[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:13

Hallo,

Mijn paardje heeft jammer genoeg ook mok.
Het is altijd wel onder controle te houden geweest, maar nu wordt het toch wel wat erger.

Raden jullie aan om de sokken af te scheren zodat ik de benen kan wassen?

Alvast bedankt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:18

als die veel sok heeft zou ik het afscheren, niet eens om te wassen maar om te zorgen dat het "droog" blijft.
Heeft je paard "weinig" behang (idee KWPN-er) dan maakt het niet uit, en is het ook deels bescherming.
Maar heb je een tinker of fries met veeeeeeel behang, tja, dan blijft het gewoon nat daar.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:19

ma_rie_tje schreef:
als die veel sok heeft zou ik het afscheren, niet eens om te wassen maar om te zorgen dat het "droog" blijft.
Heeft je paard "weinig" behang (idee KWPN-er) dan maakt het niet uit, en is het ook deels bescherming.
Maar heb je een tinker of fries met veeeeeeel behang, tja, dan blijft het gewoon nat daar.

Ja, dat was dus ook inderdaad mijn gedachtes erover.
Het is een tinker..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:33

Wat wij met onze tinker deden is alleen de kootholte kaal scheren Lachen Dan kan je daar goed bij om te behandelen en kan je dat een beetje droog houden.

De rest van de sokken (de bovenlaag dus eigenlijk) lieten we gewoon hangen. Dan zie je het ook niet dat het geschoren is Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:21

Heeft er iemand ervaring met TeaTrea??

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:42

laetitia schreef:
Heeft er iemand ervaring met TeaTrea??

Het sloeg bij die tinker van ons destijds wel iets aan Lachen Maar dat verschilt zo per paard... blijft een kwestie van uitproberen Bloos

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:21

wij hebben goede ervaring met het geven van enchinaeforce door het voer , gewoon kopen bij drogist

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:09

De druppeltjes? Hoeveel doe je door het voer dan?

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:48

Ik gaf enchinaeforcesiroop , 2 maal dgs door het voer, 2 grote eetlepels per keer (je kan het kopen bij het kruidvat ) het werkte echt heel goed, we hadden al zoveel ellende achter de rug, hij had echt soms zware ontstekingen van de mok, en veel pijn en dan krijg je antibiotica van de dierenarts tegen de ontsteking en gaat de weerstand nog meer achteruit . En toen ben ik begonnen met de enchinaeforce te geven , en sinds die tijd heeft hij het nooit meer terug gekregen.
en met zoiets simpels, dierenarts heeft het opgeschreven, die geeft de tip nu aan andere mensen weer door met paarden die hardnekkige mok hebben.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:11

wat erg belangrijk is, is dat de mok niet verwaarloosd.
Dan kan je einschuss krijgen, en geloof mij. Dat wil je echt niet!

einschuss kan ook van een gewoon wondje komen, dat hadden wij dus.....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:03

popika schreef:
Ik gaf enchinaeforcesiroop , 2 maal dgs door het voer, 2 grote eetlepels per keer (je kan het kopen bij het kruidvat ) het werkte echt heel goed, we hadden al zoveel ellende achter de rug, hij had echt soms zware ontstekingen van de mok, en veel pijn en dan krijg je antibiotica van de dierenarts tegen de ontsteking en gaat de weerstand nog meer achteruit . En toen ben ik begonnen met de enchinaeforce te geven , en sinds die tijd heeft hij het nooit meer terug gekregen.
en met zoiets simpels, dierenarts heeft het opgeschreven, die geeft de tip nu aan andere mensen weer door met paarden die hardnekkige mok hebben.

Ik ga het proberen Ja
Die van mij is eerst door verschillende dierenartsen thuis behandeld weken lang, daarna is ze 2 weken op de kliniek geweest en thuis nog een tijd door behandeld. Het ging richting einshcuss en niets sloeg aan. En inderdaad ook door alle medicatie een slechte weerstand en steeds weer last van virusjes.
Het is een paar weken weg geweest en nu speelt het weer op Scheve mond Ik ga het gelijk even halen Haha!

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:31

De fries die ik een tijd heb gedaan had het ook nogal erg, eerste hebben we zn sokken er gedeeltelijk afgehaald (we mochten niet alles eraf halen van de eigenaar maar dat had eigenlijk wel gemoeten) en toen elke week een keer wassen met betadine en heeeel goed droogmaken daarna mokzalf.. als het dicht was smeerde ik er een eigen mengsel op van witte vaseline en sudocreme (gewoon 2 grote potten in 1 mega pot gemikt) Paard had geen jeuk meer waardoor er ook geen wondjes meer vormde en de mok wegging...Het duurde even maar het ging wel weg Pling (eindresultaat heb ik helaas niet meer gezien omdat ik op gestapt ben Verdrietig )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:51

@ Richtje : probeer te zorgen dat het dus geen einschuss wordt.... Wij hadden dus een acute einschuss (ws door een onzichtbaar wondje) en nu zijn eindelijk de laatste wonden dicht.
(even rekening mee houden dat het bij ons is begonnen op 8 feb).

Wat belangrijk is, is om te zorgen dat de weerstand weer wordt opgebouwd. Behalve echinaforce kan een vitamine spuit (of vitamine poeder, druppels of wat dan ook) ook flink wat uitmaken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:03

ma_rie_tje schreef:
@ Richtje : probeer te zorgen dat het dus geen einschuss wordt.... Wij hadden dus een acute einschuss (ws door een onzichtbaar wondje) en nu zijn eindelijk de laatste wonden dicht.
(even rekening mee houden dat het bij ons is begonnen op 8 feb).

Wat belangrijk is, is om te zorgen dat de weerstand weer wordt opgebouwd. Behalve echinaforce kan een vitamine spuit (of vitamine poeder, druppels of wat dan ook) ook flink wat uitmaken.

Ik weet het Lachen

Op dit moment is ze ook niet zo kritiek hoor... dat was voor de opname op de kliniek. Ik heb toen ook acuut de DA erbij gehad in het weekend. We waren er op tijd bij, maar we hadden niet langer moeten wachten. Ik was ook al lange tijd onder begeleiding van de DA aan het behandelen. Woensdag de DA thuis er bij gehad, vrijdag telefonisch overleg gehad omdat ik het al niet helemaal vertrouwde. En zaterdag met spoed de DA erbij omdat het toch echt verkeerd ging.
De dierenarts is er toen ook behoorlijk van geschrokken Bloos

Maar goed, dat is uiteindelijk redelijk goed gekomen Lachen Maar het zal een zwakke plek blijven....
Door alle medicatie is ze sowieso heel zwak nu, de weerstand is vreselijk slecht. Ze staat steeds weer met virusjes helaas. Op het moment weer, dus maandag mag de DA komen voor een bloedtestje.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:17

Wij hebben toen zooooo veel stress gehad van de einschuss, dat wens ik niemand toe (en een paard al helemaal niet....)

Na 3 flinke antibiotica kuren ( 3 verschillende, en flink zware) had mijn paard dus ook een weerstand van 0,0.
We waren gewaarschuwd dat hij ook niet verkouden mocht worden, dat kon fataal zijn. Op aanraden van de DA zijn wij vitamine gaan voeren, en echinaforce gaan geven voor zijn weerstand.
Paard heeft nog wel vrijlang met regendeken buiten gestaan overdag (was net een warme periode).

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:22

Vitaminekuurtje kan ik haar ook nog wel eens geven Lachen

Echinaforce krijgt ze nu en ze staat inderdaad ook met regendeken buiten....

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:35

Mijn paard heeft er nu ook last van bij een been, mijn instructice behandelt het want ik durf het zelf niet bij het achterbeen Nagelbijten / Gniffelen Ze heeft dan een sponsje met betadine shampoo en dan doet ze het er op en haalt ze de korstjes eraf en dan uierzalf er op, mokzalf heb ik ook wel maar uierzalf sluit beter af zei ze. Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:19

Mijn pony kreeg 2 weken geleden last van mok. DA zei dat ik het moest behandelen met betadine (wassen) en als dat niet werkte, zou ze een ander zalfje voorschrijven. Betadine haalde niks uit, en toen kreeg ik van een stalgenootje de tip: Sudacreme . Werkte súper, de mok is weer helemaal over. Elke dag voetje afspoelen, afdrogen en sudacreme erop. Heb geen sokken afgeknipt oid, alles laten zitten verder. Na 3 dagen zaten de korstjes al los.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:31

Ja dat van die sudocreme is wel een goed idee, maar dat kan je niet meer alleen gebruiken als je al een ontstekingsreactie hebt maar je kan het wel gebruiken om het te voorkomen ( het is voor baby's , tegen luieruitslag e.d. ) Vriendin van mij gebruikt het ook om te voorkomen dat haar paard mok krijgt.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:32

oja en ze geeft ook de enchinaeforce net als ik

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:41

Mijn paard had dus al mok en toen begon ik de sudacreme te gebruiken, dus niet om te voorkomen maar om het te laten genezen.. Het is idd voor mensen eigenlijk.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:48

Ik kwam me weer eens melden hier in het topic.

Micky heeft nu aan 1 voetje nog steeds mok.
Het was eerst heel erg.. na heel veel spulletjes, zalfjes enz.... was het weg.
Weken geleden kwam er weer een plekje en nu is het alweer erger.
Hij heeft natte mok.
We smeren nu iedere dag als hij op stal komt sudocreme erop.
en als de staleigenaar tijd heeft smeert hij zijn voetje goed in met uierzalf zodat er niet zoveel vuil op kan komen in de wei.
Maar ik heb nu nog niet het idee dat het echt helpt.

Heeft 1 van jullie nog tips?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:00

de uierzalf houdt juist veel vuil vast, kan je beter niet te dik doen.
Zorgen dat je het goed schoon houdt, en zo droog mogelijk.
Extra vitamientjes tegen de weerstand kan geen kwaad.
Kijk is naar zwavel. Ik weet neit precies meer wat het was, maar een stalgenoot gebruikt dat voor haar fries.
ik kan haar even pm-en voor het "recept".

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:32

IvysToeter schreef:
Ik kwam me weer eens melden hier in het topic.

Micky heeft nu aan 1 voetje nog steeds mok.
Het was eerst heel erg.. na heel veel spulletjes, zalfjes enz.... was het weg.
Weken geleden kwam er weer een plekje en nu is het alweer erger.
Hij heeft natte mok.
We smeren nu iedere dag als hij op stal komt sudocreme erop.
en als de staleigenaar tijd heeft smeert hij zijn voetje goed in met uierzalf zodat er niet zoveel vuil op kan komen in de wei.
Maar ik heb nu nog niet het idee dat het echt helpt.

Heeft 1 van jullie nog tips?

Mijn paard had dan zomermok, maar ik spoelde iedere dag zijn voetje af met water, dan goed afdrogen en dan de sudocreme erop. En weer terug de wei in, en na een week was het helemaal weg. Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:44

Levensgevaarlijk weer dit, ik hou mijn hart vast voor Perdy Scheve mond