreef:
Lijkt me goed zo.
Misschien ook nog een kopje met interessante onderzoeken? bv dat onderzoek over vit e?

Het vervelende van onderzoeken is dat ze 1) vaak auteursrechtelijk gebonden zijn en 2) door de tijd telkens weer ingehaald worden door nieuwe bevindingen. Wel leek het me een goed idee om ook een kopje te maken met interessante links waar ook het nodige over Cushing is terug te vinden.

Het onderwerp van Vitamine E komt aan bod bij het kopje 'Dieet'

Verder: wat heeft jullie voorkeur - het huidige topic nog even open laten totdat de nieuwe OP klaar is, of alvast een vervolg topic starten en dan in een later stadium de OP toevoegen? Ik begrijp van de mod(s) dat beide opties mogelijk zijn.

Mijn voorkeur: hier nog even doorschrijven en overschakelen als de OP klaar is.
Wat vinden jullie?

Optie 1 heeft mijn voorkeur.

Overigens zou ik het wel erg waarderen wanneer er gerefereerd wordt naar artikelen volgens APA stijl. Vind het zelf altijd namelijk wel erg interessant om het e.e.a. na te lezen! :)

Overigesn even ontopic: Ik vond persoonlijk Pauli wel erg 'typisch' bevangen lopen. Korte passen, gevoelig op de voorbenen/op eieren lopen. Hopelijk gaat het snel beter met haar!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:29

JP Heb je film ook even bekeken. Echt overduidelijk hoefbevangen durf ik ook niet te zeggen. Bij mij op stal stond laatst een paard en die was spierbevangen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het daar meer weg van vind hebben. (maar goed ik ben ook echt een leek op dat gebied)

Wat betreft het nieuwe toppic. Ik ga ook voor optie 1.

Ik kom niet zo heel vaak hier, maar lees vaak wel vluchtig mee. Even een update over mijn Vosn(23 jr oud). Wij zijn in mei begonnen met medicatie. Ik voer geen speciaal voor. Ik heb deze week weer bloed laten trekken om te zien waar we nu staan. Vos zelf doet het goed. Ik hoopte heel erg dat de vacht beter zou worden en ik durf het haast niet te zeggen, maar deze lijkt inderdaad verbeterd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:45

@ Focussed: APA stijl.. hmm, ik was niet van plan een onderzoeksverslag te schrijven hoor! Het moet ook voor de gewone mens ( zoals de meesten van ons) te lezen zijn, en niet een doctoraal scriptie! :+ :D
Tegen de tijd dat ik wat op papier heb, zal ik je een kopie sturen, okay? En aan Fargo ook uiteraard.

Pauli is echt wel bevangen hoor, de spieren zijn verder okay. De eerste halve pil is gisteren naar binnen gegaan in een krentebolstukje - zonder probleem. Ik heb besloten met een halve te beginnen omdat ze tenslotte zo'n joekelsgroot paard is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:50

had je de spierwaarden in het bloed laten controleren?Die waren goed?
Het is dus echt het cortisolnivo wat de oorzaak is.
Hoe snel slaat pergolide aan in dit soort gevallen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:59

Spierwaardes waren prima, ondanks het feit dat ze tijdens de bloedafname wat gestresst was ( andere DA die ze niet kent, voor Pauli al genoeg om wantrouwig en dus een beetje hysterisch te worden!) .
Geen idee hoe snel er effect is nu - ze zag er vanmorgen nog steeds fris en fruitig uit, wel pijnlijke voetjes.
We wachten het af..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:06

Jannepauli schreef:
Spierwaardes waren prima, ondanks het feit dat ze tijdens de bloedafname wat gestresst was ( andere DA die ze niet kent, voor Pauli al genoeg om wantrouwig en dus een beetje hysterisch te worden!) .
Geen idee hoe snel er effect is nu - ze zag er vanmorgen nog steeds fris en fruitig uit, wel pijnlijke voetjes.
We wachten het af..

Wel mooi dat je het bijhoud...eventueel ook voor paarden in dezelfde situatie.Dan weten mensen ongeveer(want geen situatie is natuurlijk 100% gelijk)wanneer hun hoefbevangen paard baat heeft bij het middel.

Fijn dat ze iedergeval in haar hoofd goed is ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:22

Jannepauli schreef:
@ Focussed: APA stijl.. hmm, ik was niet van plan een onderzoeksverslag te schrijven hoor! Het moet ook voor de gewone mens ( zoals de meesten van ons) te lezen zijn, en niet een doctoraal scriptie! :+ :D
Tegen de tijd dat ik wat op papier heb, zal ik je een kopie sturen, okay? En aan Fargo ook uiteraard.

Pauli is echt wel bevangen hoor, de spieren zijn verder okay. De eerste halve pil is gisteren naar binnen gegaan in een krentebolstukje - zonder probleem. Ik heb besloten met een halve te beginnen omdat ze tenslotte zo'n joekelsgroot paard is.

APA heeft niets te maken met je schrijfstijl :D Dus van mij mag het compleet Jip-en-Janneke, maar na een bewering zou ik graag een noot zien (1) en onderaan de tekst

(1) Puk, P. (2009). Equine Cushings Disease. Journal for Veterinary Health, 1(5) p. 544-600.

Die verzin ik nu uit m'n hoofd, maar dan kan ik wel nalezen ,wat ik persoonlijk erg leuk en interessant vind. En sowieso denk ik wel dat uit een dergelijke belangrijke OP bronnen vrij belangrijk zijn :) Als je wilt wil ik wel literatuur helpen zoeken oid :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:37

Nou het duurde een eeuwigheid {dierenarts moest eerst spullen bestellen duurde heel lang} maar eindelijk is onze fjord getest en hij heeft inderdaad cushing.

Ik blijf hier dus meelezen en leren van jullie ervaringen..hij werdt erger hoefbevangen dus we zijn het hooi nat gaan maken en hij kreeg buut.De laatste paar dagen lijkt het gelukkig minder te worden..maandag kunnen we starten met de medicijnen dus ik heb goede hoop dat hij dan snel opknapt.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:31

Ik ben een leek wat betreft cushing, dus stel ook misschien domme vragen. Maar zijn cushing paarden ook lusteloos? Geen zin om te lopen of mee te gaan op buitenrit, en zijn dan sloom. Of is dit ook bij elk paard weer anders?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:06

Volgens mij kunnen ze down/depri worden en als ze hoefbevangen zijn willen ze niet lopen inieder geval.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:30

Flowq schreef:
Ik ben een leek wat betreft cushing, dus stel ook misschien domme vragen. Maar zijn cushing paarden ook lusteloos? Geen zin om te lopen of mee te gaan op buitenrit, en zijn dan sloom. Of is dit ook bij elk paard weer anders?

ja die zijn vaak lusteloos,dat komt door het te hoge cortisol.
(mijn cortisol is ook te hoog en ik heb daar ook last van :) )

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:06

Sloom en lusteloosheid is zelfs veel voorkomend volgensmij bij Cushing. Bij de mijne is het zeker wel het geval.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:34

Ik merk bij hem namelijk heel veel symptomen. Krullen de vacht, maar dat alleen als hij gezweet heeft of natgeregend is. Ribben kun je goed voelen, maar heeft wel een buikje en een dikke manen kam. Maar wilt nog wel graag mee, is op buitenrit wel erg voorwaarts, sleept alleen af en toe met achterbenen. Maar gaat af en toe er gewoon nog vandoor.
Probleem is dat het niet mijn eigen pony is en eigenaar wss nooit een test wilt laten doen. Dat kan ik dan nog wel opbrengen, maar daarna eventueel medicijnen. Als die duur zijn kan ik al niks meer.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:53

Hallo allemaal, kunnen julie me nog helpen aan wat tips en tracks om de pil in ieder geval in het paard te krijgen? Die van mij is een muts met dit soort dingen.
Eerst begonnen met de halve dosering van wat ze moet hebben in een bolletje brood. Dat ging ruim anderhalve week goed en toen was ze er klaar mee. Toen het pilletje in een stukje appel met het volgende stukje vast klaar. Dat ging tot volgende week goed. Nu doe ik het pilletje al binnen in het stukje appel anders eet ze het niet. Ze snuffelt er eerst aan en als ze ook maar iets vermoedt, dan weigert ze. Ook als ze iets anders te eten heeft, hooi of luzerne, dan eet ze het ook niet.
Wat zijn jullie tips? Tot nu toe heb ik de gewenste dosering er nog in gekregen maar aankomende week moet ik naar het buitenland en moet ik het dus aan iemand anders over laten. Dan moet ze natuurlijk niet moeilijk gaan doen.

Alvast bedankt voor jullie tips.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:12

ik geef het al meer dan een jaar in een handje lucerne brokjes,net voor het eten.
Kan natuurlijk ook in een handje biks,maar dat heb ik niet.
Ik ben ook begonnen met appel,ging in het begin goed en daarna wilde hij helemaal geen appel meer...ook niet zonder pilletje :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:25

Ìk geef het nu ook gewoon door de muesli.

Ik deed het eerst met peren, appels, wortels, krentenbollen, gewoon brood, ontbijtkoek etc. etc.

Dat resulteerde in het feit dat ze al die dingen niet meer aanpakte na een dag of 10.

Met muesli gaat het nu al een half jaar goed. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:38

Focussed schreef:
Jannepauli schreef:

APA heeft niets te maken met je schrijfstijl :D Dus van mij mag het compleet Jip-en-Janneke, maar na een bewering zou ik graag een noot zien (1) en onderaan de tekst

(1) Puk, P. (2009). Equine Cushings Disease. Journal for Veterinary Health, 1(5) p. 544-600.

Die verzin ik nu uit m'n hoofd, maar dan kan ik wel nalezen ,wat ik persoonlijk erg leuk en interessant vind. En sowieso denk ik wel dat uit een dergelijke belangrijke OP bronnen vrij belangrijk zijn :) Als je wilt wil ik wel literatuur helpen zoeken oid :)

Ik weet maar al te goed wat APA stijl is, maar come on: we hebben het hier over een OP en niet een scriptie. Waar van toepassing zal ik bronnen vermelden *D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:34

Nu er een dierenversie is van prascend snap ik niet dat ze er geen prettigere smaak aan meegeven, zodat ze beter opgegeten worden. Het zou de ochtend gemakkelijker maken

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:26

Hier lossen we de pil op in een klein beetje water en dat schenken we over de brokken, nul nada problemen! De brokken gaan altijd schoon op.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:37

Mijn moeilijke eter heeft zijn wortel met pil nooit geweigerd.[ja ik had echt mazzel!]
Ik boorde een gaatje in het midden en vlak voordat ik hem de wortel gaf , drukte ik het tabletje erin.
Echt seconden werk , omdat het vocht van de wortel het tabletje snel doet smelten.
Het wortelstukje deed ik ook zo klein mogelijk in de hoop dat hij het snel door zou slikken en niet goed zou kauwen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:41

hier gaatje in de wortel pilleke erin en gaatje weer afdichten. nog nooit problemen gehad

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:46

Ik doe het tegenwoordig ook met een handje muesli. Brood had ze binnen een paar dagen al door en spuugde ze gewoon uit. Nu met een handje muesli gaat het prima. Wel opletten wat er precies uit de mond valt.