Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:32

Die suiker heeft ze weer als bijwerking van Cushing. En als ze beter in balans komt, komt haar suikerspiegel en insulineresistentie ook weer beter in balans.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:05

fargo schreef:
Die suiker heeft ze weer als bijwerking van Cushing. En als ze beter in balans komt, komt haar suikerspiegel en insulineresistentie ook weer beter in balans.

Dat hoop ik maar......want anders is het geen leven voor mijn moppie. Mijn stoere trotse paard zien aftakelen naar een hoopje ellende, dat kan en mag ik haar niet aandoen

Ik hoop dat ik dit weekeind met Pergolide kan gaan beginnen.......hoe eerder hoe beter zeg maar.
Maar for now blijven we op 2x pd Provarium, MSM, Magnesium en Probioforte om de darmflora te optimaliseren.....Bute mag even liever niet alleen als ze heel veel pijn heeft Ach gut

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:07

Als je de pergolide nog niet binnen krijgt, hier in het topic stond iemand die pergolide over heeft, die kan je evt benaderen als het via DA nog vertraging oploopt..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:45

Heb inderdaad al contact over gehad met jcristina....alleen wil toch eerst even de bloeduitslagen afwachten. Wie weet wat daar nog meer naar voren komt. Als het goed is heb ik dat morgen....

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:40

Even een rare hersenkronkel van mij maar zou het geven van Melatonine de stress ook kunnen temperen???
Niet als vervanging van de pergolide hoor, maar als een soort suplement?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:59

@ Timbers,
Ik weet wat je door maakt , ik heb mijn paard ook zo zien terug gaan van een sportpaard naar nu .
Het ging bij ons ook zo snel.
Ik wil je heel veel sterkte wensen en kracht voor jou en je schat

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:52

MJ_ en Yellowfish, is er bij jullie al weer meer bekend?

Melatonine waar is dat ook al weer voor? Voor slaaprust dacht ik? Het is wel zo dat paarden met cushing geen dopamine aanmaken (dat is het hormoon dat "gelukkig" maakt) en daardoor komt er ook stukje depressiviteit om de hoek kijken soms. Mensen die geen dopamine aanmaken voelen zich ook ongelukkig en er mist dan echt iets.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 07:34

Bij mij niet, waarschijnlijk ga ik volgende week naar de DA, dan heb ik vakantie dus is het ff wat makkelijker te plannen!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:07

Net toch even aangedrongen op een stukje lopen bij Es....ik dacht dat brengt wel weer stress mee, maar alleen in die stal staan is ook niet goed. Daglicht zien en buitenlucht opsnuiven, bovendien die stramme spieren even strekken. We hebben 10m gelopen, daar heb ik haar heel even wat grasjes laten eten (misschien niet goed, maar wel een beloning en dan wil ze morgen misschien weer) en toen weer terug.

Ze loopt wel met een vreemde coördinatie moet ik zeggen......een voorbeen draait ze heel raar.
Maar goed ze loopt en dit zag er uit alsof er inderdaad ergens iets fout gaat in het koppie....

Zou de Provarium Breeding na 4 dagen (zondag begonnen) ook al iets kunnen gaan aanslaan??

Bloeduitslagen zijn nog niet binnen hopelijk morgen!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:14

Is ze toch even buiten geweest en die paar grasjes dat zal haar de das niet om doen hoor! Hopelijk wil ze dan inderdaad morgen weer een stukje, zolang het zonder stress is
De Provarium Breeding heeft wel direct invloed en het kan heel goed zijn dat ze dat al voelt. Het heeft wel tijd nodig om echt dingen op orde te brengen, maar het is wel degelijk actief in haar hoofd aan de gang. Langzaam maar zeker ..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:40

Het was wel een klein beetje stressy denk ik want ze wilde niet, maar we moeten dat moment toch een keer door......dus ik ben even blijven vragen. Uiteraard zo zacht mogelijk en toen ik bedacht dat ze de deuropening eng vond en ik daar ook nog stond ben ik achter haar gaan staan en heb haar naar buiten gevraagd vanaf zone 4 (zoals ze dat in de NH altijd noemen Bloos ) en toen ging ze.

Bloeduitslagen zijn vandaag niet gekomen maar ik vond net in mijn paspoort een foto van een aantal jaren terug......daar zag ik duidelijk kuiltjes boven haar ogen. Stom dat me dat nu pas opvalt dat die dingen er bijna niet meer zitten No Cheer.
En dan zie ik mijn paarden toch echt elke dag en soms wel meerdere keren per dag....het is nou net of ik helemaal niet op ze let ofzo. Ook die vacht inderdaad....die is zo explosief gegroeid in vergelijk met een aantal jaar terug.

Snap er geen bal van want ze waren altijd kerngezond.....van de zomer zag ze er zo uit....paard als Hollandsch welvaren
Afbeelding

En deze foto is zelfs ook nog van van de zomer Verward wel kuiltjes...
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:37

Een klein beetje stressy is normaal, ze voelen zich immers niet zo lekker en je moet ze ook weer "leren" dat het wel mee valt allemaal. Willy was indertijd aantal keren gevallen en had toevallen gehad op een aantal plekken, onder andere in de deur van zijn box, maar ook tussen onze rijbak en longeerbak in. Omdat hij wist dat daar "iets" mis was gegaan (hij was echt helemaal verdwaasd als hij toeval had gehad) maar wist niet meer wat, wilde hij niet meer naar die plekken toe. Hij was dus in de deur van zijn box ook panisch en ook heel bang met het halster omdoen want toen had hij ook last gehad. We moesten op een gegeven moment daar toch heel rustig maar wel beslist en voorzichtig door heen. Dus veel praten, belonen en gerust stellen en wat lekkers erbij en ook echt volhouden dat we het toch weer gingen proberen "naar al die enge niet te vertrouwen plekken toe". Met het risico dat ie door zijn paniek een aanval zou krijgen. Tja het was zwaar werk, maar wel zeer de moeite waard. Arm dier, maar nu durft hij overal weer langs. Al heeft ie tegenwoordig een hekel aan de binnenspuitplaats, daar is ie een beetje bang Cool

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:15

Hoe controleren jullie of je paard nog goed kan zien?
Dana kent hier het terrein op haar duimpje, maar toch doet ze af en toe iets dat ik het idee heb van 'zie je nog wel goed?'.
Het kan ook lompheid zijn, maar toch.
Ik vind het best lastig inschatten of ze nu regeert omdat ze iets hoort of ruikt of ziet...
Tips zijn welkom!

Alle mensen met lopende onderzoeken of twijfels of paard Cushing heeft: veel sterkte!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:41

Bij mij heeft de DA met een lampje in haar ogen geschenen en naar de pupil reflex gekeken......die was dus zo goed als afwezig maar verder merk ik het (nog steeds) nergens aan.

Nog geen uitslag helaas.....hoop het toch echt eind van de middag te weten.

Net weer even gewandeld maar vandaag was het even te veel voor Es, toen we terugwaren was ze al weer snel aan het zweten.....moet die balans echt gaan proberen te vinden. Wanneer iets te veel is voor d'r. Maar goed ze staat weer binnen en ze stond me toch bedelend aan te kijken voor een handje safe & sound.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:24

Glucose waarde 5.7 (moet 5.5 zijn)
Insuline waarde 12 (moet 10 zijn)

Geen shocking waardes dus.....Cortisol waarde duurt iets langer dus die heb ik morgen of maandag.....begin er onderhand even niks meer van te snappen .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:57

Dat is het moeilijke aan bloedwaardes het is een moment opname en niet altijd 100% zuiver ze kunnen dus echt doodziek en de waardes zijn goed.
Dus hou je daar ook niet te veel aan vast gewoon met Pergolide beginnen en goed naar je paard kijken hoe het gaat.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:36

Ik vind toch wel dat een Veearts eerst in ieder geval waarschijnlijkheidsdiagnose Cushing moet hebben gesteld voor je met pergolide gaat beginnen hoor! Pergolide is behoorlijk sterk middel met behoorlijke inwerking op lichaam (kijk maar hoe sterk de paarden hier op reageren de eerste week). Je weet niet wat dit doet als je paard een andere aandoening heeft...en toch geen cushing...

Bij de meeste van onze paarden is de ziekte sluipend steeds erger geworden. Ik krijg indruk van timbers dat haar paard meer ineens zo ziek is. Kijk ook maar de foto's die ze heeft geplaatst. Ik zeg niet dat het geen cushing is, het zou kunnen, maar ik zou zeker niet zelf gaan dokteren met pergolide zonder waarschijnlijkheidsdiagnose...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:14

Sylvia80 schreef:
maar ik zou zeker niet zelf gaan dokteren met pergolide zonder waarschijnlijkheidsdiagnose...

Daar zit ik dus ook een beetje mee.....dat ga ik inderdaad niet doen. Als het toch wat anders is maak ik het misschien van kwaad tot erger. Morgen of maandag de cortisol uitslag en dan verder kijken. Dinsdag wordt ze ook nog doorgemeten en dan zijn mijn ideeen op eigenlijk. De Provarium Breeding blijf ik wel gewoon geven

Edit: en het is inderdaad heel snel gegaan......15 oktober had ik nog een happy springend levendig paard en 10 dagen later zaten we in een spiraal naar beneden en is ze ineens doodziek. Maar niemand lijkt te weten wat ze nou precies heeft . Wordt er een beetje moedeloos van zo onderhand Verdrietig

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:15

Maar op basis van klinische verschijnselen was de DA toch al wel vrij zeker Timbers? En je paard heeft minstens 5 of 6 van de verschijnselen, dus dat vind ik toch echt basis genoeg om cushings dan wel pré cushings vast te stellen. Haar waarden zijn ook wel degelijk verhoogd.

Dat zweten kun je trouwens echt niet helemaal voorkomen hoor en daar moet je ook niet te bang voor zijn, dat is een teken dat haar thermostaat nog off balance is, maar dat hoort nu eenmaal bij cushings. DAT heeft niets te maken met te veel inspanning hoor! Dat zweten komt door hormonen, hormonen en niets dan hormonen. Je zou het kunnen vergelijken met de Hot flashes van vrouwen in de overgang. De stof in provarium breeding wordt ook voor vrouwen met hormonale overgangsproblemen gebruikt. Allemaal hormonale problemen die uiteindelijk beter moeten gaan worden. Toch gewoon je uitje plannen en kijken of ze juist een dikkere dan wel dunnere deken nodig heeft op dat moment; het tegenstrijdige is namelijk dat ze het soms juist koud hebben en zweten en soms echt te warm en dan zweten. Observeer je paard en handel daarnaar. Dus sommige paarden stoppen met zweten met een dikkere deken op!

Jouw paard heeft geen kuiltjes meer boven haar ogen, zweet, heeft zere voeten, heeft lang haar, heeft zwakke achterhand en evenwichtstoornissen, verliest spieren. DAT zijn zo al heel veel signalen van cushing. Haar suiker is hoger en de insuline ook en ze heeft slecht zicht. Volgens mij zijn dat 10 punten!! Des te eerder je begint met pergolide des te eerder zie je resultaat.
Hou jezelf niet voor de gek, dit zijn niet zomaar signalen die ze heeft en niet paard heeft elk signaal, maar de jouwe heeft er gewoon al heel veel! Dan heb ik de hoefbevangenheid nog niet genoemd! Meid heel erg veel sterkte met je overpeinzingen, maar kijk ook nuchter en objectief naar de feiten. Je paard is gebaat bij actie en jij zelf ook zodat je verbetering kan gaan zien over paar weken.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:21

Ze wordt in ieder geval dinsdag doorgemeten door een holistisch dierenarts........
Mijn DA wilde toch eerst het cortisol in het bloed afwachten....hopelijk heb ik dat morgen binnen.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:36

Ik schrijf niet zo veel, maar wil toch even melden dat het bij Onne ook heel snel ging.
Het leek wel van de ene op de andere dag.
In october 2006 had ik hem geschoren, na 14 dagen gaf hij een heel heftige reaktie, kon hem niet meer aanraken aan zijn huid, dus geen deken meer op.
De hele boel afgehangen met dekens, want hij stond in zijn blote k*nt.
Ik heb gelijk de DA gebelt, die vond het vreemd , want zo was hij normaal niet.
Een paar dagen later kwam er een andere DA , ik kwam met het feit dat het misschien wel insuline resistent kon zijn , had het een en ander opgezocht ( wat bij hem kon horen ).
Ik verklaarde ze min of mer voor gek toen ze Cushing noemde.

Onne had dat niet, Onne had geen lange krul vacht, Onne was niet zo, maar de kuilen waren weg.
Ik dacht nog dat het kwam door dat hij zo dik geworden was in 2 weken.

In 2007 heb ik hem aangeboden in Utrecht voor onderzoek, en daar kwam uit dat hij inderdaad zoals ik vermoedde insuline resistent was , maar wel in combinatie met cushing.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat niet alles lijkt zo als het is, mensen hebben een bepaald beeld van deze ziekte ( had ik ook ).
Maar , wat ben ik bedrogen uit gekomen.
In nog geen 5 mnd was me wijze uil van een top sport paard veranderd in het tegen over gestelde.
We zouden in Jan: 2007 M2 startten.
Ik denk dat ik als weinige geen medicijnen geef aan Onne.

Nogmaals wens ik je veel sterkte en ik hoop dat er geen cushing uit komt.
Maar zoals Fargo al zei, hou je niet voor de gek, kijk naar je paard, en ga op je gevoel af.
Ik hoop zo voor je dat het geen cushing is, want de meeste weten dat het een kl*te ziekte is

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:55

Tja moeilijk.. inderdaad hoeft niet elk paard alle symptomen te hebben. Bij Evita wilden de veeartsen niet eens een bloed/urine onderzoek doen, omdat dit te onbetrouwbaar zou zijn.

vraagje; weet iemand of het slecht groeien van de hoeven met cushing te maken kan hebben? Evita haar hoeven hebben nooit echt hard gegroeid, maar zoals nu is wel het toppunt. Ze staat al 10 weken op dezelfde ijzers en het ziet er uit alsof ze vorige week nog gedaan is. Scheve mond 1 ijzer gaat los zitten, dus ze moet gewoon gedaan worden.. maar ik hoop dat de hoefsmid er wel iets mee kan.
Zonder ijzers is voor Evita helaas geen optie (extreme gevoeligheid, spat waardoor ze binnendoor moet staan en ook vanwege het slechte groeien dus). Weet niet zo goed wat ik hier mee moet!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:22

Timbers schreef:
Ze wordt in ieder geval dinsdag doorgemeten door een holistisch dierenarts........
Mijn DA wilde toch eerst het cortisol in het bloed afwachten....hopelijk heb ik dat morgen binnen.

Nou we wachten in spanning af. Ik ben ook zeker benieuwd naar de mening en conclusies van de holistische arts. Sterkte en hou het een beetje vol! Ach gut
Mijn vriend (was indertijd sterk "in denial" ) had zoiets van nou, maar hij heeft toch niet alle symptomen???! Ik zei, wees blij en dat betekent niet dat hij het dan niet heeft! Het betekent alleen dat je dan nog tijd hebt om wat doen voordat de rest er (jammer genoeg gratis en voor niets) later misschien alsnog bij komt Duivel . Het is niet zo dat ze het niet hebben omdat ze nog niet zo slecht zijn dat ze alle bijwerkingen hebben Knipoog En de een zal gevoeliger zijn voor de ene bijwerking en de ander voor de andere.

Ik ben er wel van overtuigd dat als je cushing op een gegeven moment geconstateerd hebt en je zet alle motoren bij: dus je geeft msm, echinae, provarium breeding en magnesium en pergolide of ander medicijn, je zorgt voor weinig stress, en de nodige beweging om conditie zo goed mogelijk te houden en je houdt je paard heeeel goed in de gaten dat je je paard nog een goede tijd en hopelijk meerdere goede jaren kunt geven. Ik weet dit is geen garantie hoor Bloos Bloos In januari is het inmiddels 3 jaar geleden dat wij met de behandeling van willy zijn begonnen, ik dacht dat het 2 jaar was, maar het is alweer 3 jaar.

Hij had deze week weer dik been en dat deed weer zeer, onze paddocks zijn zeiknat. Deze week daardoor voornamelijk gewandeld en in stap gelongeerd, benen goed gewassen etc. Willy wordt trouwens standaard gebandageerd 's avonds, zijn achterbenen dan!! Dit doen we nu al tijden en daarmee ondersteunen we hem ook echt in de nacht. Vanavond tijdens los longeren is ie weer krachtig en redelijk fris aan het draven en gaat zelfs lekker galloperen. DAT is echt zo'n top gevoel dat ie dan binnen een paar dagen steeds toch weer naar die draf wil en zelfs zelf een gallopje begint.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:30

Ik hoop morgen echt het cortisol gehalte te horen......

Maar ik begin me inmiddels echt af te vragen of ik hier nog lang mee door moet gaan Verdrietig zoals ze vandaag weer liep was niet om aan te zien. Het is voor haar verschrikkelijk en voor mij bijna niet meer vol te houden .
Maar goed ik wacht nog even af, wie weet is het cortisol wel verhoogd....en dan heeft ze in ieder geval nog geen insuline resistentie.

Ik mocht de provarium breeding opvoeren tot 3 dubbele dosis van de holistische DA. Dus dat krijgt ze nu 3x per dag......

Hopelijk morgen weer een wat betere dag!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:33

De werking van Provarium Breeding is niet persé gerelateerd aan de hoeveelheid die je geeft, het is homeopatisch dus kleine dosis kan ook hele grote uitwerking hebben. Maar daar zijn de meningen in USA ook over verdeeld. Maar fijn dat je holistische DA daarin mee kan denken. Ben wel heel benieuwd hoe hij daarin zit en hoe hij/zij? daarover denkt over het verhogen van de dosis etc dan hè! Zo blijven we bijleren!!