[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:36

Ik weet eigenlijk niet of dat opgaat. Is dat niet alleen als je een hengst heel vroeg castreerd? Dan moeten ze nog volledig ontwikkelen en omdat ze hun mannelijkheid niet meer hoeven te ontwikkelen dat ze dan de hoogte in gaan?
Bij mijn ruintje ging het iig niet op. Hij is gecastreerd als veulen/1-jarige maar de teller is blijven steken op 125cm, terwijl zijn ouders beide rond de 135cm zijn.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:42

Ik vroeg me af, als ik mijn paardje eind februari laat castreren, is dat een goeie tijd? Ze staan dan snachts nog wel op stal, maakt dat uit? Misschien kan ik vragen of ze hem anders snachts in de bak laten lopen (samen met een vriendje)

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:04

Mijn paard is destijds in april gecastreerd, stond ook op stal en is helemaal goed gegaan.
Overdag wel lekker naar buiten en laten lopen om eventuele zwellingen tegen te gaan.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:58

BarendregtF schreef:
Er werd vroeger altijd gezegd dat ruinen groter werden dan hengsten!
Het is bewezen dat het verschil maar klein is als het dier geruind wordt!

Wat is groot uitgevallen?

een paar maanden terug was hij 1,60m op 1 1/2 jarige leeftijd,hij is heel slungelig en zijn moeder is 1,61 m en Vader ook niet heel groot, groter dan 1,64 hoeft van mij zeker niet,hij is klein gefokt.

Maar als ik het zo hoor maakt het op deze leeftijd dus niet heel veel meer uit :)

BarendregtF

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:56

Dan is hij op dit moment groter als mijn ruin nu, die is 1,5 jaar en 1.57m(scheelt maar 3 cm,maar toch) en zijn moeder is 1.69 en zijn vader(v United) is 1.68 dus zal hij niet veel groter worden!.

Ik denk zelf dat je paard wel iets groter wordt maar hoeft natuurlijk niet.

Ik zou hem gewoon gaan castereren en misschien heeft hij net zijn groeispurt gehad en komt er niet veel meer bij! op deze leeftijd groeien ze natuurlij het snelst.

rond 2,5 jaar gaat het wat minder worden, is mijn ervaring soms nog maar 0,5cm per half jaar.

Oja en je beschrijft dat hij heel slungelig is, dus groeit hij nog wel wat! ook kan het dat ze wat langer slungelig blijven? is hij nu erg overbouwd?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:53

Ik heb net gebeld voor mijn fjorden hengst. Ik denk dat eind maart het gaat gebeuren...
Bij ons op de kliniek doen ze alleen liggend onder narcose castreren. Doodeng vind ik het, want ik heb een paar jaar geleden mijn shet zo verloren bij ons op de wei tijdens de castratie. Ik heb er nu al zenuwen voor... ;(

Welke methode kiezen jullie? Onbedekt of over de lies? Ik neig naar het eerste, gewoon het scrotum openen. Volgens de da waren de risico's gelijk, alleen bij over de lies moet hij in ieder geval een nacht daar blijven. nou vind ik dat niet het ergste hoor, maar goed :)

Ik ga even teruglezen naar de ervaringen.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:19

die van mij is afgelopen dinsdag staand gecastreerd,had het eigenlijk niet zo vroeg willen doen,maar hij werd echt te gevaarlijk.heb er echt lang over getwijfeld,maar twas in 20 min gebeurd..heeft er vrij weining van mee gekregen,alleen is nu vanaf zondag zn koker dik

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:55

Ik heb net de dierenarts aan de lijn gehad. Woensdag gaat het gebeuren bij mn haflinger, deze laat ik staand op het land doen (ook meteen de tanden bekijken bij beide pony's). Ben benieuwd hoe het gaat, laat woensdag of donderdag wel wat horen hier.

Marloes, ik heb mijn welshje vorig jaar in de kliniek laten doen. Deze is daar liggend gedaan op de normale manier. Hier was alles zo weer genezen en meneer was binnen no time weer zn eigen.

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:24

Marloes_R schreef:
Ik heb net gebeld voor mijn fjorden hengst. Ik denk dat eind maart het gaat gebeuren...
Bij ons op de kliniek doen ze alleen liggend onder narcose castreren. Doodeng vind ik het, want ik heb een paar jaar geleden mijn shet zo verloren bij ons op de wei tijdens de castratie. Ik heb er nu al zenuwen voor... ;(

Welke methode kiezen jullie? Onbedekt of over de lies? Ik neig naar het eerste, gewoon het scrotum openen. Volgens de da waren de risico's gelijk, alleen bij over de lies moet hij in ieder geval een nacht daar blijven. nou vind ik dat niet het ergste hoor, maar goed :)

Ik ga even teruglezen naar de ervaringen.

Die van mij is onbedekt gedaan na overleg met de DA. En ben er nog altijd heel tevreden mee, na de OK bleef hij nog 2.5 dag op de kliniek (is standaard beleid) en het is niet eens dik geworden oid.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:14

Ik zou kiezen voor de kliniek en dan liggend over de lies!
Maar je moet daar wel de financiele middelen voor hebben natuurlijk.
Wel is het zo dat alles steriel is. en de nacht op de kliniek vind ik persoonlijk wel fijn, hij wordt datn toch wat meer in de gaten gehouden mocht er iets fout zijn of gaan.

Maar goed het is natuurlijk persoonlijk en ik hou van heel erg zekerheid

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:57

Het gaat sowieso liggend in de kliniek gebeuren. Maar vanwaar jouw voorkeur voor over de lies? Ik heb niet helemaal duidelijk welke methode beter of verstandiger is. Ik moest dat zelf beslissen zei de da, maar ik heb niet echt helder waarom ik voor bedekt of onbedekt zou kiezen...

Jen, fijn om te lezen dat alles goed is gegaan bij jouw Welsh :)

melissa_lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:14

hallo,
die van mij is vorige week maandag gebeurt in de kliniek.
Beviel me prima,

Groeten

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:43

Ja, heb een afspraak voor volgende week dinsdag. Spannend! Hij is nog niet ingeent, kan dat tegelijk?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:49

Vanochtend is winnie gecastereerd. Alles is goed gegaan, hij staat nou nog even op stal. We hebben hem staand gedaan, de da was binnen 3 kwartier ong klaar. Na het eten ga ik er even naartoe om te kijken hoe meneer het maakt en mogen de pony's even naar het weiland aangezien ze nou in de modder staan. Daar blijven ze een week anderhalve week staan tot het genezen is. Heb ook meteen bij beide de tanden na laten kijken. Nou is winnie dubbel zielig want er zijn ook nog 2 wolfstandjes getrokken (bij prince ook maar die was vorig jaar al gecastereert). Ik laat hier wel horen hoe het met winnie verder gaat.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:32

Hallo! Ik heb voor het eerst mijn eigen hengstenveulen (daarvoor alleen merries in handen gehad). En ik vraag mij af wat bokt een geschikte leeftijd vind om te castreren aangezien mijn omgeving 50/50 verdeeld is. (ouders, fokker, stalleneigenaar, stalgenootjes etc)

Hij is nu 9,5 maanden oud. Zijn huidige schofthoogte schat men rond de 1.40 / 1.45. Zijn ouders zijn beide in de 1.70. Hij zal dus wel groot worden.

De fokker adviseerde me om hem dit voorjaar te casteren, ivm met op de wei en zonder vliegjes enzo. Hij zegt ook dat hengsten die op drie-jarige leeftijd gecastreerd worden langere herstel periode nodig hebben dan enters. En dat als hij het in zich heeft om een "kap" te krijgen hij die heus wel krijgt.

Ik dacht toen: maaar als je dan het zaakje nu al weghaalt, mist hij dan niet hormoonaanmaak als testosteron en dergelijke en ontwikkelt hij zich dan niet minder qua hals, achterhand, front/kap en dat soort dingen. Ik wil over een paar jaar dressuur met hem gaan rijden, en hij heeft nu een vrij dun halsje. Nou is dat ook gewoon de bouw van het dier, maar misschien versterk je dat als je hem zo jong al "helpt".

Daarnaast, al die hengsten die bijvoorbeeld eerst naar de keuring gaan en als ze worden afgekeurd alsnog geruind worden om een goed sportpaard te worden, die zijn ook minstens 3 jaar.
Ik heb nog niet echt de ambitie om met hem op keuring te gaan omdat hij zo ontzettend braaf is als veulen en ik uitkijk naar een braaf dressuurpaard die zich als een heer zal gaan gedragen op wedstrijden (hoop ik :o ).

Mijn gevoelsmatige voorkeur gaat dan ook uit naar rond 2 a 3 jaar. Maar goed, op dit gebied ben ik een leek en vraag ik overal om advies, zo ook hier.

Hij heeft een engelachtig karakter, wel levendig en vitaal, maar absoluur niet aggressief of opstandig of te sterk. (wat ik her en der wel lees over hengstenveulens) Mijn ruin van 17 is moeilijker te hanteren.

Kortom, wat raden jullie me aan: deze lente castreren (de bouw beinvloed je niet en het is minder ingrijpend) of moet ik gewoon wachten (ivm hormonen en ontwikkeling van bijvoorbeeld de hals)

Ik ben benieuwd. (en onwetend :Y) )

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:17

De dierenarts die mijn haflinger deze week gecastereert heeft vertelde mij dat hij het het fijnste vond als de hengsten tussen de 2,5 en 3 jaar zijn. Heb alle 2 mn pony's tussen deze leeftijd laten castereren. de ene is nou nog aan het herstellen en alles gaat tot nu toe nog perfect. De andere heb ik in het najaar vorig jaar laten doen en die was ook binnen no time weer de oude. Ik zou doen wat je zelf het beste lijkt te vinden, misschien ook eens met je dierenarts overleggen? Als jij nog even wilt wachten tot hij 2 is en je plek hebt om hem in een kudde hengsten te houden zou ik voor die keuze gaan ;)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:19

Hier hetzelfde advies gekregen van de DA. De mijne is dus ook met 2,5 jaar geruind. Hij heeft wel erg veel last van gehad en er lang over gedaan om te herstellen. Maar dit was puur toeval. Normaal gesproken mag je ervan uit gaan dat het herstel met 2,5 jaar ook gewoon verloopt. Vraag ook je DA die de castratie gaat uitvoeren om advies, die weet het beste of het dier er "klaar"voor is.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:26

He! handig dit topic..
Mijn hengst gaat morgenochtend onder het mes... Hij wordt in juni 2 jaa en het wordt gewoon thuis gedaan door de DA.
Ben heel erg benieuwd, de fotos die ik tegen ben gekomen van gezwollen kokers bah! hoop dat de mijne dat niet krijgt :(:)
Ik heb nu al medelijden met hem..
We castreren hem nu omdat hij is uitgebroken naar de merries, die worden morgen dus ook gescand of het raak is of niet. Het is een belgisch trekpaard en hij is zo sterk, heel lief maar ondeugend en heeft nu door wat merries zijn en dat ie sterker is dan wij...

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:02

Hee rensju!
Mijne gaat ook morgenochtend onder het mes! Wat toevallig! Hou me op de hoogte hoe het met jouw trekpaard afloopt!

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:14

Op dit moment ligt mijn hengstje/ruintje onder het mes! Ben zo zenuwachtig. Straks bellen ze om te zeggen hoe het is gegaan. Spannend!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:01

Nou de mijne is klaar!!!
Het was moeilijk, hele dikke zaadstrengen had ie.. Maar ze zijn eraf.. Hij zelf was er heel rustig onder, was lekker aan het slapen ;) Hij is nu weer aan het eten, maar het bloed nog steeds. Hoe lang mag het bloeden??? Weet iemand dat? Ben zo bang dat het gaat zwellen... Ik zet hem strakjes buiten :)
Hoe gaat het met jouw paardje westernjo!!??

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:05

Ik heb nog niets gehoord, dus mss is hij nog niet aan de beurt geweest. Hij is namelijk bij de kliniek nu. Hij mag morgen ook pas naar huis... Volgens mij kan het nog wel een hele dag bloeden, maar het mag alleen druppelen, een straal bloed is foute boel. Had ergens een site gevonden waar dat heel duidelijk op stond. Ligt aan de techniek of het nog een tijdje blijft bloeden of niet. mss kan ik dat artikel nog vinden.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:06

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:10

OKee thnx, het druppelt wat.. dus dan valt het mee... zijn been is wel helemaal rood. ziet er zo sneu uit :P

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:11

had ie alleen een roesje? en is ie daar al uit ontwaakt?