[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:20

Hoge ACTH waarde, kan toch ook op pijn duiden? Ik had alleen wel begrepen dat als de waarde echt extreem hoog is het bijna altijd cushing is, maar dat klopt dan ook niet als ik Maris haar bericht zo lees...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:29

Dus Pandora met de cush X dacht je dat je paard in orde was, maar de waardes waren toch omhoog gegaan ? Misschien net zoals bij JP ?

Ik blijf me idd ook afvragen wat andere redenen kunnen zijn van een hoog ACTH. Ohjajoh6, jij dacht dus ook door pijn ? En waarschijnlijk ook door stress bij het bloedprikken zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:33

Dat zei mijn DA; dat pijn ook de ACTH kan verhogen, maar mij lijkt dan weer wel dat als je een waarde van 1200 krijgt en dit zou door stress komen, je juist cushing hebt of niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:37

Misschien, maar een waarde van 50 ofzo zou daar wel door kunnen verklaard worden lijkt me !?

pyrogenen
(= stoffen, afkomstig van micro-organismen, die na intraveneuze injectie bij mens en dier verhoging van de lichaamstemperatuur gedurende meerdere uren veroorzaken ) kunnen ook een verhoogf AVTH verklaren las ik ergens. Dan wordt aangeraden ook naar de witte bloedcellen te kijken ( om te zien of er een infectie is ).

En deze link gaat over honden, maar toch interessant. Cushing kan hypofyse of bijnierafhankelijk zijn.
http://healthypets.mercola.com/sites/he ... tress.aspx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:52

Ja precies; Daar doelde DA iig wel op, omdat paasei, letterlijk 1 punt boven max. zat in seizoens- rijzing, maar die vertoonde juist weer veel symptomen en doet het nu na 2 weken best aardig op de prascend, dus schiet mij maar in een kapotje, ik snap het niet meer...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:56

Maris schreef:
Dus Pandora met de cush X dacht je dat je paard in orde was, maar de waardes waren toch omhoog gegaan ? Misschien net zoals bij JP ?

Ik blijf me idd ook afvragen wat andere redenen kunnen zijn van een hoog ACTH. Ohjajoh6, jij dacht dus ook door pijn ? En waarschijnlijk ook door stress bij het bloedprikken zelf.

Dat ze in orde was, had ik niet gedacht...ook die prascend is tenslotte enkel maar symptoombestrijdend en niet genezend...maar haar vacht was wel weer helemaal in orde. Tot ze de volgende winter een mega dikke berevacht kreeg en krulletjes als een schaapje, toen ben ik maar overgestapt op die pergolide. En geloof me, ik hoop nog altijd met hart en ziel dat ik ze terug van de pillen afkrijg....zal ijdele hoop zijn zeker :D , maar ach, een mens mag al eens dromen hé.. :z
Heb hier nog een andere staan met een acth van 216 in september...niks mis mee, geen enkel symptoom, gewoon haar fruitige zelve...en die krijgt niks...geen prascend en ook geen monnikspeper....so tell me about it :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:56

Maris schreef:
Misschien, maar een waarde van 50 ofzo zou daar wel door kunnen verklaard worden lijkt me !?

pyrogenen
(= stoffen, afkomstig van micro-organismen, die na intraveneuze injectie bij mens en dier verhoging van de lichaamstemperatuur gedurende meerdere uren veroorzaken ) kunnen ook een verhoogf AVTH verklaren las ik ergens. Dan wordt aangeraden ook naar de witte bloedcellen te kijken ( om te zien of er een infectie is ).

En deze link gaat over honden, maar toch interessant. Cushing kan hypofyse of bijnierafhankelijk zijn.
http://healthypets.mercola.com/sites/he ... tress.aspx

Equine's Cushings Syndrome is niet te vergelijken met Cushing's bij honden of mensen. Vandaar ook de nieuwe naam PPID, waarbij de rol van de hypofyse (= pituary gland) benandrukt wordt: pituary pars intermedia dysfunction. Oftewel afwijkende functie van de middenkwam v/d hypofyse.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:06

Maar waarom is dat dan bij paarden zo anders als bij honden en mensen ? weet je dat ?
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat "opeens" zoveel paarden een tumor hebben in de hypofyse..... Er moeten gewoon ook andere oorzaken zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:08

Ze hebben het niet "opeens". Dopamine neuronen in de hypothalamus sterven langzaam af. Net zoals bij mensen met Parkinson (alleen daarbij gebeurt het in de substantia nigra). Hierdoor komt er minder dopamine transmissie, en die transmissie werkt als een rem op de ACTH aanmaak.

Dus minder transmissie = minder remming = meer ACTH aanmaak.

Waarom die neuronen doodgaan heeft waarschijnlijk te maken met oxidatieve stress (waarbij simpel gezegd teveel zuurstof de zenuwen dood maakt... Simpel gezegd dan he :D ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:09

Ik snap wel dat ze dat niet opeens hebben. Maar er wordt gewoon meer getest. Alleen al die paarden allemaal een tumor ??? Lijkt me niet.

Is het trouwens teveel zuurstof die de neuronen kapot maakt ? Ik denk eerder te weinig ??!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:11

De middenkwab van de hypofyse zwelt gewoon op, omdat deze veel meer werk moet verzetten. Die het simpel gezegd als een spier: hoe meer werk, hoe groter hij wordt.

Ik vermoed dan ook maar eens zo dat die tumor (= Latijn voor zwelling) weer afneemt wanneer het paard gelange tijd op medicatie staat en de hypofyse weer normaal functioneert. En dat is dan misschien ook een kleine pleidooi voor het behandelen van paarden zonder (duidelijke/ernstige) symptomen. Die tumor kan uiteindelijk wel drukken op de oogzenuw en zo blindheid veroorzaken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:58

Focussed schreef:
De middenkwab van de hypofyse zwelt gewoon op, omdat deze veel meer werk moet verzetten. Die het simpel gezegd als een spier: hoe meer werk, hoe groter hij wordt.

Ik vermoed dan ook maar eens zo dat die tumor (= Latijn voor zwelling) weer afneemt wanneer het paard gelange tijd op medicatie staat en de hypofyse weer normaal functioneert. En dat is dan misschien ook een kleine pleidooi voor het behandelen van paarden zonder (duidelijke/ernstige) symptomen. Die tumor kan uiteindelijk wel drukken op de oogzenuw en zo blindheid veroorzaken.

Zo had ik het ook begrepen. Geen tumor, maar het zwellen van de hypofyse zelf. Bij de PPID uitleg (filmpje) wordt ook niet meer over een tumor gesproken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:18

Dus het is eigenlijk in feite geen tumor dan. Maar de acth waarde, is dat dan hoe groter de zwelling hoe hoger de waarde? Ik vind het altijd nog een lastige ziekte, zoals ik soms lees dat iemand net op het randje zit van cushing. En als iemand op het randje zit en geen medicijnen verstrekt aan het dier, loopt de acth op, of ben ik compleet verkeerd aan het denken? Vooral omdat ik dus dacht dat het een tumor was, maar je paard heeft een tumor of niet, niet nét wel... Grrrr vervelende ziekte met een aparte achtergrond |o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:26

En niet te vergeten dat cushing ook één van de '' welvaartsziekten " is bij het paard, wat meestal - en ik zeg dus duidelijk meestal - voortkomt uit EMS...dus paarden die gedurende lange tijd te dik zijn, waarbij het opgeslagen vet ( de zogenaamde vetpockets ) schadelijke hormonen produceren die dan op hun beurt weer de volledige werking van de hypofyse in de war sturen met als gevolg een stijging van bepaalde hormoonspiegels en een daling van andere waardoor de stofwisseling van slag raakt en je die oxidatieve stress van de cellen krijgt.

En er wordt nu inderdaad veel meer en veel gerichter getest, maar ook veel hobbypaarden krijgen teveel energie binnen in verhouding met het werk dat ze moeten verzetten...en dat gedurende lange tijd leidt dus, net als bij de mens , tot problemen... zei zij die het zelf met 2 merries ondervonden heeft :j

Ik vraag mij eigenlijk ook af of het bij oude paarden ( ik bedoel 25+ ofzo...) niet gewoon een '' normaal '' verouderingsproces is waar vele oudjes vroeg of laat mee te kampen krijgen...net zoals bij de mens er '' ouderdomskwalen '' optreden...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:52

Tumor = latijn voor zwelling, doe je er niets aan geloof ik dat het erger wordt idd.
Vroeger of later wordt de beharing meer en krijgen ze ernstiger klachten tgv de verhoogde cortisol productie of zelfs de zwelling (tumor) van de hypofyse.
Daarom is het tijdig behandelen echt wel belangrijk. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:56

Da vertelde mij en mijn ouders dat het dus een tumor is die dan op de hypofyse drukt, waardoor dus alles ontregelt raakt. Een goedaardige, die langzaam tot niet zou groeien, maar dan wel eventueel kon groeien. Maar het moment dat je dus medicijnen geeft en alles gaat goed, kan je paard gewoon goed oud worden als een ander paard?

Edit; en tijdens medicijnen groeit het dan juist niet, maar slinkt het? Zo kom je weer is wat te weten.. Ik heb wel het gevoel dat mijn pony namelijk mij zal gaan verbazen met zijn leeftijd. Dat hij zeker in de 30 gaat worden.. Als hij dan geen been gaat breken of heftige koliek krijgt. Hij heeft nog nooit koliek gehad, dus dat mag ook best zo blijven...
Laatst bijgewerkt door Batlow op 07-12-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:57

Mee eens, maar het verklaart nog altijd niet waarom er dus veel paarden zijn met torenhoge acth waardes en amper symptomen EN andersom?!

Oh Batlow dan moet je eens naar dat filmpje kijken waarin dat uitgelegd word van PPID en dus de nieuwe naam heeft gekregen, iemand het toevallig bij de hand voor haar?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:59

Dat is zo, met een beetje geluk wordt je paard gewoon oud. :)
Heb jij dat filmpje gezien die iemand hier plaatste? Dat was echt heel duidelijk :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:00

Zou interessant zijn, stuur ik het ook door naar mijn ouders. Ik hou ze ook graag op de hoogte van een en ander en dat vinden ze zelf ook wel fijn!

Anoniem

En ja je als je paard het op latere leeftijd krijgt, kan hij meestal nog redelijk tot goed van zijn pensioen genieten... Maar je denkt toch niet dat als een shetlander van 8 jaar het al krijgt, die ook gerust nog 40 kan gaan worden? Denk dat 15 jaar max is dan...

IMJ

:D

Reactie op je eerdere post ohjajoh:
Klopt mijne had 33...en was bevangen..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 07-12-13 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

IMJ schreef:
Dat is zo, met een beetje geluk wordt je paard gewoon oud. :)
Heb jij dat filmpje gezien die iemand hier plaatste? Dat was echt heel duidelijk :j

Nee heb ik denk ik gemist, ben er nu wel benieuwd naar

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:01

IMJ schreef:
:D
Klopt mijne had 33...en was bevangen..

Net als het paard van anky, 30 jaar, cushing, hoog in de sport gelopen en dan zo'n mooie leeftijd!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:04

Nee, hij was bijna 22, had een waarde van 33..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:04