Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bries

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:09

henny_w schreef:
Bries schreef:
Henny, ik geef je geen compliment voor jouw ogen... daar kan ik namelijk niet over oordelen. Ik merk op dat met name jou zulke bijzondere dingen overkomen.. ik hoef alleen maar aan het verhaal te denken dat jij van horen zeggen hebt over die koeien die zo graag die maaimachine achtervolgden om zo snel mogelijk net afgemaaid JKK te mogen opeten...lekker vers maar niet té vers (als JKK nog overeind staat)...de lekkerbekken Tong uitsteken. Ik noem dat Kamikaze-koeien; en weet je, ik mag nou nooit van die bijzondere dingen meemaken....

Ellen, ik heb dat verhaal van die koeien van een van de medewerkers van Staatsbosbeheer zelf. Die er in hoogsteigen persoon bij was dat het gebeurde.
Of deugen die mensen nu inenen ook niet meer. Dus ..... niks van "horen zeggen"

In mijn optiek blijft dit van 'horen zeggen'.. en ja, ik vind het een spannend verhaal.
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:23

singasong schreef:
Heb hem toen overgenomen van iemand die mee deed met die aktie, zo'n twee jaar geleden. Kreeg je de 2e vork geloof ik voor de helft. Misschien is er iemand op paardnatuurlijk die nog zo'n 2e vork heeft liggen en kun je hem voor een prikkie overnemen?!

Je kunt hem (als je handig bent en kunt lassen) ook zelf maken.
De steel van de 'standaard' ragfork is (vind ik) wat aan de korte kant als je lang bent en je hem langer dan een paar uur achtereen moet gebruiken.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:34

Is bekend dat Bijvoet verdacht lijkt op JKK?? Bijvoet wordt wél gegeten door paarden. Zie hier wat goede foto's *******
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:36

Bijvoet is eigenlijk heel makkelijk te onderscheiden van JKK, want het blad is aan de onderzijde witwollig (duidelijk zilverkleurig). Ook de bloeiwijze van de plant is geheel anders (geen kleurige bloemen).

Zelfs in hooi is bijvoet goed herkenbaar aan de witwollige onderzijde van het blad.
Iets wat JKK niet heeft.

Bijvoet werkt niet alleen eetlustopwekkend en spijsvertering bevorderen, maar stimuleert tevens de lever ... Daarmee het grootste verschil waarschijnlijk tov JKK Knipoog

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:38

Ha, Ingrid,
Fijn dat je het toelicht. Niet iedereen heeft deze plantenkennis. Heb jij ook foto's van de bloempjes?
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:52

Ik heb geen foto's van de plant, maar in de meeste goede plantenboeken staan afbeeldingen van oa bijvoet.

Brengt mij gelijk bij het volgende punt ... Ik ben van mening dat iedere dierenhouder (of dat nu paarden, geiten of varkens betreft), een goede plantengids in zijn of haar kast moet hebben staan. Erg handig als je iets ziet wat je niet vertrouwt in je dierenwei.

Eentje waar ik zelf heel veel informatie uit haal en waar echt goede afbeeldingen in staan (in detail) is het boek "wilde planten" van Readers Digest.
Maar ook de "giftige plantengids" van Tirion is aan te raden (staan ook giftige kamer- en tuinplanten in en per diersoort omschreven hoe giftig wel of niet).

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:56

Dat is zeker een hele goede. Goede omschrijvingen ook. Ik vind de plaatjes echter niet zo duidelijk. Vaak is het nodig meerdere close-up foto's te bekijken wil je de details goed zien. De genoemde foto's op ******* vind ik dan ook helder maar nog wat foto's van de bloemetjes zou ik leuk vinden. Maar goed.. ik kan natuurlijk altijd nog zoeken op het internet.
Ellen
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:12

Leuk onderwerp, plantenkennis voor de paardenhouder.
Ik zal beide blaadjes ook even hier posten. Zelf vind ik het ook duidelijk ik denk ook dat dit best een idee kan zijn voor de Wiki van Bokt, gewoon omdat veel mensen natuurlijk geen flora hebben. Ook ik vind het een aanrader om wat flora's in huis te hebben, maar dan nog kan determineren van een plant wel problemen geven als een plant nog niet bloeit. We werken er trouwens wel heel hard aan met het Nationaal Herbarium om een sleutel te maken om Kruiskruiden snel uit te kunnen sluiten. Daarom is het heel erg belangrijk te weten welke planten snel worden verward. Melkdistels Havikskruiden streepzaden etc is het van bekend.
Maar goed, ik zal even hier een foto neerzetten van een blad Bijvoet en een van een blad JKK.
De eerste foto is Bijvoet
Afbeelding

De tweede foto een blad van Jakobskruidkruid, het bolletje op de tweede foto is een bloemknop trouwens

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:05

Ja dat is waar ...
In de meeste boeken kun je een plant alleen maar opzoeken aan de bloeiwijze. En vaak wil je een plant van de te voren al graag herkennen.

Ik zal eens kijken of ik bloeiend bijvoet hier ergens in de buurt zie (veel braakliggende landbouwgrond op dit moment ivm woningbouw en nieuwe industrie ... staat vast wel wat tussen). Zal dan een foto ervan maken.
Ook van de onderkant van een bijvoet blad, want daarin verschilt hij echt van een JKK blad.

Het boek wat ik noemde is overigens een boek met "getekende" plaatjes. Vind ik zelf over het algemeen veel duidelijker dan een boek met foto's van de plant. Heb heel veel plantenboeken, maar in een aantal ervan kun je de plant nauwelijks als zodanig herkennen.

Heb zelf ook enorm veel foto's van oa JKK, maar ook dan zie je vaak niet dat het JKK is; alleen om dat je het weet.
Maar voor een 'leek' is het vaak niet duidelijk of het nu om het gele JKK gaat of om het gele boerenwormkruid of het gele St.Janskruid (van afstand gezien).
De verschillen zijn groot, zelfs de kleur geel is anders, maar inderdaad weet je dat alleen door vaak te kijken en de planten te vergelijken. En niet iedereen is hierin thuis of in geïnteresseerd.

Dus blijven goede foto's en informatie onontbeerlijk.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:09

Hoe meer foto's om herkennen makkelijker te make hoe beter,
Soms kun je bepaalde kenmerken ook enkel maar met een loep zien om te determineren, dat maakt het er niet makkelijker op voor mensen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om zo snel mogelijk Kruiskruid uit te kunnen sluiten. De Bijvoet in mijn wei is helaas al op, ik dacht nog ik wacht nog even tot ie mooi in bloei is hahaha, niet dus.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:13

Ja, de plaatjes zijn tekeningen. Hoewel het boek goed omschrijft en je wel aanknopingspunten door de tekeningen hebt vind ik foto's erbij onontbeerlijk. En dan vooral in de verschillende stadia... Zo hebben wij het groen van de JKK dat in mei pril opkwam niet ontdekt in de wei van de vorige eigenaar van Capita.. Nu was álles daar verschrikkelijk kort..... Ze had echt te weinig te eten en was teveel met haar wei ingeperkt omdat ze bang waren voor hoefbevangenheid... Maar goed, dat terzijde. Ik heb nog altijd moeite de zaailingen te herkennen van JKK. Het lukt me wel prima om JKK, boerenwormkruid en St. Janskruid van elkaar te onderscheiden. Hoewel ik weer niet weet of ik dat bij zaailingen zou kunnen...
Het zou fijn zijn als je foto's maakte Ingrid.
Groetjes
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:31

Ook al denk ik JKK inmiddels blind te kunnen herkennen ... gisteren haalde ik maar liefst 2 rozetten uit mijn eigen wei, lekker verscholen tussen de bladeren van paardenbloemen.
Op die manier heb ik ook ooit gezien dat Isabella het JKK at. Het waren maar een paar blaadjes, maar toch. Kennelijk zijn de paardenbloemen dan zo lekker dat die paar blaadjes malse JKK rozet niet eens opvallen in haar mond.

Ook heb ik in de begrazing onlangs een van de koeien smakelijk wat van JKK zien eten ... niet dat zij dat bewust deed; nee madame stond heerlijk van de braamstruiken te snoepen. Echter daar groeide JKK tussen en heel af en toe ging er een hap(je) mee naar binnen. Niet veel en niet genoeg om ziek van te worden, maar toch wel om (als dit in je eigen beperktere wei zou gebeuren) op te letten.
Ik had geen camera bij me toen (uiteraard), maar heb wel later foto's genomen van het JKK tussen de braamstruiken. Je ziet de geknakte stengels nog van de koe die er doorheen banjerde.

Afbeelding

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:35

Ja, als rozetten zó groot zijn zou ik ze wel herkennen. En ja, het kan natuurlijk wat verscholen staan.
Hmm... gelukkig wordt het zélden vers gegeten. Ik zie bij Daan én Sterre dat zij minutieus elk dingetje wat ze níet willen hun mond uitwerken. Hahaha een heel eigenzinnig gezicht.

Gelukkig behoort vers eten tot de gróte uitzonderingen. Zie eigenlijk de eerdere discussies.
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:33

Die grote uitzondering zou dan helaas je paard maar zijn.

En wat is grote uitzondering?
Ik heb er zo eentje, jij (Ellen) had er zo eentje, mijn schoonzus heeft er zo eentje bij hen in pension staan, Henny kent er zo eentje, en vrienden van ons hebben er zo eentje in de kudde lopen.
Ze eten het om verschillende redenen (honger, per ongeluk of bewust), maar ze eten het en dus reden genoeg voor ons allen om JKK uit onze weilanden te houden.
Ik neem in ieder geval geen risico !!!
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 14-08-07 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:46

Zojuist op zoek naar bijvoet ...
het groeide om de hoek in grote getale. Helaas waait het hier vrij hard en "stond de plant niet stil". Heb mijn best gedaan voor wat foto's, maar eenmaal verkleind op internet blijft er van detail weinig over. Blijkt maar weer hoe moeilijk het is, goede foto's maken.

Eerst het blad; heb ik op een zwarte ondergrond gelegd zodat de groene bovenkant en de zilveren onderkant goed zichtbaar zijn:
Afbeelding

Dan een jonge plant. Bijvoet maakt geen rozet als JKK, zoals onderstaande foto mooi laat zien (links is bijvoet, rechts JKK):
Afbeelding

De bloem van bijvoet is niet meer dan een knopje met wat wit en paars/bruin:
Afbeelding

Afbeelding

Zelf vind ik de bijvoet plant eigenlijk het meest op de grote brandnetel lijken (links bijvoet, rechts brandnetel):
Afbeelding

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:49

Isapaardje schreef:
jij had er zo eentje,

.....
Citaat:
Ze eten het om verschillende redenen (honger, per ongeluk of bewust), maar ze eten het en dus reden genoeg voor ons allen om JKK uit onze weilanden te houden. Ik neem geen risico !!!

Wij hebben er geen die het vers eten; ook al stonden ze hier in de randstad op een relatief kleine wei. Die wei werd héél goed onderhouden en helaas voor de paardjes alleen in de zomer erop van 07.00 uur tot 11.00 uur. Toch was er enige JKK besmetting. Ik persoonlijk heb nog geen enkel paard van de ruim 20 paarden het vers zien eten. Aangezien ik hielp met mest ruimen (en dus ook JKK verwijderde) kon ik goed bestuderen of er aan geknaagd werd. Geen van de 20 paarden at ervan.

Wij hádden er een die het bij óns niet vers at omdat ze op een grote weide stond. Wij hádden er eentje die bij de vorige eigenaar 7 x 24 uur op een kaalgegraasd postzegelveldje stond met een enorme besmetting en waarbij de eigenaar niet wist dat het giftig was. Deze situatie wordt dan ook als het meest risicovol beschreven in de literatuur als het gaat om vers eten. Grappig dat onze paarden het dus volgens het boekje deden (conform wetenschappelijk onderzoek dus).
Dus blijft het bij voorbeelden van jou en Hennie en ondergraaft dat allerminst dat het bij hoge uitzonderingen gebeurt. Tenslotte.. is het in die 2 jaar dat ik hoor dat het zo nadrukkelijk vers gegeten wordt nu eindelijk gelukt het daadwerkelijk eten van JKK te filmen?

Over de reden kan ik weinig zinnigs antwoorden. Gebrek aan alternatief lijkt me een logische. Dus: postzegelveldjes en te weinig JKK vrij bijvoer (hooi e.d.)

Tenslotte: ja, ik ben het met je eens het uit de weilanden te halen (overigens goed nadenken over de methode die je gaat hanteren) en nee, ik vind het schadelijk om op grond van een enkel exemplarisch incident te generaliseren en inadequate angstgevoelens op te wekken.
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:16

En hoeveel paarden staan er wel niet op een postzegelstukje met kaalgevreten weide met JKK waarvan de eigenaar niet weet dat het giftig is?
En hoezo 'niet weet dat het giftig is'?
Iedere eigenaar hoort te weten wat er in zijn weide groeit en bloeit en of het al dan niet giftig is.

In ieder (normaal) paardenboek staat tenslotte een opsomming van giftige planten.

En al deze planten horen NIET in of rondom een paardenwei thuis !!!

Daar valt niet over te discussiëren lijkt mij zo.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:28

Bries schreef:
Isapaardje schreef:
jij had er zo eentje,

Wij hebben er geen die het vers eten; ook al stonden ze hier in de randstad op een relatief kleine wei. Die wei werd héél goed onderhouden en helaas voor de paardjes alleen in de zomer erop van 07.00 uur tot 11.00 uur. Toch was er enige JKK besmetting. Ik persoonlijk heb nog geen enkel paard van de ruim 20 paarden het vers zien eten. Aangezien ik hielp met mest ruimen (en dus ook JKK verwijderde) kon ik goed bestuderen of er aan geknaagd werd. Geen van de 20 paarden at ervan.

Wij hádden er een die het bij óns niet vers at omdat ze op een grote weide stond. Wij hádden er eentje die bij de vorige eigenaar 7 x 24 uur op een kaalgegraasd postzegelveldje stond met een enorme besmetting en waarbij de eigenaar niet wist dat het giftig was. Deze situatie wordt dan ook als het meest risicovol beschreven in de literatuur als het gaat om vers eten. Grappig dat onze paarden het dus volgens het boekje deden (conform wetenschappelijk onderzoek dus).
Dus blijft het bij voorbeelden van jou en Hennie en ondergraaft dat allerminst dat het bij hoge uitzonderingen gebeurt. Tenslotte.. is het in die 2 jaar dat ik hoor dat het zo nadrukkelijk vers gegeten wordt nu eindelijk gelukt het daadwerkelijk eten van JKK te filmen?

Over de reden kan ik weinig zinnigs antwoorden. Gebrek aan alternatief lijkt me een logische. Dus: postzegelveldjes en te weinig JKK vrij bijvoer (hooi e.d.)

Tenslotte: ja, ik ben het met je eens het uit de weilanden te halen (overigens goed nadenken over de methode die je gaat hanteren) en nee, ik vind het schadelijk om op grond van een enkel exemplarisch incident te generaliseren en inadequate angstgevoelens op te wekken.
Ellen

Toch maar wat beeldmateriaal opgeduikeld om een beeld te geven onder welke omstandigheden dit nu gebeurt.

Hieronder Capita in haar weitje in maart toen we haarl leerde kennen. Je ziet mest en kaalheid.
Afbeelding

Hieronder toen ze bij ons was en na een maand overleed:
Afbeelding

Dan hieronder de dag na haar overlijden. Ze had er een maand dus niet gegraasd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CD6FKFQW.jpg

Je ziet... dát is vragen om moeilijkheden. We hadden dat veldje dus een maand niet gezien anders waren we al eerder geschrokken.
Dáárom.... je memoreert Capita in het rijtje van paarden waarvan we zien of horen zeggen 'die at het wel eens vers'......
Capita is overleden en je ziet wat er aan JKK nodig is en onder welke condities...
En ik haal maar weer eens aan: ondanks de paniek die hier en daar uitbreekt hoor ik nauwelijks van overleden paarden behoudens de man die meerdere paarden verloor en meermaal in het nieuws kwam.
Belangrijk is om de condities zoals waar Capita in stond te vermijden en góed nadenken wat je doet. En áls een paard bij hoge uitzondering een hapje binnenkrijgt.... één hapje kan geen kwaad.
Je hoort mij dus niet zeggen: JKK hoort in een paardenwei. Je hoort mij dus wél zeggen: graag geen hysterie maar nuchter kijken, lezen, nadenken en handelen.
Dus laten we het alsjeblieft binnen proporties houden en niet aan de haal gaan met voorbeelden.
Ellen
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd en 3e foto in link.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:41

Isapaardje schreef:

Ben het met je eens hoor dat er geen giftige planten in een paardenwei thuis horen, daarom hebben wij ook gepubliceerd in Paard en Sport over hoe je Jakobskruiskruid zo goed mogelijk kunt voorkomen in de wei, en wat je er aan kunt doen. Het artikel is ook te downloaden op mijn website voor mensen die geen abonnement hebben op Paard en Sport.
Discussie is helemaal niet nodig hierom, voorlichting echter wel. Daar doen we ook erg hard ons best voor en dat begint nu wel zijn vruchten af te werpen. Ook bij verschillende instanties en provincie waar ik inmiddels mee samen werk.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:41

Isapaardje schreef:
En hoeveel paarden staan er wel niet op een postzegelstukje met kaalgevreten weide met JKK waarvan de eigenaar niet weet dat het giftig is?
Iedere eigenaar hoort te weten wat er in zijn weide groeit en bloeit en of het al dan niet giftig is.

In ieder (normaal) paardenboek staat tenslotte een opsomming van giftige planten.

Nou, nou, nou Ingrid ....
Jazéker komt het veel voor dat paarden op een postzegelveldje staan. Vertel eens... op hoeveel hectaren staat Isabella??
Hier in Nederland heb je dat dus al gauw.. Je kunt dan niet de schuld geven aan natuurbeheerders, de gemeente en zo. Néé... je wilt paarden houden onder niet al te beste omstandigheden. Dat kan... maar je zult méér moeite moeten doen en hebt minder recht tot blazen naar anderen.

De vorige eigenaar... de vader ván de eigenaar waar ze stond.. was zéér op haar gesteld. Dacht dat hij het goed deed.....
Hoe lang is JKK al in het nieuws?? En bereikt dat nieuws iedereen?? Weet je, er zijnmaar weinig mensen die expres hun paard laten verkommeren. Daarom zou ik niet willen blazen naar die mensen of ze willen beboeten maar proberen goede eerlijke voorlichting te geven...

Deze man (zeg maar vorige eigenaar) wist van niets en werd zéér emotioneel toen hij begreep wat er gebeurd was en er waren 'klikken' met eerdere situaties dat ze doodziek was (ze had namelijk een keer een forse hoeveelheid maaisel van datzelfde land gekregen van opa van 80. De veearts had ook beter kunnen kijken en niet moeten adviseren het weitje verder in te perken...
Tuurlijk had die man zich iets meer kunnen verdiepen.... Maar als we gaan oordelen dan kén ik er nog wel een paar.
Enfin, dát is mijn stijl niet zo.
Ellen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:53

Isapaardje schreef:

Helemaal mee eens Ingrid.
Vorige week reed ik langs de IJsseldijk bij Deventer. Men was druk bezig grote karrevrachten kleine baaltjes hooi te laden van land wat 2 weken ervoor aardig bezaaid zag met JKK. Ook in de bermen daar bloeit het nu nog tierig Boos!
Arme koeien of paarden die dit hooi voorgeschoteld krijgen.

Div. planten horen NIET of rondom een paardenwei thuis.
Afgelopen weekend heb ik een mooie partij hooi gekocht uit het Vechtdalgebied.
Vogeltjeshooi wordt het genoemd. De eigenaar van het land vertelde hoe waardeloos hij het vond dat Rijkswaterstaat de gebieden erom heen zo slecht onderhield.

Van Jakobskruiskruid hadden ze gelukkig daar nog geen last maar hij kende de plant van vroeger. Toen de boeren er nog fanatiek op waren om het te verwijderen. De boeren van zo'n 25 a 30 jaar terug wisten over het algemeen donders goed wat voor ellende de plant kon veroorzaken. Ditzelfde verhaal ken ik ook van een oudere boer uit Drenthe die het vorige jaar vertelde toen we daar een weekje met onze paarden stonden. Vroeger haalde hij het JKK vanwege zijn koeien al weg. Hij maakte zich giga zorgen om de natuurgebieden die dichtbij lagen en helemaal geel zagen van de JKK.

De boer waar ik het hooi haalde klaagde vooral over de Berenklauw en Smeerwortel die rijkelijk langs zijn weilanden groeide.
Hij en andere boeren in de omgeving maaiden zelf 3 tot 4 keer per jaar erom heen om zodoende het onkruid niet in eigen land te krijgen
Daar waar eigenlijk een stuk verantwoording ligt bij Rijkswaterstaat is het de verantwoording van de boeren geworden als ze de ellende uit hun weilanden willen houden.
Deze boer had geen goed woord over voor Rijkswaterstaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:54

Wat een verschrikkelijk verhaal van jouw paardje!! Verdrietig

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:54

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:01

singasong schreef:
Wat een verschrikkelijk verhaal van jouw paardje!! Verdrietig

Ja, Singasong, het was verschrikkelijk zielig... voor iedereen maar nog het meest voor het paardje. Ik ben er echt heel verdrietig om geweest want het was een mieters beestje.....
Ik liet ook de fot's zien om e.e.a. in de juiste context te houden... Het gaat met name om zúlke situaties. Natuurlijk moet je je wei onderhouden en JKK weren. Dat is heel goed te doen.
Ellen

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:03

Ik sluit mij grotendeels aan bij de post van Ellen hierboven.
Trouwens, in de meeste iets oudere paardenboeken wordt niet van JKK gesproken, wel van taxus en dergelijke, maar JKK heb ik pas leren kennen toen ik paardenmagazines uit de UK begon te lezen, enkele jaren voor het hier in het nieuws kwam. Dus ja... Toen ik er voor het eerst mijn DA naar vroeg (met artikel uit UK in de hand), dacht hij dat het over een plant ging die hier (Antwerpen en Waasland) niet eens voorkwam, maar een ver familielid van ik weet niet meer welke gele bloem. Ik ga ervan uit dat mensen meestal proberen hun dieren goed te verzorgen, maar je kan maar roeien met de riemen (en de kennis) die je hebt. Mensen aanvallen heeft nog maar weinig positieve effecten gekend...