Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:28

quintusgl schreef:
Ehh, heb het schooltv filmpje even bekeken en ik schrik een beetje. We hebben hier veel "vlindertjes" rondvliegen als het donker is (met groepen tegelijk).

Er zijn heel veel soorten nachtvlindertjes hoor, de motjes die je vast wel eens in hui stegenkomt zijn ook nachtvlindertjes. De meeste heb je ook helemaal geen last van.

quintusgl

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:33

Daar gaan we ook maar vanuit, maar ik zal het eens goed gaan bekijken bij ons (al zul je ze nu niet vinden).

Tigull

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:05

Hoi

De wind kan nesten en oude nesten meevoeren tot wel 100 meter
Stel dat nest [oude nest ] met de brandharen waait de wei in waar een paarden grazen ?
De haren in het nest die tot wel 5 tot 8 jaar actief blijven hebben een soort lichaamsvreemd eiwit en dat komt dan in de darmen en in de bloedbaan wat gebeurd er dan met de lever en nieren ?

Tigull

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:10

EstherHegt schreef:
In dit jaargetijde zijn er helemaal geen eikenprocessierupsen. Een klein filmpje over de levenscyclus van die beesten.
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clipfr ... ssierups01
In de winter zijn er enkel poppen onder de grond. Je kunt er van uitgaan dat dat dichtbij een eikenboom is en niet zomaar ergens in een weiland.

Hoi

Volgens mij is de natuur een beetje in de war
Er horen nu ook geen eendenkuikens geboren te worden en die heb ik ook al gezien
En de temperatuur klopt ook niet voor de tijd van het jaar

De Processie rups zit ook op andere bomen beuk en berk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:45

Uit het processierupsstuk blijkt dat alle dieren last hebben van rood tandvlees ivm irritatie óók uit het stuk waarin er hooi gevoerd was 'besmet' met trilharen. Dus als paarden besmet gras zouden eten zou dit ook zeker zijn opgevallen bij de DA's, want verkleurt tandvlees kan een goede indikatie zijn voor een vermoeden.
Verder is het ene paard wat is afgemaakt het slachtopffer geworden van 'driften' bij spuiten, oftewel het heeft teveel stoffen binnen gekregen die gespoten zijn tregen de processierups.
Voorals nog zie ik de processierups niet als aanzetter tot AM.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:28

Ik ook niet. Als het zoiets 'eenvoudigs' was, was dat allang duidelijk geweest. Bovendien zijn er dus ervaringen met die brandharen in hooi, en dat veroorzaakt irritatie aan de slijmvliezen, maar het is hoogst onwaarschijnlijk dat het de vetzuurstofwisseling in de spieren verstoort.

Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat toch vrij veel mensen denken dat er te weinig wordt onderzocht, en dat de wetenschappers die zich ermee bezig houden niet slim genoeg zijn. Tegendeel is waar, men houdt zich hier al jarenlang mee bezig, en die 'men' zijn zowel de faculteit in Utrecht, die in Gent en Leuven en vooral de universiteit Luik, dus niet zomaar een stelletje sufferds.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:02

In principe zou dan ieder paard slachtoffer kunnen worden, ook paarden die enkele uurtje per dag buiten staan. Dat is nu juist niet zo. Alleen paarden die de gehele dag buiten staan kunnen AM krijgen. Misschien een combinatie van factoren?

Misschien is niet ieder paard gevoelig hiervoor, en heeft het ook met onderliggende oorzaak paard te maken.
Niet ieder paard krijgt bijv IR, terwijl de levensomstandigheid identiek kan zijn van 2 paarden.

Tigull

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:17

Kan het niet door de bestrijdingsmiddelen komen die op de bladeren gespoten worden ??
Biologische bestrijding ; bladbespuiting met een biologisch preparaat xentari WG
Dit middel bevat een bacterie waardoor er toxine vrij komt .

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:22

Kan het probleem in de vetstofwisseling niet komen door een (plotselinge) verandering van kwaliteit van het gras? Dus dat het in het gras zelf zit?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:25

Is de lijst met gevallen al weer uptodate?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:54

Weet je wat ik nogal typisch vind van dit jaar? Het feit dat het veel langer warm is en het gras zelfs nog groeit. Ik kan me geen jaar heugen dat mijn paarden zolang gras te eten hadden. Ze vinden het wel minder lekker en kiezen vrij snel voor het hooi nadat ze een nieuw stuk gras hebben gekregen van me maar toch....

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:36

wuswa schreef:
Weet je wat ik nogal typisch vind van dit jaar? Het feit dat het veel langer warm is en het gras zelfs nog groeit. Ik kan me geen jaar heugen dat mijn paarden zolang gras te eten hadden. Ze vinden het wel minder lekker en kiezen vrij snel voor het hooi nadat ze een nieuw stuk gras hebben gekregen van me maar toch....

Hier naast het huis is het idd ook weer gegroeid. Ik heb ze er daar nog niet opgelaten ivm het vele blad wat er ligt.
Ik zal niet weten waar ik met al dat blad heen moet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:35

Met de grasmaaier met opvangbak erover op een hoge stand, dan wordt het opgezogen en kun je het elders lossen.

Hier zijn ze nog maar wat blij met hun metertje vérs erbij :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:02

Of gewoon met de bladblazer erover...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:09

Moet je het toch ook opruimen als je niet wilt dat het bij de eerste wind weer teruggeblazen wordt :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:11

Bladblazer op zuigstand met zak eraan.

Castor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:59

Aan de ene kant super natuurlijk dat het weer nog zo zacht is en het gras nog groeit, maar geef mij maar snel een stuk lagere temperaturen! Brrr krijg de kriebels van die 'schimmel'..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:36

Het feit dat er nu -gelukkig- geen nieuwe gevallen meer gemeld worden sterkt mij alleen maar in mijn idee dat het met de (koude) nachttemperatuur te maken moet hebben.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:20

Vind het toch wel erg eng hoor die schimmel .. Mijn paard staat dan niet in de wei ( helaas ) maar boven de bak staat wel een erg groot eikenboom ..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:21

Die koude nachttemperaturen kunnen zeker 'iets' doen, maar helaas wordt het de komende nachten wel kouder... Gisternacht vond ik het al frisjes toen ik vanuit de pup naar huis fietste :=

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:23

Idd Dubbeldun... vanaf het moment dat het vorige week ging waaien hield ik mijn hart vast..vast weer een berg nieuwe gevallen, maar het valt (gelukkig!) mee..
Ik denk idd ook dat het te maken heeft met de zachte dag en nacht temperaturen.

Vind het nog steeds maar niets. De wei waar ze staan wordt natter en natter en steeds meer blub, ze kunnen nu nog prima droog staan, maar hoelang nog...
Ze staan al tijden op dit kapot gelopen stuk dus gras al niet meer gehad. Durf nu geen nieuw stuk erbij te geven..het zal je maar gebeuren...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:24

Echt vreselijk als je moet mee maken dat je paard overleid aan deze schimmel .. 't zou je maar gebeuren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:03

volgens een insectenkenner die ik ken is het onwaarschijnlijk dat het met de processie (of hoe schrijf je het) rups te maken heeft,
omdat die niet veel voorkomt in de regio's waar de AM dit jaar veel voorkwam.
in het noorden worden tot nu toe alleen mannelijke vlinders gezien geloof ik.

het is idd rustig rond de berichtgeving, maar we moeten er natuurlijk niet vanuit gaan dat we hier op bokt alles lezen wat er maar gebeurd in het land.
hopelijk is het echt zo dat er geen nieuwe gevallen meer bij zijn gekomen.
als dat zo is, hoe zou dat dan kunnen, het is nog steeds nat en te warm, ipv rond het vriespunt..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:41

Ik heb een andere verklaring gekregen waar ik het ook mee eens ben, en heb gelezen dat er meer mensen zijn die dit weten. :

Botulisme...
Men neme een paar HA land.. onder die HA land zitten allemaal ongedierte, muizen e.d..
al die holletjes zijn door de heftige regenval en de weersverandering overspoeld..
gevolg : dode rottend ongediertje onder je grond...
Mischien dooddacht.. maar ben het er zeker mee eens.. Alleen een schimmel in het gras.. kan een paard niet doden...
De AM is meer dan dat alleen. :) Wat het is interesseert mij verder niets, maar dat het zo overdreven overal gespeeld wordt.. dat maakt mij kwaad.. paarden die het land niet meer op mogen, omdat baasje bang is dat ze dood gaan... :n

nee sorry...
Hopelijk komen er geen nieuwe gevallen, heb het hier nu wel dichtbij genoeg meegemaakt...

Volgende week gaat het snachts vriezen, en laat het maar effe flink vriezen ook, weg met die rommel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:47

@Jolliegirl : ondergrondse dieren blijven niet dom afwachten tot ze verdrinken, die zoeken het hoger op ;)