Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Dus Pandora met de cush X dacht je dat je paard in orde was, maar de waardes waren toch omhoog gegaan ? Misschien net zoals bij JP ?
Ik blijf me idd ook afvragen wat andere redenen kunnen zijn van een hoog ACTH. Ohjajoh6, jij dacht dus ook door pijn ? En waarschijnlijk ook door stress bij het bloedprikken zelf.
Maris schreef:Misschien, maar een waarde van 50 ofzo zou daar wel door kunnen verklaard worden lijkt me !?
pyrogenen
(= stoffen, afkomstig van micro-organismen, die na intraveneuze injectie bij mens en dier verhoging van de lichaamstemperatuur gedurende meerdere uren veroorzaken ) kunnen ook een verhoogf AVTH verklaren las ik ergens. Dan wordt aangeraden ook naar de witte bloedcellen te kijken ( om te zien of er een infectie is ).
En deze link gaat over honden, maar toch interessant. Cushing kan hypofyse of bijnierafhankelijk zijn.
http://healthypets.mercola.com/sites/he ... tress.aspx
Focussed schreef:De middenkwab van de hypofyse zwelt gewoon op, omdat deze veel meer werk moet verzetten. Die het simpel gezegd als een spier: hoe meer werk, hoe groter hij wordt.
Ik vermoed dan ook maar eens zo dat die tumor (= Latijn voor zwelling) weer afneemt wanneer het paard gelange tijd op medicatie staat en de hypofyse weer normaal functioneert. En dat is dan misschien ook een kleine pleidooi voor het behandelen van paarden zonder (duidelijke/ernstige) symptomen. Die tumor kan uiteindelijk wel drukken op de oogzenuw en zo blindheid veroorzaken.