PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:32

abcxx schreef:
Nog een vraagje. Hoe betrouwbaar is de pssm2 test? Ik lees op internet dat deze wellicht niet betrouwbaar is.

Als je op pagina 28 van dit topic gaat lezen zal je een hoop voors en tegens hierop vinden. De test is niet gevalideerd en wat dat betekent wordt daar goed uiteengezet.
Zo ver ik weet is er nog geen verandering in geweest, maar ik kan het mis hebben.

En daarmee zou je redelijkerwijs kunnen stellen dat het dieet aanpassen en kijken of dit werkt net zo waardevol is al dan niet waardevoller dan deze test doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:39

hoefijzer schreef:
Zo ver ik weet is er nog geen verandering in geweest, maar ik kan het mis hebben.

Klopt. Het maakt nu ook deel uit van een grootschalig onderzoek naar spierproblemen van de University of Minnesota: https://www.equine.umn.edu/research/equ ... tion-study
Overigens kun je daar ook vanuit Europa aan mee doen.

Sonja_vR

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:07

Oja... hormonaal worden is wel een ding waar ik op moet letten
Tis nogal een erm... gepassioneerd type :=
Ik heb nu erwtenproteine staan , indien nodig gaat dat middels een spuit de giechel in
Maar iets wat ik droog door het voer kan mengen zou een goeie zijn (slobber word momenteel niet gegeten :roll: )
Soja vond ik gevoelsmatig pas een optie als ik door andere opties heen be.
En dan non gmo en biologisch geteeld
Maar ben dus nog zoekende naar andere opties

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 11:21

En als je de slobber niet te nat maakt?
Ik week momenteel grasbrok met Agrobs Muesli en Equilin Balancer en maak dat maar net nat genoeg dat als het geweekt is, het eigenlijk droog uit elkaar vallend voer is. Te nat voer vinden ze hier ook niks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:22

Maar net aan nat tot soep
Nat voer is momenteel bah (dat eet gezeur heeft ze van haar moeder geerft
Dat was ook zo een zeurpiet :+)

Edit : de poeders op de proteïne na gaan er momenteel in door het voer (active+ ) met 1a2 pompjes lijnzaad olie van vitalbix

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:24

@abcxx Hoewel ik ook zeker denk dat de symptomen op PSSM2 zouden kunnen wijzen, zou ik ook even een echo van het SI gewricht laten maken. Veel van deze klachten kunnen namelijk ook van artrose aldaar komen. Als je paard een merrie is kan de dierenarts gelijktijdig even kijken of de baarmoeder en eierstokken in orde zijn - daarvoor hoeft hij of zij alleen de echokop maar om te draaien ;-)

@Sonja_vR - bij mijn hormonale merrie maken vooral de aminozuren een groot verschil

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:51

De amino’s heb ik expres al de merrie variant van in huis gehaald , leek me sowieso een goed idee ;)
En daar doet ze het goed op :j
Momenteel geef ik geen proteine extra
Maar dat is sinds een paar dagen en als test
De supplementen eet ze momenteel prima door de musli Met een pompje olie
De proteine moet ik echt Met de spuit in de mond geven
Mocht blijken dat ze het nodig heeft gaan we dat ook gewoon weer doen
Maar als het niet hoeft

Maar op zich zou een toevoeging Die ik droog door haar voer kan doen wel handig zijn
Maar again
Soja zou ik sowieso Alleen non gmo en bio willen voeren (bio ivm pesticiden, non gmo uit principiele overwegingen )
En idd testen ivm eventuele uitspattingen

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:30

[quote="jillaroo"]@abcxx Hoewel ik ook zeker denk dat de symptomen op PSSM2 zouden kunnen wijzen, zou ik ook even een echo van het SI gewricht laten maken. Veel van deze klachten kunnen namelijk ook van artrose aldaar komen. Als je paard een merrie is kan de dierenarts gelijktijdig even kijken of de baarmoeder en eierstokken in orde zijn - daarvoor hoeft hij of zij alleen de echokop maar om te draaien ;-)

Wil nu eerst de rug uitsluiten met foto's en zal een echo ook bespreken met de DA. Mocht daar niks uitkomen dan laat ik haar op PSSM testen.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:40

Nu ik me een beetje verdiept heb in het hele PSSM verhaal begin ik ook wel een beetje te twijfelen over mijn andere paard. Dat is een paint. Hij is 5 panel getest dus PSSM1 kan hij niet hebben. Zijn klachten zijn veel moeite met galop en verzameling, slepen met zijn achterhoeven, ik krijg er geen bovenlijn bespiering op en ik krijg hem niet van de bloedwormen af. Ik ging er altijd van uit dat het slapheid was, maar inmiddels is hij 7 en al een paar jaar in training.
Er is al eens een osteopaat bij geweest, maar dat heeft niks geholpen. Hij had ook geen grote dingen in zijn lijf.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:30

Klinkt wel erg als mijn ruin abcxx. Hoe is jouw Paint gefokt?

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:39

Nog een praktische vraag aan de mensen die een test bij CAG hebben laten uitvoeren. Ik heb in de shop een test 'gekocht' en aangegeven dat ik via bankoverschrijving wil betalen. Ik heb de haren met de formulieren opgestuurd. Ik heb echter geen factuur gekregen zodat ik het geld kan overmaken. Alleen een orderbevestiging. Of komt er nog een factuur op het moment dat ze de haren hebben ontvangen??

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:28

Duurt die pssm1 test altijd een eeuw voordat je de uitslag krijgt? :+
Ik ga morgen maar eens mailen..

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 09:35

CAG heeft het momenteel ontzettend druk; dat zal waarschijnlijk bij CombiBreed ook wel zo zijn.
Het duurt momenteel allemaal wat langer dan gebruikelijk.
Maar abcxx: als je sample aan is gekomen, hoor je het wel als de resultaten er zijn.
Ook al in je spam inbox gekeken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:09

Bij mij duurde het ook heel lang en toen ik ging informeren bleek het er allang te zijn maar er was iets mis gegaan met verzenden.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:28

Maar ik heb nog niet betaald omdat ik geen rekening heb gekregen (ook niet in junk). Of gaan ze eerst testen en moet je achteraf betalen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:16

Nee ik moest eerst betalen, daarna zouden ze het opsturen.
Maar dat kwam bij mij maar niet...
Is het bij jou wel ontvangen?
Ik kreeg een ontvangstbevestiging met factuur.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:22

Dus als ze de haren hebben, krijg ik een rekening. Ik zou denken dat ze de haren al moeten hebben, maar ik wacht nog ff af.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:18

Omwille van de corona crisis heb ik nog geen haar gestuurd om te testen, maar ik ben alvast begonnen met het bijgeven van supplementen. Ik las overal dat het geen kwaad kon van deze te voeren, ook al heeft je paard geen PSSM.

Dus hij krijgt nu een klein potje equilin balancer, schep fiber mix van Lannoo, magnesium, vitamine E en Amino complex van horseflex sinds 1 april.
Ik schreef in mijn vorige bericht hier al dat paardlief merkbaar verbeterde maar hij heeft voor het eerst sinds ik hem vorig jaar kocht appeltjes, zit duidelijk goed in zijn vel, loopt veel soepeler rond. En ik heb hem tijdens het longeren nog niet horen hoesten (en dat deed hij dus al maanden)
Hij geniet tijdens het poetsen en is zoveel rustiger geworden, vroeger beet hij naar mij en de borstel tijdens het poetsen...
De hoefsmid vond hem ook sterker in de koten en merkte op dat paard zijn voeten anders gebruikt.
Rijden kan ik voorlopig nog niet omwille van corona maar als ik hem vrij zie bewegen ziet het er goed uit :D

Nu las ik op de Facebook groep over PSSM dat horseflex blijkbaar toch niet zo'n goede keuze is? Welke gebruiken jullie?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:40

Ik bestel via de fb groep vitamine E (op de groep even zoeken naar Inge nijkerk)
Amino en magnesium heb ik nog wel vab horseflex , had net anderhalve kg 3 amino merrie in huis, maar ze doet het er goed op dus vooruit maar)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:49

In hoeverre zijn de pssm2 testen tegenwoordig betrouwbaar?

De pssm1 test komt hopelijk volgende week binnen.

Maar ik heb een ras wat niet typisch is voor deze aandoening (connemara)

Maar naast wat andere problemen lopen we wel aan tegen een veel te hoge spiertonus die ook zorgt voor onregelmatigheid.

Toeval luid: pony is sinds 3 april van voordroog (zeer rijk aan eiwit en helaas ook suiker) over op geweekt hooi (volledig sober/arm) en sinds 7 april is ze teruggevallen en is ze onregelmatig vanuit de bovenlijn. Dit kan haar si artrose zijn, maar de arts heeft een terugval nog niet eerder gezien.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:05

Hoi allemaal,

ik lees hier graag even mee en zal mij even voorstellen :)

Ik ben Saskia, 31 lentes jong en op zoek naar jong Haflingerbloed.
Dit jaar zal ik dus mijn tijd steken in het vinden van de juiste fokker.

Hierbij stoot ik best op de term PSSM1 en PSSM2.
Ik heb reeds 6 fokkers gecontacteerd, slechts 2 hiervan testen de dekhengsten en fokmerries op PSSM.

Is dit reeds bij veulens in het bloed terug te vinden mochten ze hier drager van zijn?

(ik ga nu even het topic doorlezen :D )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:19

Testen gebeurt dmv dna onderzoek op haar(wortels)
Dus x aantal haren uittrekken en opsturen

Als ze het hebben, hebben ze het
Ze hoeven alleen op dat moment niet symptomatisch te zijn,

Althans, dat is wat ik er tot nu toe van begrijp ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 16:57

Dat klinkt toch wel heel positief Farjen :-) . Over de amino van Horseflex bestaat idd wat discussie. Een alternatief is Progressive Earth in Engeland. Je kunt ook zelf mengen, maar dan kom je ook al snel uit op Progressive Earth of Forage Plus in Engeland.

Saaams: de PSSM2 test is betrouwbaar in die zin dat er gemeten wordt wat er gezegd dat er gemeten wordt, en dat zijn de varianten P2, P3, P4 en Px. Het peer review traject loopt nog steeds en dit is waar de discussie over het niet betrouwbaar zijn vandaan komt. Ik volg het testgebeuren al sinds het op de markt kwam en kan niet anders concluderen dat de resultaten echt wel kloppen.

Hai Mi_Amore. Wat goed dat je het zo grondig aanpakt! Als fokkers zeggen dat ze op PSSM testen, welke "versie" bedoelen ze dan? Bij veulens is PSSM al meteen te testen omdat ze zoals Sonja ook al zegt het DNA testen dat ze uit de haarwortels halen. Dit DNA verandert niet, dus het maakt niet uit of je een veulen of een ouder paard op deze manier test; het resultaat zal hetzelfde zijn. Zoals Sonja het zegt: ze hebben het, of ze hebben het niet.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:08

Is de pssm2 test alleen nog via haren en spierbiopt? Op de site van CAG(?) staat ook blood.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 17:50

Saaams schreef:
Is de pssm2 test alleen nog via haren en spierbiopt? Op de site van CAG(?) staat ook blood.

Bloed kan ook, maar is niet beter dan haar en veel omslachtiger omdat je daar ook de dierenarts voor moet laten komen. Spierbiopt zou ik niet aanraden, omdat deze alleen informatie verschaffen over die specifieke spier op dat specifieke moment. Bovendien kunnen paarden met PSSM type 2 er een reactie op hun spieren door krijgen.