[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:16

Ik niet. Ik denk dat het een vermogen gaat kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:18

Dat kosten de medicijnen ook, die van mij is nog maar 13, dus met een operatie ben ik op den duur goedkoper uit verwacht ik. En ik denk dat dat sneller terug verdient is dan ik denk haha!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:19

Ik weet t niet. Bij mensen opereren ze ook alleen als het niet anders kan. Je snijdt op de vierkante milimeter, dus de kans dat je meer schade aanricht dan dat je aanpakt is asrdig reeel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:25

Bij een ouder paard zou ik niet gauw meer doen, maar bij een mogeliljk jong/jonger paard zou het een uitkomst zijn. Maar vind het erg twijfelachtig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:28

Ik hoop dat je begrepen hebt dat dit tot nu toe alleen nog maar geprobeerd is op een paardenkadaver?
En dan met name als experiment om de instrumenten te ontwikkelen en te testen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:30

Ja, maar speculeren kan geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:31

Ik wou net zeggen: laat ze het eerst maar meerdere keren lukken bij levende paarden, vind het prachtig nieuws hoor, maar denk dat die van ons er dan al niet meer zijn.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:28

Mijn 32 jarige Fjord is sinds vorig jaar augustus aan de Prascend. Zijn waarde was toen 250 en ik begon met 1 pilletje per dag. Omdat hij slecht ging eten heb ik er een half pilletje van gemaakt, waar hij het prima op doet. Zijn waarde is nu 5! Maar wat nu zo bijzonder is, hij had altijd zomereczeem en wel zo erg dat hij zich tot bloedens toe schuurde en daarom in april al een eczeemdeken aan moest en nu .... helemaal geen jeuk. De DA had dit nog niet eerder meegemaakt. Zijn er nog meer Prascend paarden die geen last meer hebben van zomereczeem?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:44

Mik_Frits schreef:
Maar wat nu zo bijzonder is, hij had altijd zomereczeem en wel zo erg dat hij zich tot bloedens toe schuurde en daarom in april al een eczeemdeken aan moest en nu .... helemaal geen jeuk. De DA had dit nog niet eerder meegemaakt. Zijn er nog meer Prascend paarden die geen last meer hebben van zomereczeem?

Hier ook een eczemer die in de deken stond en nu niet meer. Dierenartsen weten echt heel weinig over PPID en volgens mij registreert nu ook niemand officieel meer over PPID.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:32

Op zich een interessant verhaal van die operatie naar om dat nou bij een 23-jarige te doen? Ben wel heel benieuwd of het ook bij levende paarden ooit gat lukken, wat de revlidatietijd zal zijn en hoe een paard er uiteindelijk uit komt.

Waren de ze paarden al eens negatief getest op ppid? Ik vraag me dan toch gelijk af of ze misschien ook een symptoom van ppid kan zijn of dat de prascend ook jeukverlichtend kan werken. In beide gevallen zullen onze vrienden van bi het wel willen weten. Hebben ze weer een nieuwe doelgroep. Kunnen ze ook eindelijk de prijs verlagen :P

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:42

Hier ook een eczemer die in de deken stond en nu niet meer. Dierenartsen weten echt heel weinig over PPID en volgens mij registreert nu ook niemand officieel meer over PPID.[/quote]

Ja, ben ik met je eens. Jammer dat er zo weinig na onderzoek is. Wat is er nou beter dan navraag te doen onder eigenaren van PPID paarden. Tegenwoordig moet dat toch niet zo ingewikkeld zijn.
Wel een positieve bijwerking overigens, geen jeuk meer, ben er blij mee.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:06

Mijn merrie had erge jeuk onder haar buik en bij haar kont. Het was geen zomerexceem dat weet ik zeker. Heb ervaring met zomerexceem. Haar buik schuurde ze tot bloedens toe open. Dit was het hele jaar rond. Haar lever waardes gaven ook hogere waardes aan. Lever problemen geeft ook jeuk aan de buik. Nu ze sinds november op prascend staat heeft ze helemaal geen jeuk meer. Toevallig had ik het van de week op stal erover dat haar jeuk helemaal weg is. Ben heel blij voor mijn paardje. Als ik terug krijg heeft ze al zeker 2 jaar ppid gehad voordat ik medicijnen ben gaan geven. Zag laatst ook foto's terug en toen had ze al gevulde holtes boven haar ogen. Die zijn nu ook een stuk minder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:54

Hebben ze met cushing ook last van dikke ogen , hele dikke stevige hals en stijf lopen? Laat haar volgende week toch testen... ze heeft ook een vol uier maar niet drachtig (ze is onvruchtbaar geworden) en hoelang gaat het goed zonder medicatie? Ik vind dit nogal duur..
En hebben die medicijnen echt zin of is het alleen uitstel van sterven?
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:00

Kabayo schreef:
Hebben ze met cushing ook last van dikke ogen , hele dikke stevige hals en stijf lopen?

Dat laatste klinkt als hoefbevangenheid en dat schijnt er helaas wel bij te horen. Eén van mijn merries staat ook licht bevangen. Aangezien ze dat nog nooit eerder heeft gehad en het verharen ook moeizaam ging heb ik maandag bloed laten afnemen. Een positieve uitslag zou niet fijn zijn, maar aan de andere kant wel alles verklaren. Als de medicijnen maar werken heb ik het er wel voor over. Ondertussen probeer ik haar iets af te laten vallen. Het is niet vervelend bedoeld, maar die van jou staat zo te zien ook wel in erg royale conditie Kabayo.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:03

goeroe schreef:
Kabayo schreef:
Hebben ze met cushing ook last van dikke ogen , hele dikke stevige hals en stijf lopen?

Dat laatste klinkt als hoefbevangenheid en dat schijnt er helaas wel bij te horen. Eén van mijn merries staat ook licht bevangen. Aangezien ze dat nog nooit eerder heeft gehad en het verharen ook moeizaam ging heb ik maandag bloed laten afnemen. Een positieve uitslag zou niet fijn zijn, maar aan de andere kant wel alles verklaren. Als de medicijnen maar werken heb ik het er wel voor over. Ondertussen probeer ik haar iets af te laten vallen. Het is niet vervelend bedoeld, maar die van jou staat zo te zien ook wel in erg royale conditie Kabayo.

Klopt zo staat ze al 3 jaar zelfs met training..

Ze krijgt kilo per dag en 3 keer ruwvoer. Ook het ruwvoer hebben we verminderd

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:13

Het valt niet mee, ik weet er alles van. Die van mij krijgt sinds ze slecht loopt helemaal geen krachtvoer meer. Ik ga nu een vitaminebrokje voor haar bestellen, want ik vrees dat dit niet snel opgelost zal zijn. Mijn merrie staat nog wel op gras, maar samen met mijn Welsh B'tje (die ook van lucht groeit) eten ze nu achter de drachtige merries met veulens aan. Ze staan dus steeds op een vrij kaal stuk. Ik hoop echt dat dit gaat werken want ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om haar met een plukje hooi op te moeten sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:31

Die van mij heeft al meer dan 3 jaar officieel PPID. Maar omdat ik toch altijd twijfelde of het niet grotendeels haar IR was waar de klachten vandaan kwamen (shetlandmerrie van 7 jaar bij eerste diagnose) ben ik een paar maanden geleden 1,5 maand gestopt met de pergolide om haar weer te kunnen testen zonder medicatie voor een correcte uitslag.

Er kwam dus een veel hogere uitslag uit, dus voor mij wel de bevestiging, maar het ergste was nog eigenlijk, dat binnen no time vele klachten weer terugkwamen, zoals onder andere;

Ontzettend opzwellen, terwijl ze nog geen gras kreeg!! Werd gelijk moddervet leek het wel
Dikke ogen, regelmatig ontstoken
begon weer te zuipen als een alcoholist en stal onder te plassen
en ga zo nog maar even door...

Moet zeggen dat de medicatie dit nu al weer (2 of 3 mnd. weer op de pergolide) grotendeels onder controle heeft.

Dus ja Kabyayo; PPID op zich is een progressieve ziekte die geen herstel kent, dus uiteindelijk is het geven van medicijnen inderdaad uitstel van sterven, maar wel op dusdanige wijze dat het voor het paard, nog prettig en waardig kan zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:54

Hmm okee
Die test doe ik toch , zie het wel.
Ze is volledig met pensioen, loopt alleen in de weide. Soms fiets ik nog wel met haar , maar dat is 800 meter en ze is op. Loopt dan ook bijna kreupel door de bochten

Kuil en hooi eet ze wel maar laat wel veel staan. Ze hebben bij ons emmers in de stallen en die is bijna altijd half(vol) dus ze drinkt echt niet veel

Ze is trouwens maanblind en heeft snel dikke opgezwollen ogen bij velle zon , dan heeft ze altijd een vliegenmasker met uv wering op. Vandaag geen zon dus nu even zonder

Ze heeft trouwens senioren muesli als brok en merk wel dat de hals stuk losser is en dat ze minder stijf loopt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:15

Kabayo schreef:
Ook het ruwvoer hebben we verminderd

Moet je juist niet doen, straks zit je ook nog met een leptineresistent paard. Je kunt beter ruwvoer van een geschiktere kwaliteit zoeken. Armer ruwvoer dus.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:02

Ons ruwvoer heeft topkwaliteit. Ze hoeft het alleen niet. Ze krijgt heus genoeg alleen een beetje minder.

Beetje zonde als ze het ruwvoer als stalbedekking gaat gebruiken

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:01

Die van mij is ontzettend opgeknapt van de pergolide. Van sloom en veel plassen tot een opgewekt en levendig paard.
Staat ook nog op gras en heeft weinig tot geen klachten. Staat dit jaar in oktober 2 jaar op medicatie en ben blij dat ik dat gedaan hebt.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:37

Scheert er iemand zijn paard in de zomer? En welk modelletje dan?
Joris is wel al verhaard(al vroeg), maar heeft toch een dikke vacht. Vandaag wat van de onderkant hals en buik geschoren,maar misschien moet er meer af.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:27

Ja, hier. Gewoon alles (niet super kort natuurlijk ivm verbranden)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:39

Hier is de oude man na het ruien weer doorgeslagen qua vacht, had het erg warm, en is gisteren ontdaan van zijn dikke haren. Is gelijk actiever en happier.
Voor:
Afbeelding

En na:
Afbeelding

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:12

KootMiraDrum schreef:
Hier is de oude man na het ruien weer doorgeslagen qua vacht, had het erg warm, en is gisteren ontdaan van zijn dikke haren. Is gelijk actiever en happier.

Wow dat ziet er goed en netjes uit.
Heb je hem helemaal gedaan? Benen en hoofd ook?
En hoe kort is het?
Mijn scheermachine heeft geen opzetstukjes.