Isapaardje schreef:jij had er zo eentje,
.....
Citaat:
Ze eten het om verschillende redenen (honger, per ongeluk of bewust), maar ze eten het en dus reden genoeg voor ons allen om JKK uit onze weilanden te houden. Ik neem geen risico !!!
Wij hebben er geen die het vers eten; ook al stonden ze hier in de randstad op een relatief kleine wei. Die wei werd héél goed onderhouden en helaas voor de paardjes alleen in de zomer erop van 07.00 uur tot 11.00 uur. Toch was er enige JKK besmetting. Ik persoonlijk heb nog geen enkel paard van de ruim 20 paarden het vers zien eten. Aangezien ik hielp met mest ruimen (en dus ook JKK verwijderde) kon ik goed bestuderen of er aan geknaagd werd. Geen van de 20 paarden at ervan.
Wij hádden er een die het bij óns niet vers at omdat ze op een grote weide stond. Wij hádden er eentje die bij de vorige eigenaar 7 x 24 uur op een kaalgegraasd postzegelveldje stond met een enorme besmetting en waarbij de eigenaar niet wist dat het giftig was. Deze situatie wordt dan ook als het meest risicovol beschreven in de literatuur als het gaat om vers eten. Grappig dat onze paarden het dus volgens het boekje deden (conform wetenschappelijk onderzoek dus).
Dus blijft het bij voorbeelden van jou en Hennie en ondergraaft dat allerminst dat het bij hoge uitzonderingen gebeurt. Tenslotte.. is het in die 2 jaar dat ik hoor dat het zo nadrukkelijk vers gegeten wordt nu eindelijk gelukt het daadwerkelijk eten van JKK te filmen?
Over de reden kan ik weinig zinnigs antwoorden. Gebrek aan alternatief lijkt me een logische. Dus: postzegelveldjes en te weinig JKK vrij bijvoer (hooi e.d.)
Tenslotte: ja, ik ben het met je eens het uit de weilanden te halen (overigens goed nadenken over de methode die je gaat hanteren) en nee, ik vind het schadelijk om op grond van een enkel exemplarisch incident te generaliseren en inadequate angstgevoelens op te wekken.
Ellen