[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:57

elexis schreef:
ik ben een maand geleden ongeveer begonnen, toen ze echt heel erg begon te schuren...

Ik ben ook (te) laat begonnen met een deken, omdat ik het niet eerder wist. Ben een beetje voorgelogen bij aankoop geloof ik. Maar goed daar hebben we het nu maar niet over. Ik gebruik ook een jeukstillend goedje. Skin Selekt van Atex en heb een reinigingskuur drainage compositum gegeven. Ze schuurt als ze onder deken staat niet meer, als ze even zonder staat na het rijden wel.
Dus misschien moet je nog wat smeersels erop loslaten.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:52

Hier gaat het nog steeds goed onder de deken. De staart schuurt ze helaas wel een beetje, maar dat kan ook verveling zijn op stal.

Verder schuurt ze eigenlijk niet. Gister had ik haar ongeveer een half uur buiten staan aan het touw zonder deken, en ze had niet eens de behoefte om te schuren! JEEEE!!!!! Pling

Zo ziet ze er nu uit
http://i71.photobucket.com/albums/i135/ ... border.jpg[/img]

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:53

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:48

ik meld me ook weer even Haha!

pc was kapot dus heb een week moeten afkicken van bokt Tong uitsteken
met ap zijn eczeem gaat het echt waardeloos....
na het rollen blijft hij nog even zitten om zo zijn staart kapot te schuren, resultaat is dus een staartwortel die bijna helemaal kaal is... Verdrietig

met de manenkam gaat het nog steeds redelijk goed, er missen wel manen uit( veel zelfs) maar de huid blijft rustig.

doordat de zon nu vrij spel heeft op zijn staartwortel smeer ik er nu dagelijks een zonnebrand factor 40 op, dat werkt wel wat geloof ik, de huid ziet er in elk geval goed uit...

t is wachten op een middeltje wat ik besteld heb om inwendig te reinigen, en ik hoop datd at verbetering geeft...

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:12

KimS schreef:
De pony hier heeft vannacht noodgedwongen op stal moeten staan. Er was onweer.. Ik laat ze dan niet graag buiten, het is niet de eerste keer dat je hoort dat een paard / pony neergebliksems wordt.
Vanochtend ging ik voeren, had ze een stuk manen, ong 20cm lang, helemaal kaalgeschuurd, het was helemaal open, aan het etteren en bloeden Verdrietig
Ik heb de manen die nog niet (helemaal) afgeschuurd zijn (waar geen open wondes zijn) en de staartwortel gewassen met teershampoo. De wondes heb ik netjes schoongemaakt met water en Vulketan gel maar weer aangesmeerd.
Uierzalf heb ik hier ook, dat kan ik ook proberen.
De eigenaresse is er niet echt op gebrand om zo'n deken te kopen Verdrietig
xxx

Daarom zet ik die van mij dit jaar gewoon standaard elke dag sávonds op stal. Vorig jaar had ik het ook als het heel slecht weer werd zette ik haar op stal met als gevolg dat ze gelijk ging schuren i.pv eten. Dat wil ook heel wat zeggen voor mijn pony. Nu ze gewoon elke avond naar binnen gaat kan ze gewoon schuren als ze wilt en heeft ze ook niet zo'n jeuk doordat ze elke dag de mogelijkheid heeft om te schuren. Heb ook een borstelframe in de stal hangen waar ze dankbaar gebruikt van maakt.
Denk toch dat als ze altijd s'nachts buiten staan en dan weer eens nara binnen hebben ze zo'n jeuk dat ze net zo lang doorgaan totdat de staart kapot is of manen.

Mirjam

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:06

Ik zet mijn probleem hier ook maar in dit topic.

Mijn paardjes krauwen heel erg met elkaar, en nu hebben ze het zo erg gedaan dat bij mijn appaloosamerrie Indy de huid echt heel erg geirriteerd is. De manen zijn echt stuk, witte haren en er zitten zwarte stukjes in zeg maar. Het haar is daar echt kapot. Daarbij komt die hete zon er nog eens bij, vliegen die daar gaan zitten.....
Zijn er nog goede middeltjes die het haar een beetje kunnen herstellen? Of eventueel beschermen tegen de zon... Tja of iets wat ik er op kan smeren zodat ze niet meer krauwen daar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:13

ik heb bij de mijne dus nu zonnebrand creme gesmeerd, als de huid kapot is kan de zon ook beter inwerken...
bij hem helpt dat wel, en ik denk dat t ook wel vies smaakt als een van je dieren erin gaat zitten, dus valt te proberen?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:58

Hebben die van jullie ook meer last met het weer van gisteren, bewolkt, benauwd en later regen. Die van mij zette ik gister binnen en begon gelijk te schuren. Wel stopte ze redelijk snel weer en ging d'r hooi op eten gelukkig.

Moet haar nog een keer wassen maar ze houd niet zo van water, moet even met z'n tweën doen.

Ziet er op zich nog wel goed uit. Weet wel dat bij die van mij het in augustus het ergste was.

Mirjam

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:25

Summertje schreef:
Ik zet mijn probleem hier ook maar in dit topic.

Mijn paardjes krauwen heel erg met elkaar, en nu hebben ze het zo erg gedaan dat bij mijn appaloosamerrie Indy de huid echt heel erg geirriteerd is. De manen zijn echt stuk, witte haren en er zitten zwarte stukjes in zeg maar. Het haar is daar echt kapot. Daarbij komt die hete zon er nog eens bij, vliegen die daar gaan zitten.....
Zijn er nog goede middeltjes die het haar een beetje kunnen herstellen? Of eventueel beschermen tegen de zon... Tja of iets wat ik er op kan smeren zodat ze niet meer krauwen daar.

\
Ik heb een spuitbus met spul wat vies smaakt. Je moet het eens vragen bij de ruiterzaak. Kribbebijt brand bijvoorbeeld, dat is alleen voor op omheiningen dat kun je dus niet op een paard smeren. Ik heb een gele spuitbus wat dus niet brand maar alleen een vieze smaak heeft. Je kunt dat gewoon mengen met sunblock voor baby's en smeren maar!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:22

Bedankt voor de tips!
Ik was het zowiezo om de dag met shampoo en dan teatreeolie erdoor heen, en heb eergister aloevera op de huid gesmeerd en beetje in de haaraanzet, en echt heel raar gisteren keek ik en de donkerbruine kapotte stukjes in de manen, zijn lichter geworden meer lichtbruin/geel.
Dus wie weet.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:19

Astra begon laatst te schuren aan haar staart als ze op stal kwam s'avonds, maar dat is gelukkig weer over gegaan.
Elke dag wassen we haar voleedig met gewoon water, en borstelen dan zachtjes bovenaan op de wortel. Dan doet ze het niet meer...

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:09

Ik ben bij Norgette nu een paar weken bezig met Cojosol. Ik vind het lekker spul, ruikt allemaal erg goed. Ik gebruik de olie, de gelshampoo, de cosiplex en de huidlotion. Helaas is het, vind ik, loei en loeiduur. Met de deken erbij, lijkt het eczeem er nu wel rustig uit te zien. Vooral de gelshampoo kan ik echt aanraden, die vind ik echt wel goed, en maakt het huidschilfer vrij.
Aangezien mijn lotion bijna op is, heb ik nu maar dat pakketje bij de paardendrogist in de aanbieding gekocht, een lotion en een witte leem kuur erbij. Eens kijken hoe dat bevalt.
Ze is trouwens sinds een paar dagen wel begonnen om meer aan haar hoofd te schuren, daar heeft ze nu wat kleine open plekjes op, die heb ik ingesmeerd met zinkzalf. Ik vrees dat de cojosol dus niet echt een dramatisch effect heeft.
Ze graast ook nog steeds met haar graaskorf, daar ben ik heel tevreden over, en zorgt voor een flinke mindering aan grasopname.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:19

Ik heb het cojosol "anti vliegenspul" en dat doe niets. azijn met water doet meer als dat spul....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:55

N.a.v. het topic op fokkerij algemeen over fokken met eczeempaarden, zijn er hier mensen die fokken met hun merrie met eczeem?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:09

Ja maar mijn merrie heeft het niet heel erg. ze schuurt wel een beetje maar meer zoals andere paarden. Zolang ze niet midden in het bos staat schuurt ze weinig en zie je niets aan haar manen en staart. Wel heeft ze een eczeemdeken op. Haar ouders en voorouders hadden geen eczeem dus ik denk dat erfelijkheid niet de boosdoener is.. eerder een samenloop van factoren. De kans dat ene veulen net dezelfde factoren heeft is klein en als het wel zo is dan nog geen ramp. Evita kan er goed mee leven en wordt gelukkig niet gek van de jeuk ofzo.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:58

onze fjord schuurde vorig jaar ook ,nu niet meer,maar na bloedtest bleek het dus geen allergie te zijn maar eerder een soort schimmel(bakterie die de huid irriteerde waardoor ze schuurde)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:27

toverpaardje schreef:
Ik ben bij Norgette nu een paar weken bezig met Cojosol. Ik vind het lekker spul, ruikt allemaal erg goed. Ik gebruik de olie, de gelshampoo, de cosiplex en de huidlotion. Helaas is het, vind ik, loei en loeiduur.

Pfoeh ja dat is de reden waarom ik na de lotion te hebben gebruikt maar weer ben overgeschakelt naar wat anders. Wat is dat spul belachelijk duur zeg! Ik wou de olie gebruiken om ze van binnenuit te 'reinigen' maar toen ik in die winkel was heb ik eens een homeopathisch flesje meegenomen... Ikzelf heb ook eczeem, pillen als zyrtec ed die hebben vervelende bij werkingen dus die gebruik ik om die redenen niet. Bij het ene spul heb ik net speed gepakt en bij het andere wordt ik hondslui... Enfin, daar ga ik het nou niet verder over hebben maar het komt erop neer dat ik erg veel baat heb bij de pillen van Dr Vogel (Pollinosan) eerst wilde ik de druppels daar van proberen voor mijn merrie maar ik kwam Allergitum tegen wat ook homeopathisch is voor paarden en honden.

Ik geef het nu een goeie week en merk veel verbetering. Ik had er ook anti schuur bij gekocht op basis van petroleum (enorm vettig goedje) van die lotion krijgt ze schilfers en vellen (ik denk de oude, kapotte huid die eraf komt omdat die eronder is hersteld) dat jeukt dus nou schuurt ze daar weer een beetje aan maar echt nihil. Straks ga ik ze weer wassen met de anti schilfer shampoo (iets met tea tree in enzo speciaal voor eczeem patienten) en tijdelijk stoppen met de lotion en verder met enkel de druppels. Tot hiertoe reageert ze er heel goed op en komt er alweer haar op haar staartwortel en manenkam OK dan! (terwijl ze zonder dek in een bos staat)

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:58

pas op met die petroleum spullen en zon... het brand in de huid en kan ook daarom vellen geven! dus alleen savonds!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:40

Ik heb allergitum een aantal jaren terug gebruikt, samen met die andere meer speciaal voor de mugjes. Het hielp in elk geval meer dan niks doen, maar ik was er zeker niet helemaal tevreden over.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:43

Desiree schreef:
N.a.v. het topic op fokkerij algemeen over fokken met eczeempaarden, zijn er hier mensen die fokken met hun merrie met eczeem?

Mijn merrie heeft, zover ik weet, 2 hengstveulens gehad ( niet bij ons), en ik weet dat deze ook allebei last van eczeem hebben. Ik zou dolgraag in de toekomst een veulen van mijn paard hebben, maar mocht ik dat echt gaan doen, dan zou het de bedoeling zijn het zelf te houden. Want ik zou niet graag iemand anders met een eczemer opschepen. Dus vanuit die gedachte zou ik liever niet met mijn paard fokken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:07

Lola, welke van jouw merries heeft er last van dan?

Desiree, ik heb met Ivanka vorige keer bewust gefokt. Ik fokte ook niet voor de verkoop, maar puur voor mezelf. Zoals het er nu naar uitziet heeft Aidan het niet, maar dat kan natuurlijk altijd nog veranderen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:03

atreyuevita schreef:
pas op met die petroleum spullen en zon... het brand in de huid en kan ook daarom vellen geven! dus alleen savonds!

I know, maar overdag staat ze op stal wegens teveel dazen in het bos en alleen 's avonds tot 's ochtends gaat ze buiten. Ik denk dus niet dat het door het verbranden komt want ze ziet haast geen zon Lachen
Ik heb ze zojuist geborstelt met zo een rubberen ding en ze dan goed gewassen en gemasseerd met tea tree shampoo. T'zag er pico bello uit alle wondjes zijn dicht en er groeit overal terug haar op.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:06

fijn!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:15

Desiree schreef:

ik niet, hoe verleidelijk zo'n klein zwart veulentje ook zou zijn. Zolang de geleerden elkaar nog tegenspreken of het wel of niet erfeliijk is neem ik het risico niet. Kinke haar vorige eigenaar heeft 4 veulens bij haar gefokt, ik heb van hem begrepen dat die dochters ook eczeem hebben (daar zal ie dan ook wel vrolijk mee doorfokken)

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:26

bij evita in de fam komt geen eczeem voor en zij heeft het ene beetje...
voor mij geen reden om niet te fokken. spanjaarden zijn van oudsher gewoon niet resistent omdat het in spanje niet voorkomt.